Sivu 1/1
Escort mk6 katsastus 2.0 zetecci turbolla?
Lähetetty: 01 Kesä 2020 01:36
Kirjoittaja henelol
Kuten otsikko aloittaa mitäs tuumaatte? Missä menee tehoissa raja? Mihinkäs malliin sitä pääsee vertaamaan? On tosiaan mallia -95 hatchback 5D, tiiä vaikuttaako.
(Ei jaksa naamakirjaa kokoaikaa häiritä

)
Re: Escort mk6 katsastus 2.0 zetecci turbolla?
Lähetetty: 01 Kesä 2020 06:34
Kirjoittaja Renee
viewtopic.php?t=28303
280 heppaa varmaan riittää siihen koriin.
Tuossa jossa on tietoa mitä laki sanoo
https://www.wheels.fi/muutoskatsastus-j ... o-saannot/
Re: Escort mk6 katsastus 2.0 zetecci turbolla?
Lähetetty: 01 Kesä 2020 10:32
Kirjoittaja saksoboy
tässä nyt pitää huomioida se että reneen malli linkin auto on valmistettu ennen 1992 jolloin turbon asennus on helpompaa koska autolla ei ole merkintää "vähäpäästöinen".
Vanhan AKE:n aikainen säädöksen mukaan auton ahtamista koskevat säädökset sanovat että,
"Ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
Ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
Vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta."
Tuoreempaa tietoa en nyt löytänyt joten en satavarma ole onko nämä säädökset täysin näin voimassa mutta uskoisin että tämä "vähäpäästöisyys" termin vältteleminen helpottaisi auton rakentelua suuresti.
Re: Escort mk6 katsastus 2.0 zetecci turbolla?
Lähetetty: 01 Kesä 2020 12:31
Kirjoittaja henelol
Pitää vissiin soittaa konttorille ja jos se on loppu peleissä mahdotonta muutos katsastaa nii turbo asennetaan takasin katsastuksen jälkeen

Mutta missä menee tehoissa se raja? Jos nyt ei turbosta puhuttas? Kun alkuperäne motti ollu 1.6 zetec 89hp ja nyt tuleva motti on yli 130hp
Re: Escort mk6 katsastus 2.0 zetecci turbolla?
Lähetetty: 01 Kesä 2020 21:43
Kirjoittaja duckworth
saksoboy kirjoitti: ↑01 Kesä 2020 10:32
tässä nyt pitää huomioida se että reneen malli linkin auto on valmistettu ennen 1992 jolloin turbon asennus on helpompaa koska autolla ei ole merkintää "vähäpäästöinen".
Vanhan AKE:n aikainen säädöksen mukaan auton ahtamista koskevat säädökset sanovat että,
"Ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
Ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
Vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta."
Tuoreempaa tietoa en nyt löytänyt joten en satavarma ole onko nämä säädökset täysin näin voimassa mutta uskoisin että tämä "vähäpäästöisyys" termin vältteleminen helpottaisi auton rakentelua suuresti.
Saa ahtaa nykyään ilman "pussimittausta" Euro2 ja löyhemmän päästönormin autot, eli 1.6.2001 vanhemmat, tämä muutos tuli siis 2015.