1.8 koneesta on muutaman vuoden kokemus focuksessa - 115hp versio (2008) ja eskortissa - 90hp versio (1998), tosin eskoa tuskin nyt voi mitenkään verrata tuohon monkun koneeseen...

Focuksessa se oli ihan ok kone ja ainakin jos laittoi teholastun, niin alavääntökin oli ok -> 140hv, muuten se oli kyllä LAISKA alle 2000rpm. Huohotinputken jäätymisongelmaa kuulemma ollut, en koskaan käynnistänyt kovilla pakkasilla ilman esilämmitystä webastolla... En myöskään tiedä ratkaisiko ford ko. ongelmaa jollain takaisinkutsulla myöhemmin. Muistaakseni ajoin 100tkm - 175tkm, eikä sinä aikana ollut yhtään murhetta, keskikulutus siellä 5L/100km huitteilla, ilman lastua melkein litra enemmän... Eskortti meni alle viidellä litralla ja sen kanssa ajeltiin 0-120tkm. Sama auto oli viimeksi myynnissä muutama vuosi sitten, jolloin mittarissa oli jo yli 400tkm.

Mutta onhan tuo kaksilitrainen maailmanmoottori huhujen mukaan kova peli, 450tkm ystäväni rullasi sen kanssa pösön keulalla, eikä mitään kummempia koskaan tullut vastaan! 1.8 on kuitenkin jotain 80-luvun jäänteitä, eikös sama perus konsepti ollut ensimmäistä kertaa ajettavana sierrassa, vaikka oheislaitteiltaan varmaan melko eri kone olikin. 90-luvun fiestassa siitä oli turbotonkin versio.
Niin siis mikä olikaan kysymys? Ota se kaksilitrainen!