Sivu 1/3

TD-Mondeo kerää kierroksia, korjattu...

Lähetetty: 06 Huhti 2006 18:48
Kirjoittaja Mondie
Vika on todella outo. Se tulee esiin aina kun kone on lämmin ja käynyt tyhjäkäyntiä n. minuutin.

Nostettaessa kierroksia n 2000 k/min kone alkaa "kolkuttamaan" ja kierrokset nousevat ittellään n 4000 k/min. Arvatenkin mukana seuraa pakoputkesta TODELLA sankka musta savupilvi. Kierrokset siis vain käyvät korkealla, sen jälkeen ne laskevat normaaliin vajaaseen 1000 k/min, ja kone käy kunnolla ilman lisä-ääniä.
Autona mk 2 Mondeo 1.8 TD -97/98.

Mikä avuksi :?:

Re: TD-Mondeo kerää kierroksia "itsekseen"

Lähetetty: 06 Huhti 2006 23:09
Kirjoittaja jpisteh
Muistaakseni tuo mekaanisella pumpulla ja sähköisellä ennakon säädöllä, joten vika on varmaankin mekaaninen.

Musta savu viittaa moottoriöljyn palamiseen, tulee mieleen pari reittiä, josta moottoriin se pääsee huohotus ja turboahdin.

Huohotus öljyt nostavat (kulunut moottori) moottorin käyntiä voimakkaan kuormituksen jälkeen. Kannattaa tarkastaa huohotusjärjestelmä mahdollisesti kaksi eri reittiä kun moottori ahtaa ja kun moottori käy joutokäyntiä (en tunne järjestelmää).

Kuitenkin veikkaisin ahdinta, ahtimen akselin tiiviste vuotaa imukammioon, kun se käy riittävän kauan joutokäyntiä, niin kompressorisiivet alkavat öljyä kauhomaan palotilaan, kun öljy loppuu niin kone palaa joutokäynnille.

Kierroksilla ei huomaa moista koska virtaukset ovat suuremmat, joten öljyä kerry turbiinipesän pohjalle vaan se menee ahtoilman mukana, heti kun sitä kertyy.

Käytä joutokäyntiä 59 s (siis noin sekuntia ennen ryntäämistä) ja sitten turbosta ahtoilmaletku irti, tarkastus onko turbiinikammiossa öljyä. Kammio saa olla öljykalvossa, muttei siellä pidä olla ruokalusikka tolkulla.

Onkohan öljyn kulutus kasvanut viime aikoina?

j.h

Lähetetty: 07 Huhti 2006 09:29
Kirjoittaja jmm79
viewtopic.php?t=5335

katsos toi noin muistelinkin.

Lähetetty: 10 Huhti 2006 13:12
Kirjoittaja Mondie
Kiitoksia. Cooleri ainakin oli öljyinen.

Täytyypi kysellä jostain vielä tuota kalvoa...

Mahtaako tuo rikkinäinen turbo rikkoa koneen helposti?

Lähetetty: 12 Huhti 2006 23:09
Kirjoittaja jpisteh
Mondie kirjoitti:Kiitoksia. Cooleri ainakin oli öljyinen.

Täytyypi kysellä jostain vielä tuota kalvoa...

Mahtaako tuo rikkinäinen turbo rikkoa koneen helposti?
Coolerin puhdistus on asiaa ja hyödyllinen, mutta ongelmasi on todennäköisesti tuossa ahtopaineensäätö kalvossa.

Turbo voi olla monella tapaa rikki, mutta turbon epämääräiset äänien jälkeen kannattaa se pistää uusiksi. Sillä hajonnut kunnolla turbo rikkoo moottorin totaalisesti.

j.h

Lähetetty: 15 Huhti 2006 18:45
Kirjoittaja Mondie
Sellasta viel kysyisin...

Jos ton turbon joutuu joka tapauksessa vaihtamaan, niin sinne vois laittaa samantien hiukan isommankin ahtimen :wink:

Mitäköhän ahdinta suosittelisitte tai minkä ootte vaihtanut alkuperäisen tilalle?

