Mk3 TDCI "jyrinä"?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Sörsselssön
Viestit: 64
Liittynyt: 04 Loka 2020 15:06

Mk3 TDCI "jyrinä"?

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Moro.

Maantienopeuksissa, kun kierrokset laskevat lähelle 1500 rpm:ää auto/moottori alkaa herkästi jyristä. Pienemmälle vaihtamalla jyrinä poistuu välittömästi.

En koe, että jyrinä tulisi renkaista, voimansiirrosta tai moottorista itsestään.

Onko näissä moottorin tuennoissa ollut taipumusta antautua ja aiheuttaa tuota jyrinää? Jakopään puoleinen kannake on käsittääkseni hydraulityyny. Voisiko sen vikaantuminen päästää moottorin tärinät koriin ja saada tuon jyrinän aikaan?
2011 Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI
1995 Ford Mustang 5.0 GT, 5 speed
1992 Ford Escort XR3i avo, 1,8 130 hp
Sörsselssön
Viestit: 64
Liittynyt: 04 Loka 2020 15:06

Re: Mk3 TDCI "jyrinä"?

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Kävin tänään parin sadan km:n huviajelulla ja tänään tuota jyrinää ei juuri esiintynyt.

Liekö viimeviikkoisella yli tuhannen km:n työmatkalla jotain tekemistä asian kanssa tai torstaisella katsastuksella? Josko jokin olisi päästöpoljennassa "auennut"?

Jatketaan ja seurataan tilannetta.
2011 Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI
1995 Ford Mustang 5.0 GT, 5 speed
1992 Ford Escort XR3i avo, 1,8 130 hp
tursas
Viestit: 4115
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mk3 TDCI "jyrinä"?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Dieseleistä mitään tietämättä voisi kysyä miksi sillä pitää ajella 1500 kierroksilla joka on melkein tyhjäkäynti, kun huipputehot on siellä 4000:n paikkeilla , ei ihme,että jyrisee.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Sörsselssön
Viestit: 64
Liittynyt: 04 Loka 2020 15:06

Re: Mk3 TDCI "jyrinä"?

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Maksimivääntö on ilmoitettu 320 Nm 1750-2250 rpm. Talvirajoituksista johtuen kuutosvaihdetta ei edes pysty käyttämään.

Jyrinää ei esiinny 1000-1500 kierroksilla eli siis kaupunkiajossa.
2011 Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI
1995 Ford Mustang 5.0 GT, 5 speed
1992 Ford Escort XR3i avo, 1,8 130 hp
saksoboy
Viestit: 1066
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mk3 TDCI "jyrinä"?

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Sörsselssön kirjoitti: 08 Marras 2020 20:36 Maksimivääntö on ilmoitettu 320 Nm 1750-2250 rpm. Talvirajoituksista johtuen kuutosvaihdetta ei edes pysty käyttämään.

Jyrinää ei esiinny 1000-1500 kierroksilla eli siis kaupunkiajossa.
Hieman antautunut kaksoismassa ja vanhat väsyneet moottorinkummit. noi kun yhdistää niin jyristää herkästi.
Toki voihan se olla vain jonkin korin komponentin resonointia.
"harder" is not a very good safeword
yritäedes
Viestit: 2440
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mk3 TDCI "jyrinä"?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Taitaa olla ketjun aloittaja raskaan kaluston kuljettaja, kun tuollaisia kierrosalueita käyttää... :D
Maantiejossa tulee kuvioihin ilmanvastus, ja kun vääntökäyrä putoaa jyrkästi tuon 1750 RPM alapuolella, niin kovillehan siinä tuon sukupolven TDCI joutuu. Taitaa suurin osa jyristää enemmän tai vähemmän tuossa tilanteessa.
Kaupunkiajossa pikkuvaihteilla on tilanne toinen - välitys pienempi, ilmanvastus olematon.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Sörsselssön
Viestit: 64
Liittynyt: 04 Loka 2020 15:06

Re: Mk3 TDCI "jyrinä"?

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

saksoboy kirjoitti: 08 Marras 2020 22:12Hieman antautunut kaksoismassa ja vanhat väsyneet moottorinkummit. noi kun yhdistää niin jyristää herkästi.
Toki voihan se olla vain jonkin korin komponentin resonointia.
Kiitti, pitänee harkita noiden kannakkeiden uusintaa.

Sen verran tuossa aamulla tarkistin töihin tullessa, että
- 100 km/h kuutosvaihteella kierrokset ovat 1750 rpm
- 80 km/h viitosvaihteella n. 1650 rpm

Pitkät on välitykset mutta minkäs teet.
2011 Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI
1995 Ford Mustang 5.0 GT, 5 speed
1992 Ford Escort XR3i avo, 1,8 130 hp
foop
Viestit: 273
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mk3 TDCI "jyrinä"?

