Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Auton hankinta tuli itsestä riippumattomista syistä eteen ja Fordi kiinnostaisi kovasti. Mondeona tai Focuksena. Kilometrejä tulee niin vähän, että bensakoneena mieluiten, mutta näistä Fordeista kun ei ole mitään kokemuksia ja vinkkejä autokaupoille tarvisin. Jos auto on vm08-12 ikähaarukasta niin onko mukana moottoreiden helmia ja myös niitä "mustiapekkoja"? Nyt siis huomoidaan kaikki käyttövoimat.
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Jos nyt kattelee millä autoilla paikalliset autokorjaajat itte ajelee, niin toisella on skooda ja toisella tojota.. 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Ei ajatella liikaa järjellä vaan mennään Ford-linjalla 

Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Kerro mikä auton käyttötarkoitus. Farmari ,sedan tarviitko tilaa Mondeo vai Focus riittää. Automaatti vai manuaali. Mikä hintahaarukka auton hankinnassa. Kilometrit ei haittaa jos huollettu kerran vuodessa ja ihan perumalli ilman turhaa tilpetööriä. Tuollainen perus Fordin moottori kestää kun öljyt vaihdetaan ja käytetään Fordin omaa. Tyttärellä on 07 Focus sedan mittarissa yli 300tkm on 116 heppanen moottori . Hyvin on pelannut. Perusauto jossa huoltohommissa ei köyhdy. Noita voi itse hyvin tehdä
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Vaihtoehto 1 on Mondeo
Vaihtoehto 2 on S-Max
Vaihtoehto 3 on Focus
Bensakone melkein pakollinen
Ensisijaisesti mielenkiinto on herännyt 2,0 145 Duratec moottoriin taikka sitten 1,6 Zeteciin.
Automaatin haluaisin mutta noin 3-7te budjetissa se pitää jättää pois laskuista ja huomattavan usein vain kiisselin kaverina on powershiftiä.
Vaihtoehto 2 on S-Max
Vaihtoehto 3 on Focus
Bensakone melkein pakollinen
Ensisijaisesti mielenkiinto on herännyt 2,0 145 Duratec moottoriin taikka sitten 1,6 Zeteciin.
Automaatin haluaisin mutta noin 3-7te budjetissa se pitää jättää pois laskuista ja huomattavan usein vain kiisselin kaverina on powershiftiä.
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Tossa 2 litrasessa on imusarjassa läpät jollain niissä ollut ongelmia.
viewtopic.php?t=35625
viewtopic.php?t=35625
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
No eiköhän noiden läppien kanssa pärjää kunhan eivät karkaa myllyyn
Entäpäs sitten pykälää isompi 2,3 jonka kaverina Durashifti? Tuo S-MAX alkaa olla nyt kuitenkin se number one.
/edit/ Joo ei tuu Durashiftiä. Varmaan uutena kiva mutta ikää kun tulee niin ei kuulosta minun projektilta
robotti saa istua ja vaihdella vaihteita kuskinpenkiltä... sitten joskus paremmalla hetkellä se Powershiftin laatikko.

Entäpäs sitten pykälää isompi 2,3 jonka kaverina Durashifti? Tuo S-MAX alkaa olla nyt kuitenkin se number one.
/edit/ Joo ei tuu Durashiftiä. Varmaan uutena kiva mutta ikää kun tulee niin ei kuulosta minun projektilta

Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Ehdottomasti 2.0 Duratec HE. Sekä manuaalilaatikolla, ainakin MTX75 (5 vaihteinen) on sekin parasta mitä on vastaan tullut.miccomus kirjoitti: ↑01 Tammi 2021 17:06 Vaihtoehto 1 on Mondeo
Vaihtoehto 2 on S-Max
Vaihtoehto 3 on Focus
Bensakone melkein pakollinen
Ensisijaisesti mielenkiinto on herännyt 2,0 145 Duratec moottoriin taikka sitten 1,6 Zeteciin.
Automaatin haluaisin mutta noin 3-7te budjetissa se pitää jättää pois laskuista ja huomattavan usein vain kiisselin kaverina on powershiftiä.
Omasta kokemuksestani paras bensiinimoottori mikä on tullut vastaan aikojen kuluessa. Kulkee erittäin herkästi, käy lähes äänettömästi, on tehokas ja mikä parasta, lämpenee erittäin nopeasti. En ollut uskoa silmiäni kun reilun 10C° pakkasella lämmöt nousivat normaaliin käyntilämpötilaan 2km:n matkalla.
Samoihin aikoihin ollut Opel ei lämmennyt kunnolla vielä 10km:n jälkeenkään.
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
no se -10 ei ole kyllä pakkanen eikä mikään,sitten kun napsahtaa -20 ja ylöspäin alkaa totuus.
Jotain kuitenkin positiivistä on siis Fordeisskin tapahtunut kun kerran JO lämpenee,aikoinaanhan piti kaikkea tehdä että lämpeni,vois jopa harkita uudenmpaakin Fordia...
Jotain kuitenkin positiivistä on siis Fordeisskin tapahtunut kun kerran JO lämpenee,aikoinaanhan piti kaikkea tehdä että lämpeni,vois jopa harkita uudenmpaakin Fordia...
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Kiitos jo tähän väliin kaikille vastanneille! Paljon tullut jo hyviä näkökulmia esille! Vaikka olen aina vahvasti sitä mieltä että tekniikka on luotu ihmiselle avuksi niin tuon Durashiftiin tutustumisen jälkeen en ollut enää varma lauseen paikkaansa pitävyydestä
Jos nyt laitetaan katse S-Maxiin joka on 2,0 Duratecin myllyllä niin onkos tässä kombossa jokin muutaman kohdan check-listi ostohetkelle? Perushommat on kyllä hallussa mutta lähinnä ne tyyppikohtaiset heikkoudet ja pitäisikö huoltokirjasta löytyä jotkut kampanjant tehtyinä tms?