Mikäs se vakioahdin muuten on edes? Garret, KKK tjtn?

Lähetetty: 29 Huhti 2006 17:10
Kirjoittaja Mondie
Auttakaa nyt joku, minkä turbon sinne voi laittaa alkuperäisen tilalle? Mitä pitää ottaa huomioon turboa ostettaessa/vaihdettaessa? Pitääkö esim pakosarjaa muokata jos vaihtaa turbon?

En tosiaankaan tiedä turboista mitään, kaikki apu on nyt tarpeen :cry:

Lähetetty: 29 Huhti 2006 18:52
Kirjoittaja Teemu.R
Mulla ainaki on tuossa -98 mondeossa pakosarjaan integroitu pakopesä, eli joudut tekemään todennäköisesti itse uuden pakosarjan, jos aiot laittaa isomman turbon.

PERKELES!

Lähetetty: 10 Elo 2006 20:20
Kirjoittaja Mondie
Noniin, eopä nouse enää kierrokset :(

Emo lähti kaupungilla käymään, kunnes soitti, että virta ei tahdo riittää enää, latauksenvalo palaa ja soittovehkeet pätkii.

Käskin ajaa kotio, ajattelin että se ei lataa.

Puolessavälissä kotimatkaa auto oli kesken ajon (ensimmäinen kerta) nostanut kierrokset tappiin, pölläyttänyt valkoisen savupilven ja sammunut siihen paikkaan.

Menin sitten polkupyörällä katsomaan, onko virta vaan loppu vai mikä hel*etti siinä oli...

Akku näytti 12 V, mutta startti ei jaksanut pyöriä. Soitin kaverin paikalle antamaan virtaa, ja hetken sai 1.6 Seat siinä vieressä käydä ennenkuin sain startin pyörimään.

Käyntiinhän tuo "%!!¤"##% romukasa eilähtenyt. Yrittää kyllä kovin käynnistyä, startti pyörii ainakin, muttta ei käynnistyy. Kolisee ja rämisee kylläkin niin maan perusteellisen paljon.

Kaveri kuunteli siinä vieressä kun yritin käynnistää, ja se meinas että ne epämääräiset äänet kuuluu koneen vasemmalta puolelta.

Voisiko vika olla polttoaineensyöytössä, esim pumpussa tai jossain muussa vastaavassa. Tota otsikon vikaa ei olla korjattu vielä tähän mennessä, mutta tuttu korjaaja epäili että vika on jossain muussa kuin turbossa.

Uskaltaako venttiilikopan avata itse, vai mahtaako siitä olla edes mitään hyötyä? Entä jos kansi on paskana, mitkä on oireet? Tai jos kiertokanki on paskana?

Arvuutelkaa nyt jotakin edes, ite en keksi mitään. Pumppua en avaa kun en oo mikään mekaanikko. Sen verran kurkkasin että ilmamäärämittari oli kunnossa ja aika siisti, vaikkei toi vika taida kliittyä siihen mitenkään.

Lähetetty: 10 Elo 2006 23:07
Kirjoittaja Monkelo
Nyt on jako sekaisin tai hihna poikki pelkään pahoin.

Lähetetty: 11 Elo 2006 15:36
Kirjoittaja Mondie
Monkelo kirjoitti:Nyt on jako sekaisin tai hihna poikki pelkään pahoin.
Kurkkasin sinne koneen päädyssä olevan suojan alle, siellä on ainakin joku hihna. Ehjältä se ainakin näytti, tai siis oli paikallaan.

Jos se nyt edes oli jakohihna :oops:

Öljykorkissa ei ollut harmaata, eli puurot ja vellit ei oo sekaisin.

Lähetetty: 11 Elo 2006 16:30
Kirjoittaja ccmm
Kyllä tuo musta savu enemminkin viittais siihen että saa liikaa polttoainetta tai polttoaine ei pala kunnolla. Jos öljy palaa seassa niin pukkaa sinistä/harmaata savua.

