Sivu 1/1

Focus TD:n outo öljynpainevika

Lähetetty: 27 Maalis 2006 16:25
Kirjoittaja turboruuvi
Vein vempeleen huoltoon vuotavan vesipumpun vaihtoon.
Huollosta ilmoitettiin, että vesipumpun vaihdon jälkeen oljynpainevalo
alkoi palaa. Mittasivat kuulemma öljynpaineen ja se tosiaan oli alhainen -
ei siis kellovika. Öljypumppu vaihdettiin - ei korjaantunut. Kanavatkin
on tutkittu - mitään outoa ei löytynyt.

Onko kellään tapahtunut vastaavaa?
Mitä siinä vesipumpun vaihdon yhteydessä on voinut mennä pieleen?

Lähetetty: 27 Maalis 2006 16:41
Kirjoittaja AnttiR
Vähän ehkä tyhmäkin kysymys, mutta onko öljyä tarpeeksi?

Re: Focus TD:n outo öljynpainevika

Lähetetty: 27 Maalis 2006 21:20
Kirjoittaja jpisteh
turboruuvi kirjoitti:Vein vempeleen huoltoon vuotavan vesipumpun vaihtoon.
Huollosta ilmoitettiin, että vesipumpun vaihdon jälkeen oljynpainevalo
alkoi palaa. Mittasivat kuulemma öljynpaineen ja se tosiaan oli alhainen -
ei siis kellovika. Öljypumppu vaihdettiin - ei korjaantunut. Kanavatkin
on tutkittu - mitään outoa ei löytynyt.

Onko kellään tapahtunut vastaavaa?
Mitä siinä vesipumpun vaihdon yhteydessä on voinut mennä pieleen?
Vesipumpun vaihto ei oikein ei vaikuta öljynpaineisiin, ei vaikka menisi enempi pieleen.

Onko autossa ollut outoja oireita, kuten...
- onko kylmänä metallinen käyntiääni?
- vilahtanut öljynpaine valo kurveissa?
- kuluttaako öljyä?
- kuinka paljon ajettu?

Kuulostaa kalliimmalta...tsekkaisin ensimmäiseksi
- öljynpaineen rajoittimen toiminnan (voipi olla, että se vaihtui öljypumpun vaihdon yhteydessä)
- imusiivilä
- paineet vähissä, niin vian pitää olla öljynpainejärjestelmän päälinjassa (runko- ja kiertokangenlaakerit, öljynlauhdutin) siis öljypohja pois ja molempia laakereita esiin.

j.h

Lähetetty: 27 Maalis 2006 21:27
Kirjoittaja turboruuvi
Kuten sanottu, öljynpainevalo alkoi palaa huollossa vesipumpun
vaihtamisen jälkeen.
AnttiR kirjoitti:Vähän ehkä tyhmäkin kysymys, mutta onko öljyä tarpeeksi?

Re: Focus TD:n outo öljynpainevika

Lähetetty: 27 Maalis 2006 21:31
Kirjoittaja turboruuvi
jpisteh kirjoitti: Vesipumpun vaihto ei oikein ei vaikuta öljynpaineisiin, ei vaikka menisi enempi pieleen.

Onko autossa ollut outoja oireita, kuten...
- onko kylmänä metallinen käyntiääni?
- vilahtanut öljynpaine valo kurveissa?
- kuluttaako öljyä?
- kuinka paljon ajettu?

Kuulostaa kalliimmalta...tsekkaisin ensimmäiseksi
- öljynpaineen rajoittimen toiminnan (voipi olla, että se vaihtui öljypumpun vaihdon yhteydessä)
- imusiivilä
- paineet vähissä, niin vian pitää olla öljynpainejärjestelmän päälinjassa (runko- ja kiertokangenlaakerit, öljynlauhdutin) siis öljypohja pois ja molempia laakereita esiin.

j.h
Öljynpainevalo siis ei ollut vilahdellut ennen vesipumpun vaihtoa.
Huollosta kerrottiin, että kiertokangen laakerit ovat jossain vaiheessa
leikanneet kiinni (ilmeisesti heidän vianhakunsa yhteydessä). Kärry on
ollut huollossa jo 6 viikkoa.

