Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Hylky tuli päästöjen takia. (1.6) Vm 98
(8,2)HC-pitoisuus,joutokäynnillä,kaikki mitatut arvot poikkeavat sallitusta.
Kierroksilla:
CO%: 0,65
CO2:13.77
HC ppm:168
O2:0.77
Lambda:1.011
Auto ollu seisonnassa ennen katsastusta jonkun aikaa. Mikä tässä mättää??
Kuules johtuu epätasaisesta palamisesta noi päästöt.
Joten paljon autolla on ajettu.
Teeppää kunnon huolto siihen.
Tulpat öljyt ja kaikki suodattimet vaihtoon. Katsotaan muutenkin että se virtapuoli kunnossa että se kipinä on hyvä. Sytytysjohdot ja puola hyvässä kunnossa.Teitkö niin auto seisoi ajoit suoraan katsatukseen ja hylsy tuli. Vanhat auto aina kannattaa huoltaa ensiksi ja ottaa huollossa se päästölappu kun siellä se auto ajetaan kuumaksi että ettei siitä jää katsastus kiinni.
Autolla pitää ajella kierroksilla muutama kymmenen kilometriä että paikat puhdistuu ja palaminen bensalle sylinterissä on hyvää.
Kone kuumaksi ja viet johonkin korjaamoon, missä ne nappaa sulle sen pakokaasutestilapun uudestaan ja osaa antaa valistuneen arvion mahdollisista vioista. Pelkkä pakokaasutesti maksaa täälläpäin 20 €.
Koronasta taitaa olla nyt sulle hyötyä, jos siihen jälkitarkastukseen tulee pari kuukautta ekstra-ajoaikaa..
Autoon vaihdettu ennen seisontaa tulpat, tulpanjohdot ja puola. Ja nyt näytti olevan ainaki tulpat hyvässä kunnossa. Vaikuttaako hajonnu tai huono lambda anturi nuihin päästöihin?
Yksi vaihtoehto on, että ilmamassamittari (MAF) antaa vääriä arvoja.
Puhdistus (Air Sensor Cleanerillä) saattaa auttaa. Vikadiagnostiikka ilmoittaa ilmamassamittarin virheellisestä tiedosta vasta
kun se on täysin kaput. Hommana sen verran helppo kannattaisi tehdä.
Sen ruuvit on tamper proof torxit.
Noita ilmaputsaria ei ole katottu ja öljyjä ei ole vaihdeltu.Palaako mittaristossa vikavalo päästöistä. Kuten tuossa sanoittiin putsaa maf. Lamda arvo tuossa oli sallituissa rajoissa. Mutta jos käyt huollossa niin ne laittaa piuhan päähän auton ja sekkaavat kuinka auto käy mennääkö rikkaalla eli ryyppy päällä. Antaako lämpötila-anturi oikeita lukemia näkevät.
Et kertonut paljon ajettu. Itsellä meni lamda-anturi vaihtoon jo 400tkm nurkilla.
tursas kirjoitti: ↑18 Huhti 2020 09:53
Kone kuumaksi ja viet johonkin korjaamoon, missä ne nappaa sulle sen pakokaasutestilapun uudestaan ja osaa antaa valistuneen arvion mahdollisista vioista. Pelkkä pakokaasutesti maksaa täälläpäin 20 €.
Koronasta taitaa olla nyt sulle hyötyä, jos siihen jälkitarkastukseen tulee pari kuukautta ekstra-ajoaikaa..
Tee vaan niinkuin minä sanoin aluksi..jos se katti ei sitten pelaa, niin se on sitten siinä, toi HC-on sen verran korkea, että siinä ei enää pikku näpertelyt auta...
Fordverner kirjoitti: ↑18 Huhti 2020 15:23
Auto kiertää ja käy kyllä hyvin, että en tiiä tuosta kaista voiko se olla paskana.
Se katti/katalysaattori on siellä pakoputkessa eikä se vaikuta mitään auton tehoihin..mutta sitten kun arvot alkaa menee pieleen niin se vika on siellä..
tursas kirjoitti: ↑18 Huhti 2020 09:53
Kone kuumaksi ja viet johonkin korjaamoon, missä ne nappaa sulle sen pakokaasutestilapun uudestaan ja osaa antaa valistuneen arvion mahdollisista vioista. Pelkkä pakokaasutesti maksaa täälläpäin 20 €.
Koronasta taitaa olla nyt sulle hyötyä, jos siihen jälkitarkastukseen tulee pari kuukautta ekstra-ajoaikaa..
Tee vaan niinkuin minä sanoin aluksi..jos se katti ei sitten pelaa, niin se on sitten siinä, toi HC-on sen verran korkea, että siinä ei enää pikku näpertelyt auta...
Samanlainen focceri ollut yli 10v, kaivoin vanhat katsastuslaput ja ainoa hylsy v 2015 hc tyhjäkäynti 180 ppm.
