Onko meteli millaista? Kuulostaako se moottorin ääneltä, vai rengasääneltä? Hiljenikö auton tyhjäkäynti tämän paikkauksen jälkeen? Kysyn, sillä jos se putki selkeästi vuotaa, kuulostaa se erikoiselta paikallaan ollessa ja sama melu kantautuu sitten moottorin rasitusasteen mukaan ohjaamoonkin. Tämän kyllä yleensä hyvin erottaa tiemelusta. Vaimentimen vuodon voi hyvin itsekkin tarkistaa, jos vain viitsii. Pistää auton tyhjäkäynnille, ja kokeilee kädellä korjatun paikan läheltä (tai oletetusta vuotokohdasta), että tuntuuko siellä ilmavirtausta. Muista että ajon jälkeen se putki voi olla kuuma. Sopivassa tilanteessa (lähinnä kylmällä ilmalla) myös moottorin tuottama höyry näkyy vuotopaikassa. Jos sen korjauksen vain asiallisesti on tehnyt, niin kyllä se pitää. Itse olen "kemiallisella metallilla" noita pikkureikiä fiksannut, reiät on umpeutuneet ja on kestäneet.
Rengasäänikin voi voimistua renkaan vanhetessa, kun kumi kovettuu ajan myötä, erityisesti auringossa, jolloin tienpinnan ja renkaan välisen kontaktin aiheuttaman äänen voimakkuus kasvaa. Toki myös se on mahdollista, että aika kultaa muistot. Ainakin itseä aina hämmästyttää kun kesärenkaat vaihtaa alle, kuinka voimakkaasti meteli kantautuukin yllättäen korviin ja huomaa ajattelevansa että ei tämä ennen näin äänekäs ollut. Sitä kun niin kerennyt tottua pehmeisiin talvirenkaisiin.
Uskoisin että kyse on ihan rengasmelusta, jos se niin voimakkaasti nopeudesta on riippuvainen. Toki jos on tehoton moottori, joutuu sitä aivan eritavalla polkemaan kovemmissa nopeuksissa. Vuotavan pakoputken ääni on kuitenkin selkeästi erilainen. Rengasääni on omasta mielestä ennemminkin sellaista kumisevaa ja tasaista, sekä vaihtelee tienpinnan mukaan, pakoputken vuoto taasen kuin jatkuva, mutta selkeästi pätkivä ja voimakasääninen pieru. Muuttuuko tämä kyseinen meteli (meteliä kun on montaa sorttia) kun vaikkapa asvaltin karkeusaste tai tienpinta muutoin muuttuu?
Toki on myös mahdollista että on muita ongelmia, esimerkiksi jokin laakeri vikaantunut. Laakerit osaa aiheuttaa todella voimakasta meteliä loppumetreillään, mutta tämä tuppaa olemaan yleensä sellaista ennemminkin jurisevaa tai vinkuvaa ääntä, kuitenkin selkeästi mekaaninen ääni. Kerran oli kylläkin poikkeus, eli oli laakerivika, mutta taajuus oli erikoinen siten ettei sitä kuullut, mutta kun autolla ajoi ei kuullut mitään muutakaan ja korviin sattui koska se oli kuitenkin niin voimakas, joskaan sitä ei kuullut.

Auto oli kuin olisi täysin äänieristetyssä kammiossa istunut, eikä autossa kuullut vierustoverin puhetta kuin kirjaimellisesti huutamalla, ihan kaupunkinopeuksissa. Tämä kuuloalueen ulkopuolella oleva taajuus todella voimakkaana peitti kaikki muut äänet jo alleen. Yksi laakeri vaihdettiin ja kuulematon meteli loppui. Vika löytyi tuolloin kardaanin tukilaakerista.
Jos laakeriääni tulee moottorista, muuttuu ääni paikallaan moottorin kierrosten mukaan, jos ääni tulee alustasta, kuten pyöränlaakereista tai vaihteistosta, riippuu se auton nopeudesta.