Viesti Kirjoittaja foop »

Onnistuisiko ajaa vielä pykälää pienemmällä? Todennäköisesti jyrinät loppuisi siihen. Mitä kierrokset olisi 80 km/h nelosella ja 100 km/h vitosella?

Esim minun 1.8 TDCi jyrisee maantieajossa myös, jos alle 1800 rpm, eli olen pyrkinyt pitämään kierrokset jyrinä-alueen yläpuolella. Minulla viisivaihteinen, mutta ajan nelosella 80 km/h ja kierrokset on muistaakseni 2100 rpm. Tukikumeja tai muutakaan en ole koittanut vaihtaa, joten en tiedä voisiko korjaantua sillä, kerro ihmeessä mitä vaikutti jos uusit ne.

Matalilla kierroksilla "vedätettäessä" tulee ilmi moottorin luontainen resonanssi, mikä käy DMF:n päälle (eli DMF joutuu tehdä kovasti työtä vaimentaakseen sitä) ja tuo jyrinä voi olla siitä yksi oire. Vähän valintakysymys vedättääkö jolloin DMF ehkä antautuu nopeammin vai käyttääkö kierroksia jolloin löpöä menee hitusen enemmän.
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Sörsselssön
Viestit: 64
Liittynyt: 04 Loka 2020 15:06

Re: Mk3 TDCI "jyrinä"?

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

Juu, voisi toki ajaa pienemmälläkin vaihteella mutta tsekataan nyt ensin, jos se johtuu kumeista; laitoin äsken kaikki kolme kannaketta/tukea tilaukseen. Vaihdetaan kun ehditään ja kerrotaan miten äijän kävi. :mrgreen:
2011 Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI
1995 Ford Mustang 5.0 GT, 5 speed
1992 Ford Escort XR3i avo, 1,8 130 hp
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Mk3 TDCI "jyrinä"?

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Tässä kun muutamat vuodet seurannu uuden kaluston kehittymistä niin ei voi kun sanoa että tekniikka kehittyny mutta samalla tullu isoliuta kaikenmoista outoa ongelmaa joista ei entisaikaan ollu mitään tietoakaan.
Alkaa näköjään nuo uudet autot olla kauhean herkkiä kaikenmoisille värinöille,tärinöille ja on kaikkea heikosti tehyä komponenttiä jotka ei tunnu kestävän millon mitäkin.
Ajomukavuuden kustannuksella pitää saada kaikki äänet ja tärinät pois,polttoainetta pitää saadamenee vähemmän mutta sen kustannuksella taas huoltokulut nouseekin moninkertaisiksi kun uusitaan millon mitäkin vastapainoja tai vapaakytkimiä.
Eipä ole enää köyhien asia autoilla ja muutto kaupunkeihin lisäntyy.
tursas
Viestit: 4115
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mk3 TDCI "jyrinä"?

Viesti Kirjoittaja tursas »

Eikös kellään nyt ole samaa/vastaavaa konetta automaatilaatikolla ja kattoa kiekkamittarista missä se optimoi sen kierrosluvun ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
saksoboy
Viestit: 1066
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mk3 TDCI "jyrinä"?

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

tursas kirjoitti: 09 Marras 2020 14:07 Eikös kellään nyt ole samaa/vastaavaa konetta automaatilaatikolla ja kattoa kiekkamittarista missä se optimoi sen kierrosluvun ?
ei ehkä ole ihan sama juttu... usein vääntökäyrä on hieman erilailla ohjelmoitu ku manuaalissa ja mk3 tdci automaatissa on vääntö rajoitettu hieman alemmaksi kuin manuaalissa
"harder" is not a very good safeword
Sörsselssön
Viestit: 64
Liittynyt: 04 Loka 2020 15:06

Re: Mk3 TDCI "jyrinä"?

Viesti Kirjoittaja Sörsselssön »

No juu.

Vaihdettiin tänään:
- jakopään puoleinen moottorin kannake, Febi
- vaihdelaatikon kannake, Lemförder
- vaihdelaatikon pitkittäiskannake, Tedgum (ainoa minkä sai)

Vaihtoon meni arviolta 45 minuuttia.

Vanhoista osista ei pystynyt sanomaan, että oliko niissä vikaa.

Uusilla osilla kulku vaikuttaa varsin lupaavalta. :thumbup:
2011 Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI
1995 Ford Mustang 5.0 GT, 5 speed
1992 Ford Escort XR3i avo, 1,8 130 hp
Vastaa Viestiin