Sivu 22/38

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 22 Maalis 2022 16:36
Kirjoittaja hessuko
Tässä olisi viime päiviltä havaintoja Kuga Phevin pelkällä sähköllä ajoista.Kun käynnistää auton "vanhaan malliin" eli jarrupoljin pohjassa ja startista käyntiin niin ensin tulee teksti jotenkin näin:polttomoottori käynnissä syy järjestelmän toiminta(teksti keltaisella) ja samalla tuo täyttä sähköajoa osoittava pieni symboli on keltaisena mutta kun odottaa muutaman sekunnin jolloin poistuu myös tuo turvavyö muistutus niin täysi sähköajo symboli vaihtuukin normi siniseksi ja nyt auto lähtee sähköllä liikkeelle kuten ennenkin.Yritin kuunnella käykö tuo auto todella polttomoottorilla silloin aluksi n.sekunnin ajan symbolin ollessa keltaisena mutta en kyllä sitä havainnut.Eli eipä nyt tarvitse aina autoa startata tuolla huollon ohjeituksella minkä minulla antoivat huollon yhteydessä.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 31 Maalis 2022 10:49
Kirjoittaja birpek
Mitä latureita / latausjohtoja on tullut auton mukana? Itsellä auto tulossa kesällä ja vähän epäselvyyttä mitä toimitukseen kuuluu. Aikaisemmin ilmeisesti tuli hidaslaturi suko-type2 ja type2-type2 latausjohto. Tuo hidaslaturi on mielestäni huono kompromissi 8 A latausvirralla, kun se olisi voinut olla sellainen suko versio, jossa voi vaihtaa 8 / 16 A, niin sillä pärjäisi suurin osa, kun nyt joutuu joka tapauksessa ostamaan jonkun muun laturin, jos haluaa nopeampaa latausta. Miten muut ovat asian ratkaisseet?

-Pekka-

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 31 Maalis 2022 10:56
Kirjoittaja birpek
Aikaisemmin oli kommenttia jäätyneestä latausluukusta, niin huomasin, että Motonetissa myydään tuotetta "MTX Automotive sähköauton latauskaapelin suojahuppu 45-02015", mikä voisi olla yksi ratkaisu tähän ongelmaan.

-Pekka-

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 01 Huhti 2022 11:48
Kirjoittaja keke666
birpek kirjoitti: 31 Maalis 2022 10:49 Mitä latureita / latausjohtoja on tullut auton mukana? Itsellä auto tulossa kesällä ja vähän epäselvyyttä mitä toimitukseen kuuluu. Aikaisemmin ilmeisesti tuli hidaslaturi suko-type2 ja type2-type2 latausjohto. Tuo hidaslaturi on mielestäni huono kompromissi 8 A latausvirralla, kun se olisi voinut olla sellainen suko versio, jossa voi vaihtaa 8 / 16 A, niin sillä pärjäisi suurin osa, kun nyt joutuu joka tapauksessa ostamaan jonkun muun laturin, jos haluaa nopeampaa latausta. Miten muut ovat asian ratkaisseet?

-Pekka-
Moi,

Eilen oli oman Kugan luovutus ja mukana tuli vain 8A Schuko-laturi. Itse ajattelin ostaa superschuko-laturin (16A). Uskoisin, että Ford toimittaa 8A-versiota siitä syystä, että sillä minimoidaan mahdolliset virheet schuko-latauksessa.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 02 Huhti 2022 07:28
Kirjoittaja xflex
Ei ollut minullakaan kuin tuo sukolaturi. Ostin säädettävän matkalaturin ja se on puolikiinteästi tuossa pihassa. Jos on kiire laitan 16A ja muuten 8A. Pienemmällä virralla lataa kauemmin jolloin myös 12V akku saa pidempään latautua. Pistorasia ja kaapelointi luonnollisesti tuon 16A mukaan.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 05 Huhti 2022 12:42
Kirjoittaja pele
5,5 kk:n odottelun jälkeen 31.3. oli uuden Kuga PHEV:n luovutus. Alunperin autossa oli mukana vain 8A:n suko-type2 -laturi mutta kun myyjä huomasi tämän niin antoi mukaan myös type2-type2-laturin koska sanoi sen taas tällä hetkellä kuuluvan vakiovarusteisiin.

