Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot kateissa.
Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot kateissa.
Nyt ilmeni uusi ongelma kun autosta tuli todella tehoton. Kiertää aivan normaalisti ei savuta tai mitään muutakaan kummallista. Paitsi kun lähtee ajamaan. Siinävaiheessa kun normaalisti on alkanut vetoa tulemaan, niin ei tapahdukkaan mitään. aivan kuin olisi vain puolet voimasta käytössä. Onko näissä jotain tyypillistä kohtaa mistä irtoo joku letku/piuha että ei enää ahtaisi. aika täysi konehuone oli iltahämärässä tutkia minne mikäkin letku menee/tulee?
Viimeksi muokannut Poppo, 28 Syys 2013 14:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot kateissa.
Noista menee noita ahtoletkuja aika tiuhaan tahtiin. Yleensä oirehtii just tollain. Letku todennäköisesti halkeaa ja vielä nurjalta puolelta, eli et silmällä näe kunnolla. Puristelemalla/käsikopelolla selvinnee parhaiten. Jos satavarma, että letkut kaikki kunnossa niin yksi mahdollisuus voisi olla hukkaportin kellon sokka - ja sen puuttuminen. En tiedä minkälainen ahdin näissä on mutta, kerran pitkään ihmettelin omasta turbosaabistani ahtojen puuttumista ja hukkaportin käyttötanko oli tipahtanut ja sokka ilmeisesti ruostunut pois.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot kateissa.
Lähin imarista alaspäin. Eka epäilys heräs ku koneen etulaita on täynnä öljyn sekasta töhnää, kuten letku siitä alaspäin. Eli voisko tuosta vuotaa niin paljo painetta et menee elottomaks?
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot kateissa.
Yleisin näissä hajoava on EGR:n ja IC:n välissä oleva letku.
Kannattaa vaihtaa silikonimalliseen http://www.ebay.co.uk/itm/MONDEO-MK3-TD ... 337f18e318
Kannattaa vaihtaa silikonimalliseen http://www.ebay.co.uk/itm/MONDEO-MK3-TD ... 337f18e318
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot kateissa.
Nostetaas uudelleen esille. Ei auttanut letkujen vaihto. Mistää järkevästä kohtaa ei tunnu vuotoa löytyvän ja ainakaan trippimittariin tulevaan dtc koodeihin ei myöskään tule ilmoituksia viasta. Olisiko ideoita seuraavaan epäilyyn?
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Todenna vaikka eka se ahtovuoto esim ajamalla ikkuna auki ja tekemällä kiihdytys 3.vaihteella niin että ihan tyhjäkäynniltä survaiset lusikan pohjaan ja annat kierrosten nousta johonki 3000 rpm jos sieltä kuuluu selkeä suhina kun turbon pitäisi potkaista siellä on ahtovuoto.
Ahtopainemittaria olisi kans ihan hyvä kokeilla.
Sit vain lähet tarkistaan niitä ahtoletkuja ja putkia imusarjasta taaksepäin. todennäköisimmät ehdokkaat letku ennen tai jälkeen egr:än. Egr kannattaa myös irrottaa ja putsata kun varsinkin tuossa tehoversiossa se karstoittuu tosi helposti. Ne halkeamat voi olla aika petollisia siinä mielessä että niitä ei ihan heti silmällä huomaa joten puristele niitä ihan irtonaisina käsisssä. jos mitään ei löydy niin asenna takasi uuden letkukiristimen kera. jos letkuista ei löydy mitään ja uudet kiristimet ei auttanu saattaa vuoto olla välijäähyssä tai siinä muovipalkissa mikä menee ihan siinä jäähdyttimen alalaidan poikki.
Ja ei muuta kuin päivityksiä tilanteen mukaan tänne...
Ahtopainemittaria olisi kans ihan hyvä kokeilla.
Sit vain lähet tarkistaan niitä ahtoletkuja ja putkia imusarjasta taaksepäin. todennäköisimmät ehdokkaat letku ennen tai jälkeen egr:än. Egr kannattaa myös irrottaa ja putsata kun varsinkin tuossa tehoversiossa se karstoittuu tosi helposti. Ne halkeamat voi olla aika petollisia siinä mielessä että niitä ei ihan heti silmällä huomaa joten puristele niitä ihan irtonaisina käsisssä. jos mitään ei löydy niin asenna takasi uuden letkukiristimen kera. jos letkuista ei löydy mitään ja uudet kiristimet ei auttanu saattaa vuoto olla välijäähyssä tai siinä muovipalkissa mikä menee ihan siinä jäähdyttimen alalaidan poikki.
