Sivu 1/1

Automaattilaatikko

Lähetetty: 29 Helmi 2020 16:22
Kirjoittaja Cixkö
Moro,
Laatikolla on ajettu ihan just 240 tkm.. Se vaihtaa niin kuin pitää eikä ole mitään moittimista. Ainut mikä mietityttää on pienet "nykimiset", "kolahdukset" tai liikkeet jotka tulee kun vaihtaa D:ltä N:lle tai P:lle. Perstuntuma huomaa nämä "kolahdukset", jotka tulee yllättävän myöhään /viiveellä kepin liikkeen jälkeen. Ne tulee myös moottorin ollessa lämmin, mutta kylmänä ne on tietty pykälää voimakkaammat / selkeämmät.

Eli ainut mikä tässä itteä hiertää on se kun tuo tapahtuu niin viiveellä. Ideoita / ajatuksia?

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 29 Helmi 2020 16:55
Kirjoittaja Renee
Öljyt ja suodatin vaihtuu se venttiilipöydän remppa on aika kallis muuten.
viewtopic.php?f=3&t=52824

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 29 Helmi 2020 17:44
Kirjoittaja Cixkö
Öljyt lähtee vaihtoon ihan parin tuhannen km jälkeen. Omassa vaihteet vaihtuu hyvin niin kylmänä kuin lämpöisenä. Ainut mikä ihmetyttää on se D:ltä N:lle tai P:lle vaihto. Voiko silti olla isompi remppa kulman takana? :shock:

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 29 Helmi 2020 17:49
Kirjoittaja Renee
Mitä tuossa linkissä luki kävikö noi oireet laatikkoon. Eipä siinä mitään käyttäjä voi muuta tehdä kuin vaihtaa öljyt ja suodatin aina 60tkm välein. Ja ajaa vaan eteenpäin ja toivoa parasta.

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 29 Helmi 2020 17:56
Kirjoittaja Cixkö
Linkin jutussa oli oireita vaihteiden vaihtuessa. Kun oon vaihtanut öljyt laatikkoon niin laitan tänne tarinaa tilanteesta.

Tänks! :thumbup:

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 29 Helmi 2020 18:37
Kirjoittaja Renee
Teemmepä sitten niin ja katsotaan kun näppis laulaa mitä öljynvaihto sai aikaan laatikossa.

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 29 Helmi 2020 21:25
Kirjoittaja NiceMan
Hyvä laittaa että mikä laatikko eli turbiini vai kaksoiskytkin ?

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 06 Kesä 2020 23:49
Kirjoittaja mala69
Cixkö kirjoitti: 29 Helmi 2020 17:44 Öljyt lähtee vaihtoon ihan parin tuhannen km jälkeen. Omassa vaihteet vaihtuu hyvin niin kylmänä kuin lämpöisenä. Ainut mikä ihmetyttää on se D:ltä N:lle tai P:lle vaihto. Voiko silti olla isompi remppa kulman takana? :shock:

Ilmoittele miten kävi auttoiko öljyn vaihto. Kylläkin samaa ongelmaa laatikko powershift.

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 10 Kesä 2020 22:55
Kirjoittaja mondix
Täysin normaalia. Jos ajossa pelaa nii ei syytä huoleen.. Vaihteiston sopeutuksella tuon hyvällä tuurilla saa pois, mutta voi jäädä paine kslibroinnin arvot himpun pieneksi.

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 25 Loka 2020 15:36
Kirjoittaja Cixkö
Laatikon öljyt meneekin vaihtoon 260 tkm:ssä. Silloin on
vaihtovälin kilometrit täynnä. Vehkeet pelaa ihan täysin. Vaihtaa nätisti eikä missään huomaa mitään. Kaiketi tuo on ominaisuus joka kuuluu pakettiin :thumbup:

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 18 Helmi 2021 12:18
Kirjoittaja luukkla
Moi

Ostin viikko sitten S-maxin 2.0 TDCI powershiftillä. Vm 2016. Ajettu 119tkm. Merkkihuollettu ja viimeisin huolto 119tkm. Vaihdelaatikon öljyt vaihdettu tuolloin.

Nyt on noin 600km tullut ajettua autolla. Ei mitään ongelmia ole ollut ennen kuin tänä aamuna. Pakkasta oli 29 astetta ja Webasto oli ollut päällä 25min. Auto käynnistyi hyvin. Laitoin vaihteen R-asentoon ja päästin jarrun. Auto liikkui hieman eteenpäin (autokatos on hieman kalteva) ja sitten painaessani kaasua tuntui kuin pakki ei meinasi mennä päälle. Vähän kenguru tyyliin peruuttelin pois katoksesta. D silmään ja hivenen samaa efektiä ykkösvaihteella mutta vaihtoi ihan normaalisti ja 2km myöhemmin päiväkodin pihalla pakkikin toimi ihan normaalisti.

