Meneeköhän tämä koritakuuseen?
Meneeköhän tämä koritakuuseen?
Ostin tuossa ensimmäisen Fordini noin viikko sitten. Kyseessä on -01 Mondeo diesel.
Olen ollut uuten autooni tyytyväinen kunnes eilen kävin auton pesettämässä havaitsin, että helmoista on ns. "kohoumien" kohdalta maali pois ja alkavaa pintaruostetta. Maali on pois jokaisen kohouman kohdalta eli viidestä kohtaa/puoli. Maali näyttäisi olevan todella löysässä ja lohkeilee isoina lastuina pois. Ovien kittisaumat ovat tiiviit ja ehjät. Meneeköhän nuo helmat koritakuuseen vai pitääkö alkaa myyjäliikkeen kanssa sopimaan korjauksista?
Laitan myöhemmin kuvia helmoista.
Olen ollut uuten autooni tyytyväinen kunnes eilen kävin auton pesettämässä havaitsin, että helmoista on ns. "kohoumien" kohdalta maali pois ja alkavaa pintaruostetta. Maali on pois jokaisen kohouman kohdalta eli viidestä kohtaa/puoli. Maali näyttäisi olevan todella löysässä ja lohkeilee isoina lastuina pois. Ovien kittisaumat ovat tiiviit ja ehjät. Meneeköhän nuo helmat koritakuuseen vai pitääkö alkaa myyjäliikkeen kanssa sopimaan korjauksista?
Laitan myöhemmin kuvia helmoista.
Helmojen maalit näyttävät alkuperäisiltä, sillä jos olisi maalattu uusiksi, niin luulisi, että kiveniskumassa-aluetta olisi laajennettu helman vaakapinnalla lähemmäs auton kylkiä. Maali on kyllä todella löysässä. Tuntuu, että pelkkä vesisuihku saisi maalin lohkeilemaan - saatikka sohjon ja hiekan sekoitus.
Roiskeläpät löytyvät joka nurkasta. Ihmettelen kyllä sitä, että eturoiskeläpät eivät suojaa edes tuota ensimmäistä "kohoumaa", joka on noin 30- 40 cm:n päässä suojankaaresta!?
Jos kerran ei mene koritakuuseen, niin eikö järkevin ratkaisu olisi pohjamaalata helmat ja ostaa hillityt muoviset helmalevikkeet, jotka maalauttaisi auton väriin. Kysynkin nyt, että onko tiedossa nettikauppoja, jotka myyvät kolmoskoppaseen mondeoon ko. tarvikkeita?
Kiitos tähänastisista asiallisista vastauksista! Ford-Club foorumin taso näyttäis olevan aika korkea ja asiantunteva, mitä ei kyllä voi väittää kaikkien muiden merkkien foorumeista.
Roiskeläpät löytyvät joka nurkasta. Ihmettelen kyllä sitä, että eturoiskeläpät eivät suojaa edes tuota ensimmäistä "kohoumaa", joka on noin 30- 40 cm:n päässä suojankaaresta!?
Jos kerran ei mene koritakuuseen, niin eikö järkevin ratkaisu olisi pohjamaalata helmat ja ostaa hillityt muoviset helmalevikkeet, jotka maalauttaisi auton väriin. Kysynkin nyt, että onko tiedossa nettikauppoja, jotka myyvät kolmoskoppaseen mondeoon ko. tarvikkeita?
Kiitos tähänastisista asiallisista vastauksista! Ford-Club foorumin taso näyttäis olevan aika korkea ja asiantunteva, mitä ei kyllä voi väittää kaikkien muiden merkkien foorumeista.
Ruosteenestopohjamaali, pintamaali ja sitten sen päälle vielä kiveniskumassa jos haluaa.
Pohjamaalit eivät pidä kosteutta, eli kukinta alkaa uudestaan vähänajanpäästä, sen estämiseksi pohjamaalin päälle Pintaväri. Kaikki alkavat ruostepilkut tietysti pitää hioa pois ennen maalausta. Kannattaa myös unohtaa spray maalit.
Nuista muoveista en osaa sanoa.
Pohjamaalit eivät pidä kosteutta, eli kukinta alkaa uudestaan vähänajanpäästä, sen estämiseksi pohjamaalin päälle Pintaväri. Kaikki alkavat ruostepilkut tietysti pitää hioa pois ennen maalausta. Kannattaa myös unohtaa spray maalit.
Nuista muoveista en osaa sanoa.