Jos nyt laitetaan katse S-Maxiin joka on 2,0 Duratecin myllyllä niin onkos tässä kombossa jokin muutaman kohdan check-listi ostohetkelle? Perushommat on kyllä hallussa mutta lähinnä ne tyyppikohtaiset heikkoudet ja pitäisikö huoltokirjasta löytyä jotkut kampanjant tehtyinä tms?
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
öljyä saattaa syödä joten kannattaa kiinnittää huomiota kuinka "märkä" on pakoputken pää ja onko moottorinsuoja öljykorkin kohdalta ihan öljyssä jatkuvan öljyn lisäämisen takia. Näissä on ollut myös venttiilien palamista joten jos auto käy ns. kolmella niin älä usko selitystä "joo tulpat varmaan pitää vain vaihtaa". Tulevaisuuden kannalta kannattaa käyttää sitten laadukkaita öljyjä ja tehdä myös niitä pitempiä ajomatkojakin välillä jotta öljyrenkaat pysyy puhtaina.miccomus kirjoitti: ↑02 Tammi 2021 08:52 Kiitos jo tähän väliin kaikille vastanneille! Paljon tullut jo hyviä näkökulmia esille! Vaikka olen aina vahvasti sitä mieltä että tekniikka on luotu ihmiselle avuksi niin tuon Durashiftiin tutustumisen jälkeen en ollut enää varma lauseen paikkaansa pitävyydestä![]()
Jos nyt laitetaan katse S-Maxiin joka on 2,0 Duratecin myllyllä niin onkos tässä kombossa jokin muutaman kohdan check-listi ostohetkelle? Perushommat on kyllä hallussa mutta lähinnä ne tyyppikohtaiset heikkoudet ja pitäisikö huoltokirjasta löytyä jotkut kampanjant tehtyinä tms?
"harder" is not a very good safeword
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
+1, meillä kävi hallissa Mk3 Mondeo, oireena sytytyskatko 2. sylinterissä, "puola siinä varmaan on mennyt" oli jonkun arviosaksoboy kirjoitti: ↑02 Tammi 2021 10:41 Näissä on ollut myös venttiilien palamista joten jos auto käy ns. kolmella niin älä usko selitystä "joo tulpat varmaan pitää vain vaihtaa". Tulevaisuuden kannalta kannattaa käyttää sitten laadukkaita öljyjä ja tehdä myös niitä pitempiä ajomatkojakin välillä jotta öljyrenkaat pysyy puhtaina.

