Sivu 1/1
-92 Escort ei käynnisty :(
Lähetetty: 26 Huhti 2006 14:34
Kirjoittaja cypher
Hej!
Tämmöinen ongelma, että toi mun 1.8l -92 Escort ei sitten suostu lähteen käyntiin. Pyörittää kyllä konetta, mutta mitään ei tapahdu. Akun oon ottanut irti ja ladannut täyteen, ei auta. Edellisenä päivänä asensin vaan toisen vahvistimen, vedin virtapiuhan konehuoneesta autoon, ei muuta. Kokeilin silloin, että käynnistyykö, lähti kyllä käyntiin niinkuin normaalisti, eli heti kun vääntää avaimesta, mutta sammuikin sitten samantien. Seuraavana päivänä kokeilin ladatulla akulla, niin heti aluksi lupaili, mutta sitten ei taas yhtään mitään.
Osaisiko joku fiksumpi sanoa, missä vika on??
edit: Auto teki tuollaisen saman tempauksen viime talvena edellisellä omistajalla, silloin kyseessä oli vääränlaatuinen (?) öljy. Voiko auto oikeasti olla niin "nirso", ettei käy ku tietty öljylaatu. Itse laitoin sinne 10W-30, merkki tais olla Nesteen omaa. Lueskelin muita juttuja, ja niissä kehoitettiin laittaan Fordin hyväksymää 5W-30 öljyä.
Lähetetty: 26 Huhti 2006 18:45
Kirjoittaja TeRoK
No eikös siitä oo juu ollut juttua, ettei noi zetecit toimi muutakun fordin 5W-30:llä
Lähetetty: 26 Huhti 2006 18:48
Kirjoittaja cypher
TeRoK kirjoitti:No eikös siitä oo juu ollut juttua, ettei noi zetecit toimi muutakun fordin 5W-30:llä
No olihan siitä. Oli myös mainintaa, että -95 ja uudemmissa. Itsellä toisaan -92, en sit tiedä, että vaikuttaako.
edit: Ja öljyt on vaihdettu about 500km sitten...
Lähetetty: 26 Huhti 2006 18:50
Kirjoittaja TeRoK
Pyöriikö bensapumppu? Jos oot vahingossa painanut sen inertiakytkimen takaluukusta (jos se siellä noissa sijaitsee) pohjaan.
Lähetetty: 26 Huhti 2006 21:04
Kirjoittaja cypher
TeRoK kirjoitti:Pyöriikö bensapumppu? Jos oot vahingossa painanut sen inertiakytkimen takaluukusta (jos se siellä noissa sijaitsee) pohjaan.
Tuosta tuli sellainen mieleen, että konehuoneessa ei haise bensa pätkääkään pitkänkään starttauksen jälkeen. Osaatko kenties sanoa, että missä se inertiakytkin (vaimikälie) sijaitsee?
Lähetetty: 26 Huhti 2006 21:20
Kirjoittaja janzamar
Eikös nuo ole vararenkaan lähellä yleensä,tai näin olen lueskellut täällä.
Lähetetty: 26 Huhti 2006 21:48
Kirjoittaja cypher
Tuon Ford-kirjan (Alfamer) mukaan bensapumpun turvakytkin sijaitsee kuljettajan jalkatilassa. Tarkoittekohan kenties tuota. Pitänee aamul käydä kurkkaan, että missäs asennossa se on.
Lähetetty: 26 Huhti 2006 22:13
Kirjoittaja janzamar
Sitä tarkotetaan

Lähetetty: 26 Huhti 2006 22:28
Kirjoittaja Escotar
Ei sitä kyllä ihan vahingossa pysty painamaan päälle, jos siinä on vaan se luukku päällä...
Lähetetty: 26 Huhti 2006 23:33
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllähän nuo Pyroilillakin pyörii, lähtee jopa käyntiin!
Vaimon Eskossa sulakeboxin vaihto auttoi mystisiin tarttiongelmiin. Ongelmat yleensä kyllä "puolilämpimänä" ja satunnaisia, väliä päivä tai kuukausia. Tönäsemällä lähti aina eli laturin virta kait "ohitti" ongelmakohdan?

Vika oli kait boxin käynnistyksenestopiuhoissa? 8)
Lähetetty: 27 Huhti 2006 09:49
Kirjoittaja cypher
Vika ei ollut bensapumpun turvakytkimessä. Nappi oli alhaalla, eikä edes noussut ylös.
Lähetetty: 27 Huhti 2006 10:04
Kirjoittaja janzamar
Ota vaikka yksi tulppa irti ja kato tuleeko bensaa kun pyörittää konetta.
Mutta ettei tule kipinää väärään paikkaan niin ota se tulppa siitä johdostakin irti.
Ja aina köykäsemminhän se pyörittää jos ottaa kaikki tulpat pois.
Lähetetty: 27 Huhti 2006 12:34
Kirjoittaja hese_57
Meidän eskossa on ollut ihan samanlainen ongelma. Vaikuttaako se öljyn laatu esim. siihen kun on hydr.venttilin nostin ettei se aukasekkaan imu venttiiliä ja näin se ei saa bensaa?
Lähetetty: 27 Huhti 2006 12:39
Kirjoittaja janzamar
Yleensä se kai menee niinpäin että jättää venttiilin auki,
bensaa pitäis kyllä tulla.
Lähetetty: 27 Huhti 2006 13:09
Kirjoittaja hese_57
Eihän kaikki vettiilit voi aukikaan jäädä, kun kuuman koneen sammuttaa kyllä ne kiinni menee. Mutta jos ei tule öljyn paineita se ei aukase silloin venttiliä kun nokan ja venttiilin välissä ei ole painetta. Järkeilinköhän ihan oikein?

Lähetetty: 27 Huhti 2006 14:00
Kirjoittaja Jaakko85
janzamar kirjoitti:Yleensä se kai menee niinpäin että jättää venttiilin auki
Eikai ny sentään, eikö noissa zetekeissä kaikenlisäksi osu mäntä venttiileihin, eli kieroja venttiileitäkin olisi tiedossa. Kiinni ne jää munmielestä.
Lähetetty: 27 Huhti 2006 15:08
Kirjoittaja janzamar
Jaakko85 kirjoitti:
Eikai ny sentään, eikö noissa zetekeissä kaikenlisäksi osu mäntä venttiileihin, eli kieroja venttiileitäkin olisi tiedossa. Kiinni ne jää munmielestä.
Jaa,tuossa ajattelin sitä ettei starttaa sen kautta että venttiili jäis
taivaan puolelle parkkiin..mutta tuossa ei edes bensa ollu kai haissut.
Tosin munkin pitäis varmaan olla useammin ihan hiljaa vaan ja opiskella kiltisti,arvailen enimmäkseen edelleen

Lähetetty: 27 Huhti 2006 19:14
Kirjoittaja cypher
Tuossa selasin kaikki 36 sivua läpi (töissä oon, ei parempaakaan tekemistä), niin kauheasti oli puhetta, että sulakeboksissa voisi olla jotain ongelmaa, takaa pitää tinata. Sitten myös sanottiin, että piuhojen liitännät hyvä tarkastaa, sytkäboksin etc.
Mutta sitten oli myös puhetta MAFista, mikä p*ru se on? Tai sitten MAP? Vaikuttaako nämä tavalla tai toisella tuohon mainitsemaani onkelmaan...
Niin ja vielä pitää sellainen kysäistä, että ku sulakeboksin ottaa irti, niin onko siellä takana tai jossain sellaisia liittimiä, mitkä varmasti menee vääriin paikkoihin?
Lähetetty: 27 Huhti 2006 23:34
Kirjoittaja Brainstorm
Hmm mulla ainakin tossa -91 orionissa sielä sulakerasiassa oli johtosarjat jotka merkkasin tussilla ettei mee väärin eipä ne muut kai sitten edes voi mennä väärin. Sielä takana oli kyllä pulteilla kiinni 3 punaista johtoa jotka kannattaa myös merkitä. Toisaalta ne johdot oli jo niin hyvin muotoutunu niihin asentoihinsa ettei niitä oikeen vääriin paikkoihin olisi saanukkaan

Lähetetty: 29 Huhti 2006 00:19
Kirjoittaja Monteonisti
Ei kait -92 Eskossa voi johtoja väärin asentaa kun töpselit on kaikki erillaisia, ainakin -96 mallissa oli?
Boxi maksoi jotain 120-130€ ja oli tärkeimmät sulakkeetkin valmiiksi paikallaan, "turhuuksien" sulakkeet piti itse lisätä!

Lähetetty: 30 Huhti 2006 17:35
Kirjoittaja cypher
Hei!
Sulakeboksista sanon heti sen verran, että siellä takana oli kolme piuhaa, jotka voisi mennä väärään paikkaan, ne vaan merkkaa, niin avot. Sitten loput piuhat on liittimillä, jotka yksinkertaisesti EI voi mennä väärään paikkaan.
Mutta kun käytin sulakeboksia ekkeristä irti ja tutkin vähän niitä tinauksia, niin kaikki osoittautuivat testauksien jälkeen ehjiksi.
Pistin boksin paikalleen ja ruiskuttelin CRCtä konehuoneeseen melkeinpä kaikkiin liittimiin, mitä sieltä löysin.
Sitten testasin, että käynnistyyköhän se ja katohan kummaa ku se käynnistyikin. Vähän aikaa kaasuttelin parkkipaikalla, ja annoin olla käynnis n. 20min ennenku sammutin. Sitten lähdin vähän ajan kuluttua koeajolle. Auto toimi hyvin, lukuunottamatta jotain ihme raksutusta kojelaudan sisältä, kuulostais ihan että tulee mittaristosta.
Mutta loppujen lopuksi uskon vian olevan irronneessa liittimessä, kun käytin vähän kyseenalaisia keinoja vetääkseni vahvistimelle virtapiuhan..
Lähetetty: 04 Touko 2006 13:05
Kirjoittaja enjoi
cypher kirjoitti:
Mutta loppujen lopuksi uskon vian olevan irronneessa liittimessä, kun käytin vähän kyseenalaisia keinoja vetääkseni vahvistimelle virtapiuhan..
Joo, ei mikään kaikista helpoin ole tuon ikäiseen escoon vetää virtapiuhaa

Itselläkin meni hetkinen ennenku reitti löyty

Lähetetty: 04 Touko 2006 13:10
Kirjoittaja cypher
enjoi kirjoitti:
Joo, ei mikään kaikista helpoin ole tuon ikäiseen escoon vetää virtapiuhaa

Itselläkin meni hetkinen ennenku reitti löyty

Siellähän rintapellissä on joku reikä, niin siitä puskin sit antennin läpi ja teippasin johdon kiinni, onnistui sillee, mutta antennin pois ottaminen sitten saattoi irroittaa liittimen sulakeboksilta
Lähetetty: 04 Touko 2006 13:20
Kirjoittaja enjoi
Jep, mä otin ajan kanssa ja reilusti purkaen, nyt virta piuhalla on ihan oma reikä rintapellissä
