Focus MK1 '04 / 120 000 - 180 000km / Ruoste?
Focus MK1 '04 / 120 000 - 180 000km / Ruoste?
Olen katsellut muutamaa 2004 vuoden Ford Focusta, joilla ajettu alle 200 000km. Ovat todella siistissä kunnossa sisältä ja ulkoakin.
Ovatko nuo järkiostoksia jos toivoo pitkäaikaista autoa? Ruosteettomia yksilöitä ei löydy, joko on kaarissa ruostetta tai sitten ovissa. Hinnat noissa siisteimmissä on 3000 euron molemmin puolin (karkeasti 2500-3500€:n välillä).
Tykkään Focuksen ajotuntumasta ja arvostan käytetyssä autossakin siisteyttä (sekä sisätilan hajuttomuutta). Aika hirveitäkin autoja olen käynyt katsomassa ja koeajamassa, joissa hintapyyntö 2000-3000 euron välillä.
Ja mitenkä paljon loppujen lopuksi haittaa jos esim. takakontissa on peukalonpäänkokoisella alueella maalipinnan alla ruostetta? Maalipinta ei ole puhjennut, mutta siellä alla on selvästi joku läikkä.
Toiveissa, että tuollaisella vähän ajetulla autolla voisi vaikka joku reilu 6 vuotta ajella.
Ovatko nuo järkiostoksia jos toivoo pitkäaikaista autoa? Ruosteettomia yksilöitä ei löydy, joko on kaarissa ruostetta tai sitten ovissa. Hinnat noissa siisteimmissä on 3000 euron molemmin puolin (karkeasti 2500-3500€:n välillä).
Tykkään Focuksen ajotuntumasta ja arvostan käytetyssä autossakin siisteyttä (sekä sisätilan hajuttomuutta). Aika hirveitäkin autoja olen käynyt katsomassa ja koeajamassa, joissa hintapyyntö 2000-3000 euron välillä.
Ja mitenkä paljon loppujen lopuksi haittaa jos esim. takakontissa on peukalonpäänkokoisella alueella maalipinnan alla ruostetta? Maalipinta ei ole puhjennut, mutta siellä alla on selvästi joku läikkä.
Toiveissa, että tuollaisella vähän ajetulla autolla voisi vaikka joku reilu 6 vuotta ajella.
Re: Focus MK1 '04 / 120 000 - 180 000km / Ruoste?
Ne on helppo korjata ne pintaruostepaikat, siis ajoissa. Hiot jollain sen kuprun veke peltiin asti, rajaat teipillä alueen, spreijaa pohjamaalin, pintamaalin ja lakka päälle. Tunnin verran siinä tuhertaessa menee taukoineen. 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Focus MK1 '04 / 120 000 - 180 000km / Ruoste?
Jotenkin sellainen fiilis jäänyt, että olisi järkevämpää ostaa edullinen mk2 focus vm. 2005 -> ja unohtaa se mk1. Ei oikeastaan ole perusteluita muita, kuin että omalla kohdalla ollut Mk2:ssa paljon vähemmän teknisiä vikoja ja ruostettakin ainoastaan takapyörän takana puskurin ja korin liitoskohdassa... Näitäkin pitäisi löytyä siihen 3000€ hintaluokkaan noilla kilometreillä, jos ei muuten, niin tinkaamalla!
Ajossa:
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14
Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Re: Focus MK1 '04 / 120 000 - 180 000km / Ruoste?
kaali81 kirjoitti:Jotenkin sellainen fiilis jäänyt, että olisi järkevämpää ostaa edullinen mk2 focus vm. 2005 -> ja unohtaa se mk1. Ei oikeastaan ole perusteluita muita, kuin että omalla kohdalla ollut Mk2:ssa paljon vähemmän teknisiä vikoja ja ruostettakin ainoastaan takapyörän takana puskurin ja korin liitoskohdassa... Näitäkin pitäisi löytyä siihen 3000€ hintaluokkaan noilla kilometreillä, jos ei muuten, niin tinkaamalla!
Ajattelen asiasta täysin samoin ja onhan mk2 focus kehittyneempi. Ykköskoppanen on sellanen rujo.
Btw. Auton vahauksen jälkeen pienessä vesikelissä ja sen jälkeen,kun ilma kuivasi niin huomasi selvästi mitenkä se rapa lentää siitä takakaaresta puskurin ja kaaren väliin ja kauttaalleen takapuskurin kylkeen.
Itselläni taas maali pois puskurin ja kaaren välistä ja toisella puolella alkava. 2011 viimeksi maalattu takaposket molemmin puolin.
Re: Focus MK1 '04 / 120 000 - 180 000km / Ruoste?
Kannattaa tarkastaa, onko takapyörien koteloissa vielä ne "huopalokarit", vai onko jo päivitetty muovisiin.fokusoija kirjoitti:Olen katsellut muutamaa 2004 vuoden Ford Focusta, joilla ajettu alle 200 000km. Ovat todella siistissä kunnossa sisältä ja ulkoakin.
Ovatko nuo järkiostoksia jos toivoo pitkäaikaista autoa? Ruosteettomia yksilöitä ei löydy, joko on kaarissa ruostetta tai sitten ovissa.
Huopien alta on moni löytänyt ikävän yllätyksen muuten siistissä autossa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus MK1 '04 / 120 000 - 180 000km / Ruoste?
Vajaat 10v ykköskoppasen omistaneena juuri ruosteen takia en toista samanmoista ostais.. 5 vuotiaana ostin 165tkm ajettuna ja 15v 335tkm ajettuna vaihdoin pois. Muutenhan se on ihan ok auto.
