Sivu 1/1

Armotonta rolinaa käynnistäessä, Mondeo 1.8 -93

Lähetetty: 17 Huhti 2006 20:31
Kirjoittaja jannaka
Oli sitten oiva päätös pääsiäisen mökkireissulla :?

Aamulla käynnistettäessä autoa konehuoneen puolelta kuului karmiva rolina koneen pyöriessä ennen käynnistystä. Jäi siis käynnistämättä kun ei starttaa muutenkaan "kuin palmun alta".

Blondina kilautin kaverille ja nakitin pikkujässikän (5v) pitelemään puhelinta konehuoneen puolella käynnistysyritykseni ajan. Kaverin ensimmäinen kysymys oli, ovatko lapset tökkineet oksia etumaskin rakosista koneeseen :lol:

- Ei löytynyt oksia, ei.

No, kaveri sitten tuli paikalle ja käynnistin auton väkisin. Ei ensin meinannut pysyä käynnissä ja kun vihdoin jäi käyntiin, katsottiin että öljyt alkaa kiertämään koneessa vasta jonkun ajan päästä koneen käydessä. Öljyä tikun puolivälin paremmalla puolella, öljyt ja suodatin vaihdettu tammikuussa (ajettu n. 7 tkm sen jälkeen). Tiedän, että 1.8 kone nak-nak-nakuttaa kylmänä mutta nyt oli kyse todellakin paljon pahemmasta äänestä :!: Kun moottori kävi jonkun aikaa ( 1 min?) niin ääni normaali ja öljyt liikkeellä. Sammutettiin-käynnistettiin-sammutettiin. Asia pihvi. Tältä erää.

Mutta- mistä moinen???? Ennen ei ikinä ollut tuota ongelmaa ja nyt huolettaakin, voikohan toistua ja hajoaako kone tästä? Mitään mitä voisi tehdä? Kuin viedä pajalle? Onko vaikutusta sillä, että auto oli pysäköitynä nokka alaspäin (loivasti) kun kotipihassa ja töissä yleensä nokka hiukan ylöspäin parkissa ollessa? (Kunhan mietiskelin tuossa kotiin ajellessa :lol: )


Ystävällisesti apuja pyytää hän, en ole itse perehtynyt moottorin saloihin koskaan :oops:

Lähetetty: 17 Huhti 2006 20:37
Kirjoittaja janzamar
Milläs tuo öljypumppu?
Onko ketjuvetoinen..?

Lähetetty: 17 Huhti 2006 20:44
Kirjoittaja jannaka
Jostain hihnastahan tuo kaveri puhui (joka kulkee edestä katsottuna vasemmalla laidalla konetta ja kiertää alakertaan) Pitäis kuulema vaihtaa kun alkaa olee rispaantuneen näköinen.

Olikohan edes vastaus sun kysymykseen? :roll:

Lähetetty: 17 Huhti 2006 20:46
Kirjoittaja Bootsi
Hydraulinostajat. :wink:

Lähetetty: 17 Huhti 2006 20:49
Kirjoittaja Sultzi
Niin, etteivät olisi jumittaneet tosiaan nuo nostimet, ei ollenkaan erikoista jos niin on tehnyt.

Lähetetty: 17 Huhti 2006 20:57
Kirjoittaja janzamar
jannaka kirjoitti:Jostain hihnastahan tuo kaveri puhui (joka kulkee edestä katsottuna vasemmalla laidalla konetta ja kiertää alakertaan) Pitäis kuulema vaihtaa kun alkaa olee rispaantuneen näköinen.

Olikohan edes vastaus sun kysymykseen? :roll:
Ei kun en tunne tuotakaan autoa,joku omista entisistä oli ketjuvetoinen,ja öljypumppu oli samalla akselilla mutta omalla ketjullaan ja rattaallaan,mutta ei kai se ollut edes Ford.
Tuli vaan vaihdettua,ja siellä just se teki kilinää.
Taispa olla Mazda..

