Mondeo MK3 vaihdelaatikko/kytkin ongelma?
Lähetetty: 26 Joulu 2018 17:51
Mondeo MK3 1.8 bensakoneella on alkanut jokin aika sitten tekemään sellaista, että paikallaanollessa kun laittaa ykkösen päälle, niin jostain kuuluu kumahdus. Ääni ei ole metallinen, vaan kuulostaa pikemmin kumivasaran lyönniltä. Ääni kuuluu heti siinä vaiheessa kun vaihdekepissä alkaa tuntumaan vastusta.
Jos kytkintä pitää useamman sekunnin pohjassa ennenkuin laittaa vaihdetta päälle, niin ääntä ei kuulu. Oma veikkaukseni on, että joko kytkin irrottaa hitaasti tai ykkösen synkronointi on kulahtanut.
Vaihdelaatikkoon on vaihdettu öljyt (Fordin omat) ja kytkin ilmattu. Kytkimestä ei tullut ilmaa ja neste oli kirkasta. Jarrunestettä ei myöskään häviä, joten ei pitäisi vuotaa mihinkään.
Kytkintä ilmatessa otin irti sen ilmausnipan alla olevan kumilätkän ja siitä kun kurkisteli kytkinkoteloon niin kytkin näytti aukeavan ihan normaalisti kun kaveri polki kytkintä. Tietenkin tämä lämpimässä tallissa, voihan olla, että ulkona pakkasessa tuo sitten jumittaa. Uskaltaisikohan tuosta reiästä tussauttaa johonkin suuntaan vaikka CRC:tä jos sen saisi osumaan kytkinakseliin? Vai tuleeko vain lisää ongelmia kun kun kaikki p*ska sitten tarttuu entistä enemmän öljyttyyn akseliin?
Olisiko raadilla valistuneita arvauksia siitä mikä tuolla vikana? Ja olisiko jotain mitä tuolle voisi vielä yrittää tehdä ennenkuin pitää ottaa vaihdelaatikko irti?
Niin ja autolla ajettu 170tkm.
Jos kytkintä pitää useamman sekunnin pohjassa ennenkuin laittaa vaihdetta päälle, niin ääntä ei kuulu. Oma veikkaukseni on, että joko kytkin irrottaa hitaasti tai ykkösen synkronointi on kulahtanut.
Vaihdelaatikkoon on vaihdettu öljyt (Fordin omat) ja kytkin ilmattu. Kytkimestä ei tullut ilmaa ja neste oli kirkasta. Jarrunestettä ei myöskään häviä, joten ei pitäisi vuotaa mihinkään.
Kytkintä ilmatessa otin irti sen ilmausnipan alla olevan kumilätkän ja siitä kun kurkisteli kytkinkoteloon niin kytkin näytti aukeavan ihan normaalisti kun kaveri polki kytkintä. Tietenkin tämä lämpimässä tallissa, voihan olla, että ulkona pakkasessa tuo sitten jumittaa. Uskaltaisikohan tuosta reiästä tussauttaa johonkin suuntaan vaikka CRC:tä jos sen saisi osumaan kytkinakseliin? Vai tuleeko vain lisää ongelmia kun kun kaikki p*ska sitten tarttuu entistä enemmän öljyttyyn akseliin?
Olisiko raadilla valistuneita arvauksia siitä mikä tuolla vikana? Ja olisiko jotain mitä tuolle voisi vielä yrittää tehdä ennenkuin pitää ottaa vaihdelaatikko irti?
Niin ja autolla ajettu 170tkm.