(Ei jaksa naamakirjaa kokoaikaa häiritä
Escort mk6 katsastus 2.0 zetecci turbolla?
Escort mk6 katsastus 2.0 zetecci turbolla?
Kuten otsikko aloittaa mitäs tuumaatte? Missä menee tehoissa raja? Mihinkäs malliin sitä pääsee vertaamaan? On tosiaan mallia -95 hatchback 5D, tiiä vaikuttaako.
(Ei jaksa naamakirjaa kokoaikaa häiritä
)
(Ei jaksa naamakirjaa kokoaikaa häiritä
Ford Escort mk6 rojekti
Re: Escort mk6 katsastus 2.0 zetecci turbolla?
viewtopic.php?t=28303
280 heppaa varmaan riittää siihen koriin.
Tuossa jossa on tietoa mitä laki sanoo
https://www.wheels.fi/muutoskatsastus-j ... o-saannot/
280 heppaa varmaan riittää siihen koriin.
Tuossa jossa on tietoa mitä laki sanoo
https://www.wheels.fi/muutoskatsastus-j ... o-saannot/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Escort mk6 katsastus 2.0 zetecci turbolla?
tässä nyt pitää huomioida se että reneen malli linkin auto on valmistettu ennen 1992 jolloin turbon asennus on helpompaa koska autolla ei ole merkintää "vähäpäästöinen".
Vanhan AKE:n aikainen säädöksen mukaan auton ahtamista koskevat säädökset sanovat että,
"Ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
Ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
Vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta."
Tuoreempaa tietoa en nyt löytänyt joten en satavarma ole onko nämä säädökset täysin näin voimassa mutta uskoisin että tämä "vähäpäästöisyys" termin vältteleminen helpottaisi auton rakentelua suuresti.
Vanhan AKE:n aikainen säädöksen mukaan auton ahtamista koskevat säädökset sanovat että,
"Ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
Ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
Vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta."
Tuoreempaa tietoa en nyt löytänyt joten en satavarma ole onko nämä säädökset täysin näin voimassa mutta uskoisin että tämä "vähäpäästöisyys" termin vältteleminen helpottaisi auton rakentelua suuresti.
"harder" is not a very good safeword
Re: Escort mk6 katsastus 2.0 zetecci turbolla?
Pitää vissiin soittaa konttorille ja jos se on loppu peleissä mahdotonta muutos katsastaa nii turbo asennetaan takasin katsastuksen jälkeen 
Mutta missä menee tehoissa se raja? Jos nyt ei turbosta puhuttas? Kun alkuperäne motti ollu 1.6 zetec 89hp ja nyt tuleva motti on yli 130hp
Mutta missä menee tehoissa se raja? Jos nyt ei turbosta puhuttas? Kun alkuperäne motti ollu 1.6 zetec 89hp ja nyt tuleva motti on yli 130hp
Ford Escort mk6 rojekti
Re: Escort mk6 katsastus 2.0 zetecci turbolla?
Saa ahtaa nykyään ilman "pussimittausta" Euro2 ja löyhemmän päästönormin autot, eli 1.6.2001 vanhemmat, tämä muutos tuli siis 2015.saksoboy kirjoitti: ↑01 Kesä 2020 10:32 tässä nyt pitää huomioida se että reneen malli linkin auto on valmistettu ennen 1992 jolloin turbon asennus on helpompaa koska autolla ei ole merkintää "vähäpäästöinen".
Vanhan AKE:n aikainen säädöksen mukaan auton ahtamista koskevat säädökset sanovat että,
"Ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
Ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
Vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta."
Tuoreempaa tietoa en nyt löytänyt joten en satavarma ole onko nämä säädökset täysin näin voimassa mutta uskoisin että tämä "vähäpäästöisyys" termin vältteleminen helpottaisi auton rakentelua suuresti.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER