Auto tärisee!
Auto tärisee!
Hei. Autona C-max 2011, moottorina 1.6. tdci, matkaa takana varttimiljoona. Kun kiihdyttää, etenkin kolmosella, n. 50 ylöspäin, auto tärisee, hakkaava ääni kuuluu etupäästä. Kun nopeutta n. 70-80 tasoittuu. Samoin tärisee, mutta lievemmin, nelosella kun kiihdyttää n. 65 ylöspäin. Tasakaasulla ajettaessa hyvin hiljaa, vaihteesta riippumatta, samoin tyhjäkäynnillä. Mistä lähtisi etsimään vikaa, niin voisi jo henkisesti varautua €€€€€...
Re: Auto tärisee!
Jos kiihdyttässä tärisee niin vetoakselin sisäpään nivelet ja vetarin tukilaakeri vialta noi tuntuu.
Kun ajat jyrkkään mutkaan ja rinkiä niin ei kuulu naputusta ulommista nivelistä eli hiljaista on. Renkaat tasapainossa vanteet tukevasti kiinni ja vetoakselin päässä oleva pultti kiinni.
viewtopic.php?f=3&t=23746
Jos nivel tarvitsee vaihtaa ainoastaan ei kovin kallis ole.
https://autojerry.fi/hinnat/vetonivelen ... ord/focus/
Tuomoinen systeemi siellä noista vetoakseleissa on.
https://ford.7zap.com/fi/car/52/6.1112/ ... 317/71219/
Kun ajat jyrkkään mutkaan ja rinkiä niin ei kuulu naputusta ulommista nivelistä eli hiljaista on. Renkaat tasapainossa vanteet tukevasti kiinni ja vetoakselin päässä oleva pultti kiinni.
viewtopic.php?f=3&t=23746
Jos nivel tarvitsee vaihtaa ainoastaan ei kovin kallis ole.
https://autojerry.fi/hinnat/vetonivelen ... ord/focus/
Tuomoinen systeemi siellä noista vetoakseleissa on.
https://ford.7zap.com/fi/car/52/6.1112/ ... 317/71219/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Auto tärisee!
Niin siis kysyjä mainitsi että tyhjäkäynnilläkin tärisee?
Onko auto sillon liikkeellä kun tyhjäkäynnillä on?
Eihän se sillon voi olla vetolaitteissa vika jos tyhjäkäynillä tärisee eikä auto liiku...
Onko auto sillon liikkeellä kun tyhjäkäynnillä on?
Eihän se sillon voi olla vetolaitteissa vika jos tyhjäkäynillä tärisee eikä auto liiku...
Re: Auto tärisee!
Tyhjäkäynnillä ei tärise, vain kiihdyttäessä 

Re: Auto tärisee!
Ensimmäisenä tulisi mieleen kaksoismassavauhtipyörän hajoaminen.
Re: Auto tärisee!
Joko kysyjä on tutkinut vian tai viennyt sellaiseen paikkaan jossa se todetaan. Monesti auto ei parane kun vialle ei tee mitään.
Viitattiin kaksoismassavauhtipyörään. Mutta noi jutut ei.oiken satu mitä aloitusviestissä oli.
Tyypillinen oire, joka kertoo kaksoismassavauhtipyörän kuluneisuudesta, on moottorista varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluva kalkatus / kilinä. Se on helppo huomata yksinkertaisella tavalla: ääni vaimenee tai häviää kokonaan pidettäessä kytkintä pohjassa ja jatkuu jälleen nostettaessa kytkin ylös.
Viitattiin kaksoismassavauhtipyörään. Mutta noi jutut ei.oiken satu mitä aloitusviestissä oli.
Tyypillinen oire, joka kertoo kaksoismassavauhtipyörän kuluneisuudesta, on moottorista varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluva kalkatus / kilinä. Se on helppo huomata yksinkertaisella tavalla: ääni vaimenee tai häviää kokonaan pidettäessä kytkintä pohjassa ja jatkuu jälleen nostettaessa kytkin ylös.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Auto tärisee!
Ääni tukilaakerille. 1.6 TDCI C-Maxissa korjaantui tukilaskerin vaihdolla vastaavat oireet.
Re: Auto tärisee!
Vauhtipyörä pyörii kun moottori pyörii eli kytkimen toiminta ei pitäisi vaikuttaa siihen...Renee kirjoitti: ↑29 Touko 2021 09:37 Joko kysyjä on tutkinut vian tai viennyt sellaiseen paikkaan jossa se todetaan. Monesti auto ei parane kun vialle ei tee mitään.