Eilen eka kerran laitoin suko-laturin Cost Control -kulutusmittariin kiinni ennen lataamista yösähköllä. Auto näytti tällöin akussa olevan 1%. Aamulla auto kertoi akussa olevan 99%. Kulutusmittari oli mitannut vain 8,9 kWh kulutuksen. Hieman pienehköltä määrältä vaikuttaa vaikka tätä foorumia lukeneen olikin tiedossa että koko 14,4 kWh kapasiteettia ei päästetä missään vaiheessa tyhjäksi eikä ehkä ladatakkaan ihan täyteen vaikka 100% näyttääkin. Auto oli latauksen ajan viileässä tallissa (lämpötila +3'C...+5'C). Täytyy tehdä uusintamittauksia tulevina öinä.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 08 Huhti 2022 15:55
Kirjoittaja Seppinen
Morjensta!

Moni on valittanut täällä sitä, että auto pakottaa käyttämään moottoria. Itsellä oli sama ongelma, vaikka en tuota uusinta päivitystä ottanutkaan. Ongelma poistui sillä, että otti asetuksista pois käytöstä mäkilähtöavustimen.

Olen uusi tällä palstalla ja rekisteröidyin oikeastaan kirjoittaakseni PHEV mallin pohjasta. Minulla on ollut latausongelmaa ja tänään Laakkosella kerrottiin, että pohjassa ollut latausjärjestelmä on ottanut osumaa ja korjaus maksaa 1600€, eikä autolla saa ajaa. Kovasti he yrittänyt tiedustella, minkälaisessa tilanteessa pohja otti osuman, mutta en osannut suoralta kädeltä kertoa millainen tilanne oli, kun mieleeni ei sellaista tullut. Takuuseen korjaus ei mene, kun syntymekanismi tämä. Nyt odottelen osia, korjausta ja vakuutusyhtiön päätöstä asiaan. Asiaa pohdittuani, vaikuttaa aika erikoiselta, että pohjaan on sijoitettu näin herkkää alumiiniosaa, mitä ilmeisesti suojaa vain pohjakangas. Ja kun tämä osa on viel ns. "ulokemainen" muuhun pohjaan nähden. Ilmeisesti Laakkosella oli aiemminkin vastaavanlainen tapaus, missä vakuutusyhtiö maksoi korjauksen.

Onko kellään vastaavanlaista kokemusta? Hyvässä tapauksessa tästä reissusta jää maksettavaksi tuo 200€ omavastuu, mutta en voi auttaa, että minulla on sellainen olo, ettei pohjaa olisi voitu tällä tavalla edes suunnitella. Mitä mieltä olette tästä tapauksesta ja miten etenisitte asian kanssa, vai tyytyisittekö kohtaloonne?

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 09 Huhti 2022 13:47
Kirjoittaja Viikkus
Kuulostaa siltä, että pelkkä korjaus ei ratkaise ongelmaa millään tavalla. Tuo pohjan suunnittelu on tosiaan todella riskialtis ongelmille. Suomen oloissa pohja saisi olla teräslevytetty koko matkalta. Nyt siellä on joku ihme silkkikangas joka kerää kaiken loskapaskan itseensä.

Kysy sieltä huollosta, onko sinne mahdollista laittaa jotain suojaa? Fordin sivuilla ainakin kaupataan jotain pohjapanssarityyppistä alumiinisuojaa moottorin alle, en tosin vieläkään tiedä sopiiko suoja pheviin ja onko siitä mitään hyötyä tuon lataus-systeemin suhteen.

Missä kohtaa tämä vaurioitunut osa on? Miten se oireili?

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 10 Huhti 2022 10:02
Kirjoittaja Renee
Seppinen kirjoitti: 08 Huhti 2022 15:55 Morjensta!

Moni on valittanut täällä sitä, että auto pakottaa käyttämään moottoria. Itsellä oli sama ongelma, vaikka en tuota uusinta päivitystä ottanutkaan. Ongelma poistui sillä, että otti asetuksista pois käytöstä mäkilähtöavustimen.

