Turbovika

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
santtu1980
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Tammi 2019 16:46

Turbovika

Viesti Kirjoittaja santtu1980 »

Ford C-Max vm-12, 2.0 diesel.

10.12.2020 tuli ensimmäisen kerran "engine fault service now" kesken ajon. Tehot hävisi mutta matka jatkui. Muutaman kilometrin jälkeen tuntui taas toimivan normaalisti. Kotipihassa kone tuntui käyvän normaalisti kuuloaistilla mitattuna. Sammutin ja käynnistin uudelleen. Ei enää vikavaloa.

12.12.2020 Kotipihasta muutama sata metriä ja "engine fault service now". Hetkellinen häiriö taas tehoissa, mutta matka jatkui. Sammutin ja käynnistin uudelleen ja vein huoltoon vikakoodien lukuun. 15€ ja "Ei havaittuja vikakoodeja" :twisted: Ei vikaa enää saman päivän aikana.

14.12.2020 Vika tulee joka käynnistyksellä joko muutaman kilometrin ajon jälkeen tai heti käynnistäessä. Vikateksti on muuttunut "Engine malfunction. Service now"

Vikakoodit:
P2263 Turbo/Supercharger Boost System Performance
p2562 Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit
p2564 Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit Low

Googlella en suoraan löydä vian aiheuttajaa. Liekö sähkövika vai mekaaninen. Onko foorumilla asiantuntijoita??
Ford C-Max vm.2012 235tkm
Omassa käytössä 2014/70tkm alkaen.
Rstuning
Viestit: 238
Liittynyt: 07 Loka 2007 17:36

Re: Turbovika

Viesti Kirjoittaja Rstuning »

santtu1980
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Tammi 2019 16:46

Re: Turbovika

Viesti Kirjoittaja santtu1980 »

Voiskohan olla turbon laakerit loppu, kun ujelsi melko kovasti kun kurkkasin pellin alle. Hetken päästä ujellus kuitenkin loppui.
Ford C-Max vm.2012 235tkm
Omassa käytössä 2014/70tkm alkaen.
-Kj-
Viestit: 150
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbovika

Viesti Kirjoittaja -Kj- »

Kannattaa tutkia nuo letkut jolla turboa/siipiä ohjataan. Ja tarkistaa myös tuo nimenomainen paineenmuunnin mistä linkatussa ketjussa puhutaan. Osa on halpa ja helppo vaihtaa (fordilta letkuineen tosin kolmisen sataa).
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Volvo S40 T5 M6 -05
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00
santtu1980
Viestit: 10
Liittynyt: 10 Tammi 2019 16:46

Re: Turbovika

Viesti Kirjoittaja santtu1980 »

Ford oli klinikalla koko alkuvuoden odottamassa uutta turboahdinta. (Fordhinta 1800€) Korjaaja löysi uuden 950 euron ahtimen jota odoteltiin yli viikko. Kaikkinensa loppusumma kohosi yli 2100 euroon. Toki öljynvaihdon ja suodattimen lisäksi vaihdettiin etukallistuksen vakaajan tukitangot, käytettiin katsastuksessa ja vielä valtuutetussa Ford-huollossa ohjelmoimassa ahtimen siivekkeet.

Onko kellään kiinnostusta: :ford:
Ford C-Max vm-12 diesel, ajettu 231 tkm. Juuri katsastettu! Nätisti pidetty, ei ole ollut tupakkatuotteita eikä lemmikkejä. Titanium varustuksella (=tutkat, autom.parkki, lämmitettävä tuulilasi, lisälämmitin, alukesärenkaat, avaimeton käynnistys, vakkarisäädin jne.) ja vetokoukulla. 2018 jälkeen vaihdettu mm. syylari, akku, laturi, jarrulevyt /-palat, kesärenkaat, hihna ja vesipumppu, ahdin ja öljytkin useaan kertaan. ;)
Korimalli:Tila-auto
Moottorityyppi:Diesel
Käyttövoima:Diesel
Polttoaineen syöttö:Suoraruiskutus
Vetotapa:Etuveto
Sylinteriluku:4
Sylinteritilavuus:1997
Vuosimalli:2012
Rekisteröintipvm.:20120103
Vaihteisto:Käsivaihteinen
Rengaskoko:215/50R17
Omamassa kg:1550
Pituus mm:4491
Kokonaismassa kg:2050
Moottoriteho kW:103
Moottoriteho hv:140


Samanlaisia on nettiautossa yli 7k€ hintaan. Mulle riittää vähempikin! Esim 6500€ Ja jos kiinnostus tämän foorumin kautta ni tostakin voidaan vielä keskustella.
Ford C-Max vm.2012 235tkm
Omassa käytössä 2014/70tkm alkaen.
Taunusautomaatti
Viestit: 2019
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Turbovika

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Olikos vika turbossa?

Vai sen letkuissa?
Vastaa Viestiin