1. Onko normaalia, että pakki silmässä powershift vaihteisto antaa auton liukua eteenpäin?
2. Pitääkö olla huolissaan vaihteiston kunnosta vai voiko ääriolosuhde (-29 pakkasta) ja jääkylmät öljyt selittää oireen?

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 18 Helmi 2021 12:43
Kirjoittaja Renee
Onko tuttua toi N asennossa öljyn lämmitys juttu. Pakkasesta johtuu kun aika jäykkää tavaraa laatikossa kyllä on aluksi näillä pakkasilla.

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 18 Helmi 2021 13:06
Kirjoittaja luukkla
Moi

Eipä ollut tuttua, mutta nyt on. Menee jatkossa kokeiluun 👍🏻

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 18 Helmi 2021 13:18
Kirjoittaja saksoboy
Renee kirjoitti: 18 Helmi 2021 12:43 Onko tuttua toi N asennossa öljyn lämmitys juttu. Pakkasesta johtuu kun aika jäykkää tavaraa laatikossa kyllä on aluksi näillä pakkasilla.
Käsittääkseni P ja N ovat laatikossa sama asia paitsi P asennossa laatikosta ulos tuleva akseli on lukittu. Eli ei vaikutusta lämpenemiseen.

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 18 Helmi 2021 13:20
Kirjoittaja saksoboy
luukkla kirjoitti: 18 Helmi 2021 12:18 Moi

Ostin viikko sitten S-maxin 2.0 TDCI powershiftillä. Vm 2016. Ajettu 119tkm. Merkkihuollettu ja viimeisin huolto 119tkm. Vaihdelaatikon öljyt vaihdettu tuolloin.

Nyt on noin 600km tullut ajettua autolla. Ei mitään ongelmia ole ollut ennen kuin tänä aamuna. Pakkasta oli 29 astetta ja Webasto oli ollut päällä 25min. Auto käynnistyi hyvin. Laitoin vaihteen R-asentoon ja päästin jarrun. Auto liikkui hieman eteenpäin (autokatos on hieman kalteva) ja sitten painaessani kaasua tuntui kuin pakki ei meinasi mennä päälle. Vähän kenguru tyyliin peruuttelin pois katoksesta. D silmään ja hivenen samaa efektiä ykkösvaihteella mutta vaihtoi ihan normaalisti ja 2km myöhemmin päiväkodin pihalla pakkikin toimi ihan normaalisti.

1. Onko normaalia, että pakki silmässä powershift vaihteisto antaa auton liukua eteenpäin?
2. Pitääkö olla huolissaan vaihteiston kunnosta vai voiko ääriolosuhde (-29 pakkasta) ja jääkylmät öljyt selittää oireen?
Powershiftillä tämä kylmyys vaikuttaa kytkimen toimintaan joten jonkin asteista kalibrointia tai ohjelmistopäivitystä kannattaa mennä kyselemään merkkihuollosta.

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 18 Helmi 2021 16:20
Kirjoittaja NiceMan
saksoboy kirjoitti: 18 Helmi 2021 13:20
luukkla kirjoitti: 18 Helmi 2021 12:18 Moi

Ostin viikko sitten S-maxin 2.0 TDCI powershiftillä. Vm 2016. Ajettu 119tkm. Merkkihuollettu ja viimeisin huolto 119tkm. Vaihdelaatikon öljyt vaihdettu tuolloin.

Nyt on noin 600km tullut ajettua autolla. Ei mitään ongelmia ole ollut ennen kuin tänä aamuna. Pakkasta oli 29 astetta ja Webasto oli ollut päällä 25min. Auto käynnistyi hyvin. Laitoin vaihteen R-asentoon ja päästin jarrun. Auto liikkui hieman eteenpäin (autokatos on hieman kalteva) ja sitten painaessani kaasua tuntui kuin pakki ei meinasi mennä päälle. Vähän kenguru tyyliin peruuttelin pois katoksesta. D silmään ja hivenen samaa efektiä ykkösvaihteella mutta vaihtoi ihan normaalisti ja 2km myöhemmin päiväkodin pihalla pakkikin toimi ihan normaalisti.

1. Onko normaalia, että pakki silmässä powershift vaihteisto antaa auton liukua eteenpäin?
2. Pitääkö olla huolissaan vaihteiston kunnosta vai voiko ääriolosuhde (-29 pakkasta) ja jääkylmät öljyt selittää oireen?
Powershiftillä tämä kylmyys vaikuttaa kytkimen toimintaan joten jonkin asteista kalibrointia tai ohjelmistopäivitystä kannattaa mennä kyselemään merkkihuollosta.
Ja tietenkin voi vaikuttaa mitä öljyä käytetty, itsellä ei ole ollut kuin 23 tai 24 astetta pahimmillaan aamulla, ei webastoa mutta 550w lohkari... ei ongelmaa eli hyvin auto liikkuu taakse ja eteen...
2011 Mondeo PS laatikolla, RL öljyt laatikossa, 125tkm ajettu

