Edellisestä jarruremontista on jo aikaa, joten hieman varmennetta homman menemisestä kaipailisin.
130tkm ajetun farkun 2009 takajarrut pitää tulevana vklp:n laittaa kuntoon, kun paloista on pinta irti (katsastuksessa havaittu). Kerran tuli talliinkin hommattua 2pilarinostin, niin pitäähän sitä alkaa hyötykäyttämään.
- Eikös takajarruissa se mäntä ole pyöritettävää mallia, että tarvii sen työkalun siihen? Ettei mene pelkällä putkipihdeillä.
- Kuparitahnaa varmaan liukutappeihin ja muihin pulttien väliin mitä siinä onkaan?
Samalla vaivalla ajattelin uusia perän iskaritkin, kun tuntuu löysältä mutkissa/montuissa vaikka testerin mukaan olivat 60%.
Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä
Re: Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä
Jos satulassa se käsijarrunlinkku, niin on tosiaan kierrettävällä männällä eli tarvitset sen työkalun jolla kierrät ja painat samalla männän takaisin sisään. Itse käyttänyt sitä Motonetin jarrumäntätyökalua, ajanut asiansa ihan hyvin. Liukutappeja voidellaan vähän kuppikunnan mukaan, mutta mä olen laittanut jarruvaseliinia itse tappeihin, ja vastaavasti pulttien kierteille kuparitahnaa, että saa sitten joskus aukikin ne 
EDIT: Siellähän on tuollainen tappi satulan sisässä jota pitkin mäntä kiertyy:

Kuva mun omasta projektista, kyseessä cossun satula, mutta ajatus sama. Toki pelkässä palojen vaihdon yhteydessä tuskin joudut koko satulaa purkamaan

EDIT: Siellähän on tuollainen tappi satulan sisässä jota pitkin mäntä kiertyy:

Kuva mun omasta projektista, kyseessä cossun satula, mutta ajatus sama. Toki pelkässä palojen vaihdon yhteydessä tuskin joudut koko satulaa purkamaan

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä
Vuosikaudet laitoin kuparitahnaa liukutappeihin, ja aina ne oli avatessa kuivat.
Jarrusilikonirasva pysyy hyvänä - sitä käytän nykyisin.
https://www.biltema.fi/autonhoito/voite ... 2000034132
Liukutappien rasvaukseen sellainen vinkki, että levitä se rasva sinne kumin sisään. Jos sivelet rasvan tapin pinnalle, niin suuri osa siitä skrabautuu pois tappia kumin sisään työnnettäessä.
Jarrusilikonirasva pysyy hyvänä - sitä käytän nykyisin.
https://www.biltema.fi/autonhoito/voite ... 2000034132
Liukutappien rasvaukseen sellainen vinkki, että levitä se rasva sinne kumin sisään. Jos sivelet rasvan tapin pinnalle, niin suuri osa siitä skrabautuu pois tappia kumin sisään työnnettäessä.
Re: Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä
Jos sulta löytyy isohko liimapuristin etkä tee näitä hommia usein, riittänee tällainen yleismallinen jarrumäntätyökalu (en ole varma sopivuudesta mk 2,5:een):
https://www.motonet.fi/fi/tuote/765126/ ... ntatyokalu
Jarrumäntätyökalu jarrumännän ja liimapuristimen väliin, vähän puristusta ja sitten ruuvimeisselillä hieman pyörität tuota työkalua ja taas puristusta. Jos jarrusatulan mäntä pyörii oikein herkästi, voi pihdeillä ottaa liimapuristimen männästä otteen ja pyörittää sitä: mäntä pyörii mukana. Helpompihan se on toki tehdä kunnon työkalulla.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/765126/ ... ntatyokalu
Jarrumäntätyökalu jarrumännän ja liimapuristimen väliin, vähän puristusta ja sitten ruuvimeisselillä hieman pyörität tuota työkalua ja taas puristusta. Jos jarrusatulan mäntä pyörii oikein herkästi, voi pihdeillä ottaa liimapuristimen männästä otteen ja pyörittää sitä: mäntä pyörii mukana. Helpompihan se on toki tehdä kunnon työkalulla.
Re: Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä
Itse olen käyttänyt tällaista (kuten tuolla aiemmin kirjoittelin jo):
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=181
HInta ei päätä huimaa, joten miksi kokeilla jotain patentteja ja murjoa männänpää? Ja männän kyllä kuuluu kiertyä sisään ihan yhden käden voimin kiertämällä ja painamalla yhtä aikaa.
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=181
HInta ei päätä huimaa, joten miksi kokeilla jotain patentteja ja murjoa männänpää? Ja männän kyllä kuuluu kiertyä sisään ihan yhden käden voimin kiertämällä ja painamalla yhtä aikaa.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä
Suurin riskihän on esim. tongeilla / muilla kikkailuilla mäntää pyöritellessä, että rikotaan suojakumi, ja saadaan sillä ongelmia aikaan ajan myötä.
Re: Focus mk2.5 -09 jarruremppa peräpäässä
Tuolla 15e motonetin puristimella hommahan meni kuin rasvattu.
Iskarien vaihto jää myöhemmäksi, kun ei itsellä ollutkaan tarpeeksi pitkiä varsia että yläpään muttereihin olisi edes ylettänyt.
Iskarien vaihto jää myöhemmäksi, kun ei itsellä ollutkaan tarpeeksi pitkiä varsia että yläpään muttereihin olisi edes ylettänyt.