Sivu 1/1

Turbovika

Lähetetty: 14 Joulu 2020 19:18
Kirjoittaja santtu1980
Ford C-Max vm-12, 2.0 diesel.

10.12.2020 tuli ensimmäisen kerran "engine fault service now" kesken ajon. Tehot hävisi mutta matka jatkui. Muutaman kilometrin jälkeen tuntui taas toimivan normaalisti. Kotipihassa kone tuntui käyvän normaalisti kuuloaistilla mitattuna. Sammutin ja käynnistin uudelleen. Ei enää vikavaloa.

12.12.2020 Kotipihasta muutama sata metriä ja "engine fault service now". Hetkellinen häiriö taas tehoissa, mutta matka jatkui. Sammutin ja käynnistin uudelleen ja vein huoltoon vikakoodien lukuun. 15€ ja "Ei havaittuja vikakoodeja" :twisted: Ei vikaa enää saman päivän aikana.

14.12.2020 Vika tulee joka käynnistyksellä joko muutaman kilometrin ajon jälkeen tai heti käynnistäessä. Vikateksti on muuttunut "Engine malfunction. Service now"

Vikakoodit:
P2263 Turbo/Supercharger Boost System Performance
p2562 Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit
p2564 Turbocharger Boost Control Position Sensor Circuit Low

Googlella en suoraan löydä vian aiheuttajaa. Liekö sähkövika vai mekaaninen. Onko foorumilla asiantuntijoita??

Re: Turbovika

Lähetetty: 14 Joulu 2020 20:12
Kirjoittaja Rstuning

Re: Turbovika

Lähetetty: 18 Joulu 2020 07:25
Kirjoittaja santtu1980
Voiskohan olla turbon laakerit loppu, kun ujelsi melko kovasti kun kurkkasin pellin alle. Hetken päästä ujellus kuitenkin loppui.

Re: Turbovika

Lähetetty: 18 Joulu 2020 21:53
Kirjoittaja -Kj-
Kannattaa tutkia nuo letkut jolla turboa/siipiä ohjataan. Ja tarkistaa myös tuo nimenomainen paineenmuunnin mistä linkatussa ketjussa puhutaan. Osa on halpa ja helppo vaihtaa (fordilta letkuineen tosin kolmisen sataa).

Re: Turbovika

Lähetetty: 03 Helmi 2021 12:55
Kirjoittaja santtu1980
Ford oli klinikalla koko alkuvuoden odottamassa uutta turboahdinta. (Fordhinta 1800€) Korjaaja löysi uuden 950 euron ahtimen jota odoteltiin yli viikko. Kaikkinensa loppusumma kohosi yli 2100 euroon. Toki öljynvaihdon ja suodattimen lisäksi vaihdettiin etukallistuksen vakaajan tukitangot, käytettiin katsastuksessa ja vielä valtuutetussa Ford-huollossa ohjelmoimassa ahtimen siivekkeet.

Onko kellään kiinnostusta: :ford:
Ford C-Max vm-12 diesel, ajettu 231 tkm. Juuri katsastettu! Nätisti pidetty, ei ole ollut tupakkatuotteita eikä lemmikkejä. Titanium varustuksella (=tutkat, autom.parkki, lämmitettävä tuulilasi, lisälämmitin, alukesärenkaat, avaimeton käynnistys, vakkarisäädin jne.) ja vetokoukulla. 2018 jälkeen vaihdettu mm. syylari, akku, laturi, jarrulevyt /-palat, kesärenkaat, hihna ja vesipumppu, ahdin ja öljytkin useaan kertaan. ;)
Korimalli:Tila-auto
Moottorityyppi:Diesel
Käyttövoima:Diesel
Polttoaineen syöttö:Suoraruiskutus
Vetotapa:Etuveto
Sylinteriluku:4
Sylinteritilavuus:1997
Vuosimalli:2012
Rekisteröintipvm.:20120103
Vaihteisto:Käsivaihteinen
Rengaskoko:215/50R17
Omamassa kg:1550
Pituus mm:4491
Kokonaismassa kg:2050
Moottoriteho kW:103
Moottoriteho hv:140


Samanlaisia on nettiautossa yli 7k€ hintaan. Mulle riittää vähempikin! Esim 6500€ Ja jos kiinnostus tämän foorumin kautta ni tostakin voidaan vielä keskustella.

Re: Turbovika

Lähetetty: 03 Helmi 2021 15:07
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Olikos vika turbossa?

Vai sen letkuissa?