Lähetetty: 17 Huhti 2006 21:26
Kirjoittaja jannaka
Sultzi kirjoitti:Niin, etteivät olisi jumittaneet tosiaan nuo nostimet, ei ollenkaan erikoista jos niin on tehnyt.
Hydraulinostajat? :shock:

Missä/miksi/miten vaikuttavat moottorissa? Miten iso remontti? Onnistuuko TSI kaverilta vai onko Ford-huollon paikka :?

Lähetetty: 17 Huhti 2006 21:51
Kirjoittaja Sultzi
Kannessa ovat ja tuo taitaa olla melko normaalia että välillä jumittaa käynnisteässä. Joku kertokoot tarkemmin. Tuohon ei kai varsinaista korjausta ole?

Nuo nostajathan vaativat sen 5w-30 fordin (tai fordin hyväksymän) öljyn. Muilla eivät nuo nostajat enään toimi kuten pitäisi.

Lähetetty: 17 Huhti 2006 21:53
Kirjoittaja Herkko
jannaka kirjoitti: Hydraulinostajat? :shock:

Missä/miksi/miten vaikuttavat moottorissa? Miten iso remontti? Onnistuuko TSI kaverilta vai onko Ford-huollon paikka :?
Hydr.nostajat pitävät venttiilivälykset oikeissa
säädöissä automatic.
Jos jumivat tai painetta ei ole tarpeeksi,voi
kuulua kolinoita/venttilivälysten nakutusta.

Tästä syystä on ko.moottorissa käytettävä
omaa Ford 5/30 öljyä,muilla öljyillä kun on
tapana aiheuttaa häiriötilanteita nostajiin

Toki niitä voi tulla omillakin öljyillä,
mutta vähemmissä määrin.

Ei siellä välttämättä mitään "vikaa"ole.

Jaa,edellinen ehtikin pari minuuttia
aikaisemmin,mainita tämän öljy asian :wink:

Lähetetty: 18 Huhti 2006 10:56
Kirjoittaja Iso-D
Toi venttiilibropleema tuleepi yleensä semmottis, että on kylmä auto esim. siirretty toiseen paikkaan pihalla.
Seuraava starttaus on sitten se ongelma tapaus

Lähetetty: 18 Huhti 2006 21:22
Kirjoittaja Bootsi
Iso-D kirjoitti:Toi venttiilibropleema tuleepi yleensä semmottis, että on kylmä auto esim. siirretty toiseen paikkaan pihalla.
Seuraava starttaus on sitten se ongelma tapaus
..tai kun on "väärät" öljyt niin, joka pakkasaamuna raksuttaa ennen ku nostajat saa öljynpaineen kohilleen.
:wink:

Lähetetty: 19 Huhti 2006 20:07
Kirjoittaja jannaka
Iso-D kirjoitti:Toi venttiilibropleema tuleepi yleensä semmottis, että on kylmä auto esim. siirretty toiseen paikkaan pihalla.
Seuraava starttaus on sitten se ongelma tapaus

eli tästä siis kyse, kun edellispäivänä olin siirtänyt autoa sen verran pihassa että sain imuroitua ja sitten peruutin samat 10 m takaisin paikoilleen :?

Nyt homma ok, eli ei ilmeisesti kaipaa jatkotoimia, mikäli en tee samaa virhettä toiste :wink: Niinkö?

Lähetetty: 19 Huhti 2006 20:24
Kirjoittaja Riesa2.0
jannaka kirjoitti: eli tästä siis kyse, kun edellispäivänä olin siirtänyt autoa sen verran pihassa että sain imuroitua ja sitten peruutin samat 10 m takaisin paikoilleen :?

Nyt homma ok, eli ei ilmeisesti kaipaa jatkotoimia, mikäli en tee samaa virhettä toiste :wink: Niinkö?
Juuri näin! Ei tarvitse jatkossa muuta tehdä kuin välttää juuri noita tuollaisia parin metrin siirtoja, jos tarvii vähän siirtää niin käyttää vaikka autoa hetken paikallaan, niin ei ole sitten seuraavalla lähtö kerralla ongelmia :wink: