Powershiftin kestävyys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Smax13
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Huhti 2017 18:31

Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Smax13 »

Löytyykö muita autoja jossa mennyt jo useampi laatikko? Oma S-max -13 nyt 302tkm ja toisen kerran laatikon vaihdossa. Ensimmäisellä omistajalla hajosi eka 190tkm kohdalla ja vaihdettu tehdaskunnostettu. Nyt siis kesti 112tkm kun ensimmäisen häiriöilmoituksen jälkeen liikkui vielä muutaman kymmenen kilometrin kun heitti vapaalle ja ei sen jälkeen enää suostunut liikkumaan mihinkään. Hinurilla huoltoon missä laskivat öljyt pois mitkä olivat olleet todella likaiset ja litra liian vähän. Näkyviä vuotoja ei näkynyt ja edellisen öljynvaihdon tehnyt vakuutti että oikea määrä on laitettu, vaihdosta tuli juuri 60tkm. Muutenkin huollot on aina tehty ajallaan. Huolto epäili että öljyn vähyys poltti kytkimen, mitä itse hieman epäilen.
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Kyllä tuo nyt siltä vaikuttaa ettei siellä ole ollut sitä oikeaa öljymäärää.
"harder" is not a very good safeword
TJP2
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Syys 2018 09:02
Paikkakunta: Kotka

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja TJP2 »

Ford huollon mukaan oikea öljymäärä on 7L.
kaismat
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Huhti 2010 18:12

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja kaismat »

Minä kun kyselin ko. Laatikkoon öljynvaihtoa parista öljyn vaihto pisteestä, niin molemmat väitti silmät kirkkaana, että 6 litraa on öljytilavuus. Vaihdoin itse ja 7 litraa sinne meni oikeilla ohjeilla.
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Oma kokemus kanssa että 6l ei riitä. 7 litraa menee.
Neljästi öljyt vaihtanut ja eka kerralla oli vain öljyä 6l ja toisella autolla sitten hakemaan litra lisää.. sen jälkeen aina tilannut ulkomailta öljyt ja suoraan 7l.

Mutta sitä en ymmärrä miksi täyttö tehdään niin kuin tehdään.. kun tulpan avaa eka täytön jälkeen öljyä valuu ulos ja sitten täytetään uudestaan.
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
til88
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Tammi 2017 20:42

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja til88 »

Eikö Fordin virallinen ohje ole, että sinne menee 6L öljyä? Vai meneekö sinne 7L vaikka täyttötulpasta annetaan valua ylimääräiset pois?
Liekkö mullakaan sitten oikea määrä öljyä kun välillä laatikko toimii omituisesti, varsinkin kylmänä. Öljyt on siis vaihtanut merkkihuolto.
Olisiko siis järkevää ostaa litra öljyä, avata täyttö ja tarkistus roppu ja valuttaa öljyä lisää kunnes tulee tarkistusereijästä ulos?
Smax13
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Huhti 2017 18:31

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Smax13 »

Merkkihuollossa sanoi että öljytilavuus 5.8l ja kuitti löytyi että ostettu edelliseen öljynvaihtoon 6l merkkihuollosta, itse vaihto oli tehty muualla. Oudolta tuntuu että mihin öljyä olisi hävinnyt kun kuitenkin suljettu järjestelmä. Itse en ehtinyt ajaa kuin vajaa 20tkm eli oli jo ajettu 40tkm todennäköisesti vajailla öljyillä. Olisi kiinnostanut tietää mitä laatikosta on oikeesti hajonnut ja onko öljyn vähyys se suurin syy mutta se taitaa jäädä selvittämättä kun pantti vanhasta laatikosta on tonni ja se on palautettava siinä kunnossa missä se on irroitettaessa.
jmm79
Viestit: 218
Liittynyt: 06 Helmi 2005 19:05
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja jmm79 »