Olen uusi tällä palstalla ja rekisteröidyin oikeastaan kirjoittaakseni PHEV mallin pohjasta. Minulla on ollut latausongelmaa ja tänään Laakkosella kerrottiin, että pohjassa ollut latausjärjestelmä on ottanut osumaa ja korjaus maksaa 1600€, eikä autolla saa ajaa. Kovasti he yrittänyt tiedustella, minkälaisessa tilanteessa pohja otti osuman, mutta en osannut suoralta kädeltä kertoa millainen tilanne oli, kun mieleeni ei sellaista tullut. Takuuseen korjaus ei mene, kun syntymekanismi tämä. Nyt odottelen osia, korjausta ja vakuutusyhtiön päätöstä asiaan. Asiaa pohdittuani, vaikuttaa aika erikoiselta, että pohjaan on sijoitettu näin herkkää alumiiniosaa, mitä ilmeisesti suojaa vain pohjakangas. Ja kun tämä osa on viel ns. "ulokemainen" muuhun pohjaan nähden. Ilmeisesti Laakkosella oli aiemminkin vastaavanlainen tapaus, missä vakuutusyhtiö maksoi korjauksen.

Onko kellään vastaavanlaista kokemusta? Hyvässä tapauksessa tästä reissusta jää maksettavaksi tuo 200€ omavastuu, mutta en voi auttaa, että minulla on sellainen olo, ettei pohjaa olisi voitu tällä tavalla edes suunnitella. Mitä mieltä olette tästä tapauksesta ja miten etenisitte asian kanssa, vai tyytyisittekö kohtaloonne?
Eikös auto ole suunniteltu normaaliin ajoon. Ajat maanteillä et mitään offrod ajoja harrasta. Suomessa on talvi on jäisiä tienreunuksia ja muita esteitä niin ei niitä kolan ja lumilapion ja kangin kanssa kerkiä aina hakkaamaan kun muutkin autoilijat ajavat samoja teitä ilman ongelmia. Jos edessä ei osumaa niin ei siellä peräpäässäkään saa kolista. Suunnitteluvirhe joten ei kaik ostajan noita tarvitse maksaa

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 10 Huhti 2022 13:15
Kirjoittaja Seppinen
Vaurioitunut moduuli on oikean eturenkaan kohdilla. Vaurion huomasin siinä kohtaa, kun kytkin latauskaapelin kiinni, minkä seurauksena talon vikavirtasuoja laukesi. Tämä toistui joka kerta.

Muutenkin noita sähkökorjaajia on saatavilla todella huonosti ja korjausajat menevät kauas. Nyt auto seisoo heidän parkkipaikalla 1,5 viikkoa.

Voisin kysellä, onko pohjaan mahdollista asentaa jotain järeämpää. Mutta mihis voisin ylipäätään reklamoida tuosta pohjasta?

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 10 Huhti 2022 14:21
Kirjoittaja Renee
Otappa yhteyttä maahantuojaan ja kerro tapaus ja miksi auto ei ole tältä osin liikennekelpoinen. Samoin ohjekirjassa ei ole käsketty varomaan noita rajoituksia minkä pohjan lähellä oleva akusto aiheuttaa. Samoin jos korjataan vika helposti uusiutuu kun asianmukaista suojaa akustossa ei ole. Joten pitäisi saada auto Suomen tiestöön sopivaksi. Laitetaan vaikka toimitusjohtalle nämä kun ei oikein satu noihin asiakaspalvelun juttuihin.
Lehdessä oli juttua eräästä muusta merkistä ja maahantuojan vastaus.
"Suomen talvisissa olosuhteissa satunnaisesti syntyvästä ilmiöstä auton rakenteen vuoksi”.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 10 Huhti 2022 16:49
Kirjoittaja xflex
Tuolta videolta voi katsoa minkälainen rakenne pohjassa on. Autossa on lisäksi vielä se huopa päällä mitä ei videolla näy.

https://youtu.be/WTFn2Yav17I

Ongelmana lienee juurikin tuo oikean eturenkaan takana oleva laturi. Näkyy videolla alumiinikuorisena modulina. Jos se on ottanut osumaa kunnolla niin ei ihme jos vikavirtasuojat tai sulakkeet paukkuu. Mikä sen osuman on aiheuttanut taitaa olla epäselvää. Ajettu kiven yli, jäälohkareen yli, korokkeelta alas, kolhittu nosturille nostossa, mistä lie. Kyllähän tuo laturi pitäisi olla jossain fiksummassa paikassa. Suunnittelun kukkanen on. Ei tämä taida olla kuitenkaan kovin yleinen vaiva kun ei ole aiemmin vastaan tullut vaikka melkein kaikkia foorumeita tulee seurattua maailmalla.

Mutta realistina luulen tämän jäävän mysteeriksi ja artistin maksavan tämän itse jos kerran laturi on kolhittu paskaksi. Ihmeitä toki sattuu mutten usko Fordin tuota maksavan ainakaan mutinoitta vaikka olisikin paskaa suunnittelua. Kannattaa tietty kokeilla, ei mene bonukset jos vakuutuksesta meinaa ottaa.

Tsemppiä!

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 20 Huhti 2022 18:00
Kirjoittaja Seppinen
Tilannepäivitys:

Auto korjattu vakuutusyhtiön lukuun. Pohjaan asennettu teräksinen lisäsuoja sekä huopakangas siihen päälle. Käsittääkseni tätä teräksistä lisäsuojaa ei aiemmin ollut ollenkaan.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 20 Huhti 2022 19:29
Kirjoittaja Renee
Hyvä homma ja nyt auto parempi kuin uutena ostettaessa

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 06 Touko 2022 10:38
Kirjoittaja Spica
Kysytääs hieman erilainen kysymys Kuga Pheviin liittyen, kun tämä yleinen varautuminen on pinnalla. Eli jos kävisi niin, että sattuisi syystä tai toisesta sähkökatko, niin autossahan on isohko ajoakku ja mahdollisuus käyttää moottoria ajoakun lataamiseen.

Mutta miten sen energian saisi ajoakusta kotitalouden käyttöön?

Ajatus siis olisi, että voisi sähköistää vaikka jääkaapin- ja pakastimen ja mahdollisesti pyörittää esimerkiksi lattialämmityksen kiertovesipumppua ja sitä kautta ehkäistä paikkojen jäätymistä. Takka sitten pitäisi taloa jonkin verran lämpimänä. Tehoa tuossa tarkoituksessa tarvitsi optimistisesti ajatellen noin 100-200 wattia.

Ajatus olisi, että jos autoon kytkisi 12 voltin siniaaltoa tuottavan invertterin ja käyttäisi sitä laitteiden pyörittämiseen. Auton omistajan käsikirja sanoo, että autosta voi enintään ottaa 180 wattia 12 voltin töpseleistä (tupakansytytinliitin). Manuaali sanoo, että sulake rajoittaa tätä tehoa, joten olettaisin että autossa on 15A sulake noille töpseleille. Olettaisin myös, että kaapelointi kestää tuota tehoa, kun manuaali ei mitään sano että kauanko tätä tehoa voi ottaa ulos.

Toinen vaihtoehto olisi ottaa sähkö invertterille suoraan 12 voltin akusta, jolloin auton sulake ei niin rajoittaisi ja toisaalta ei tarvitsisi huolestua auton kaapeleiden kuumenemisesta.

Se mikä tässä mietityttää on, että miten auto huolehtii 12 voltin akun lataamisesta. Oletukseni on, että kun auto on käynnissä ja sähköajossa, niin auto käyttää ajoakun virtaa 12 voltin akun lataamiseen. Mutta millaista tehoa tämä lataus parhaimmillaan antaa? Eli toisin sanoen, kuinka paljon auton akkua uskaltaisi invertterillä kuormittaa? Oma oletus on, että 12 voltin tehoa on aika paljon, kun eiköhän kaikki lisälaitteet penkinlämmityksestä tuulilasin lämmitykseen toimi oikeasti 12 voltin järjestelmässä.

Varmastikaan tällainen toiminta ei tee hyvää auton 12 voltin akulle, mutta ajatus kiinnostaa sen vuoksi, että autosta voisi saada aika helposti varavirtalähteen pientä käyttöä varten. Luulisin myös, että auto vie vähemmän polttoainetta generaattorina toimiessaan kuin muutaman satasen hintainen aggregaatti. Ja kun ajoakun saa moottorilla ladattua, niin moottorin voisi taas sammuttaa (eli laittaa auton sähkömoodiin) useammaksi tunniksi. Erillistä aggregaattia pitäisi taasen pyörittää käytännössä koko ajan.