Pari kertaa alustan ja kotelot liikkeessä suojautin, sen suhteen nyt oli ok. Mutta ne ovet ja luukut, niitä ei valtuutettu merkkihuolto osannut/halunnut kuntoon saada vaikka jotain 4 kertaa vuosien varrella yritettiin. Joka kerta meni reilu vuos ja kukki jälleen.
Jos jostain sellainen harvinaisuus löytyy, missä alusta olis suojattu ja ovet/luukut kupruttomat/korjailemattomat niin sit vois harkita. Olen siinä käsityksessä että ihan joka yksilössä ei tuota ovien ruostevikaa ollut ollenkaan? Tosin en kyl sellaisestakaan kahta kolmea tonnia maksais.
Pari kertaa alustan ja kotelot liikkeessä suojautin, sen suhteen nyt oli ok. Mutta ne ovet ja luukut, niitä ei valtuutettu merkkihuolto osannut/halunnut kuntoon saada vaikka jotain 4 kertaa vuosien varrella yritettiin. Joka kerta meni reilu vuos ja kukki jälleen.
Jos jostain sellainen harvinaisuus löytyy, missä alusta olis suojattu ja ovet/luukut kupruttomat/korjailemattomat niin sit vois harkita. Olen siinä käsityksessä että ihan joka yksilössä ei tuota ovien ruostevikaa ollut ollenkaan? Tosin en kyl sellaisestakaan kahta kolmea tonnia maksais.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus MK1 '04 / 120 000 - 180 000km / Ruoste?
Isän mk1 focukseen vaihettiin aikonaan takuuseen oik.takaovi muut oli virheettömät ja kävi meillä huollossa viime vuonna ni se oik.taka ovi oli ihan mätä muut oli vieläkin virheettömät..tuomaz kirjoitti:Vajaat 10v ykköskoppasen omistaneena juuri ruosteen takia en toista samanmoista ostais.. 5 vuotiaana ostin 165tkm ajettuna ja 15v 335tkm ajettuna vaihdoin pois. Muutenhan se on ihan ok auto.
Pari kertaa alustan ja kotelot liikkeessä suojautin, sen suhteen nyt oli ok. Mutta ne ovet ja luukut, niitä ei valtuutettu merkkihuolto osannut/halunnut kuntoon saada vaikka jotain 4 kertaa vuosien varrella yritettiin. Joka kerta meni reilu vuos ja kukki jälleen.
Jos jostain sellainen harvinaisuus löytyy, missä alusta olis suojattu ja ovet/luukut kupruttomat/korjailemattomat niin sit vois harkita. Olen siinä käsityksessä että ihan joka yksilössä ei tuota ovien ruostevikaa ollut ollenkaan? Tosin en kyl sellaisestakaan kahta kolmea tonnia maksais.

Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus MK1 '04 / 120 000 - 180 000km / Ruoste?
Mulla kävi niin et hantin etuovessa oli saumassa kynnen kokoinen kupru. Muut oli virheettömät.focst kirjoitti:Isän mk1 focukseen vaihettiin aikonaan takuuseen oik.takaovi muut oli virheettömät ja kävi meillä huollossa viime vuonna ni se oik.taka ovi oli ihan mätä muut oli vieläkin virheettömät..
Veholla "korjasivat" takuuseen, vetivät kaikki ovet ja luukut sisäpuolelta uusiksi. Olin eka silleen et hei, vähäks siistii.
Vuoden päästä karisi maalit ja saumat ihan kaikista räppänöistä. Tein reklamaation asiasta ja heidän kanta oli että takuuseen korjatuilla osilla/työllä ei ole minkäänlaista takuuta. Jos olisin omalla rahalla maksanut, asia olis eri.
Siitähän se sota sitten alkoi, mut se onkin kokonaan toinen juttu..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus MK1 '04 / 120 000 - 180 000km / Ruoste?
Ois ne isällekin tehny kaikki ovet mut onneksi sanottiin että katotaan myöhemmin jos ne ruostuu..oikea ratkaisu.. 

Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Focus MK1 '04 / 120 000 - 180 000km / Ruoste?
Mk 1:n pohja näyttää kestävän, mutta ovia saa huoltaa alareunoista. Mulla mk 1 vm. 2004 ja ajettu yli 270 000 km.
Olen suojannut pohjan itse (Dinitrol ML + Metallic) joskus vuosia sitten. Tietysti lokarit, huovat ja takapuskuri ensin irti ja kunnon painepesu ja kuivaus.
Ovien alareunan kittisaumoissa näkyi sen verran ruostumisen merkkejä, että poistin kitit alareunoista kokonaan, poistin ruosteet ja sitten Noverox + 1 K-maali ja kirkaslakka. Focuksen ovet on muuten todella helppo ja nopea ottaa irti ja nostaa pöydälle.
Vähän työtä siis vaatii, mutta saapahan taas lisää ikää autolle.
Olen suojannut pohjan itse (Dinitrol ML + Metallic) joskus vuosia sitten. Tietysti lokarit, huovat ja takapuskuri ensin irti ja kunnon painepesu ja kuivaus.
Ovien alareunan kittisaumoissa näkyi sen verran ruostumisen merkkejä, että poistin kitit alareunoista kokonaan, poistin ruosteet ja sitten Noverox + 1 K-maali ja kirkaslakka. Focuksen ovet on muuten todella helppo ja nopea ottaa irti ja nostaa pöydälle.
Vähän työtä siis vaatii, mutta saapahan taas lisää ikää autolle.