Sivu 1/2

2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 05 Kesä 2020 21:45
Kirjoittaja kaismat
Löytyiskö tietoa tai kokemusta täältä.
Kyseessä 163hv dieseli s-max -12 mallia.
Ongelmana vaihteleva kulutus ja tehon määrä.
Välillä vedot tallella ja tällöin hetkellinen kulutus normaali ja seuraavan kiihdytyksen jälkeen vedot selvästi huonommat ja hetkellinen kulutus n. 2 litraa enemmän tasaisella, vakkaripäällä samalla nopeudella. Tilanne vaihtelee satunnaisesti matka-ajossaselvästi.
Jarrut ei laahaa, ei vikakoodeja.
Kiihdytyksessäkin voi selvästi vedot olla paremmat osakaasulla kuin kaasu pohjassa.
Onko kellään ollut vastaavaa.
Korjaamo oli käynyt ajamassa ja sanoivat, että egr ei avaudu ollenkaan testerin mukaan, mutta silti ei vikakoodeja sieltäkään.

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 05 Kesä 2020 23:36
Kirjoittaja saksoboy
Joku ohjelmoinu egr:rän pois mahdollisesti? Toki kuinka usein se tekee tota? Hiukkasloukun polton aikana kulutus nousee jonkin verran mutta eipä se polton pitäisi tapahtua kuin max kerran tankillisen aikana.

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 07:47
Kirjoittaja riikomi
Jos EGR temppuilisi, niin silloin moottori nykisi.

Pelkkä tehonpuute viittaisi turboon.

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 09:37
Kirjoittaja Renee
Paljon on autolla ajettu. Kuten sanottiin turbo ja ahtoletkut tarkasteluun että se puoli ok. Säännöllisesti huolettu peli että siellä kaikki ok. Jos ei vikakkodeja anna niin joku ei sähköinen puoli kaipaa huomiota. Onkohan seokset kunnossa kun rikkaalla mennään ja silloin tehot laskee. Viittaa tuohon kulutuksen nousuun. Saako moottori ilmaa kunnolla.

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 11:54
Kirjoittaja kaismat
Maf:in olen putsannut, ilmansuodatin ja pa suodatin vaihdettu.
Ajettu 163tkm ja huollettu ohjelman mukaisesti.
Ei ole pdf poltosta kyse, kun tekee matka-ajossa jatkuvasti. Esim joka kiihdytyksen jälkeen on arvoitus, mikä on kulutus.
Onko kukaan turbon siipiä putsaillu mr mucklella?

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 14:14
Kirjoittaja Renee
Automaatti vai manuaali. Eli onko ajettu pitkää matkaa vai lyhyttä eli paljon esim ajomatkat on päivittäin. Että se poltto voi toimia kunnolla loppuunasti. Voitko polttaa karstat joku pitempi reissu kierroksilla jos manuaali aski autossa. Moni dieseli on mennyt pilalle kun r kiskalle vain ajellaan loton ostoon. Vähintäin 50tkm vuodessa niin auto toimii. Siinä ero jos bensa vai dieseli hankitaan nykyajan autoissa joissa näitä pakokaasuu suodattimia on

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 16:14
Kirjoittaja kaismat
Powershiftilla on. Pitää tulla pienemmällä vaihteella kotia huomenna kun 200km olis matkaa....

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 16:26
Kirjoittaja riikomi
kaismat kirjoitti: 06 Kesä 2020 16:14 Pitää tulla pienemmällä vaihteella kotia huomenna kun 200km olis matkaa....
Ei ole tarpeellista eikä hyödyllistä.

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 16:44
Kirjoittaja kaismat
Onko sähkäsesti ohjatussa turbossa mahdoölista nähdä, miten siivet liikkuu?

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 16:47
Kirjoittaja riikomi
Autolla pitäisi ajaa testeri kytkettynä ja logata tiedot talteen, ja sitten vertailla ECUn pyytämiä ja todellisia oloarvoja keskenään.

Oliko vikakoodit muuten luettu? Jos ei, niin se olisi ensimmäinen askel onnistuneeseen vianmääritykseen.

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 17:07
Kirjoittaja dr500
Tuon ikäinen dieseli polttaa hiukkassuodattimen lisäksi aika ajoin NOx-loukkua puhtaaksi (LNT kat). Tämä voi tapahtua melko useinkin. Tämäkin poltto lisää kulutusta. Joten ei ehkä kannata tuijottaa kovin tarkasti tuota hetkellistä kulutusta. ODB2:n kautta kyllä pitäisi näkyä jos jotakin on pahemmin vialla. Uusissa dieseleissä hieman epämääräisesti toimivat NOx trapit on korvattu AdBlue-systeemeillä.

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 17:21
Kirjoittaja kaismat
On kahdessa korjaamossa (vianor ja ford) ajaneet testerin kanssa ja ainut asia molemmissa mitä ihmettelivät, niin tuo egr:n läppä kiinni koko ajan.
Tuo kulutuksen heittely ei niinkään haittaa, mutta tuo tehojen vaihtelu kylläkin.
Eli vaihtelu on niin suurta, että todellakin huomaa.
Välistä vastaa kaasuun hyvin ja terävästi ja välillä huonosti.
Näin persdynolla veikkaisin usean kymmenen hevosvoiman ero.
Jos joku foortiin vihkiytynyt Kuopion lähettyvillä haluaisi kurkistaa, niin en laittaisi vastaan.
Itsellä ei ole ohjelmia, korjata osaan, kun tietäs missä vika

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 17:33
Kirjoittaja dr500
EGR:n idea on tietääkseni vähentää NOx päästöjä niin, että venttiili on osakuormalla auki. Tyhjäkäynnillä ja kaasu pohjassa kiinni. Aika erikoista jos ei näy mitään vikakoodeja.. varmaan kannattaisi seurata testerillä muitakin suureita ajon aikana esim nouseeko ahtopaine normaalisti. Jos tehoa puuttuu, niin tuossa varmaan näkyy.