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 18 Helmi 2021 17:22
Kirjoittaja Nipa
Entinen työkaveri lämmitti laatikkoa D asennossa käsijarru päällä. Siihen en ota kantaa onko niin järkevä edes tehdä

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 18 Helmi 2021 18:01
Kirjoittaja mondix
Ei ikinä ainakaan D:llä käsijarrua vasten.
Kokemuksesta, powershift lootassa kannattaa käyttää oikeaa öljyä, pakkasella just antaa hetken käydä että loota lämpee.
Ensi metrit kovalla pakkasella powershift on melko tökerö vaihtamaan, mikä on normaalia. Mutta yleensä ei tarvii pitkään ajaa nii rauhottuu.
Ne kytkin sopeutukset kannattaa tehdä joka öljynvaihdossa, ja se kylmänä valuminen esim jos mäessä D päällä valuu taakse on jokseenkin normaalia.

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 18 Helmi 2021 20:38
Kirjoittaja saksoboy
Nipa kirjoitti: 18 Helmi 2021 17:22 Entinen työkaveri lämmitti laatikkoa D asennossa käsijarru päällä. Siihen en ota kantaa onko niin järkevä edes tehdä
Kyllähän sillä lämpöä saa aikaseksi perinteisellä automaatilla mutta ei todella ole suositeltavaa. Kaksoiskytkinlaatikolle toi on ehdoton ei ellei sitten väkisin halua kytkinpakan vaihtokuntoon.

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 18 Helmi 2021 20:54
Kirjoittaja Renee
saksoboy kirjoitti: 18 Helmi 2021 13:18
Renee kirjoitti: 18 Helmi 2021 12:43 Onko tuttua toi N asennossa öljyn lämmitys juttu. Pakkasesta johtuu kun aika jäykkää tavaraa laatikossa kyllä on aluksi näillä pakkasilla.
Käsittääkseni P ja N ovat laatikossa sama asia paitsi P asennossa laatikosta ulos tuleva akseli on lukittu. Eli ei vaikutusta lämpenemiseen.
Parkkiasennossa ei öljypumppu pyöri joten lämmityskäyttö siis N-asennossa

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 19 Helmi 2021 08:31
Kirjoittaja Nipa
saksoboy kirjoitti: 18 Helmi 2021 20:38
Nipa kirjoitti: 18 Helmi 2021 17:22 Entinen työkaveri lämmitti laatikkoa D asennossa käsijarru päällä. Siihen en ota kantaa onko niin järkevä edes tehdä
Kyllähän sillä lämpöä saa aikaseksi perinteisellä automaatilla mutta ei todella ole suositeltavaa. Kaksoiskytkinlaatikolle toi on ehdoton ei ellei sitten väkisin halua kytkinpakan vaihtokuntoon.
Joku bemari se taisi olla millä se sitä aikoinaan harrasti.

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 19 Helmi 2021 10:49
Kirjoittaja saksoboy
Renee kirjoitti: 18 Helmi 2021 20:54
saksoboy kirjoitti: 18 Helmi 2021 13:18
Käsittääkseni P ja N ovat laatikossa sama asia paitsi P asennossa laatikosta ulos tuleva akseli on lukittu. Eli ei vaikutusta lämpenemiseen.
Parkkiasennossa ei öljypumppu pyöri joten lämmityskäyttö siis N-asennossa
löydäkkö mulle jotain virallisempaa infoa asiasta?
Oma tietämys perinteisestä automaatista on että laatikon öljypumppu on yhdistettynä momentinmuuntimeen joten öljyt kiertää jos momentinmuuntaja pyörii. P ja N asennon ero on vain se että P asennossa laatikosta ulostuleva akseli on mekaanisesti lukittu.

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 19 Helmi 2021 16:38
Kirjoittaja NiceMan
Renee kirjoitti: 18 Helmi 2021 20:54
saksoboy kirjoitti: 18 Helmi 2021 13:18
Käsittääkseni P ja N ovat laatikossa sama asia paitsi P asennossa laatikosta ulos tuleva akseli on lukittu. Eli ei vaikutusta lämpenemiseen.
Parkkiasennossa ei öljypumppu pyöri joten lämmityskäyttö siis N-asennossa
Aikas monessa puretussa pumppu pyörii aina kun moottori käynissä, tällä varmistettaan laatikon laakereiden voitelu paikalla ollessa valmiiksi.

P asennossa laatikon ulostulo lukittu, N muuten sama mutta ei lukitusta.

Re: Automaattilaatikko

Lähetetty: 20 Helmi 2021 03:15
Kirjoittaja luukkla
Eipä tuo enää antanut mitään oiretta kun pakkasta oli -15 aamulla. Laatikon öljyt on juuri vaihdettu fordin huollossa, en tarkemmin tiedä öljynlaadusta.

Täytyy nyt jatkossa vastaavissa pakkasolosuhteissa antaa käydä hetki tyhjäkäyntiä ennen kun lähtee peruuttelemaan.