Muuta ei tehty maf putsaus, ölynvaihto korjaamolta päästölappu: hc 22.
Eikä sen jälkeenkään ongelmia.
Mutta siinä ei kyllä vikavavalo palanut.
Unohtui kysyä eihän Fordi kuluta yhtään öljyä kun jos öljyä palaa sylinterissä niin palaminen ei oikein ole tehokasta.-Venttiilin suojakumit männänrenkaat jumissa esim.
Lainattu teksti: Hiilivetyä sisältävän polttoaineen palaessa syntyy ensin hiilimonoksidia eli häkää (CO). Kun häkä reagoi hapen kanssa, syntyy hiilidioksidia (CO2).
Eli tän perusteella häkä ei pääse reagoimaan hapen kanssa.
Monesti noi katit on sellaisia että ne vaatii aika paljon kierroksilla ajoa että se lämpiää kunnolla. Varsinkin jos talvikelillä mittaillaan. Ja riippuu automerkistä myös. Kerroppa kuinka se mittaus tehtiin siellä katsastusasemalla.
Ensiksi oli ihan normi katsastus. Ennen sitä ei huudatettu autoa juurikaan. Kaikki muut oli kunnossa paitsi tuo HC pitoisuus oli korkea ja siitä tuli hylky. Samana päivänä ajoin noin 80km 3 ja 4 vaihteella kone kuumaksi, jonka jälkeen mittauksiin, mutta hc pitoisuus siltiki liian korkea. Käytetty mittalaite bosch bea 350
Ok. Itsellä oli kaasari Volvo vm 85. Siinä katsatuksessa oli 50hc arvo silloin. Joten laitetaan se palamispuoli kuntoon niin eiköhän se leima tule kun hyviä vinkkejä tullut . Kun autosi käy varmaan vähän rikkaalla seoksella tämä on minun arvio.
Viimeksi muokannut Renee, 18 Huhti 2020 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HC=palamaton hiilivety, toisin sanoen epätäydellinen palaminen, joka voi johtua väärästä seoksesta, liian rikas tai vaikka sytytyskatkoista, jopa falskaavat/palaneet venttiilit voi aiheuttaa sen, jos aletaan kaikki mahdollinen listamaan, mutta kun autolla kuitenkin aika vähän ikäisekseen vasta rullattu:
Fordverner kirjoitti: ↑18 Huhti 2020 14:02
Ei tuolla oo ajettu ku vasta 200tkm. Jälkitarkastuksen jälkeen syttyi vikavalo palamaan.
...niin en ihan ekana sukeltaisi moottorin rautapuolen vikoihin. Ja kerta olit tulpat ja puolan vaihtanut, niin ei varmaan kipinäkään ole se ongelma.
Fordverner kirjoitti: ↑18 Huhti 2020 13:37
Autoon vaihdettu ennen seisontaa tulpat, tulpanjohdot ja puola. Ja nyt näytti olevan ainaki tulpat hyvässä kunnossa. Vaikuttaako hajonnu tai huono lambda anturi nuihin päästöihin?
Kyllähän lambda-anturi vaikuttaa päästöihin, siinä missä muutkin anturit joilta moottorinohjaus saa tietoa. Onko siitä anturilta sitten johtoja poikki/riispaantunut eristeet, vai antaako ihan vikakoodin lambdasta?
tursas kirjoitti: ↑18 Huhti 2020 15:47
Oli miten oli toi HC eli häkä pitää olla tyhjäkäynnillä nolla ja kierroksilla max 0,2 ei siis 8,2 niinkuin kerroit aluksi..
tursas kirjoitti: ↑18 Huhti 2020 15:47
Oli miten oli toi HC eli häkä pitää olla tyhjäkäynnillä nolla ja kierroksilla max 0,2 ei siis 8,2 niinkuin kerroit aluksi..
Jaahas onkohan tässä mennyt nyt sitten HC:t ja CO:t sekaisin..eli HC-arvolla 8,2 pitäis mennä kirkkaasti läpi, mutta toi CO-arvo 0,65 (max 0.3) hirttää kiinni ja se paranee kun kunnolla kierrättää ja konetta lämmittää.
Jaahas onkohan tässä mennyt nyt sitten HC:t ja CO:t sekaisin..eli HC-arvolla 8,2 pitäis mennä kirkkaasti läpi, mutta toi CO-arvo 0,65 (max 0.3) hirttää kiinni ja se paranee kun kunnolla kierrättää ja konetta lämmittää.
Se HC arvo oli 168 kierroksilla, mutta toi CO:kin on liian korkea. Eli jotain enemmänkin sekaisin, kun vikavalokin palaa. Mulla oli foccerissa aikanaan vain CO korkea ja reilusti, niin kuin aikaisemmin kirjoitin.