Itse epäilisin, että konetta on nostettu öljypohjasta. Voisiko se aiheuttaa
mainitsemiasi vikoja?

Lähetetty: 28 Maalis 2006 09:38
Kirjoittaja anttij80
onhan siinä pieni mahdollisuus jos öljypohjasta nostettu että se olisi painautunut pumpun imuputkeen vasten ja siksi saisi heikosti imettyä öljyä,mutta jos valo palaa niin kyllä on laakeri vika alakerrassa jo ja sitä kautta myös paineet hukkuvat.itse avaisin koneen suosista ennen kuin hajoo enempää.yleensä kun öljybpaine valo syttyy on tapahtunut jo laakeri vika.mielipiteitä tietysti yhtä paljon kuin kertojiakin :D

Lähetetty: 28 Maalis 2006 09:48
Kirjoittaja turboruuvi
anttij80 kirjoitti:onhan siinä pieni mahdollisuus jos öljypohjasta nostettu että se olisi painautunut pumpun imuputkeen vasten ja siksi saisi heikosti imettyä öljyä,mutta jos valo palaa niin kyllä on laakeri vika alakerrassa jo ja sitä kautta myös paineet hukkuvat.itse avaisin koneen suosista ennen kuin hajoo enempää.yleensä kun öljybpaine valo syttyy on tapahtunut jo laakeri vika.mielipiteitä tietysti yhtä paljon kuin kertojiakin :D
Outoa tässä on sekin, että kuulemma kiertokangen laakerit olivat
menneet, mutta kampiakselin laakerit ei.
(Niin, vehe on vuosimallia -99 ja ajettu n. 200 000.)

Re: Focus TD:n outo öljynpainevika

Lähetetty: 31 Maalis 2006 11:22
Kirjoittaja turboruuvi
turboruuvi kirjoitti:Vein vempeleen huoltoon vuotavan vesipumpun vaihtoon.
Huollosta ilmoitettiin, että vesipumpun vaihdon jälkeen oljynpainevalo
alkoi palaa. Mittasivat kuulemma öljynpaineen ja se tosiaan oli alhainen -
ei siis kellovika. Öljypumppu vaihdettiin - ei korjaantunut. Kanavatkin
on tutkittu - mitään outoa ei löytynyt.

Onko kellään tapahtunut vastaavaa?
Mitä siinä vesipumpun vaihdon yhteydessä on voinut mennä pieleen?
Näinhän se sitten oli: huoltomies oli ilmeisesti nostanut moottoria (saadakseen vesipumpun vaihdettua) öljypohjasta liian kapealla välineellä ja öljypohjaan oli tullut lommo. Kaiken huitomisen jälkeen öljypohjan oikaisu oli ilmeisesti se, joka palautti öljynpaineet.

Re: Focus TD:n outo öljynpainevika

Lähetetty: 31 Maalis 2006 21:22
Kirjoittaja janzamar
turboruuvi kirjoitti: Näinhän se sitten oli: huoltomies oli ilmeisesti nostanut moottoria (saadakseen vesipumpun vaihdettua) öljypohjasta liian kapealla välineellä ja öljypohjaan oli tullut lommo. Kaiken huitomisen jälkeen öljypohjan oikaisu oli ilmeisesti se, joka palautti öljynpaineet.
Ehkä sen huoltomiehen päätä ei ihan silitellä siellä :lol:

Re: Focus TD:n outo öljynpainevika

Lähetetty: 02 Huhti 2006 22:36
Kirjoittaja jpisteh
jpisteh kirjoitti: Vesipumpun vaihto ei oikein ei vaikuta öljynpaineisiin, ei vaikka menisi enempi pieleen.
j.h
Näköjään MENI ENEMPI PIELEEN, no tuohan ihan mahdollinen juttu.

j.h

Siellä vika missä viimeksi korjattu.