OT: Opel tosiaan lämpenee hitaammin, vaikka Fordin "nopea" lämpeneminen johtuu osin siitä että se mittarihan nousee puoleen väliin jo kun kone on alkanut vasta lämmetä, Opelissahan tuo mittari näyttää todellisia lukemia, ainakin ehjänä. Osa syy Ecotec-koneissa hitaaseen lämpenemiseen voi olla ylikorostettu jäähdytysjärjestelmä, jolla kaiketi yritetty ehkäistä tai pitkittää sitä surullisen kuuluisaa kansipahvin menemistäMk3Mondeo kirjoitti: ↑02 Tammi 2021 01:16 Omasta kokemuksestani paras bensiinimoottori mikä on tullut vastaan aikojen kuluessa. Kulkee erittäin herkästi, käy lähes äänettömästi, on tehokas ja mikä parasta, lämpenee erittäin nopeasti. En ollut uskoa silmiäni kun reilun 10C° pakkasella lämmöt nousivat normaaliin käyntilämpötilaan 2km:n matkalla.
Samoihin aikoihin ollut Opel ei lämmennyt kunnolla vielä 10km:n jälkeenkään.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Täysin totta, Opelin Ecotech (Z22SE) eli 2,2L neloskone omaa ns. sivukierron jossa jäähdytysneste kiertää ohi termostaatin jolloin lämpeneminen hidastuu. Maantieajossa lämmöt jopa laskevat.duckworth kirjoitti: ↑02 Tammi 2021 13:30+1, meillä kävi hallissa Mk3 Mondeo, oireena sytytyskatko 2. sylinterissä, "puola siinä varmaan on mennyt" oli jonkun arviosaksoboy kirjoitti: ↑02 Tammi 2021 10:41 Näissä on ollut myös venttiilien palamista joten jos auto käy ns. kolmella niin älä usko selitystä "joo tulpat varmaan pitää vain vaihtaa". Tulevaisuuden kannalta kannattaa käyttää sitten laadukkaita öljyjä ja tehdä myös niitä pitempiä ajomatkojakin välillä jotta öljyrenkaat pysyy puhtaina.Toki ko. autolla oli menty 350tkm jo.
OT: Opel tosiaan lämpenee hitaammin, vaikka Fordin "nopea" lämpeneminen johtuu osin siitä että se mittarihan nousee puoleen väliin jo kun kone on alkanut vasta lämmetä, Opelissahan tuo mittari näyttää todellisia lukemia, ainakin ehjänä. Osa syy Ecotec-koneissa hitaaseen lämpenemiseen voi olla ylikorostettu jäähdytysjärjestelmä, jolla kaiketi yritetty ehkäistä tai pitkittää sitä surullisen kuuluisaa kansipahvin menemistäMk3Mondeo kirjoitti: ↑02 Tammi 2021 01:16 Omasta kokemuksestani paras bensiinimoottori mikä on tullut vastaan aikojen kuluessa. Kulkee erittäin herkästi, käy lähes äänettömästi, on tehokas ja mikä parasta, lämpenee erittäin nopeasti. En ollut uskoa silmiäni kun reilun 10C° pakkasella lämmöt nousivat normaaliin käyntilämpötilaan 2km:n matkalla.
Samoihin aikoihin ollut Opel ei lämmennyt kunnolla vielä 10km:n jälkeenkään.![]()
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Tarkennetaas vielä aihetta venttiilin palaminen. No sen kolmella käymisen erotan varmasti, mutta saako orastavan vian jollain tapaa esiin? Joku seikka jolla voi ennaltaehkäistä? Ketjukoneitahan nämä on?
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Toiset on ketjulla ja toiset hihnalla..ei se nyt tässä selviä..turha jankuttaa kymmenen mallin ja kymmenen eri koneen eroavaisuuksia..osta ensin ja kysy sitten..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Duratec 1.8 ja 2.0 on ketjukoneita

Tuohon palaneen venttiilin tutkimiseen; saa sen orastavan viankin selville, mittaamalla puristuspaineet joka pytystä, eli mittari tulpanreikään, mutta aika harvoin tulee sitä koeajon yhteydessä tehtyä vaikka syytä ehkä toisinaan olisikin

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Kiitos duckworth! Olit selvästi lukenut keskustelua
Näyttäisi löytyvän myös mielenkiintoisia vaihtoehtoja 2,5 koneistakin. Mites on tilanne niiden kohdalla jos ajomäärä on 250tkm molemmin puolin? Eihän se pahitteeksi ole jos tehoa löytyy kun auto on täynnä porukkaa, mutta alkaako nuo olla jo miten bensajuoppoja nurkka-ajossa?

