96 transitin moottorinvaihto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
osirkia

96 transitin moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja osirkia »

Onko täällä vanhemmista transiteista tietäviä?

Meillä on asuntoauto 96 transitin alustalla ja 2.5 td koneella. Auto on muuten loistavassa kunnossa, mutta moottori vuotaa öljyä useammasta kohdasta ja lisäksi tuossa ilmeisesti boschin pumpussa on vikaa, joka sytyttelee moottorin vikavaloa melko tiheästi.

Mielessä kävi koko koneen vaihto, joko samanlaiseen, tai mahdollisesti uudempaan. Olisiko jollain tietoa, meneekö jonkun uudemman (minkä vuotisen?) kone tuohon heittämällä?

Tai vaihtoehtoisesti, olisiko jollain ehjää saman korimallin konetta tarjolla?
m0ndeo

Re: 96 transitin moottorinvaihto

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

En oikein lähtisi uudempaa sinne sovittamaan.
Se oma moottori on pomminvarma.
Heikoin lenkki on turbomallin ruiskutuspumppu.
Oletko varma ettei pumppu ole lucas?
Mielestäni turbomalleissa on alunperin ollut elektroninen lucas.
Netistä löytyy (englanniksi) ohjeita miten sen lucaksen tilalle vaihdetaan mekaaninen bosch pumppu.
Onko havaintoa mistä kaikkialta öljyvuotoja on?
Minulla on kyllä jotain osia , pitäisi tarkistaa oliko ruiskutuspumppua.
Vapaastihengittävä moottori on ainakin. (Niitäkin on turbotettu ja ajettu ihan menestyksellä).
Turbokone on muuten identtinen , mutta puristukset ovat hivenen matalammat ja pakoventtiileissä oli joku pinnoite?
osirkia

Viesti Kirjoittaja osirkia »

Oikeassa olet, lucas pumppu siellä on nyt. Sekoitin itse, kun luin myös noista lucas-bosch vaihdoksista.

En ole ihan varma, mistä kaikkialta vuotaa. Pitäisi ensin pestä koko moottori, jotta näkisi kunnolla.

Laita vaan viestiä, mitä osia löytyisi. Olen vielä täysin avoin sen suhteen mitä tuolle tekisin. Jotenkin tuntuisi vaan helpommalta vaihtoehdolta vaihtaa vuotamaton kone toimivalla pumpulla tilalle kun noita kokonaisia moottoreitakin tuntuu olevan jonkunverran markkinoilla..
m0ndeo

Täytyy katsoa kun käyn mökillä että mitä osia siellä vielä oli.
Ne vaan on yleensä myös käytettyjä moottoreita jotka ovat vielä seisseet jossain , niin voi olla myös vuotoja kun käynnistää.
Ja jos meinaat koko konetta vaihtaa niin tarvitset tukevan moottorinostimen, on aika painava möykky se kone.
Missä päin suomea sulla auto on?
m0ndeo

osirkia kirjoitti: 11 Helmi 2021 11:04 Oikeassa olet, lucas pumppu siellä on nyt. Sekoitin itse, kun luin myös noista lucas-bosch vaihdoksista.

En ole ihan varma, mistä kaikkialta vuotaa. Pitäisi ensin pestä koko moottori, jotta näkisi kunnolla.

Laita vaan viestiä, mitä osia löytyisi. Olen vielä täysin avoin sen suhteen mitä tuolle tekisin. Jotenkin tuntuisi vaan helpommalta vaihtoehdolta vaihtaa vuotamaton kone toimivalla pumpulla tilalle kun noita kokonaisia moottoreitakin tuntuu olevan jonkunverran markkinoilla..
En pysty näemmä lähettämään yksityisviestejä jostain syystä.
Olen unohtanut katsoa onko mulla vielä tuota pumppua.
Selvitän perjantaihin mennessä.
Voitko laittaa mulle vaikka yksityisviestinä s-posti osoitteen niin laitan sulle postia.
Vastaa Viestiin