Powershift ja optimointi

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Litku
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Huhti 2017 13:23

Powershift ja optimointi

Viesti Kirjoittaja Litku »

Moro,

En löytänyt aiheesta keskustelua. Onko foorumilaisilla kokemusta moottori optimoinnista kun vaihteistona on powershift? Minulla on -13 mondeo 2.0tdci powershift ja tuohon olen kysellyt optimoinneista. Kyselin miten vaihteisto sopeutetaan uuden ohjelman kanssa niin eräs tekijä kertoi, että jotain vaihtoparametrejä muutetaan toimimaan yhteen uuden ohjelman kanssa.

Miten kestopuoli, onko siitä kommentoitavaa? Eihän tuolla nyt mitään varttimaileja olla lähdössä ajamaan..Taloudellisuutta ja jouhevuutta matka-ajoihin :thumbup:

Ja hieman aihetta sivuuten:

Automattivaihteinen auto kun on minulle ensimmäinen niin miten nämä nyky automaatit, kun pysähdytään liikennevaloihin, onko tapana pukata keppi N-asentoon vai seisotteko D:llä jarrua vasten punaiset valot/ruuhkat jne.
til88
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Tammi 2017 20:42

Re: Powershift ja optimointi

Viesti Kirjoittaja til88 »

Powershiftiä ei tarvi laittaa N-asentoon liikennevaloissa tai mäessä. Se menee itsestään vapaalle kun on pysähtyneenä jarru painuneena. Mäessä, ainakin C-maxissa on mäkilähtöavustin joka pitää 2sec autoa paikoillaan kun nostaa jarrun. Kaksoiskytkinautomaateissa on suositus ettei ruuhkassa matelemalla ryömitä pitkiä aikoja esim jarrua vasten. itse odotan hetken että edessä oleva auto ehtii liikkua hetken ja sen jälkeen jarru kokonaan ylös.
Olen tosin pannut merkille, että jos kepin siirtää N:lle, hetkellinen kulutus putoaa 0.2dl tyhjäkäynnillä verrattuna D-asennossa jarrulla seistessä. Hanakasti powershifti lähtee ryömimään heti kun jarrun nostaa.

Laatikon kestävyydestä ei oikein ole ainakaan mulla kunnon tietoa. Toisilla hajoaa, toisilla ei. 200-300tkm tuntuu olevan raja jossa alkaa jotain jo kulumaan, ainakin kytkinpaketti jos mekatroniikka(venttiilipöytä) ei ole pettänyt ensin. Täältä foorumilta löytyy aika hyvin tarinaa mm omakohtainen ongelma.

Mielenkiinnolla kuulisin lisää powershiftin ohjelmmoinnista. Minusta laatikko vaihtaa liian myöhään isomalle täys kaasulla. Veto alkaa puutumaan siinä vajaa 4000rpm kohdalla ja laatikko vaihtaa vasta 4500-> jälkeen jolloin vedossa tulee pieni katko eikä noin korkeat kierrokset kuulosta kovin hyvältä. Olen kokeillu itse vaihtaa vaihteen täys kiihdytyksessä noin 3500rpm kohdalla ja veto tuntuu juuri optimilta.
Litku
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Huhti 2017 13:23

Re: Powershift ja optimointi

Viesti Kirjoittaja Litku »

til88 kirjoitti:Powershiftiä ei tarvi laittaa N-asentoon liikennevaloissa tai mäessä. Se menee itsestään vapaalle kun on pysähtyneenä jarru painuneena. Mäessä, ainakin C-maxissa on mäkilähtöavustin joka pitää 2sec autoa paikoillaan kun nostaa jarrun. Kaksoiskytkinautomaateissa on suositus ettei ruuhkassa matelemalla ryömitä pitkiä aikoja esim jarrua vasten. itse odotan hetken että edessä oleva auto ehtii liikkua hetken ja sen jälkeen jarru kokonaan ylös.
Olen tosin pannut merkille, että jos kepin siirtää N:lle, hetkellinen kulutus putoaa 0.2dl tyhjäkäynnillä verrattuna D-asennossa jarrulla seistessä. Hanakasti powershifti lähtee ryömimään heti kun jarrun nostaa.

Laatikon kestävyydestä ei oikein ole ainakaan mulla kunnon tietoa. Toisilla hajoaa, toisilla ei. 200-300tkm tuntuu olevan raja jossa alkaa jotain jo kulumaan, ainakin kytkinpaketti jos mekatroniikka(venttiilipöytä) ei ole pettänyt ensin. Täältä foorumilta löytyy aika hyvin tarinaa mm omakohtainen ongelma.

Mielenkiinnolla kuulisin lisää powershiftin ohjelmmoinnista. Minusta laatikko vaihtaa liian myöhään isomalle täys kaasulla. Veto alkaa puutumaan siinä vajaa 4000rpm kohdalla ja laatikko vaihtaa vasta 4500-> jälkeen jolloin vedossa tulee pieni katko eikä noin korkeat kierrokset kuulosta kovin hyvältä. Olen kokeillu itse vaihtaa vaihteen täys kiihdytyksessä noin 3500rpm kohdalla ja veto tuntuu juuri optimilta.
Kiitos hyvästä vastauksesta :thumbup:

Nuo ongelmat powersiftien kanssa ketjut luin jo tuossa läpi. Omani pelaa hienosti, ei nouse kierrokset vaihdoissa eikä humpaa nopeus vakkarilla ajettaessa. Toki kylmillä öljyillä se vaihto 1->2 ja 2->3 on aavistuksen "kulmikkaampi" mutta ei kuitenkaan luista mitenkään. Ajettu 144tkm ja öljyt vaihdettu 60tkm välein.

