Sivu 1/1

Mondeo nykii (yllätys yllätys)

Lähetetty: 24 Huhti 2006 15:33
Kirjoittaja sipi
1,8 mondeoni vm.00 nykii, mutta EI kylmänä. Vasta vähän lämmettyään nykii kiihdyttäessä. Kaikki suodattimet ja tulpat on juuri vaihdettu. Itse epäilen lambdaa, sehän rupeaa toimimaan vasta lämmettyään? Mutta toisaalta nykimistä esiintyy myös kaasu pohjassa, ja silloinhan lambdan pitäisi olla ohitettu... EGR:ää autossa ei ole. Auttakaa hyvät kansalaiset voortimiestä mäessä.

Lähetetty: 24 Huhti 2006 15:42
Kirjoittaja Jaakko85
Kaikilla muillakin on nykinyt niinpaljon viimeaikoina, että kannattaa kokeilla haulla

Vaikkei juuri sama malli olisikaan, niin yleensä samat polttoaine/sytytyslaitteiston yms. viat nuo oireet aiheuttaa, eli voi soveltaa ja kysyä sitten lisää.

Lähetetty: 24 Huhti 2006 17:17
Kirjoittaja sipi
Hakua on käytetty mutta kun ei satu mikään mitä on ehdotettu. Ei ole EGR, ei tulpat, ei pa-suodatin, ei ilmanputsari, ei tulpanjohdot, ei kytkin. Eli jos jollain on nykiminen lambdan vaihdolla hävinnyt, niin haluaisin sen kuulla. Tai jos joku tietää ettei vika voi olla lambdassa.

Lähetetty: 24 Huhti 2006 17:25
Kirjoittaja sipi
no nythän mä sen hokasin, lambdan piuhanhan vois irrottaa ja kokeilla! :oops: Itellä taitaa olla kanssa jotain vähän löysällä...

Lähetetty: 24 Huhti 2006 17:56
Kirjoittaja Jaakko85
sipi kirjoitti:no nythän mä sen hokasin, lambdan piuhanhan vois irrottaa ja kokeilla! :oops: Itellä taitaa olla kanssa jotain vähän löysällä...
Ja voi niitä muidenkin antureiden liittimiä irroitella, irroittelee yksitellen ja kokeilee onko vaikutusta vikaan.

Lähetetty: 24 Huhti 2006 19:23
Kirjoittaja sipi
No niin, nyt on ajettu lambda, sekä ilmamäärä/lämpötilamittari irti. Ei vaikutusta, ainakaan parempaan päin. Pari viikkoa sitten vaihdon motocraftin tulpat, voiskohan jo olla hajalla? Joku tuolla kirjoitti ettei hänellä motocraftin tulpat kestä, vaikka ovatkin fordin "omat". Voi per.... kun taisin heittäää vanhat tulpat pois. Ois voinu kokeilla. Tulpan johtoja en ole vaihtanut, mutta ainakin vastusmittauksen mukaan ovat ok. Keinoja testata onko katti tukossa? Kauanko yleensä kestävät?

Lähetetty: 25 Huhti 2006 00:06
Kirjoittaja Monteonisti
Niinpä! Kun vaihdoin pelkät tulpat niin hajos heti. Kun vaihdoin myös johdot niin alko tulpatkin kestään. Tosin oli -96 pirssi! 8)

Lähetetty: 25 Huhti 2006 15:27
Kirjoittaja zErai
mulla oli happianturi irronnut. oli samanlaista ongelmaa ja autosta ei tahtonu saada tehoja irti. anturi kiinni ja ylimääräset ilmanreijät umpeen nii johan alko toimimaa.

Lähetetty: 25 Huhti 2006 16:00
Kirjoittaja suklaa-auto
missä tollanen happi anturi sijaitsee :oops: :?:

Lähetetty: 25 Huhti 2006 16:06
Kirjoittaja KajS
suklaa-auto kirjoitti:missä tollanen happi anturi sijaitsee :oops: :?:
pako putkessa.

Siis OBDykkösautoissa se ainoa on pakosarjassa/putkessa ennen kattia ja OBD2-autoissa ennen ja jälkeen katin (siis näin pääsääntöisesti).

Lähetetty: 25 Huhti 2006 16:28
Kirjoittaja suklaa-auto
ei viitti uutta topikkia tehä niin kirjotan tähän. mikä se putki hässäkkä on mikä lähtee pakosarjasta? voiko ottaa pois? kun siitä on 2 putkea poikki vai p

Lähetetty: 01 Touko 2006 00:18
Kirjoittaja IC
Nykii nykii. Kirjoittelin juuri tuonne toisaalle sammumisilmiöstä, nyt pääsee kirjaamaan tännekin. On hienoa kuulua perheeseen :twisted:

En mä tästäkään jaksa ottaa ongelmia, koska vaiva on pienen pieni. Vaan jos sattuu tosta pahenemaan, kuka tietää, täytyy tarkkailla. Pientä epätasaisuutta on vedossa havaittavissa pintakaasulla, kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle ja lämpömittari on vielä siellä kylmällä alueella. Eli siinä vaiheessa, kun lämpömittari alkaa nousta ja ennenkuin menee normaalille alueelle, veto ei ole täysin puhdasta kevyellä kuormituksella. Vaivaa korkeintaan kilometrin/pari, eli todella tarkalla moottorin lämpötila-alueella. Mikä lie tuon aiheuttaa ? Joku anturi ? Ihmeellisiä vehkeitä nämä Fordit. Toisaalta kun miettii 10-vuotiasta autoa ja katselee moottoritilassa olevaa miljoonaa johdonpätkää ja liitintä yms., ihmettelee kuinka vehje yleensä liikkuu metriäkään.