Omakohtainen kokemus tehdastakuun ajalta ei ole positiivinen. Koko savotta kesti kaikkiaan noin 6kk. Tämän aikana vaihdettiin öljyt kertoman mukaan kolmesti, silti kun itse öljyt seuraavan kerran vaihdoin öljyt oli mustat ja vaihtaminen ei ollut enää autossa siistiä vaan vaihteet meni huonosti jo päälle. Epäilen että oliko öljyjä vaihdettu ja samoilla öljyillä olisi menty 120tkm. Itse kun öljyt olen vaihtanut 40-50tkm välein ulos tulleet öljyt on ollut kirkasta. Lisäksi kun kerran olin mukana huoltohallissa vikaa etsittiin ja öljymäärä tarkasttiin että auto sammutettiin ja proppu auki "tulee öljyä et on sitä riittävästi".
Sierra 2.0 iS -88.
Mondeo -97 2.0
Mondeo TD -96,
Mondeo STW TD -00,
Mondeo TDci 130hv -04
Mondeo Tdci 163 pshift -10
Mazda 6 -09
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja focst »

jmm79 kirjoitti:Omakohtainen kokemus tehdastakuun ajalta ei ole positiivinen. Koko savotta kesti kaikkiaan noin 6kk. Tämän aikana vaihdettiin öljyt kertoman mukaan kolmesti, silti kun itse öljyt seuraavan kerran vaihdoin öljyt oli mustat ja vaihtaminen ei ollut enää autossa siistiä vaan vaihteet meni huonosti jo päälle. Epäilen että oliko öljyjä vaihdettu ja samoilla öljyillä olisi menty 120tkm. Itse kun öljyt olen vaihtanut 40-50tkm välein ulos tulleet öljyt on ollut kirkasta. Lisäksi kun kerran olin mukana huoltohallissa vikaa etsittiin ja öljymäärä tarkasttiin että auto sammutettiin ja proppu auki "tulee öljyä et on sitä riittävästi".
Kyllä ne öljyt on 60tkm välein vaihdettuna lähes poikkeuksetta yhtä puhtaan näköiset kun sisään kaadettaessa eli vihreät..mutta viime viikolla mitkä vaihdoin oli ajettu 83tkm ja niinkun dieselin moottori öljy pois laskiessa eli piki mustaa.. :thumbup:
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
kaismat
Viestit: 27
Liittynyt: 23 Huhti 2010 18:12

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja kaismat »

Kyllä Kuopiossa fordilla 7 litraa sanovat öljyä menevän. Yöutubessa löytyy erittäin hyvä vaihtovideo. Sitä kun seuraa niin ei voi epäonnistua.
Hufoordi
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Heinä 2016 10:07

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Hufoordi »

Itsellä 154tkm ajettu S-max, johon vaihdettu vaihteistoöljyt viimeksi 130tkm kohdalla, eli 10tkm myöhässä. Silloinkin monimerkki korjaamolla, joten ei tietoa mitä siellä on sisässä. (Ostin auton vastikään) Toiminnassa ei ole valittamista, vaihtaa nätisti, ehkä kylmänä nykäisee aavistuksen isommalle vaihtaessa, lämpöisenä vaihtoja ei juuri huomaa.

Mitä olette mieltä tuosta huuhtelusta, mitä esim AD-korjaamot tekee? Vai onko parempi vaihdattaa vain Fordilla? Ajattelin vaihtaa 170 kohdalla, ihan varuiksi.
Hufoordi
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Heinä 2016 10:07

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Hufoordi »

Smax13 kirjoitti:Löytyykö muita autoja jossa mennyt jo useampi laatikko? Oma S-max -13 nyt 302tkm ja toisen kerran laatikon vaihdossa. Ensimmäisellä omistajalla hajosi eka 190tkm kohdalla ja vaihdettu tehdaskunnostettu. Nyt siis kesti 112tkm kun ensimmäisen häiriöilmoituksen jälkeen liikkui vielä muutaman kymmenen kilometrin kun heitti vapaalle ja ei sen jälkeen enää suostunut liikkumaan mihinkään. Hinurilla huoltoon missä laskivat öljyt pois mitkä olivat olleet todella likaiset ja litra liian vähän. Näkyviä vuotoja ei näkynyt ja edellisen öljynvaihdon tehnyt vakuutti että oikea määrä on laitettu, vaihdosta tuli juuri 60tkm. Muutenkin huollot on aina tehty ajallaan. Huolto epäili että öljyn vähyys poltti kytkimen, mitä itse hieman epäilen.
Paljonko on hinta-arvio vaihtolaatikolle?
Smax13
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Huhti 2017 18:31

