Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Mondeo viikon seisonu ja nyt oli pari tuntia lämmityksessä ja kävin ajamassa moottorin lämpimäks.. Pihaan tulin ja autosta kun nousin niin rupesin kuuntelemeen et jotain naputusta kuuluu moottorin edestä jostain imusarjan luota, onko joku rikki? Auton ostin viikko sit ja jätin seisomaan viikoks eikä viikko sitten kuulunut mitään naputuksia. kerpele..
Niin ja miten lähtee se muovi moottorin päältä irti?
Se muovi lähtee ihan nostamalla ylös,ei tarvita mitään työkaluja sen irrottamiseen mutta voi olla että se on vähän jässähtäny niihin kuppeihin mutta kyllä se siitä irtoo ku kiskoo vaan.
Uutta imusarjaa vaan hommaamaan tai sitten nypit läpät sieltä pois
Vinkki: Kirjoita tuonne ylös hakuun vaikka sanat "mondeo imusarjan läpät" ja löydät paljon
luettavaa; ohjeita, näkemyksiä, kokemuksia, linkkejä kuviin ja ääninäytteeseenkin.
Löyty tietoa kiitos. Videon perusteella samaa ääntä, muttei niin voimakasta.
"Raksutus" kuuluu vasemman puoleisesta kanavasta ja muista jotain pienempää ääntä.
Saisko ohjeita imusarjan irroittamiseen mm. mitä pitää irroittaa edestä ennen imusarjan irroittamista ja mistä kaikkialta imusarja on kiinni yms..? Purkamisessa jotain huomioitavaa?
Kuvia irroittamisesta ei ois pahitteeks jos joltain löytyis?
Aiemmin ollu diesel autoja joten ei bensa autoja oo tullu hirveästi räplättyä eikä näin "uutta".
Katsele vain niitä aiheeseen liittyviä keskusteluja, kyllä sieltä ohjeetkin löytyy ketjun
"Mondeo vm.01 imusarjan läppäakselin poistamisesta" toisen sivun alaosasta.
Tässä vielä Duratec HE- kansan kulttivideo. (Sitä en osaa sanoa, mikä HE versio tuo on.)
Kiitos ohjeista MK01!
Pakkasta ulkona -27 niin ei paljoa kiinnosta mennä purkamaan. 8) Mutta heti kun lauhtuu tai ois lämmin paikka, niin vois rueta purkamaan. Onneks ei oo volkkari vielä menny kaupaks, niin voi edelleen sillä huoletta ajella. Harmittaa kun näin nopeasti uuden auton ostosta tuli tämä remppa, onhan auto uusin, kallein ja vielä ensimmäinen voorti minulle.
Meinasin _kapo_ että otan vain ne läpät ja akselin pois, niin ei jatkossa tarvitse pelätä rojujen hajottavan moottoria. Mikäs sen huohotusventtiilin tarkoitus on ja miksi pitäisi vaihtaa? Jos liittyy noihin läppeihin mitkä otan pois, niin ei varmaan tarvitse uusia?
Siinä oli sit läpät täysin ehjät.. toisesta päästä akseli sen verran väljä, että sormella koputtamalla 2 viimeistä läppää pitää semmosta kopinaa.
Eli sama varmaan heittää läpät ja akseli metsään ettei myöhemmin sitten hajoa ja hajota moottoria?
Millä kannattaa tukkia akselin reiät, vai tarvitseeko muualta tukkia kun sieltä puolelta mistä akseli lähtee?
Mikä näiden läppien tarkoitus on? Sekä kun ne hajoaa niin tuleeko niihin väljystä vai lohkeaako ne irti akselistaan?
Mielenkiinnolla otan kaiken tiedon vastaan, itselläkin mondeo ollut pari viikkoa ja olen jo kauhulla lukenut näistä "läppä vioista"
Ford Mondeo 2.0 2011
Ex Chevrolet Cruze 1.8 2010,
Volvo S60 2.5T 2005, Ford Mondeo 2.0 2002,
Opel Vectra 1.8 1998, Nissan Primera 1.6 1991
traasbet kirjoitti:Omalla alkusarjan -01 125hv ajettu 275tkm eikä pidä mitään rapinaa tai rallatusta. Jotenkin tuntuu että asiasta on nostettu vain turhan iso haloo.
