Sivu 1/3

Mondeo 94 wagon 2.0 päästöt korkealla

Lähetetty: 24 Huhti 2006 16:17
Kirjoittaja atkeppu
Seuraavat arvot tulivat päästömittauksessa kierrokset 869 siis tyhjäkäynnillä.
CO-pitoisuus oli 0.747 sallittu 0,50
HC-pitoisuus 321 sallittu 100
Lambda-arvo 1.083

Arvot joista ei huomautettu:

CO2, joka oli 12.76
O2 joka oli 2.52 sallittu 5,00

HC arvo laski about 100:seen kun nosti kierroksia, myös co arvo pieneni.

Epäilivät viaksi heti kattia? Muita mahdollisia vikoja? Putkisto vaihdettu ja pakosarjatiivisteet myös. Eli ei putkivikoja kait?

Laturi tosin on sökönä ja pukkaa about 19 volttia mutta vaikuttaisiko laturi myös noihin päästöihinkin?

Lähetetty: 24 Huhti 2006 17:02
Kirjoittaja Sultzi
Sytytystulppia vois kokeilla ekaks vaihtaa. Ilmansuodatinkin vaikka samalla. Nuo on halvalla kokeiltavia ja joskus auttaa. Kun näyttää päästävän melko paljon raakaa bensiiniä putkeen, eli viittaisi huonoon palamiseen.

Lähetetty: 24 Huhti 2006 18:17
Kirjoittaja Brainstorm
Korkeet HC arvot voi huonolla mäihällä viitata venttiili vikaan :(

Lähetetty: 24 Huhti 2006 19:09
Kirjoittaja atkeppu
Tulpat vaihdettu jo ( NGK ) ja samoin ilmansuodatin. Ennen tulppien ja ilmansuodattimen vaihtoa toi hc pyöri kierroksillakin about 120 - 125 luokkaa.
Kone ei kuitenkaan nykytä tai muutenkaan vaan tehot yms tuntuvat olevan tallessa.

Lähetetty: 24 Huhti 2006 21:50
Kirjoittaja Brainstorm
Varmaan kannattaa se katti vaihtaa ja ihan varmuuden vuoks lambdakin?

Lähetetty: 27 Huhti 2006 22:33
Kirjoittaja atkeppu
Voisko vika olla pelkästään lambdassa?

Miten se mitataan kotikonstein?

Lähetetty: 27 Huhti 2006 22:34
Kirjoittaja atkeppu
Putsasin lambda liittimen kiinnityksen ja sen jälkeen alkoi esiintyä pientä viivettä kiihdytyksessä, mutta kun sen johdon otti pois niin kaikki toimi ok.

Eli lambda paskana?

Lähetetty: 29 Huhti 2006 19:06
Kirjoittaja atkeppu
Ei ollut nähtävästi vika lambdassa, sillä tulppasin EGR alipaineletkun imusarjalle ja nyt poistui se viive ja kone tuntuu taas pirtsakalta.

Eli voisiko sittenkin olla että oli huono kontakti lambdassa ja kun putsasin niin alkoi toimimaan? Mutta sitten ei pelannutkaan yhteen muun systeemin kanssa?

Lähetetty: 30 Huhti 2006 02:16
Kirjoittaja WSE
Brainstorm kirjoitti:Varmaan kannattaa se katti vaihtaa ja ihan varmuuden vuoks lambdakin?
Ei kannata kattia turhaan vaihtaa, hajoaa vain mekaanisesti (tai ylikuumenemalla jos palamatonta polttoinetta pääsee liikaa ja liian kauan putkeen). Lambda kyllä voi olla ongelma, yleensä siksi että anturin kärki on liian karstainen (ja muuta vikaa siinä ei olekaan). Tai lambdan liitokset. Jännitemittarillahan tuota voi testailla, lambdalle menevä liitin irti, kone käyntiin ja mittaamaan ANTURIN TUOTTAMAA jännitettä, YLEISESTI anturille menevistä johdoista, ne valkoiset on lämmitystä varten ja harmaan ja mustan väliltä pitäisi lötyä kaasua painettaessa 0,6-1,0 V ja kaasua vähennettäessä 0,4 - 0V. , 2,0 MONDEOSSA tyhjäkäynnillä jänitteen 1 navan ja maan välissä tulisi olla 0,1 - 0,7V. Oikeasti vikaantuneen anturin lukemissa ei tapahdu juuri mitään muutosta. Tämä mittaushan ei kerro toimiiko lambda täsmälleen oikein vaan on vain suuntaa antava mutta kertoo kyllä sen mikäli lambda ei toimi ollenkaan (jolloin em. arvoja ei löydy).