Ja ei muuta kuin päivityksiä tilanteen mukaan tänne...
"harder" is not a very good safeword
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot kateissa.
Muuttuvasiipinen turbo jossa paine säätää siipien geometriaa. pienellä paineella siivet on kiinni ja kun paine nousee siivet aukee jolloin pakokuormituksen hyöty on vähäisempää. Toki nämä siivetkin saattavat jumiutua joka myös selittääs huonot ahdot...mösjöö kirjoitti:Jos satavarma, että letkut kaikki kunnossa niin yksi mahdollisuus voisi olla hukkaportin kellon sokka - ja sen puuttuminen. En tiedä minkälainen ahdin näissä on mutta, kerran pitkään ihmettelin omasta turbosaabistani ahtojen puuttumista ja hukkaportin käyttötanko oli tipahtanut ja sokka ilmeisesti ruostunut pois.
"harder" is not a very good safeword
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot kateissa.
saksoboy kirjoitti: Muuttuvasiipinen turbo jossa paine säätää siipien geometriaa. pienellä paineella siivet on kiinni ja kun paine nousee siivet aukee jolloin pakokuormituksen hyöty on vähäisempää. Toki nämä siivetkin saattavat jumiutua joka myös selittääs huonot ahdot...

Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Tuntisitten vaihdoin akkukotelon kohdalla olevan 90º kurvin, oli halki sisäkaarteesta.
Motonetin silikonikurvi 51×125mm sopii korvaajaksi.
Motonetin silikonikurvi 51×125mm sopii korvaajaksi.
Mondeo 130 tdci -02
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
No keli on ollut tänään vähän suhinan kuuntelua vastaan. Olen kyl aika varma ettei suhinaa kuulu, mut mutkat tarkistukseen huomenna kun saan sisätiloihin auton. Egr:n putsauksen jälkeen voimaa tuli hieman lisää. Mutta alkoi epäilyttä että jotain tuossa turbon ohjauksessa mättää, kun noin 3000 kiekan jälkeen vetää oikein kivasti, mutta alle sen ei ole ketään kotona.
Egr:ltä tulee alipaine letku johonkin mötikkään koneen edessä, kuin myös turbolta siitä kellosta ja jarrutehostimelta. Voiko tässä mötikässä olla jotain vikaa ettei ohjaa turbon siipiä oikein? Laittaisin kuvan vaan jos osaisin.
Egr:ltä tulee alipaine letku johonkin mötikkään koneen edessä, kuin myös turbolta siitä kellosta ja jarrutehostimelta. Voiko tässä mötikässä olla jotain vikaa ettei ohjaa turbon siipiä oikein? Laittaisin kuvan vaan jos osaisin.
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
mimmonen mötikkä? onko se ahtoputkien välis?
Kyllä toi kuulostaas että siivet on jumis jos ei alle 3000 meinaa tapahtua... kokeile varovasti liikutella sitä vartta mikä on siinä turbossa että liikkuuko ne siivet
Kyllä toi kuulostaas että siivet on jumis jos ei alle 3000 meinaa tapahtua... kokeile varovasti liikutella sitä vartta mikä on siinä turbossa että liikkuuko ne siivet
"harder" is not a very good safeword
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Ihan pakko kysyä mut mikä tarina noihin Xanthe_:n mig-siipiihin kätkeytyy?
"harder" is not a very good safeword
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Ei oma kuva edes mut joskus törmänneeni kuvaan jossa diy mies oli (ainakin yrittänyt) parantaa turboansa ja yritin etsiä sitä kuvaa mutta löyty sit tommoinen. En suosittele tai itse uskaltais.saksoboy kirjoitti:Ihan pakko kysyä mut mikä tarina noihin Xanthe_:n mig-siipiihin kätkeytyy?

Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei


"harder" is not a very good safeword
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Ja siipipyörän ja koko turbiiniakselin tasapaino varmasti tallessa. Luulis nopeasti syövän laakerin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Itsellä on 85kW -01 dieseli. Turbo hävis loppupeleissä kokonaan. Putsasin ilmamassamittarin ja ahtopaineanturin. Samalla vaihdoin polttoainesuodattimen. En tiä missä vika oli, mutta nyt se on pois. 8) Ahtopaineanturi ja ilmamassamittari oli kyl aikalailla kuntassa.
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Tehot tuli tosin takaisin kesällä, mutta nyt...
Vaihdatin kytkimen ja vauhtipyörän. Sen jälkeen koneesta löytyy puhtia vasta 2100 kierroksen kohdalla. Oisko kellään ollu samanlaista ongelmaa?
Vaihdatin kytkimen ja vauhtipyörän. Sen jälkeen koneesta löytyy puhtia vasta 2100 kierroksen kohdalla. Oisko kellään ollu samanlaista ongelmaa?
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Vaihdoitko ns tavallisen kytkimen ja vauhtipyörän, etkä kaksoismassa systeemiä? Jos noin, niin se vähentää alavääntöä. Olisiko tuosta kysymys?
Ford M ja niistä RS mallit


Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Vaihdoin kaksoismassa pyörän. Mulla ja vissiin yleisesti alaväännöt on aika heikot mondeoissa, mutta vasta 2100rpm alkaa liukkaalla suttaamaan. Ei silloin ole ihan kaikki kunnossa!
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
tddi mondeo teho ongelma
ViestiKirjoittaja REMMIAHDIN » 17 Kesä 2013 23:11
Potilaana siis -01 115hv tddi mondeo.
Autoon piti tehdä kytkimentyösylinterin vaihto, sylinterin vaihto onnistu ja kerkesin jo riemastua että onnistupa hyvin, mutta nyt voima hävisi autosta. Tuntuu aivan siltä kun turbo olis otettu pois pelistä, ennen auto pelasi ongelmitta eli vika synty tässä korjauksen yhteydessä. Ahtoputkistoa on kateltu ja kaikki pitäs olla kiinni ja ehjää, myös minkäänlaisia suhinoita ei kuulu että jostain vuotasi.
Mutta miten toimii tuo turbon ohjausventtiili joka on vaihdelaatikon kylessä, epäilen ettei se ohjaa nyt turbonsiipiä. Voiko tuon jotenkin ohittaa että vois kokeilla onko turbon ohjauksessa vika? Alipainetta suoraa jarrutehostajalta vai särkeekö tämä turbon? Pitäisikkö tyhjäkäynnillä tuohon turbolle menävään letkuun tulla alipainetta? Nyt olis hyvät neuvot tarpeen että kehtais ajella, kun jäähän tuolla jo vanhojen 200d mersujen jalkoihin
"Vika löyty! Turbon siivet saa kokonaan kiinni kun laittaa turbon kellon letkun suoraan jarrutehostajan letkussa olevan pienen letkun tilalla. Tällöin turbo ahtaa kokoajan minkä kykenee. Tällä ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta kulkupuoleen joten epäilin ettei auto tunnista ahtopainetta, paineentunnistin löytyy syylärin takana alhaalla olevasta muovisesta ahtoputkesta, liitin oli päässyt itsellä löysälle. Liitin paikalleen ja taas homma rokkaa. Tämä vinkkinä muille saman ongelman kanssa painiville."
Voiskohan tuossa olla minullekkin ratkaisu? Onko niin, että kytkinremontin yhteydessä täytyy kajota turbon letkuihin saadakseen kytkinsetin pois/paikalleen?
ViestiKirjoittaja REMMIAHDIN » 17 Kesä 2013 23:11
Potilaana siis -01 115hv tddi mondeo.
Autoon piti tehdä kytkimentyösylinterin vaihto, sylinterin vaihto onnistu ja kerkesin jo riemastua että onnistupa hyvin, mutta nyt voima hävisi autosta. Tuntuu aivan siltä kun turbo olis otettu pois pelistä, ennen auto pelasi ongelmitta eli vika synty tässä korjauksen yhteydessä. Ahtoputkistoa on kateltu ja kaikki pitäs olla kiinni ja ehjää, myös minkäänlaisia suhinoita ei kuulu että jostain vuotasi.
Mutta miten toimii tuo turbon ohjausventtiili joka on vaihdelaatikon kylessä, epäilen ettei se ohjaa nyt turbonsiipiä. Voiko tuon jotenkin ohittaa että vois kokeilla onko turbon ohjauksessa vika? Alipainetta suoraa jarrutehostajalta vai särkeekö tämä turbon? Pitäisikkö tyhjäkäynnillä tuohon turbolle menävään letkuun tulla alipainetta? Nyt olis hyvät neuvot tarpeen että kehtais ajella, kun jäähän tuolla jo vanhojen 200d mersujen jalkoihin

"Vika löyty! Turbon siivet saa kokonaan kiinni kun laittaa turbon kellon letkun suoraan jarrutehostajan letkussa olevan pienen letkun tilalla. Tällöin turbo ahtaa kokoajan minkä kykenee. Tällä ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta kulkupuoleen joten epäilin ettei auto tunnista ahtopainetta, paineentunnistin löytyy syylärin takana alhaalla olevasta muovisesta ahtoputkesta, liitin oli päässyt itsellä löysälle. Liitin paikalleen ja taas homma rokkaa. Tämä vinkkinä muille saman ongelman kanssa painiville."
Voiskohan tuossa olla minullekkin ratkaisu? Onko niin, että kytkinremontin yhteydessä täytyy kajota turbon letkuihin saadakseen kytkinsetin pois/paikalleen?
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Kyllähän sieltä pitää vähä kamoja purkaa jotta yläpuolen pultit vaihdelaatikosta saadaan auki. Turbon putket menee suoraan siitä vaihdelaatikon päältä joten kyllä niitä vähä joutuu irrotteleen.
Ittellä muuten teki saman tempun ku putsasin sen MAP-anturin ja jostain syystä dementia iski juuri kasates niin että liitin jäi irti ja jos kone ei tunnista ahtoja ei myöskään syöttö lisäänny.
Ittellä muuten teki saman tempun ku putsasin sen MAP-anturin ja jostain syystä dementia iski juuri kasates niin että liitin jäi irti ja jos kone ei tunnista ahtoja ei myöskään syöttö lisäänny.
"harder" is not a very good safeword
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Minulle kävi juurikin noin S-Maxin vaihtipyörän ja kytkimen vaihdon yhteydessä. Ohjainventtiilin letku oli jäänyt irti huoltomiehellä, kun oli käyttänyt laatikon pois. Ajoin muutaman kilsan päästä takasin pajalle ja laittoivat kuntoon.molli kirjoitti:"
Voiskohan tuossa olla minullekkin ratkaisu? Onko niin, että kytkinremontin yhteydessä täytyy kajota turbon letkuihin saadakseen kytkinsetin pois/paikalleen?
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Vika löyty!
Turbon kellolle tuleva alipaineletku oli murtunu. Turbon kellolta irroitettiin letku ja siinä ei ollut mitään elämää. Alapäästä kyseinen letku muovista ja hyvinki haprasta. Samalla vaihdettiin egr:lle menevä letku jossa oli sama homma.
Jo tuli tehot takaisin ja auto tuntuu taas niin kotosalta.
Turbon kellolle tuleva alipaineletku oli murtunu. Turbon kellolta irroitettiin letku ja siinä ei ollut mitään elämää. Alapäästä kyseinen letku muovista ja hyvinki haprasta. Samalla vaihdettiin egr:lle menevä letku jossa oli sama homma.
Jo tuli tehot takaisin ja auto tuntuu taas niin kotosalta.
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Missäs kohtaa tämä anturi on vaihdelaatikossa? Oma tddi ei meinaa jaksaa mennä alle 2800 kierroksen
Viimeksi muokannut Tpa, 22 Huhti 2014 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Mondeo 02 tdci 130hp 2.0 ahdot tai yleisesti tehot katei
Pieni tarkennus viä että onko kyseessä 90hv vai 115hv?
Mutta ihan yleisohje on että seuraa sitä pienempää letkua mikä lähtee turbolta.
Mutta ihan yleisohje on että seuraa sitä pienempää letkua mikä lähtee turbolta.
"harder" is not a very good safeword