Omassa oli noissa kilometreissa mittari kun vaihdatin uuden imusarjan. Paljon "kestävyyteen"(kilometrimäärään jolloin ongelmat alkaa) vaikuttaa onko ajettu suurinosa maantietä vai kaupunkia.
Oma myös -01 125hp malli ja ostin sen kun entinen ostaja palautti liikkeeseen ajettuaan 50km kun pamahti. Venttiilin läppä koneeseen ja 2000 euron remontti. Onneksi liike korjasi ja ostin pois. Hienosti on 6tkm mun alla pelannut.
traasbet kirjoitti:Omalla alkusarjan -01 125hv ajettu 275tkm eikä pidä mitään rapinaa tai rallatusta. Jotenkin tuntuu että asiasta on nostettu vain turhan iso haloo.
Niin voihan se olla että mulla on tuohon jo vaihdettu fordilla uusi imusarja edellisien omistajien toimesta, moottorin käyntiääni kun on niin hiljainen. Huoltokirjassa on 2 merkintää merkkiliikkeessä tehdystä ns. ylimääräisestä huollosta.
Eikai noilla läpillä mitään kummallista merkitystä ole, mitä olen lukenut, vois kuvitella et paremmin toimii kun ei ole mitään turhaa siellä imukanavien edessä..
Kuvassa kahden keskimmäisen imukanavan välillä menevän akselin reikä oli ihan väljä, muissa reijissä oli jonkin näköinen holkki ja ihan oikeassa reunassa mihin akseli päättyy oli ihan väljä muovi kolo joten herkästi kolisee, luulin et ovat jo rikki.
Onko kellekkään tarvetta noille ehjille läpille ja ehjälle akselille, ois joutavana?
Varmaan joutaa jättää pois se vipu systeemi millä nuo läpät aukeaa? Millä vois tukkia sen reiän mihin se letku siitä menee, en muistanu enää katsoa minne se letku menee, mutta sieltä päästä katkes se pää letkun sisään.
Kyllä se oli aika helvettia -25 pakkasessa, vaikka aiemmin mainitsin ettei paljoa kiinnosta siinä pakkasessa.
Aluks tuntu mahdottomalta ja pelotti että tuossa pakkasessa hajoaa kaikki, mut kyllä se sit aika helposti suju. Ihan ekana otin koko flektin pois ja sekään ei lähtenyt ennenkun purki kaasuvaijerin ja jotain muuta edestä. Kaikki kun oli irti niin kyllä se imusarjan nostaminen oli aikamoista pujottelua sähköjohtojen välistä ja öljytikkukin oli pahasti edessä. Liitinkoteloita oli aika paljon ja jotkut ei meinannu irrota millään.
Joskus puolenpäivän aikaan taisin alkaa pikkuhiljaa purkamaan ja olikohan kolmen aikaan jo irti, välillä piti lämmitellä ja savutella.
Toivottavasti imusarja menisi takaisin helpommin. Odotella lauhempaa vkloppua.
||Nixu|| kirjoitti:Oisko tämä hyvä tiivistesilikooni niihin reikiin? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-2349
Samalla voisi tiivistää imusarjan sekä venttiilikopan tiivisteen kun on takaosasta kostunut.
Hae jostain Würthin RTV:tä, sitä ne ammattilaiset käyttää. Noin 30 eur. tuubi.
duckworth kirjoitti:
Hae jostain Würthin RTV:tä, sitä ne ammattilaiset käyttää. Noin 30 eur. tuubi.
Suosittelen kans tota. Oon käyttäny moneen paikkaan omassa autossa ja aina kestäny.
Muun muassa tuulilasin ja sen alasuojamuovin välissä kestää hyvin kuumuuden/pakkaset/sateet
halkeamatta tiiviinä.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Mihin menee letku siitä vipusesta mikä availee läpät? Kun en löytänyt konehuoneen puolelta niin en tiedä mistä tukkia se reikä. Se nippakin katkes letkun sisään niin ei sit erottunu sitä reikää.