Joo olen samaa mieltä noiden levikkeiden kanssa. jätä pois. Sinuna hioisin tai hiekkapuhaltaisin kohdan puhtaaksi ja siihen päälle korinsinkki spray maalia mikä estää sitä tai ainakin hidastaa hyvin sen uudelleen ruostumista. siihen päälle voit vetää maalin ja sen jälkeen kiveniskumassan. Näin minä tekisin ja tulee paljon halvemmaksi kuin levikkeiden osto ja maalaus.
Täytyy uskoa viisaampia ja unohtaa nuo helmalevikkeet. Ajattelin, että saisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla - paremman ulkonäön ja helmat korjattua.
Uskon myös sen, että ei kannata itse alkaa korjaamaan helmoja, sillä vaikka se ei hommana kummoinen olisikaan, niin saatan tumpeloida ja vain pahentaa tilannetta. Sekin huolestuttaa, että jos maali alkaa ruosteita poistaessa lohkeilla helmasta pohjan lisäksi myös kylkien puolelta, niin joudun maalauttamaan helmat ovien alareunoihin asti.
Onkohan sulla lalli69 tai muilla foorumilaisilla tiedossa E-P:llä näppäriä pikkupajoja, jotka pikaisesti, mutta huolellisesti korjaisi nuo helmat? Tai onko foorumilaisissa tämän alan osaajia, jotka korvausta vastaan ottaisi homman haltuun? Saisi pois mielen päältä tämän pienen, mutta piinaavan vian "uudessa" autossani.
Uskon myös sen, että ei kannata itse alkaa korjaamaan helmoja, sillä vaikka se ei hommana kummoinen olisikaan, niin saatan tumpeloida ja vain pahentaa tilannetta. Sekin huolestuttaa, että jos maali alkaa ruosteita poistaessa lohkeilla helmasta pohjan lisäksi myös kylkien puolelta, niin joudun maalauttamaan helmat ovien alareunoihin asti.
Onkohan sulla lalli69 tai muilla foorumilaisilla tiedossa E-P:llä näppäriä pikkupajoja, jotka pikaisesti, mutta huolellisesti korjaisi nuo helmat? Tai onko foorumilaisissa tämän alan osaajia, jotka korvausta vastaan ottaisi homman haltuun? Saisi pois mielen päältä tämän pienen, mutta piinaavan vian "uudessa" autossani.
Tarkista ovista ja takaluukusta kittisaumojen tilanne. Eli irtoileeko maalit ovien sisäreunoista, on tyyppivika. Kanaattaa katsoa tarkkaan jos on vasta aluillaan.
Jos vaatii korjausta (saa takuuseen) niin samalla käsket maalamon korjata kynnykset (ei takuu). Näin mä tein ja käskin vielä maalata puskureiden alaosatkin ja listat korin värisiksi. Itelle maksettavaa 300e.
Mulla kynnyksien etureunoista oli kivet syöneet pintamaalin kokonaan pois, koska ei ollut asennettu roiskeläppiä. Itse laitan läpät heti kun saan auton pajalta. Jännästi muuten lastuina irtoilee nämä nykyaikaset vesivärimaalit. Ei oo läheskään yhtä lujasti kiinni kuin ennenvanhaan.
Korjauksien ajan ajelen Fordin tarjoamalla uudella laina-Mondeolla
Tosin kynnyksien kanssa ei kannata aikailla ja ainakin Vaasassa sai ovikorjaukseen jonottaa puoli vuotta.
Jos vaatii korjausta (saa takuuseen) niin samalla käsket maalamon korjata kynnykset (ei takuu). Näin mä tein ja käskin vielä maalata puskureiden alaosatkin ja listat korin värisiksi. Itelle maksettavaa 300e.
Mulla kynnyksien etureunoista oli kivet syöneet pintamaalin kokonaan pois, koska ei ollut asennettu roiskeläppiä. Itse laitan läpät heti kun saan auton pajalta. Jännästi muuten lastuina irtoilee nämä nykyaikaset vesivärimaalit. Ei oo läheskään yhtä lujasti kiinni kuin ennenvanhaan.
Korjauksien ajan ajelen Fordin tarjoamalla uudella laina-Mondeolla

Tosin kynnyksien kanssa ei kannata aikailla ja ainakin Vaasassa sai ovikorjaukseen jonottaa puoli vuotta.
