Eli tasasta 80, kello käyntiin ja kaasu pohjaan.
147 hummanen bensa noin 15 sekunttia
130 hummanen diesel noin 8.5 sekunttia
lisäksi
130 hummanen diesel kutosvaihteella noin 11.5 sekunttia.
Dieselit on aika ärjyjä versus bensa.

Bensa häviää tehossa alhaisilla kierroksilla mutta voittaa kapealla yläalueella.foop kirjoitti: ↑03 Huhti 2021 14:03 Mielenkiinnosta vilkaisin statsit auto-datasta
https://www.auto-data.net/fi/ford-monde ... ation-1699
Wagon, kiihtyvyys 0-100 km/h.
2.0 16v bensa 145 hv = 10,2 s.
2.0 TDCi diesel 130 hv = 10,2 s.
Huipputehoa käyttäen molemmilla olisi yhtä hyvä 0-100 km/h kiihdytystulos. Sikäli erikoista, koska bensalla on 15hv enemmän maksimitehoa, minne se hukkuu kun ei näy tuloksessa?
Alemmilla kierrosalueilla ero on helposti dieselin eduksi. Dieselissä alavääntöä (& alatehoa) on enemmän käytettävissä ja se selittää että diesel voittaa 80-120 km/h vedon suurella vaihteella. Vähemmän kepin hämmentämistä ja sitä myötä esim. mäkisellä tiestöllä huomattavasti mukavampi ajettava![]()