Viitattiin kaksoismassavauhtipyörään. Mutta noi jutut ei.oiken satu mitä aloitusviestissä oli.
Tyypillinen oire, joka kertoo kaksoismassavauhtipyörän kuluneisuudesta, on moottorista varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluva kalkatus / kilinä. Se on helppo huomata yksinkertaisella tavalla: ääni vaimenee tai häviää kokonaan pidettäessä kytkintä pohjassa ja jatkuu jälleen nostettaessa kytkin ylös.
"harder" is not a very good safeword
Re: Auto tärisee!
Aivan mutta kytkintä painettaessa asetelman akselinsuuntainen voima kasvaa painaen koko pakettia kampiakselin suuntaisesti jolloin löysät lähtevät pois.saksoboy kirjoitti: ↑29 Touko 2021 12:29Vauhtipyörä pyörii kun moottori pyörii eli kytkimen toiminta ei pitäisi vaikuttaa siihen...Renee kirjoitti: ↑29 Touko 2021 09:37 Joko kysyjä on tutkinut vian tai viennyt sellaiseen paikkaan jossa se todetaan. Monesti auto ei parane kun vialle ei tee mitään.
Viitattiin kaksoismassavauhtipyörään. Mutta noi jutut ei.oiken satu mitä aloitusviestissä oli.
Tyypillinen oire, joka kertoo kaksoismassavauhtipyörän kuluneisuudesta, on moottorista varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluva kalkatus / kilinä. Se on helppo huomata yksinkertaisella tavalla: ääni vaimenee tai häviää kokonaan pidettäessä kytkintä pohjassa ja jatkuu jälleen nostettaessa kytkin ylös.
Pari vuotta sitten vaihdoin erääseen Toyotaan kaksimassavauhtipyörän tilalle muutossarjan kiinteällä vauhtipyörällä ja siinä risassa kytkimessä tuo naputus ja kolina tosiaan hiljeni kytkintä kevyesti painamalla.
Ei välttämättä toimi samalla tavalla kaikissa rikkinäisissä DMF:ssä ja rikkoutumisen asteestakin riippuen.
Re: Auto tärisee!
Kytkintä painettaessa vedon välitys vaihteistoon loppuu ja pyörimään jää vain kaksoismassa joten pyörivän massan määrä vähenee. Kytkinpolkimen nostaminen siirtää kytkinlevyn kiinni vauhtipyörään jolloin kytkin ja vaihteisto alkaa pyörimään. Joten "löysät pois" teoria pätee vain silloin kun kytkin on ylhäällä.Mk3Mondeo kirjoitti: ↑30 Touko 2021 01:04Aivan mutta kytkintä painettaessa asetelman akselinsuuntainen voima kasvaa painaen koko pakettia kampiakselin suuntaisesti jolloin löysät lähtevät pois.
Pari vuotta sitten vaihdoin erääseen Toyotaan kaksimassavauhtipyörän tilalle muutossarjan kiinteällä vauhtipyörällä ja siinä risassa kytkimessä tuo naputus ja kolina tosiaan hiljeni kytkintä kevyesti painamalla.
Ei välttämättä toimi samalla tavalla kaikissa rikkinäisissä DMF:ssä ja rikkoutumisen asteestakin riippuen.
Noi kaksoismassavauhtipyöristä rikkoutuu juurikin ne jouset jotka antaa pyörimis suunnassa pientä vaimennusta vaihteistolle
"harder" is not a very good safeword
Re: Auto tärisee!
Kun paineasetelmaa painetaan kampiakselin suuntaisesti, kohdistuu kaksoismassavauhtipyörään puristusta joka pienentää välyksien liikettä.saksoboy kirjoitti: ↑30 Touko 2021 09:52Kytkintä painettaessa vedon välitys vaihteistoon loppuu ja pyörimään jää vain kaksoismassa joten pyörivän massan määrä vähenee. Kytkinpolkimen nostaminen siirtää kytkinlevyn kiinni vauhtipyörään jolloin kytkin ja vaihteisto alkaa pyörimään. Joten "löysät pois" teoria pätee vain silloin kun kytkin on ylhäällä.Mk3Mondeo kirjoitti: ↑30 Touko 2021 01:04 Aivan mutta kytkintä painettaessa asetelman akselinsuuntainen voima kasvaa painaen koko pakettia kampiakselin suuntaisesti jolloin löysät lähtevät pois.