Fiesta 1.3 -93
tossa on ihan selvä pintakäsittelyssä tapahtunut virhe. siellä on jossain kohtaa mokattu jollain tavalla. meinaan ei ole mun helmoista ikinä(!) tuolla tavalla lähtenyt edes maali, mitään massoja helmoihin ole ikinä tunkenu
ja mitä noita vitutus korjauksia tehnyt joskus niin ainut miten on voinut tuohon tyyliin lähetä on että on jätetty paskat uuden massan alle. eikä edes karhennettu. mutta näyttää että sun helmassa se on aivan uudesta saakka ollut vikana. ei muuta kuin huoltolaan, kun on siinä tota mekaanista kulumista jo ilmennyt.
mutta toisaalta, voit kyllä puukolla raapia helmat läpi ja erityisen tarkasti ne kohdat mistä on massajo lähtenyt, ha ruiskauttaa itse uudet kiveniskumassat siihen niin säästät aikaa ihan tuhottomasti.. n.15e joudut köyhtymään jos vähän parempaa massaa käytät..

ja mitä noita vitutus korjauksia tehnyt joskus niin ainut miten on voinut tuohon tyyliin lähetä on että on jätetty paskat uuden massan alle. eikä edes karhennettu. mutta näyttää että sun helmassa se on aivan uudesta saakka ollut vikana. ei muuta kuin huoltolaan, kun on siinä tota mekaanista kulumista jo ilmennyt.
mutta toisaalta, voit kyllä puukolla raapia helmat läpi ja erityisen tarkasti ne kohdat mistä on massajo lähtenyt, ha ruiskauttaa itse uudet kiveniskumassat siihen niin säästät aikaa ihan tuhottomasti.. n.15e joudut köyhtymään jos vähän parempaa massaa käytät..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Vaan nuissa sun autoissa tuskin on käytetty vesiohenteisia maaleja vielä?Volmari kirjoitti:tossa on ihan selvä pintakäsittelyssä tapahtunut virhe. siellä on jossain kohtaa mokattu jollain tavalla. meinaan ei ole mun helmoista ikinä(!) tuolla tavalla lähtenyt edes maali, mitään massoja helmoihin ole ikinä tunkenu![]()
ja tuskin foordikaan käytti vesiohenteisia vielä vuonna 2001...Jaakko85 kirjoitti: Vaan nuissa sun autoissa tuskin on käytetty vesiohenteisia maaleja vielä?
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Ovien ja luukun kittisaumat ovat tiiviit ja ehjät kuten tuossa eka viestissä kirjoitin. Liekö sitten joskus jo korjattu/vaihdettu? Pitää nyt seuraavan puolentoista vuoden ajan säännöllisesti tarkkailla noita saumoja, jos vaikka sattuis koritakuun aikana alkaa oireilemaan. Helmat kyllä pitää korjata/korjauttaa tässä kuukauden sisällä. Ei se sinkkipeltikään kauaa kestä suojaamattomana.
Tuohon vesiväriasiaan en sen enempää ota kantaa kuin sen, että ei se ainakaan samantyyppistä maalia ole kuin edellisissä autoissani (BMW, Skoda). Varmaan ovat samalla maalilla aloittaneet noita kolmoskoppaisia maalaamaan kuin millä nykyäänkin maalaavat.
Oli sitten tehtaan maalivika tai ei, niin jokatapauksessa korjaus menee omaan piikkiin, sillä koritakuun ehdot eivät täyty. Toisaalta alunperinkin noissa helmoissa on tullut suunnitteluvirhe - ainakin näin pohjoismaisia olosuhteita ajatellen. Tuollaiset jäykistepokkauskohoumat ja varsinkin niiden etureunat jarruttavat ilmavirtaa ja siinä olevia hiovia partikkeleita ja näin ollen ovat alttiita mekaaniselle kulumiselle.
Fordin insinööreille on tullut pahan luokan töppäys noita helmoja suunnitellessa ja maaleja valitessa. Tämän kokemuksen myötä käsitykseni vahvistuu siitä, että uudet autot (2000->) on suunniteltu kestämään vain 6-7 vuotta.
Tuohon vesiväriasiaan en sen enempää ota kantaa kuin sen, että ei se ainakaan samantyyppistä maalia ole kuin edellisissä autoissani (BMW, Skoda). Varmaan ovat samalla maalilla aloittaneet noita kolmoskoppaisia maalaamaan kuin millä nykyäänkin maalaavat.
Oli sitten tehtaan maalivika tai ei, niin jokatapauksessa korjaus menee omaan piikkiin, sillä koritakuun ehdot eivät täyty. Toisaalta alunperinkin noissa helmoissa on tullut suunnitteluvirhe - ainakin näin pohjoismaisia olosuhteita ajatellen. Tuollaiset jäykistepokkauskohoumat ja varsinkin niiden etureunat jarruttavat ilmavirtaa ja siinä olevia hiovia partikkeleita ja näin ollen ovat alttiita mekaaniselle kulumiselle.