Re: Mondeo 94 wagon 2.0 päästöt korkealla

Lähetetty: 30 Huhti 2006 02:23
Kirjoittaja WSE
atkeppu kirjoitti:Seuraavat arvot tulivat päästömittauksessa kierrokset 869 siis tyhjäkäynnillä.
CO-pitoisuus oli 0.747 sallittu 0,50
HC-pitoisuus 321 sallittu 100
Lambda-arvo 1.083

Arvot joista ei huomautettu:

CO2, joka oli 12.76
O2 joka oli 2.52 sallittu 5,00

HC arvo laski about 100:seen kun nosti kierroksia, myös co arvo pieneni.

Epäilivät viaksi heti kattia? Muita mahdollisia vikoja? Putkisto vaihdettu ja pakosarjatiivisteet myös. Eli ei putkivikoja kait?

Laturi tosin on sökönä ja pukkaa about 19 volttia mutta vaikuttaisiko laturi myös noihin päästöihinkin?
Laturi on syytä korjata heti. Moottorinohjausjärjestelmän jänniteregulaattori käy jatkuvasti ylikuormitettuna ja akun, valojen yms laitteiden kestoikä kärsii. Myös osa antureista saa suoraan akkujännitteen jolloin niiden antama informaatio väristyy ja päästöongelmat voivat aiheutua tästä. Mikäli päästöt kuitenkin jäävät laturin korjauksen jälkeenkin korkeaksi kannattaa tarkistaa vielä muutama asia:
Tuossahan lienee kuumalankatyppinen ilmamassamittari. Seos on kaikesta päätellen hieman liian rikas joka voi johtua mm. ilmamassamittarin likaantuneesta kuumalangasta. Myös vikakoodit kannataa tarkistaa sillä jos joku anturitieto puuttuu menee ecu ns. limp modeen jolloin anturitieto korvataan kiinteällä arvolla ja seos on pääsääntöisesti tällöin liian rikas. Myös suurehko HC:n määrä voi viitata mm. sytytysjärjsetelmän häiriöihin tai venttiilin vuotoon, mikäli kysessä on paljon ajettu yksilö.
.

Lähetetty: 30 Huhti 2006 02:55
Kirjoittaja jpisteh
WSE kirjoitti: Ei kannata kattia turhaan vaihtaa, hajoaa vain mekaanisesti (tai ylikuumenemalla jos palamatonta polttoinetta pääsee liikaa ja liian kauan putkeen). Lambda kyllä voi olla ongelma, yleensä siksi että anturin kärki on liian karstainen (ja muuta vikaa siinä ei olekaan).
Lambda myös vanhenee, jolloin signaali seuraa hitaasti todellisuutta. Pelkän korkean HC:n vaikuttajana se on vähäntäänkin kyseenalainen vaihtokohde.

j.h

Re: Mondeo 94 wagon 2.0 päästöt korkealla

Lähetetty: 30 Huhti 2006 02:57
Kirjoittaja jpisteh
atkeppu kirjoitti: Laturi tosin on sökönä ja pukkaa about 19 volttia mutta vaikuttaisiko laturi myös noihin päästöihinkin?
Perusasiat kannattaa laittaa kuntoon...
- moottorin virransyötöt ja maadoitukset
- käyttöjännitteet
- ohjainlaitteiden virransyötöt ja maadoitukset

j.h

19 V voi olla ns. tappava monelle elektroniikkalaitteelle

Re: Mondeo 94 wagon 2.0 päästöt korkealla

Lähetetty: 30 Huhti 2006 17:15
Kirjoittaja atkeppu
WSE kirjoitti: Laturi on syytä korjata heti. Moottorinohjausjärjestelmän jänniteregulaattori käy jatkuvasti ylikuormitettuna ja akun, valojen yms laitteiden kestoikä kärsii. Myös osa antureista saa suoraan akkujännitteen jolloin niiden antama informaatio väristyy ja päästöongelmat voivat aiheutua tästä. Mikäli päästöt kuitenkin jäävät laturin korjauksen jälkeenkin korkeaksi kannattaa tarkistaa vielä muutama asia:
Tuossahan lienee kuumalankatyppinen ilmamassamittari. Seos on kaikesta päätellen hieman liian rikas joka voi johtua mm. ilmamassamittarin likaantuneesta kuumalangasta. Myös vikakoodit kannataa tarkistaa sillä jos joku anturitieto puuttuu menee ecu ns. limp modeen jolloin anturitieto korvataan kiinteällä arvolla ja seos on pääsääntöisesti tällöin liian rikas. Myös suurehko HC:n määrä voi viitata mm. sytytysjärjsetelmän häiriöihin tai venttiilin vuotoon, mikäli kysessä on paljon ajettu yksilö.
.
Putsailin jollain elektroniikka sprayllä joka ei jätä mitään tahroja vaan haihtuu suht heti ton ilmamassamittarin, oli hiukan "mustat" ne kaksi vastusta siellä, ei paljon mutta kuiteski.
Pitää nähtävästi laturikin sitten tässä koht puoliin laittaa kuntoon.
Eihän autolla ole kuin 228 ajettu, no ohan tossa kilsoja takana mutta en uskoisi vielä venttiili vuotoon? Kait sekin olis mahdollista.