Lähetetty: 11 Elo 2006 18:34
Kirjoittaja Mondie
Noniin, kaveri tuli kurkkaamaan konetta, autohommia kun on tehnyt.

Laturin remmi löytyi palasina. Ja epäili että toi käyntiongelma saattais johtua jakohihnasta, meinaan saattaa olla pompannut aika reippaastikin pois oikeasta jaosta.

Sunnuntaina lupasi vaihtaa jakoremmin ja laturin hihnan.

Kampiakseli näytti pyörivän, kun otettiin venakoppa irti.

Yritettiin käynnistää, tuloksena hirviä meteli ja jumalattoman kauhia valkoinen savupilvi :(

Lähetetty: 11 Elo 2006 18:42
Kirjoittaja bildo-
Kaverin 1.9 tdi passatissa kävi melkeen sama juttu. Istuin kyyissä ja yhtäkkiä kierrokset nousi tappiin, kone ei sammunu avaimesta eikä akunjohdoista vaan vasta ku diisseliputki katkastiin. Sen jälkeen ei lähteny enää käynti(niin ku voi arvata ku kone huutaa 3min punasella).
Avattiin kone ja yks mäntä oli sulanu kiinni ja yhestä oli lähteny palanen.
Syy oli se että turbosta oli hajonnu joku tiiviste ja öljyt oli päässy palotilaan, eli auto kävi öljyllä.

Piti soittaa palolaitoksellekki että mitään ei pala, koska pakoputkesta tuli niin kauheet mustat savut että autot joutu pysähtymään kaupungilla 200m matkalla ja laittamaan hätävilkut päälle.

Lähetetty: 11 Elo 2006 18:51
Kirjoittaja Mondie
bildo- kirjoitti:Avattiin kone ja yks mäntä oli sulanu kiinni ja yhestä oli lähteny palanen.
Syy oli se että turbosta oli hajonnu joku tiiviste ja öljyt oli päässy palotilaan, eli auto kävi öljyllä.
Pitääpä muistaa ostaa uusi kannentiiviste niin näkee samalla edes pienen vilauksen mäntien kunnosta :shock:

Lähetetty: 11 Elo 2006 19:47
Kirjoittaja bildo-
Ja vielä se että muutenhan öljynsyöttö ois loppunu, mutta passatissa ainaki on semmonen magneettiventtiili joka säätelee öljynsyöttä ja se jämähti auki.
Toivotaan että modeo ei oo leikannu kiinni :?

Lähetetty: 11 Elo 2006 21:04
Kirjoittaja Mondie
Mondie kirjoitti:Kampiakseli näytti pyörivän, kun otettiin venakoppa irti.
Oonko väärässä jos sanon että kone ei oo leikannut kiinni kun kampiakseli pyörii? Vai voiko se silti leikata kiinni?

Lähetetty: 12 Elo 2006 08:03
Kirjoittaja liuhu
paljos sun motukalla on ajettu?itellä n.300tkm ja eilen kävi itestään kiekat n.3500 huikilla.aiemmin ei mitään ongelmaa ja nyt toimii ihan hyvin.
ihmetytti hieman ja nyt,kun luin näistä sun ongelmista,niin pieni pelko heräsi,että jos toi oma alkaa temppuilla kanssa.hihnan vaihtoon vielä n.10tkm..ei pitäis tuottaa ongelmia vielä.

Lähetetty: 12 Elo 2006 09:52
Kirjoittaja Krisse
Mondie kirjoitti:Yritettiin käynnistää, tuloksena hirviä meteli ja jumalattoman kauhia valkoinen savupilvi :(
Tää kuulostaa ihan hypänneeltä jaolta, kokemusta on.