Onko nämä powersiftit jollain tapaa ajotavan oppivia vaihteistoja? Tuossa kun auto ostettiin ennen vappua, ajoin sillä ensimmäisen tankillisen ajotietokoneen kulutuksen mukaan 6.4L/100km keskinopeus 42km/h. Todellinen kulutus 7,4l/100km. Nyt toinen tankillinen, ajotietokone näytti kulutuksen 6,2l/100km, keskinopeus sama 42km/h mutta todellinen kulutus olikin 6,7l/100km. Tuossa ensimmäisessä tankillisessa oli reilu 200km Aux Heater päällä, että se varmasti otti omansa?
til88
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Tammi 2017 20:42

Re: Powershift ja optimointi

Viesti Kirjoittaja til88 »

On ne oppivia laatikoita. Jos ajelet rennon letkeästi ja ennakoiden laatikko tuntuu hitaalle ja saattaa jopa olla välillä viiveikäs. Pari ikävempää tilannetta on ollut että olen ajanut keskelle risteystä ja huomannutkin että sivulta tuleva auto ei käännykkään, kaasu pohjaan ja mitään ei tapahdu kunnes repäisee täyttä laukkaa. Sitten taas jos ajelee reippaammin ja kaasun käyttö on kulmikkaampaa niin laatikko on heti ns. meno päällä. Sportilla olen huomannut että vaihdot on paljon terävämpiä eikä laatikko vaihda moottorijarrutuksessa isommalle. Kaupungissa tulee joskus ajettua sportilla kun siellä on paljon järkevämmät kierrokset koko ajan käytössä, n. 1500-2000rpm. Normi D:llä tahtoo olla 40-50km/h vauhdissa vaan vähä reilu 1000kierrosta koneessa . Tuntuu vähän ikävälle kun jurruttaa eteenpäin ja tuntus ainakin ettei laatikko oikein tykkää tommosesta matala kierroksisesta väännöstä.
Ja kyllä, aika kulmikkaita on vaihdot kylmillä öljyillä, oli sitten pakkasta tai plussakelit.

Kulutus nousee kyllä aux heaterin päällä pitämisellä, mutta ei kyllä mitenkään paljoa. Ite oon napsassu sen jo pois ja sillon kun oli pakkaskelejä, niin laitoin sen pois jos tiesin etten aja kuin alle 10-15min ajoa. Kuulemma ei pala palotila puhtaaksi jos se ei kerkeä lämmittää moottoria normilämpöön. Toki joskus se unohtu päälle vaikka ajo lyhyttä ajoa. Vastapainoksi sit pitempi jakso päällä.

Keskikulutus on ollut mulla 1.1-13.05 (9204km), keskinopeus pyörii siinä alle 50km/h, niin 6.9L/100km. Pahin 8L ja paras 5.9L
Näköjään nyt pari kk ollu noin 7L kulutus, eli samoja lukemia melkeen mitä talvella ja silloin oli joka aamu eberi päällä noin 30min ja ajon aikana AUX heater. Kaasun asento on toki sit eri kesällä kun on pitoa mitä vasten kiihdyttää :D
Litku
Viestit: 15
Liittynyt: 28 Huhti 2017 13:23

Re: Powershift ja optimointi

Viesti Kirjoittaja Litku »

til88 kirjoitti:On ne oppivia laatikoita. Jos ajelet rennon letkeästi ja ennakoiden laatikko tuntuu hitaalle ja saattaa jopa olla välillä viiveikäs. Pari ikävempää tilannetta on ollut että olen ajanut keskelle risteystä ja huomannutkin että sivulta tuleva auto ei käännykkään, kaasu pohjaan ja mitään ei tapahdu kunnes repäisee täyttä laukkaa. Sitten taas jos ajelee reippaammin ja kaasun käyttö on kulmikkaampaa niin laatikko on heti ns. meno päällä. Sportilla olen huomannut että vaihdot on paljon terävämpiä eikä laatikko vaihda moottorijarrutuksessa isommalle. Kaupungissa tulee joskus ajettua sportilla kun siellä on paljon järkevämmät kierrokset koko ajan käytössä, n. 1500-2000rpm. Normi D:llä tahtoo olla 40-50km/h vauhdissa vaan vähä reilu 1000kierrosta koneessa . Tuntuu vähän ikävälle kun jurruttaa eteenpäin ja tuntus ainakin ettei laatikko oikein tykkää tommosesta matala kierroksisesta väännöstä.
Ja kyllä, aika kulmikkaita on vaihdot kylmillä öljyillä, oli sitten pakkasta tai plussakelit.

Kulutus nousee kyllä aux heaterin päällä pitämisellä, mutta ei kyllä mitenkään paljoa. Ite oon napsassu sen jo pois ja sillon kun oli pakkaskelejä, niin laitoin sen pois jos tiesin etten aja kuin alle 10-15min ajoa. Kuulemma ei pala palotila puhtaaksi jos se ei kerkeä lämmittää moottoria normilämpöön. Toki joskus se unohtu päälle vaikka ajo lyhyttä ajoa. Vastapainoksi sit pitempi jakso päällä.

Keskikulutus on ollut mulla 1.1-13.05 (9204km), keskinopeus pyörii siinä alle 50km/h, niin 6.9L/100km. Pahin 8L ja paras 5.9L
Näköjään nyt pari kk ollu noin 7L kulutus, eli samoja lukemia melkeen mitä talvella ja silloin oli joka aamu eberi päällä noin 30min ja ajon aikana AUX heater. Kaasun asento on toki sit eri kesällä kun on pitoa mitä vasten kiihdyttää :D
Laitan sinulle YV niin ei mene aivan ohi aiheen
Vastaa Viestiin