Lähetetty: 30 Huhti 2006 17:16
Kirjoittaja atkeppu
jpisteh kirjoitti: Lambda myös vanhenee, jolloin signaali seuraa hitaasti todellisuutta. Pelkän korkean HC:n vaikuttajana se on vähäntäänkin kyseenalainen vaihtokohde.

j.h
Jep niinhän se tekee eli tuskin se nyt vaikka olikin siis vähän kontaktivikainen toimisi kuten uusi. Eli kyllä sekin nähtävästi vaihtoon menee näillä kilsoilla. Täytyy vain testata toi ensin.

Lähetetty: 01 Touko 2006 18:59
Kirjoittaja atkeppu
Toisiolmasuodattimen suodatin oli näköjään finito mistäs siihen tilalle suodatin? Ja tarttis näköjään huohotinsuodattimenkin eli mistä mahtais kyseiseen tarkoitukseen suodatin löytyä?

Lähetetty: 02 Touko 2006 18:44
Kirjoittaja atkeppu
Eivät tienneet paikallisessa ford liikkeessä (viescar) edes että sellainen kuin toisioilmansuodatin on olemassa tai missä sellainen mahtaa sijaita, piti ihan kuva näyttää että tiesivät. Eli ei löytynyt suodatinta sieltä.
Mistäs seuraavaksi?

Lähetetty: 02 Touko 2006 21:37
Kirjoittaja Omppu
atkeppu kirjoitti:Eivät tienneet paikallisessa ford liikkeessä (viescar) edes että sellainen kuin toisioilmansuodatin on olemassa tai missä sellainen mahtaa sijaita, piti ihan kuva näyttää että tiesivät. Eli ei löytynyt suodatinta sieltä.
Mistäs seuraavaksi?
Mikä/missä tollanen on? :shock: Pistä kuva jakeluun...

Lähetetty: 03 Touko 2006 11:50
Kirjoittaja atkeppu
Omppu kirjoitti: Mikä/missä tollanen on? :shock: Pistä kuva jakeluun...
Tuoltahan löytyy lopusta kuva siitä
http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/Idle.html

Lähetetty: 03 Touko 2006 18:02
Kirjoittaja Japi
Tjaah, Lontooksi "Pulse Air Filter Housing", vaikuttaa siis vain ja ainoastaan lisäilmapulssisysteemiin jonka tehtävänä on pumpata happipitoista ilmaa suoraan pakoputkeen.
Tuskin vaikuttaa päästöihisi tuon suodattimen vaihto, tämä on käytössä ainoastaan kylmällä moottorilla sekä moottorijarrutuksissa - olettaen että systeemi toimii niinkuin pitääkin.

Oletkos varmistanut imuvuodot kahteen kertaan?
Tyypillisesti imuvuoto käyttäytyy juurikin samalla tavalla kuin sinulla, eli HC-arvot putoaa kierroksia nostettaessa. Korkea lambda-arvo viittaa myös tähän, eli laihalla mennään. Toisaalta, jopa tuo kahden prosentin vuoto pakoputkistossa vääristää tuloksia jonkin verran.
CO pitoisuus laskenee normaalille tasolle, kunhan löydät syypään tuohon laihaan seokseen.

BTW, omassa roppanassapäästöjen suhteen täysin päinvastainen tilanne, eli käyn todella rikkaalla. Kotikonstein en saanut vikaa selville (todennäköisin syy ilmamäärämittari, 120€ joten huvikseni en vaihda), joten joutui taipumaan ja viemään auton pajalla tutkittavaksi. Huomenissa pitäisi olla taas vähän viisaampi...

Lähetetty: 04 Touko 2006 10:14
Kirjoittaja atkeppu
Japi kirjoitti:Tjaah, Lontooksi "Pulse Air Filter Housing", vaikuttaa siis vain ja ainoastaan lisäilmapulssisysteemiin jonka tehtävänä on pumpata happipitoista ilmaa suoraan pakoputkeen.
Tuskin vaikuttaa päästöihisi tuon suodattimen vaihto, tämä on käytössä ainoastaan kylmällä moottorilla sekä moottorijarrutuksissa - olettaen että systeemi toimii niinkuin pitääkin.

Oletkos varmistanut imuvuodot kahteen kertaan?
Tyypillisesti imuvuoto käyttäytyy juurikin samalla tavalla kuin sinulla, eli HC-arvot putoaa kierroksia nostettaessa. Korkea lambda-arvo viittaa myös tähän, eli laihalla mennään. Toisaalta, jopa tuo kahden prosentin vuoto pakoputkistossa vääristää tuloksia jonkin verran.
CO pitoisuus laskenee normaalille tasolle, kunhan löydät syypään tuohon laihaan seokseen.