Lähetetty: 13 Elo 2006 00:21
Kirjoittaja Mondie
liuhu kirjoitti:paljos sun motukalla on ajettu?
Runsas 200tkm.
Krisse kirjoitti:Tää kuulostaa ihan hypänneeltä jaolta, kokemusta on.
Huomenna tuo selviää, hain Motonetistä :( uuden remmin, kun Ford-huolto oli kiinni lauantaisin. Samalla mukaan tarttui laturin, pumpun ja ohjaustehostimen hihnat, ja kampiakselin stefa.

APUVA!

Lähetetty: 14 Elo 2006 19:34
Kirjoittaja Mondie
Noniin, helvetillisen taistelun jälkeen saatiin remmit pois koneesta. Remmi oli pompannut pumpulla yhden pykälän.

Mutta kysymys kuuluu: Onko mukamas normaalia että pumpun rulla pyörii kuin tyhjää vaan, ja pumpun sisältä kuuluu helinää?

Tuo tuskin on normaalia. Pumpun paremman tuntevat voisivat kertoa, että kuuluuko sen pumpun rullan pyöriä kevyesti sormella pyörittämällä, vai kuuluuko sen pistää hanttiin oikein kunnolla :?: :?: :?:

APUVA! :(

Lähetetty: 15 Elo 2006 02:37
Kirjoittaja Monkelo
Melko kevyesti täytyy pyöriä koska jakohihna pyörittää sitä selkäpuolellaan, jolloin jos rulla alkaa luistamaan niin hihna katkeaa helposti.

Valkoinen savu voisi viitata vesihöyryyn, jolloin kansipahvi vuotaa tai kannessa on reikä vesitilaan.

Toivotaan parasta pelätään pahinta.

Lähetetty: 15 Elo 2006 14:13
Kirjoittaja Mikko R.
Vai olisiko kyseessä ollut syöttöpumppu? Sitä ei käsittääkseni pyöritetä kuitenkaan hihnan selkäpuolella, vaan hammashihnalla, ajoituksen takia. Helinästä ja kevyesti pyörimisestä en tiedä, vaikuttaisi kuitenkin tarkistamisen arvoiselta asialta, paikallisessa diesel-huollossa varmasti osaavat sanoa.

Lähetetty: 15 Elo 2006 18:44
Kirjoittaja Mondie
Mikko R. kirjoitti:Vai olisiko kyseessä ollut syöttöpumppu? Sitä ei käsittääkseni pyöritetä kuitenkaan hihnan selkäpuolella, vaan hammashihnalla, ajoituksen takia. Helinästä ja kevyesti pyörimisestä en tiedä, vaikuttaisi kuitenkin tarkistamisen arvoiselta asialta, paikallisessa diesel-huollossa varmasti osaavat sanoa.
Kyse oli tosiaan juurikin syöttöpumpusta.

Kävin asiaa kyselemässä, ja vastaukseksi sain että jos on Lucasin pumppu, niin sen kuuluukin pyöriä vapaasti, ja helinä kuuluu asiaan. Virrat päällä ei enää pyöri yhtä helposti, ja itse kun kokeilin niin ei pyörinyt enää yhtä vapaasti, otti selvästi kiinni. Näin ollen pumppu on ehkä ehjä.

Kannentiiviste tarttis käydä hakemassa. Ford-liikkeen ollessa lauantaina kiinni, kävin kyselemässä Motonetista tiivistettä

Vastaus oli että minkä paksuisen tiivisteen haluat? Kolmea eri paksuutta löytyi, ja paksuus selviää ainoastaan mittaamalla sen paikallaan olevan tiivisteen.

Lähetetty: 15 Elo 2006 18:50
Kirjoittaja Krisse
Eipähän noita nyt oikein mittaamalla selvitetä, on kuitenkin sen verran pienet erot. Siinä tiivisteessä on jossain 1-4 (No, joissain koneissa muutama enemmänkin) lovea/pientä reikää/muuta merkkiä jotka ilmaisevat paksuuden. On yleensä sellaisessa kohdassa että on tarkastettavissa koneen ollessa kasassakin.