Sivu 1/2

Sierran lataus? pimeni

Lähetetty: 14 Huhti 2006 19:16
Kirjoittaja Oltsu
Mahtaako olla vika laturissa vaiko missä kun teki sellasen tempun että tiputti jännitteen 10.4V ja laturin valo palo himmeenä. Sitten kun aikansa ajeli (piti päästä kotiin) oli enää n.9V jälellä.
Ei lähteny enää käyntiin, eikä myöskään syty latauksen merkkivalo kun laittaa virrat päälle. Eli onko sulaketta tai relettä jossain välissä sotkemassa laturin toimintaa? Vaiko onko ainoa vaihtoehto ottaa laturi matkaan ja vipeltää autosähkö korjaamolle pyhien jälkeen. Akku melko uusi. Teki muuten menomatkalla saman että tiputti jännitteen hetkeks alas mut nous sitten jonkin ajan kuluessa.

Lähetetty: 14 Huhti 2006 19:25
Kirjoittaja janzamar
Onko se laturin teline ehjä,ohareissa on usein katkennu toiselta puolelta..

Lähetetty: 14 Huhti 2006 19:34
Kirjoittaja Oltsu
Niin ja just ku kattelin sähkökaavioo niin sen mukaan pitäis lähtee kolme johtoa laturilta (jos maata ei oteta huomioon, maadottaa ilmeisesti runkoon suoraan?) mut ei näytä olevan kun kaks kiinni. Laturi käy ja kukkuu ihan kivasti muuten, ei pidä ylimäärästä ääntä eikä mitään. Ei vaan enää kestä kunnolla käynnissä kun ei riitä ruiskulle virtaa.. Jos sen siis apuvirralla käyntiin laittaa.

Lähetetty: 14 Huhti 2006 19:56
Kirjoittaja janzamar
Kokeile laittaa laturilta yksi +johto suoraan akulle,jos vaikuttaa?
Ite kokeilin omassa ihan kaiutinjohdolla ja se riitti lataamaan tarpeeksi.
Ja sitten se unohtukin siihen jokuseksi viikoksi..
Mutta sillä saa ainakin selville onko jossain johdotuksissa vikaa jos laturi on ehjä.
Ja sekin että laittaa maajohdon koneen kylkeen suoraan siitä laturilta..
tuossa yksi kaveri just tuskaili latausongelmia,ja se maadotus oli siinä laturin telineessä niin heikko että hävis riittämiin käydäkseen huonosti.
Ootko kattonu jo ne hiilet siitä laturin perästä?
Eli se 2 ruuvilla oleva mötikkä..

Lähetetty: 14 Huhti 2006 20:00
Kirjoittaja Oltsu
enpä oo vielä tutkaillu sen tarkemmin, pitää vaikka huomenna yrittää kerätä motivaatioo siihen hommaan taas. Mut mistä voi johtua ettei syty se merkkivalo? Onneks on toinen auto taloudessa niin pääsee tiistaina töihin ees jollain. Aina tuo sierra herjaa pyhien aikaan. Ja muulloinkin..

Lähetetty: 14 Huhti 2006 20:23
Kirjoittaja Oltsu
Olikin niin mahottomasti intoa että katoin hiilet, toinen on 2mm ja toinen 7mm. Kummallista kulumista.. Varmaan sitten siitä johtuu kun ei oikein lataa.

Lähetetty: 14 Huhti 2006 20:26
Kirjoittaja janzamar
Oltsu kirjoitti:enpä oo vielä tutkaillu sen tarkemmin, pitää vaikka huomenna yrittää kerätä motivaatioo siihen hommaan taas. Mut mistä voi johtua ettei syty se merkkivalo? Onneks on toinen auto taloudessa niin pääsee tiistaina töihin ees jollain. Aina tuo sierra herjaa pyhien aikaan. Ja muulloinkin..
Jos se lamppu ei pala,niin ei lataakkaan sitten..
eli sitä kautta kulkee se heräte laturille.
Mutta senkin kai sai kierrettyä sillä suoraan akulle-johdolla jos en väärin muista.