Pari vuotta sitten vaihdoin erääseen Toyotaan kaksimassavauhtipyörän tilalle muutossarjan kiinteällä vauhtipyörällä ja siinä risassa kytkimessä tuo naputus ja kolina tosiaan hiljeni kytkintä kevyesti painamalla.
Ei välttämättä toimi samalla tavalla kaikissa rikkinäisissä DMF:ssä ja rikkoutumisen asteestakin riippuen.
Noi kaksoismassavauhtipyöristä rikkoutuu juurikin ne jouset jotka antaa pyörimis suunnassa pientä vaimennusta vaihteistolle
Tuo oli selkeästi havaittavissa korjaamassani DMF:ssä.
Tuossa on Fordin ääninäyte:
https://www.youtube.com/watch?v=VuHiEAsYleE
Ja Opelin
https://www.youtube.com/watch?v=FfVMRAGI3i8
Sekä Peugeot
https://www.youtube.com/watch?v=Ji7lq7BeO9c
Re: Auto tärisee!
Kun kytkintä painetaan siirtyy kytkin juurikin pois päin vauhtipyörästä. Saattaa olla että ääneen on vaikuttanut juuri inertia voimien väheneminen eli kun pyörivä massa vähenenee (eli vaihteisto) niin vauhtipyörällä ei ole ollut sitä extra massaa joka pyrkii jatkamaan pyörimistä.Mk3Mondeo kirjoitti: ↑30 Touko 2021 21:51Kun paineasetelmaa painetaan kampiakselin suuntaisesti, kohdistuu kaksoismassavauhtipyörään puristusta joka pienentää välyksien liikettä.saksoboy kirjoitti: ↑30 Touko 2021 09:52
Kytkintä painettaessa vedon välitys vaihteistoon loppuu ja pyörimään jää vain kaksoismassa joten pyörivän massan määrä vähenee. Kytkinpolkimen nostaminen siirtää kytkinlevyn kiinni vauhtipyörään jolloin kytkin ja vaihteisto alkaa pyörimään. Joten "löysät pois" teoria pätee vain silloin kun kytkin on ylhäällä.
Noi kaksoismassavauhtipyöristä rikkoutuu juurikin ne jouset jotka antaa pyörimis suunnassa pientä vaimennusta vaihteistolle
Tuo oli selkeästi havaittavissa korjaamassani DMF:ssä.
Tuossa on Fordin ääninäyte:
https://www.youtube.com/watch?v=VuHiEAsYleE
Ja Opelin
https://www.youtube.com/watch?v=FfVMRAGI3i8
Sekä Peugeot
https://www.youtube.com/watch?v=Ji7lq7BeO9c
Huomioitavaa on että vauhtipyörään kohdistuu aksilan suuntaista voimaa vain kun kytkinlevy kytkeytyy vauhtipyörään (kytkinpoljin ylhäällä) silloin myös vaihteisto on mukana pyörimisliikkeessä, joskin vain vapaan vaihteen muodossa mutta silti siitä muodostuu pyörivää massaa lisää.
Kun kytkinpoljin on painettuna on kytkinlevyt irti vauhtipyörästä ja vauhtipyörään ei silloin kohdistu aksilan suuntaisia voimia ja pyörivän massan määrä on vähemmän koska vaihdelaatikon aksilat ja rattaat ei pyöri mukana.
"harder" is not a very good safeword
Re: Auto tärisee!
Tarkastaisin ensimmäisenä moottorin tukikummit. Ovat myös helpompi ja halvempi kohde korjauksellekkin.
"harder" is not a very good safeword
Re: Auto tärisee!
Tuota, nyt meni kyllä tulkinta väärin. Paineasetelma jota kytkintä painettaessa kuormitetaan akselin suuntaisesti, on kiinni DMF:ssä. Tuota kuormitusta kampiakselilla ottaa vastaan päittäislaakeriliuskat.saksoboy kirjoitti: ↑31 Touko 2021 19:51Kun kytkintä painetaan siirtyy kytkin juurikin pois päin vauhtipyörästä. Saattaa olla että ääneen on vaikuttanut juuri inertia voimien väheneminen eli kun pyörivä massa vähenenee (eli vaihteisto) niin vauhtipyörällä ei ole ollut sitä extra massaa joka pyrkii jatkamaan pyörimistä.Mk3Mondeo kirjoitti: ↑30 Touko 2021 21:51
Kun paineasetelmaa painetaan kampiakselin suuntaisesti, kohdistuu kaksoismassavauhtipyörään puristusta joka pienentää välyksien liikettä.
Tuo oli selkeästi havaittavissa korjaamassani DMF:ssä.
Tuossa on Fordin ääninäyte:
https://www.youtube.com/watch?v=VuHiEAsYleE
Ja Opelin
https://www.youtube.com/watch?v=FfVMRAGI3i8
Sekä Peugeot
https://www.youtube.com/watch?v=Ji7lq7BeO9c
Huomioitavaa on että vauhtipyörään kohdistuu aksilan suuntaista voimaa vain kun kytkinlevy kytkeytyy vauhtipyörään (kytkinpoljin ylhäällä) silloin myös vaihteisto on mukana pyörimisliikkeessä, joskin vain vapaan vaihteen muodossa mutta silti siitä muodostuu pyörivää massaa lisää.
Kun kytkinpoljin on painettuna on kytkinlevyt irti vauhtipyörästä ja vauhtipyörään ei silloin kohdistu aksilan suuntaisia voimia ja pyörivän massan määrä on vähemmän koska vaihdelaatikon aksilat ja rattaat ei pyöri mukana.
Koko se voima, jota paineasetelmaan kohdistetaan, kohdistuu nimenomaan vauhtipyörään. Kytkinlevy on vapaana eikä kuormitu. Kytkinlevy ei siirry mihinkään eikä myöskään vauhtipyörä ellei siinä ole välystä. Yksimassavauhtipyörä on kiinni samalla tavalla kampiakselissa mutta ilman vaimentavia jousia.
Re: Auto tärisee!
Kyllä olet oikeassa siinä. itsellä jostain syystä jäi huomioimatta kytkin asetelma ja se seikka että työsylinteri ottaa tukea vaihdelaatikosta. Jäin liikaa ajattelemaan kytkinlevyn liikettä.Mk3Mondeo kirjoitti: ↑31 Touko 2021 22:53Tuota, nyt meni kyllä tulkinta väärin. Paineasetelma jota kytkintä painettaessa kuormitetaan akselin suuntaisesti, on kiinni DMF:ssä. Tuota kuormitusta kampiakselilla ottaa vastaan päittäislaakeriliuskat.saksoboy kirjoitti: ↑31 Touko 2021 19:51
Kun kytkintä painetaan siirtyy kytkin juurikin pois päin vauhtipyörästä. Saattaa olla että ääneen on vaikuttanut juuri inertia voimien väheneminen eli kun pyörivä massa vähenenee (eli vaihteisto) niin vauhtipyörällä ei ole ollut sitä extra massaa joka pyrkii jatkamaan pyörimistä.
Huomioitavaa on että vauhtipyörään kohdistuu aksilan suuntaista voimaa vain kun kytkinlevy kytkeytyy vauhtipyörään (kytkinpoljin ylhäällä) silloin myös vaihteisto on mukana pyörimisliikkeessä, joskin vain vapaan vaihteen muodossa mutta silti siitä muodostuu pyörivää massaa lisää.
Kun kytkinpoljin on painettuna on kytkinlevyt irti vauhtipyörästä ja vauhtipyörään ei silloin kohdistu aksilan suuntaisia voimia ja pyörivän massan määrä on vähemmän koska vaihdelaatikon aksilat ja rattaat ei pyöri mukana.
Koko se voima, jota paineasetelmaan kohdistetaan, kohdistuu nimenomaan vauhtipyörään. Kytkinlevy on vapaana eikä kuormitu. Kytkinlevy ei siirry mihinkään eikä myöskään vauhtipyörä ellei siinä ole välystä. Yksimassavauhtipyörä on kiinni samalla tavalla kampiakselissa mutta ilman vaimentavia jousia.
"harder" is not a very good safeword
Re: Auto tärisee!
Vetoakselit vaihdettu ja tärinä loppui siihen 

Re: Auto tärisee!
Hyvä homma ja peruskauraa näissä tärinä hommissa on kun kiihdytellään nämä vetarit.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Auto tärisee!
Sehän on hyvä, kaikkia kiinnostaa mitä maksoit €€€€€..

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Auto tärisee!
Eli se perus etuvetosen vika jälleen,hyvä että löytyi eikä järin kalliskaan homma.