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Smax13 »

Tehdaskunnostettu tulee jälleen, hinta pitäis jäädä alle viiden tonnin yhteensä. Toinen vaihtoehto olisi ollut viedä korjaukseen, halvimmillaan olisi selvinnyt parilla tonnilla mutta olisi voinut mennä lähelle tehdaskunnostetun hintaan . Kunnossa auto olisi ollut vasta lokakuun lopulla, nyt toivottavasti parin viikon päästä.Ilmeisesti näissä yleensä on syyllinen kytkin mistä lähtee metallia jousista kiertoon ja tukkii lopulta imusuodattimen ym muuta kivaa.
Hufoordi
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Heinä 2016 10:07

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Hufoordi »

Aika suolaista, mutta minkäs mahtaa. Voisi kuvitella, että huuhtelu voisi ehkä ennaltaehkäistä tuota ilmiötä?
Ford77
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Touko 2017 19:15

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Ford77 »

Herää taas kysymys, onko kohtuullista että kuluttaja joutuu uusimaan vaihteiston 50k€ autoon näin nopeasti vaikka on huollettu valmistajan ohjeen mukaan...
Smax13
Viestit: 5
Liittynyt: 19 Huhti 2017 18:31

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Smax13 »

Maahantuoja oli korvannut ensimmäisestä remontista puolet vasta pitkän väännön jälkeen kun takuu oli mennyt muutama kuukausi aiemmin umpeen. Nyt ei mahda mitään kun virhevastuu ei lain mukaan ole voimassa kuin ensimmäiselle omistajalle. Lisäksi maahantuoja oli maininnut että johan tähän autoon on yhtä remonttia korvattu. Eipä jaksa asiaa enää alkaa vääntämään , olisihan rahalle muutakin käyttöä lapsiperheessä ollut. Toisaalta ymmärtää maahantuojan kannan kun näyttää ongelmia vaihteiston kanssa olevan kun näköjään palaavat takaisin muunnin vaihteistoon ainakin osittain (Focus). Vaikka eivät edelleenkään myönnä että ongelmia olisi runsaasti. Outoa toisaalta on miten vähän löytyi tietoa ongelmista suomalaisilta nettisivuilta vielä viime vuonna kun autoa olin ostamassa. Vaikkakin jos liikaa tietoa etsii niin ei uskalla puuttua mihinkään nyky autoista.
Hufoordi
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Heinä 2016 10:07

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Hufoordi »

No niin. Käytin oman S-Maxin takuukorjauksessa parkkitutkien osalta, ja huolto sanoi että laatikko tuntuu vaihtavan liian hitaasti, eikä ole normaalia se. Saapa nähä mitä tästä tulee.. Suosittelevat öljyjen vaihtamista näin alkuunsa.

Auto on onneksi vasta kuukauden ollut, että jonkinlainen kuluttajansuoja pitäisi olla puolella. :evil:
Ford77
Viestit: 58
Liittynyt: 07 Touko 2017 19:15

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Ford77 »

Omassa ainakin selvä ero kylmällä laatikolla vrt 5-10min ajon jälkeen. Kylmänä voi tuntua pieni nykäisy ja kierrosten hyppääminen. Kuinka sinulla hitaus ilmenee?
Hufoordi
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Heinä 2016 10:07

Re: Powershiftin kestävyys

Viesti Kirjoittaja Hufoordi »

En osaa itse sitä analysoida, oma tuntuma on että vaihtaa niinkuin kuuluukin, mitä nyt kylmänä nykäisee hieman. Vaikee sanoa että myyvätkö vain huoltoa vai onko oikeasti hidas? Asentaja oli käynyt koeajolla pikaisesti ja sanoi, ettei kuulu vaihtaa noin hitaasti.

Varasin kuitenkin oman mielenrauhan vuoksi öljynvaihdon laatikolle, sitten pitäisi varmasti olla oikeat öljyt sisässä ja oikea määrä
Vastaa Viestiin