Lähetetty: 14 Huhti 2006 20:34
Kirjoittaja Oltsu
Jos se lamppu ei pala,niin ei lataakkaan sitten..
eli sitä kautta kulkee se heräte laturille.
Mutta senkin kai sai kierrettyä sillä suoraan akulle-johdolla jos en väärin muista.[/quote]

Eikös se mee niin päin että jos palaa niin ei lataa;) Siis ajaessa.. Mut kattoo nyt mitä sanoo kun tiistaina saa uutta hiiltä kehiin.
Voiko sitten johtua noista hiilistä kun ei virtoja laitteessa syty merkkivalo. Ja sillon ajaessa palo ihan himmeenä. Vai mistä se merkkivalo saa virrat? En tykkää autosähköistä, menee polla ihan sekasin aina niiden kanssa. Tai ei aina mut joskus.

Lähetetty: 14 Huhti 2006 20:43
Kirjoittaja janzamar
Jos se lamppu on ehjä,niin ei ongelmia sitä kautta,mutta
jos se on palanut niin ei lähde lataamaan ollenkaan.

Lähetetty: 16 Huhti 2006 18:29
Kirjoittaja jaska74

Lähetetty: 16 Huhti 2006 20:07
Kirjoittaja Oltsu
janzamar kirjoitti:Jos se lamppu on ehjä,niin ei ongelmia sitä kautta,mutta
jos se on palanut niin ei lähde lataamaan ollenkaan.
Siis häh? Ei lataa jos polttimo pimeenä? Mites se nyt sitten mihinkään vaikuttaa? Ainakin tähän asti on kaikki autot ladannu vaikka on koko mittaristo irti..

Lähetetty: 16 Huhti 2006 20:16
Kirjoittaja janzamar
Niin no joo,niin on muuten mullakin :lol:
mistähän mä oon taas tuon päähän saanut..
kai joku kurottaja-johdannainen,kun menee noi virrat ties mitä kautta.
Paras oli kun jäi puomi ylös ja jätkät nostokoriin,kun meni kahvasta polttimo,ja sitten se kieltäytyi tekemästä yhtään mitään..
ja sitä vikaa haettiin kissojen ja koirien kanssa :lol: :lol: :lol:
mutta joo,sitä mietin kun se heräte kulkee vähän niinkuin sitä kautta.
Anteeksi maalaisuuteni..
:oops:
mutta onkos tullut mitään selvää?

Lähetetty: 17 Huhti 2006 11:04
Kirjoittaja Oltsu
On siinä mahtanu jätkät olla innoissaan, oliko ees riittävän korkeella? Sehän noissa sähköissä on kun ne kulkee ihan mistä sattuu, ei niistä meinaa aina ottaa selvää. Ei oo selvinny mitään muuta kun että toinen hiili on nolon mittanen ja huomenna käyn siihen uudet laitattamassa. Jos ei pelaa vielä sitten niin pitää ettiä vikaa vielä jostain muualta.

Lähetetty: 17 Huhti 2006 12:41
Kirjoittaja TeRoK
Kyllä se jossain malleissa ottaa laturin magnetisointi jännitteen merkkivalon kautta. Eli jos on palanut merkkivalon polttimo niin ei ala lataamaan.

Lähetetty: 17 Huhti 2006 13:41
Kirjoittaja WSE
Lähes poikkeuksetta oli auto mikä tahansa laturin kenttäkäämin esimagnetointivirta kulkee latauksen merkkivalon kautta. Kenttää kun ei tehdä kestomagneetilla vaan sähköisesti, ja jollei magneettikentää ole ei sähköäkään tule. Kuitenkin heti kun laturi alkaa tuottamaan sähköä otetaan magnetointivirta tasasuuntauksen ja säätimen kautta suoraan laturin omasta tuotosta eikä latausvalon kautta kulje enää virtaa -> latausvalo sammuu (ja mikäli tähän laturin omaan sähköntuottoon tulee häiriö alkaa virtaa kulkea jälleen latausvalon kautta jolloin se syttyy).
Joissakin autoissa on kytketty vastus latausvalon rinnalle jolloin lataus alkaa vaikka lamppu olisikin palanut (voi olla laturin sisälläkin joten toimii vaikka mittaristo olisi irti, useimmiten kuitenkin mittaristossa, jos on ollenkaan). Ja mikäli tätäkään ei ole ja lamppu on palanut voi lataus silti alkaa toimimaan koska kenttäkäämi voi ajan kanssa magnetoitua hieman (jäännösmagnetismi), kuitenkin usein tarvitsee tällöin suuret kierrokset jotta alkaa lataamaan, eikä aina sittenkään.
Kuitenkin se latausvalon polttimo kannattaa pitää ehjänä.
Jos hiilet ovat aivan finaalissa ei kentälle mene edes herätevirtaa joten latausvalo voi silloinkin olla pimeänä eikä luonnollisesti sähköä laturilta tule kun ei muodostu magneettikenttääkään. Hiilien kulumisen huomaa yleensä hyvissä ajoin siitä kun latausvalo hehkuu ajoittain himmeänä ajaessakin.