BTW, omassa roppanassapäästöjen suhteen täysin päinvastainen tilanne, eli käyn todella rikkaalla. Kotikonstein en saanut vikaa selville (todennäköisin syy ilmamäärämittari, 120€ joten huvikseni en vaihda), joten joutui taipumaan ja viemään auton pajalla tutkittavaksi. Huomenissa pitäisi olla taas vähän viisaampi...
Kyllähän minä olen katellut noita imuvuotoja ja ei ole vielä löytynyt syytä siihen, kaikki letkut yms vaikuttavat ihan kunnossa olevilta. Mutta pitää vielä varmistella kun aikaa löytyy.

Lueskelin eilen vikakoodit niin ilmoitti 172 eli olikos se nyt joku lambda ilmoitus että liian laiha seos.

Lähetetty: 04 Touko 2006 10:17
Kirjoittaja atkeppu
Testailin tota lambda anturia niin näytti olevan ihan mykkä ei minkäänlaista arvoa mistään. Ja kone oli ihan ok lämmin yms. Ei antanut kuin pyöreää 0 V kun mittailin.

Eli lambda vaihtoon menee ilmeisesti. Olisko tässä selitys myös miksi kulutuskin oli viime tankillisen jälkeen kaupunkiajossa 14.4 litraa. Onhan toi farkku ja 2 litran kone mutta silti vähän liian iso kulutus.

Lähetetty: 04 Touko 2006 10:56
Kirjoittaja Japi
Hmm, outoa. Kaiken kirjallisuuden mukaan boksin olisi tässä tapauksessa pitänyt siirtyä varaohjelmalle, jolloin seos rikastuu ja sytkäennakko asetetaan kiinteäksi.
Kyllähän tuo lambdakin vaikuttaa tapauksessasi selkeästi vialliselta, lambda-arvolla 1 jännitteen pitäisi olla ~0.45V.

Lähetetty: 05 Touko 2006 20:02
Kirjoittaja atkeppu
Mittailin tänään uudestaan lambdaa niin näytti tasan 0 V ihan sama mistä mittasi ja miten. Koneenkin lämmitin oikeaan käyntilämpötilaan.

Eli lambda lähtee vaihtoon.

Lähetetty: 05 Touko 2006 21:05
Kirjoittaja Japi
Mittasitko varmasti oikeasta johdosta, eli mustasta?
Normaalisti porsinut lambda antaa ~0.4V vakiojännitteen, mutta tätä ei voida pitää sääntönä. Tämä on kuitenkin ilmeisen yleistä.
Jos kyllä, lambda vaan vaihtoon ja uudestaan mittarille. Toisaalta, tyhjäkäynnillä oli reippaasti happea mukana, joten epäilen edelleenkin jonkin asteista imuvuotoa.
Oma romu tuli tänään pajalta, vikana oli MAF sekä EGRn solenoidi. Päästöt nyt ilmeisesti OK, mutta poistan koko EGRn käytöstä ja annan katille vähän pureskeltavaa ennen varsinaista "tuomiota".
EGR-solenoidin hinta suolaiset 170€, joten saapi luvan jäädä fiksamatta, eiku letkut vaan irti ja tukkoon EGR-venttiililtä...

Lähetetty: 05 Touko 2006 23:01
Kirjoittaja atkeppu
Japi kirjoitti:Mittasitko varmasti oikeasta johdosta, eli mustasta?
Normaalisti porsinut lambda antaa ~0.4V vakiojännitteen, mutta tätä ei voida pitää sääntönä. Tämä on kuitenkin ilmeisen yleistä.
Jos kyllä, lambda vaan vaihtoon ja uudestaan mittarille. Toisaalta, tyhjäkäynnillä oli reippaasti happea mukana, joten epäilen edelleenkin jonkin asteista imuvuotoa.
Oma romu tuli tänään pajalta, vikana oli MAF sekä EGRn solenoidi. Päästöt nyt ilmeisesti OK, mutta poistan koko EGRn käytöstä ja annan katille vähän pureskeltavaa ennen varsinaista "tuomiota".
EGR-solenoidin hinta suolaiset 170€, joten saapi luvan jäädä fiksamatta, eiku letkut vaan irti ja tukkoon EGR-venttiililtä...
Jep mittasin varmuuden vuoksi jokaisessa neljästä johdosta ja kaikista tuli 0 tai yhdestä tuli siis jotain 0.03 mutta käytännössä siis 0.
Mutta huomenna pitää ostella starttipilotti ja tsekata vielä sen avulla mahdolliset imuvuodot.