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 17:35
Kirjoittaja saksoboy
Kyllä siellä korjaamoissa olisi pitänyt osata tulkita et eikö se egr aukee vai eikö sitä pyydetä aukeamaan? Eli pyynti versus todellinen tilanne?

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 17:51
Kirjoittaja kaismat
Eipä nuilla korjaamoilla ole mielenkiintoa ruveta sen enempää perehtymään, jos ei ole vikakoodeja. Siihen ne vetoaa.
Sanoivat, että hyvin toimii...

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 17:52
Kirjoittaja Renee
Eikös sen erg pitäsi olla auki kun ajellaan normikaasulla eli ei tyhjäkäynnillä eikä täyskaasulla. Jos sähköinen niin kyllö koodia kyllä antaa normisti jos häikkää.Tuosta kierrosilla ajosta että dieselit ennen katsastusta ajellaan niin että arvot on sallitut.

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 17:56
Kirjoittaja yritäedes
En hylkäisi vaihtoehtona vielä niitä polttojakaan. Koska oireet on juuri sellaiset. Katti tai loukku menossa tukkoon tai antureissa/letkuissa vikaa tms. Eli aloittaa polton aina uudestaan ja uudestaan. Pitäisi kyllä näkyä testerissä.
Sen sijaan vaikea ymmärtää, miten EGR:n avautumattomuus pudottaisi tehoja ja lisäisi kulutusta...

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 18:14
Kirjoittaja dr500
kaismat kirjoitti: 06 Kesä 2020 16:44 Onko sähkäsesti ohjatussa turbossa mahdoölista nähdä, miten siivet liikkuu?
Vuoden -13 Mondeossa oli näkyvissä moottorin takana lähellä rintapeltiä ahtopaineen säädin. Sähkömoottori, josta lähti säätötanko alas turbolle. Itse turbo on hyvin hankalassa paikassa. Säädön periaate VGT. Sekin on varmaan mahdollinen vika, että siivekkeet jumittavat. Tosin en ole varma onko koneen versio vaihtunut, DW10 pohjainen joka tapauksessa.

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 18:28
Kirjoittaja saksoboy
dr500 kirjoitti: 06 Kesä 2020 18:14
kaismat kirjoitti: 06 Kesä 2020 16:44 Onko sähkäsesti ohjatussa turbossa mahdoölista nähdä, miten siivet liikkuu?
Vuoden -13 Mondeossa oli näkyvissä moottorin takana lähellä rintapeltiä ahtopaineen säädin. Sähkömoottori, josta lähti säätötanko alas turbolle. Itse turbo on hyvin hankalassa paikassa. Säädön periaate VGT. Sekin on varmaan mahdollinen vika, että siivekkeet jumittavat. Tosin en ole varma onko koneen versio vaihtunut, DW10 pohjainen joka tapauksessa.
Jos vika olisi tuossa suunnassa niin siellä olisi vikaa siinä ohjauksessa eikä niinkään siivissä koska auto pelaa aina välillä. Mutta itsekkin epäilen että se tehottomuus johtuu poltosta tavalla tai toisella.

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 18:39
Kirjoittaja Renee
Tuossa ohjeet kuinka auto toimiin onko kysyjä noudattanut niitä. Kun auto ei tykkää alhaisista nopeuksista eli ruuhkat ja noi 50-60 nopeudet ei suotavia jatkuvasti.
https://www.bgprod.fi/ajankohtaista/57- ... dattimessa

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 19:44
Kirjoittaja riikomi
Aloittajan mukaan tehottomuus ilmenee huomattavan usein. Siksi nokipoltto ei tunnu todennäköiseltä syylliseltä.

Omassa autossani regenerointi ei tunnu tehoissa kuin sekunnin ajan polton alkaessa ja päättyessä.

Ei kai vika sittenkin ole kaasupolkimen anturissa?

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 20:08
Kirjoittaja kaismat
Minusta poltto tapahtuu normaalisti noin kerran tankillisessa ja huomaa kyllä kun polttopäällä ja en sammuta silloin.
Tuo kaasupolkimen anturi....pari kertaa teki talvella sen, että ei kaasu toiminut pariin sekunttiin ollenkaan, eli moottorijarrutuksen jälkeen, ei heti reagoinut kun kaasua painoi. Tästä on jo puoli vuotta.

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 21:18
Kirjoittaja Renee
Ahtoja on riittävästi dieseliä saa sopivasti ja muut jutut kunnossa kyllä sen pyörän pitäisi pyöriä. Tuossa Mondeossa samaa vikaa mummot rollaatorilla menee jo ohi.
viewtopic.php?t=41858

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 22:10
Kirjoittaja kaismat
Olisko kellään ehdottaa, kuka osaisi logittaa arvoja ajaessa.
Siinä selviäis paljon.

Re: 2.0 tdci outo ongelma

Lähetetty: 06 Kesä 2020 22:32
Kirjoittaja Renee
Moi kun kävit huollossa eikö ne ottanut live dataa ajaessa luulisi löytyvän sellaiset lukijat firmasta. Kun normi juutuja noi on.