Lähetetty: 17 Huhti 2006 14:39
Kirjoittaja Oltsu
Nyt vetäs WSE sellasen tietopläjäyksen että ei tohon oo mitään lisättävää eikä kysyttävää. Kiitän!

Lähetetty: 18 Huhti 2006 19:22
Kirjoittaja Oltsu
Vielä piinaan ihmisiä riesalla. Eipä ollu vikana kun hiilet, sano kyllä kun vein ne uusittavaks että saattaa olla liukurenkaat loppu kun on niin epätasaseen kulunu. On muuten kallista huvia jos laittais uudet, vaikka ite irrottaa laturin niin kustantaa 70-80€. Siis ne liukurenkaat.
Ja taas kerran huomasin pellin alla ollessa että dohc:ssa ei oo liikaa tilaa minkään apulaitteen ympärillä.. ohari on siitä paree et siinä mahtuu fiksaamaan.

Lähetetty: 18 Huhti 2006 19:25
Kirjoittaja janzamar
Purkaamolta toinen laturi vaan jos kenkkuilee,vai mitähän ihan uusi kustantais tuommoiseen.

Lähetetty: 18 Huhti 2006 21:11
Kirjoittaja Oltsu
janzamar kirjoitti:Purkaamolta toinen laturi vaan jos kenkkuilee,vai mitähän ihan uusi kustantais tuommoiseen.
Juu en kyllä todellakaan ajatellu uusia laitattaa, näyttää maksavan 20-40 ekee käytettyinä. Ei vaan mikkelin suunnalla oo purkaamoilla yhden ainoaa dohc sierraa, tai yks farkku on kun se sinne vasta meni. Pääs sekin vahingossa sinne, oisin ottanu itelle kun ois aikasemmin saanu tiedon.

Lähetetty: 18 Huhti 2006 21:21
Kirjoittaja TeRoK
Ei kai noissa latureissa eroja esim. dohc ja ohc koneiden välillä ole kunhan samat arvot vaan on. (tai paremmat :wink: )
Kai kiinnikkeet sopii vanhastakin?

Lähetetty: 18 Huhti 2006 22:16
Kirjoittaja Oltsu
TeRoK kirjoitti:Ei kai noissa latureissa eroja esim. dohc ja ohc koneiden välillä ole kunhan samat arvot vaan on. (tai paremmat :wink: )
Kai kiinnikkeet sopii vanhastakin?
Eihän siinä taida olla muuta eroa kun hihnapyörä, kiinnikkeet ja liittimet. Mut saahan ne käymään jos haluaa. Kyllä sitä joskus tuli pistettyä taunuksen laturi micraan ja hyvin toimi. Kunhan vaan keksi miten johdot piti laittaa :?

Lähetetty: 25 Heinä 2006 02:24
Kirjoittaja Tuige
WSE kirjoitti:Hiilien kulumisen huomaa yleensä hyvissä ajoin siitä kun latausvalo hehkuu ajoittain himmeänä ajaessakin.
Eli laturinvalon kirkastuminen ja himmeneminen kierrosten laskiessa ja noustessa on merkki hiilten kulumisesta?

Lähetetty: 25 Heinä 2006 09:21
Kirjoittaja cypher
Kyl mun ekkerissä näytti latausvirtaa tulevan normaalit ~14V, vaikka mittaristo olikin irti pidemmän aikaa ja auto ahkerassa käytössä. Jälkiasennettuna löytyy volttimittari, josta pysty sitä latausta katsoon.

Lähetetty: 25 Heinä 2006 12:26
Kirjoittaja Herkko
Tuige kirjoitti: Eli laturinvalon kirkastuminen ja himmeneminen kierrosten laskiessa ja noustessa on merkki hiilten kulumisesta?
Tai vuotavasta virtalukonpohjasta.

Lähetetty: 25 Heinä 2006 21:50
Kirjoittaja Tuige
Herkko kirjoitti:Tai vuotavasta virtalukonpohjasta.
Yleismittarilla kävin sohimassa, 13,8v näytti tyhjäkäynnillä juuri startattuna.
Puolen tunnin ajon jälken 13,7v ja tunnin myöhemmin 13,5v.
Eikös sen päälle 14 pitäis olla.

Hiiletkö?