Näyttäisi löytyvän myös mielenkiintoisia vaihtoehtoja 2,5 koneistakin. Mites on tilanne niiden kohdalla jos ajomäärä on 250tkm molemmin puolin? Eihän se pahitteeksi ole jos tehoa löytyy kun auto on täynnä porukkaa, mutta alkaako nuo olla jo miten bensajuoppoja nurkka-ajossa?
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Kuten tiedät auton ylläpito ratkaisee kuinka paljon moottorilla ajetaan ajetaanko miljoona vai vähemmän.Sekä se viritysaste perusmylly kestää aina pitempään kuin noi turboviritykset.Fordeissa on noita Volvon moottoreita noissa turbo peleissä joissa tilavuuss on suurempi.Tuossa käyttäjien kokemuksia kuinka ne kestää.Joku 250tkm monesti turbo jo kaipaa huoltoa jos pitoautoa haluaa pitää.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1693.0
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1693.0
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Fordeissa ei ole volvon koneita. Fordeissa ja volvoissa on aika paljon Psa:aan moottoreita ja volvo on käyttänyt 2014 vuoteen saakka myös fordin koneita.Renee kirjoitti: ↑04 Tammi 2021 11:26 Kuten tiedät auton ylläpito ratkaisee kuinka paljon moottorilla ajetaan ajetaanko miljoona vai vähemmän.Sekä se viritysaste perusmylly kestää aina pitempään kuin noi turboviritykset.Fordeissa on noita Volvon moottoreita noissa turbo peleissä joissa tilavuuss on suurempi.Tuossa käyttäjien kokemuksia kuinka ne kestää.Joku 250tkm monesti turbo jo kaipaa huoltoa jos pitoautoa haluaa pitää.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1693.0
"harder" is not a very good safeword
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Ai kun toi Volvo ja Ford oli kimpassa niin eikös noissa samat myllyt ollut moottoreissa aika paljon.Kestossa tässä vain juteltiin kysyjän kanssa .
Lainaus foorumista ja tätä tekstiä en kirjoittanut minä sori vaan.
"Eikös tuo ole Volvon viitonen, eli ihan hyvässä maineessa oleva moottori.
Turbon ikä riippuu hyvin paljon käytöstä. Sammutetaanko moottori turbo punaisena ja tämä yhdistettynä 30tkm. öljynvaihtoväliin on myrkkyä. Samoin kylmän moottorin huudattaminen/kuormittaminen.
Talvella esilämmitys".
Lainaus foorumista ja tätä tekstiä en kirjoittanut minä sori vaan.
"Eikös tuo ole Volvon viitonen, eli ihan hyvässä maineessa oleva moottori.
Turbon ikä riippuu hyvin paljon käytöstä. Sammutetaanko moottori turbo punaisena ja tämä yhdistettynä 30tkm. öljynvaihtoväliin on myrkkyä. Samoin kylmän moottorin huudattaminen/kuormittaminen.
Talvella esilämmitys".
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
2.5t vitoskone on nimenomaan Volvon kone.saksoboy kirjoitti: ↑04 Tammi 2021 15:40Fordeissa ei ole volvon koneita. Fordeissa ja volvoissa on aika paljon Psa:aan moottoreita ja volvo on käyttänyt 2014 vuoteen saakka myös fordin koneita.Renee kirjoitti: ↑04 Tammi 2021 11:26 Kuten tiedät auton ylläpito ratkaisee kuinka paljon moottorilla ajetaan ajetaanko miljoona vai vähemmän.Sekä se viritysaste perusmylly kestää aina pitempään kuin noi turboviritykset.Fordeissa on noita Volvon moottoreita noissa turbo peleissä joissa tilavuuss on suurempi.Tuossa käyttäjien kokemuksia kuinka ne kestää.Joku 250tkm monesti turbo jo kaipaa huoltoa jos pitoautoa haluaa pitää.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1693.0
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Thänks! Onhan se vitoskone vähän vekkuli ja siitä oli hieno youtube videokin missä lapset meni kyykkyyn/ylös 5syl moottorin tahtiin
Mutta se 2,5 on siis ihan sopiva vaihtoehto sekin!

Mutta se 2,5 on siis ihan sopiva vaihtoehto sekin!
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 21 Tammi 2020 15:00
- Paikkakunta: Paimio
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Onko tuota "Volvoa" laitettu muihin kuin Focus ST malleihin ? vanhemmissa 2.3l ja uudemmissa 2.5l.
=============
Ex Escort mk1 mk2 mk3 mk4, Focus -07
Pihassa -65 Anglia, -05 Focus mk2
Ex Escort mk1 mk2 mk3 mk4, Focus -07
Pihassa -65 Anglia, -05 Focus mk2
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ford_S-Max
Tuossa S- Max juttua alkupään autoissa oli T5 moottoria 220 hepalla. Kyllä lähtee.
Tuossa S- Max juttua alkupään autoissa oli T5 moottoria 220 hepalla. Kyllä lähtee.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Moottorien kotkotukset, onko niitä?
Focus Mk2 ST/RS Volvon 2.5 koneella. Samoiten S-max ja Mondeo mk4 2.5 samaisella koneella. Taitaa kesyin vakiona olla 220hv.. Vanhempi 2.3 ei ole Volvon tekele.Pitkavaihto kirjoitti: ↑05 Tammi 2021 12:28 Onko tuota "Volvoa" laitettu muihin kuin Focus ST malleihin ? vanhemmissa 2.3l ja uudemmissa 2.5l.
Uudempi Fordin 2.3 on turbolla ja löytyy mk3 Focus RS:stä ja mk 4 Focus ST:stä sekä uusimmasta Mustangista.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85