Focus TD:n outo öljynpainevika

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Focus TD:n outo öljynpainevika

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Vein vempeleen huoltoon vuotavan vesipumpun vaihtoon.
Huollosta ilmoitettiin, että vesipumpun vaihdon jälkeen oljynpainevalo
alkoi palaa. Mittasivat kuulemma öljynpaineen ja se tosiaan oli alhainen -
ei siis kellovika. Öljypumppu vaihdettiin - ei korjaantunut. Kanavatkin
on tutkittu - mitään outoa ei löytynyt.

Onko kellään tapahtunut vastaavaa?
Mitä siinä vesipumpun vaihdon yhteydessä on voinut mennä pieleen?
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Vähän ehkä tyhmäkin kysymys, mutta onko öljyä tarpeeksi?
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Re: Focus TD:n outo öljynpainevika

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

turboruuvi kirjoitti:Vein vempeleen huoltoon vuotavan vesipumpun vaihtoon.
Huollosta ilmoitettiin, että vesipumpun vaihdon jälkeen oljynpainevalo
alkoi palaa. Mittasivat kuulemma öljynpaineen ja se tosiaan oli alhainen -
ei siis kellovika. Öljypumppu vaihdettiin - ei korjaantunut. Kanavatkin
on tutkittu - mitään outoa ei löytynyt.

Onko kellään tapahtunut vastaavaa?
Mitä siinä vesipumpun vaihdon yhteydessä on voinut mennä pieleen?
Vesipumpun vaihto ei oikein ei vaikuta öljynpaineisiin, ei vaikka menisi enempi pieleen.

Onko autossa ollut outoja oireita, kuten...
- onko kylmänä metallinen käyntiääni?
- vilahtanut öljynpaine valo kurveissa?
- kuluttaako öljyä?
- kuinka paljon ajettu?

Kuulostaa kalliimmalta...tsekkaisin ensimmäiseksi
- öljynpaineen rajoittimen toiminnan (voipi olla, että se vaihtui öljypumpun vaihdon yhteydessä)
- imusiivilä
- paineet vähissä, niin vian pitää olla öljynpainejärjestelmän päälinjassa (runko- ja kiertokangenlaakerit, öljynlauhdutin) siis öljypohja pois ja molempia laakereita esiin.

j.h
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Kuten sanottu, öljynpainevalo alkoi palaa huollossa vesipumpun
vaihtamisen jälkeen.
AnttiR kirjoitti:Vähän ehkä tyhmäkin kysymys, mutta onko öljyä tarpeeksi?
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focus TD:n outo öljynpainevika

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

jpisteh kirjoitti: Vesipumpun vaihto ei oikein ei vaikuta öljynpaineisiin, ei vaikka menisi enempi pieleen.

Onko autossa ollut outoja oireita, kuten...
- onko kylmänä metallinen käyntiääni?
- vilahtanut öljynpaine valo kurveissa?
- kuluttaako öljyä?
- kuinka paljon ajettu?

Kuulostaa kalliimmalta...tsekkaisin ensimmäiseksi
- öljynpaineen rajoittimen toiminnan (voipi olla, että se vaihtui öljypumpun vaihdon yhteydessä)
- imusiivilä
- paineet vähissä, niin vian pitää olla öljynpainejärjestelmän päälinjassa (runko- ja kiertokangenlaakerit, öljynlauhdutin) siis öljypohja pois ja molempia laakereita esiin.

j.h
Öljynpainevalo siis ei ollut vilahdellut ennen vesipumpun vaihtoa.
Huollosta kerrottiin, että kiertokangen laakerit ovat jossain vaiheessa
leikanneet kiinni (ilmeisesti heidän vianhakunsa yhteydessä). Kärry on
ollut huollossa jo 6 viikkoa.

Itse epäilisin, että konetta on nostettu öljypohjasta. Voisiko se aiheuttaa
mainitsemiasi vikoja?
anttij80
Viestit: 89
Liittynyt: 21 Marras 2005 19:19
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja anttij80 »

onhan siinä pieni mahdollisuus jos öljypohjasta nostettu että se olisi painautunut pumpun imuputkeen vasten ja siksi saisi heikosti imettyä öljyä,mutta jos valo palaa niin kyllä on laakeri vika alakerrassa jo ja sitä kautta myös paineet hukkuvat.itse avaisin koneen suosista ennen kuin hajoo enempää.yleensä kun öljybpaine valo syttyy on tapahtunut jo laakeri vika.mielipiteitä tietysti yhtä paljon kuin kertojiakin :D
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

anttij80 kirjoitti:onhan siinä pieni mahdollisuus jos öljypohjasta nostettu että se olisi painautunut pumpun imuputkeen vasten ja siksi saisi heikosti imettyä öljyä,mutta jos valo palaa niin kyllä on laakeri vika alakerrassa jo ja sitä kautta myös paineet hukkuvat.itse avaisin koneen suosista ennen kuin hajoo enempää.yleensä kun öljybpaine valo syttyy on tapahtunut jo laakeri vika.mielipiteitä tietysti yhtä paljon kuin kertojiakin :D
Outoa tässä on sekin, että kuulemma kiertokangen laakerit olivat
menneet, mutta kampiakselin laakerit ei.
(Niin, vehe on vuosimallia -99 ja ajettu n. 200 000.)
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Focus TD:n outo öljynpainevika

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

turboruuvi kirjoitti:Vein vempeleen huoltoon vuotavan vesipumpun vaihtoon.
Huollosta ilmoitettiin, että vesipumpun vaihdon jälkeen oljynpainevalo
alkoi palaa. Mittasivat kuulemma öljynpaineen ja se tosiaan oli alhainen -
ei siis kellovika. Öljypumppu vaihdettiin - ei korjaantunut. Kanavatkin
on tutkittu - mitään outoa ei löytynyt.

Onko kellään tapahtunut vastaavaa?
Mitä siinä vesipumpun vaihdon yhteydessä on voinut mennä pieleen?
Näinhän se sitten oli: huoltomies oli ilmeisesti nostanut moottoria (saadakseen vesipumpun vaihdettua) öljypohjasta liian kapealla välineellä ja öljypohjaan oli tullut lommo. Kaiken huitomisen jälkeen öljypohjan oikaisu oli ilmeisesti se, joka palautti öljynpaineet.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Re: Focus TD:n outo öljynpainevika

Viesti Kirjoittaja janzamar »

turboruuvi kirjoitti: Näinhän se sitten oli: huoltomies oli ilmeisesti nostanut moottoria (saadakseen vesipumpun vaihdettua) öljypohjasta liian kapealla välineellä ja öljypohjaan oli tullut lommo. Kaiken huitomisen jälkeen öljypohjan oikaisu oli ilmeisesti se, joka palautti öljynpaineet.
Ehkä sen huoltomiehen päätä ei ihan silitellä siellä :lol:
ei sieltä mitään junia t...
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Re: Focus TD:n outo öljynpainevika

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

jpisteh kirjoitti: Vesipumpun vaihto ei oikein ei vaikuta öljynpaineisiin, ei vaikka menisi enempi pieleen.
j.h
Näköjään MENI ENEMPI PIELEEN, no tuohan ihan mahdollinen juttu.

j.h

Siellä vika missä viimeksi korjattu.
Vastaa Viestiin