Fordin insinööreille on tullut pahan luokan töppäys noita helmoja suunnitellessa ja maaleja valitessa. Tämän kokemuksen myötä käsitykseni vahvistuu siitä, että uudet autot (2000->) on suunniteltu kestämään vain 6-7 vuotta.
Sain mondeoni (-03) maalaamosta ja hyvältä näytti yhtä takaovessa ollutta maaliroiskausta lukuunottamatta. Maalasivat kittikorjauksen yhteydessä ovet kylkilistoihin asti ja takaovissa lista ei mene ihan oven takareunaan asti, vaan loppuu 5-10cm ennen oven reunaa. Tästä raosta jota ei oikeen voi teipatakaan raidan välttämiseksi, on maalia hieman mennyt listalinjan yläpuolellekin ja se näkyy varjolta näyttävänä läikkänä ovessa. Kiillottamallakaan ei kuulemma saa korjattua kun on jo nyt ihan sileä kohta.
Lupasivat kyllä maalata koko oven, mutta sitten ero voi näkyä oven ja takalokarin välillä. Mielummin ehkä pidän tuon läikän kuin otan erisävyisen oven. Eri sävyinen ovi ainakin näyttää kolariautolta.
Puskureiden listojen ja alareunojen maalaaminen kannatti. On paremman näköinen kun ei ole mustaa. Ovilistatkin oli jo alunperin korin väriset, joten nyt on harmoniassa koko pirssi.
ps. maalaamon kaveri sanoi, että parin vuoden sisällä ovet tullaan korjaamaan uudestaan, ehkä sitten laitetaan jo uudet ovet
Lupasivat kyllä maalata koko oven, mutta sitten ero voi näkyä oven ja takalokarin välillä. Mielummin ehkä pidän tuon läikän kuin otan erisävyisen oven. Eri sävyinen ovi ainakin näyttää kolariautolta.
Puskureiden listojen ja alareunojen maalaaminen kannatti. On paremman näköinen kun ei ole mustaa. Ovilistatkin oli jo alunperin korin väriset, joten nyt on harmoniassa koko pirssi.
ps. maalaamon kaveri sanoi, että parin vuoden sisällä ovet tullaan korjaamaan uudestaan, ehkä sitten laitetaan jo uudet ovet

Fiesta 1.3 -93
No niin nyt on sitten helmat korjautettu paikallisella pajalla. Kiveniskumassan rajaus jouduttiin nostamaan sentin verran kyljen puolelle, koska molemmilta puolilta noin puolen metrin päässä eturoiskeläpistä oli maali lohkeillut ylempääkin. Onneksi yläviistosta katsottuna ei huomaa ja vaikka kyykistyykin, niin on vaikea havaita tuota kiveniskumassan alkamiskohtaa. Eli käytännössä helmat ovat edelleen korinväriset, mutta suojaus on nyt huomattavasti parempi.
Hintaa korjaukselle tuli satasen verran ja sinkkimaalia ja kiveniskumassaa meni molempia yksi purkki. Kohtuullista mielestäni. Auto on taas huippu kunnossa ja mielenrauha palautettu.
Kiitoksia kaikille neuvoista ja kannanotoista. Niistä oli suuri apu. Nyt voi sitten alkaa keskittymää muihin asioihin, joista ensimmäisenä mieleen tulee auton hienoinen madaltaminen jousisarjan avulla.
Hintaa korjaukselle tuli satasen verran ja sinkkimaalia ja kiveniskumassaa meni molempia yksi purkki. Kohtuullista mielestäni. Auto on taas huippu kunnossa ja mielenrauha palautettu.
Kiitoksia kaikille neuvoista ja kannanotoista. Niistä oli suuri apu. Nyt voi sitten alkaa keskittymää muihin asioihin, joista ensimmäisenä mieleen tulee auton hienoinen madaltaminen jousisarjan avulla.
No joo, ei se sitteskään näyttänyt niin hyvältä nyt kun puhdasta autoa katselee auringonvalossa
. Pohjatyöt on paikkapaikoin tehty aika ronskilla kädellä ja hiontajälkiä näkyy yhdessä ovessa selvästi
. Hieman amatöörimäinen vaikutelma. Maalipinnassa ei muuten ole moitittavaa, mutta pohjatöistähän se kaikki lähtee.
Viedäänpä auto fordille maanantaina niin saavat käyttää sitä maalaamossa uudestaan


Viedäänpä auto fordille maanantaina niin saavat käyttää sitä maalaamossa uudestaan
Fiesta 1.3 -93