Mitä ajatuksia tulee? Onko ihan pöljä ajatus?

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 06 Touko 2022 13:57
Kirjoittaja xflex
Kaikkea voi rakennella jos osaamista ja intoa riittää; kunhan et polta autoa ja/tai taloa. :D

Tuolta voi katsoa millaisella virralla ja milloin Kugan 12V akkua ladataan. Sitähän ladataan DC/DC-konvertterin kautta korkeajänniteakusta kuten muissakin hybrideissä ja sähköautoissa. https://youtu.be/U86rNF164TU

Vehicle-to-grid-ratkaisuja on tulossa mutta lähinnä täyssähkäreihin ja niiden akkujahan ei tietenkään ladata auton omalla bensamotilla... Auton systeemit auton käydessä ottavat reilusti virtaa myös paikallaan ollessa. Mutta miksei tuosta sellaiseksi hätävararatkaisuksi voisi olla. :thumbup:

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 06 Touko 2022 20:17
Kirjoittaja Renee
Jos haluaa että on valmius on että sähköt katkeaa valtakunnan verkossa . Hommaa agrekaatin aika halpoja ovat ja samoin laskee paljon polttoainetta myös varastoi. Halvin ja varmin homma. Samoin kaasuliesi ja jääkaappi.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 09 Touko 2022 21:35
Kirjoittaja timok
Reippaasti ovat Saksassa nostaneet PHEV Kugan hintaa. Vignale maksaa jo 50ke. Saa nähdä, koska pomppaa Suomen hinnat samalla tavalla, vaikka jonkin verran on jo hilattukin ylöspäin.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 13 Touko 2022 08:47
Kirjoittaja hessuko
Käytin omaa Ford Kuga phev tuossa pakokaasujärjestemän itsetestaukseen liittyvässä takaisinkutsussa(päivittivät systeemin).Homma kesti 1h ja samalla ilmoittivat että autoon on tullut myös tuulilasin lämmitykseen liittyvä takaisinkutsu(tehdään liittimeen jonkinlainen lisäteippaus kosteuden ehkäisemiseksi).Ensi maanantaina homma tehdään kun saavat siihen liittyvät "teipit".Postikin toi Fordin lähettämän tiedotteen auton oikeaan "tunkkaamiseen"esim.renkaiden vaihtoon.Epäilenkin että keskusteluissa ollut auton pohjassa olevan latausmoduulin vaurioituminen onkin johtunut juuri tuosta väärästä nostopaikasta.Autokin lähtee taas välillä ns.vanhalla tavalla suoraan sähköajolle kun tuo ulkoilma on hieman lämmennyt.Maaliskuussa tehty ohjelmistopäivityshän tuon sähköajokäynnistyksen muutti melkoiseksi räpläämiseksi ja nyt se tuntuu että ulkoilman lämpötila vaikuttaa jotenkin tuohon käynnityskseen .Eli ei tarvitse aina hakea uudestaan sillä ev napilla sitä sähköajotilaa.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 08 Kesä 2022 15:04
Kirjoittaja NiceMan
Fordin sivuilla oleva PDF ei nyt jostain syystä aukene jossa näkee Kugan eri varustelut tasot niin sattuisiko jollakulla olemaan se tallessa jossain mistä voisi ladata ?

Edit: löysinkin tämän jo.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 09 Kesä 2022 07:27
Kirjoittaja larsibald
Kugan ilmastoinnin toiminta askarruttaa. Automaattiasetuksen lähtökohtana tuntuu olevan ”kylmää päin pläsiä” ja asetuksia täytyy olla koko ajan ropeltamassa.

Onko muilla vastaavaa näppituntumaa - Automaatti on nyt + 10 C lämpötilojen jälkeen lähtökohtaisesti läähdyttämässä ja ainostaan noiden suoraan naamaan puhaltavien venttiilien kautta.

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 10 Kesä 2022 12:35
Kirjoittaja NiceMan
Oliko se nyt niin että olen ymmärtänyt oikein Kugan varustelu tasot oikein eli köyhimmästä parhaaseen eli vakiovarustuksista kyse siis:

Cool + Connect
Titanium
Titanium X
ST-Line
ST-Line X
Vignale

Toinen onko teknisesti mitään isoa muutoksia tullut 2020->2021->2022 ? Eli jos löytää hyvän vähän ajetun vaikka 2020 niin teknisesti varmaan paljon häviä 2022 malliin ?
Itsellä hakusessa/ajatuksissa/vaimo ehdotti lataushydridin hommaamista Mondeon tilalle...

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 10 Kesä 2022 12:43
Kirjoittaja Kiljunkeittäjä
Noin ne menee.. Itsellä tuo vignale..

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 10 Kesä 2022 12:45
Kirjoittaja NiceMan
Kiljunkeittäjä kirjoitti: 10 Kesä 2022 12:43 Noin ne menee.. Itsellä tuo vignale..
Mitä olet tykännyt ? Itse edes käynyt vielä edes katsomassa :-)

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Lähetetty: 10 Kesä 2022 15:33
Kirjoittaja Viikkus
NiceMan kirjoitti: 10 Kesä 2022 12:35 Oliko se nyt niin että olen ymmärtänyt oikein Kugan varustelu tasot oikein eli köyhimmästä parhaaseen eli vakiovarustuksista kyse siis:

Cool + Connect
Titanium
Titanium X
ST-Line
ST-Line X
Vignale

Toinen onko teknisesti mitään isoa muutoksia tullut 2020->2021->2022 ? Eli jos löytää hyvän vähän ajetun vaikka 2020 niin teknisesti varmaan paljon häviä 2022 malliin ?
Itsellä hakusessa/ajatuksissa/vaimo ehdotti lataushydridin hommaamista Mondeon tilalle...
Kannattaa katsoa varusteet tarkkaan käytettyjen kohdalla. Vanhemmissa on tietyt varusteet valinnaisia, jotka tällä hetkellä vakiovarusteita.

Titanium-mallit on rahtusen korkeammalla maavaralla, ymmärtääkseni myös Phevi malleissa, oliko se 1cm vai 2cm en muista, sitä luokkaa. Tällä voi olla jollekin merkitystä. Itse en ole kovin innoissani tämän ST-line X Phevin heikosta maavarasta. Aiemmassa Titaniumissa oli selkeästi enemmän korkeutta, tosin se ei ollut Phevi.

Kuga Phev on todella käyttökelponen kaupunkipyörityksessä, mutta maantiellä, puhumattakaan motarista range on akun kokoon nähden aika heikko. No, auton koko ja muoto syö omalta osaltaan rangea maantiellä ja nopeudella on todella suuri merkitys tietysti. Kilowattitunteja per 100km on mennyt aika reippaasti. Liikutaan välillä 20-26kwh ja pääasiassa lähempänä tuota 26kwh lukemaa. Toki siis edelleen jos muunnan tuon 26kwh bensankulutukseksi (oman kotini sähköhinnalla), niin ollaan edelleen alle 1,5l/100km ysivitosta. Eli halpaa ajoa, mutta ei kannata verrata uusien täyssähköjen kulutukseen, ne lohkaisee tuosta vielä 30-40% kulutusta pienemmäksi, autosta riippuen.

Viimeiset 15tkm bensaa on mennyt keskimäärin n.2.5litraa/100km, hiukan alle itse asiassa. Mun aiempi bensa Kuga vei keskimäärin 7, eli säästöä tulisi 4,5l/100km. Bensa Kuga 1.5 turbo oli sen 15t€ halvempi uutena, joten tämän hetken hinnoilla ja 20tkm/vuodessa ajoilla Phevi maksaa tuon hintaeron takaisin noin 7 vuodessa. Tässä ei tietty ole nyt huomioitu sähkön hintaa tuolle 7v ajalle, se heikentää hyötysuhdetta hiukan.

Kyllä mä välillä mietin, onko tässä mitään järkeä taloudellisesti, ehkä ei ole. Mutta se on vaan paljon kivempi kun tankilla ei tartte käydä koko ajan. Ja Phevin voimalinja on kyllä kiva.