Ford Focus Mk1 1999 1,6 Zetec tyhjäkäynti, moottorijarrutus, kierrokset

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
abasement
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Helmi 2016 00:58

Ford Focus Mk1 1999 1,6 Zetec tyhjäkäynti, moottorijarrutus, kierrokset

Viesti Kirjoittaja abasement »

Ajattelin nyt laittaa oman kokemukseni tänne, kun kyseisen laitteen eräästä käytöksestä on ollut ympäri nettiä kaiken maailman selityksiä joista osa suorastaan paskapuhetta.

Eli ostin tuommoisen kikottimen tilapäiskäyttöön. Muuten kaikki oli vehkeessä okei, mutta bensaa meni matka-ajossa suhteellisen vakaalla 95 km/h nopeudella 7,9 litraa satkulla. Tämän siis laskin neljä kertaa, tanki täydestä ajon jälkeen täyteen. Joka kerta 7,9 litraa satkulle. Milelestäni liikaa, olkoonkin, että koteerolla on 350tkm takana.
Samalla ilmeni, että moottorijarrutus oli yhtä tyhjän kanssa. Siis vaihde pienemmälle, kaasu pois ja kierrokset vain nousivat sen verran, että vauhti pysyi samana. HIDASTUMATTA ollenkaan. Moottoritiellä testailin ottaa vaihde vapaalle ja kytkin ylös ja kierrokse jäivät jonnekin 2000-3000 rpm. Kytkin pohjassa kierrokset tipahtivat tyhjäkäyntinopeudelle hitaasti.
Paikallaan ollessa lämmin kone meinasi sammua, mutta ei sammunut. Kuului ja tuntui vain aaltomainen pärinä.

Näin vanhassa vehkeessä ei sitten toimi mitkään kiinan halppis obd laitteet, joten kävin motonetin motomaatissa lukemassa. Vitosen maksoi testi ja kappas..
P1120, P0122 ja P0123
Kaikki nämä viittaavat kaasuläppään ja/tai sen asentoanturiin.

Irroitin kaasuläpän kotelon. Putsasin sen siten, että valoa vasten katsoessa, läpän ympäriltä paistoi hieman valoa ja ei kun takaisin kiinni.

Tähän loppui sakkaaminen, tähän loppui maantienopeuksissa kaasun aukijääminen ja moottorijarrutus palasi.

Eli korjaus ei siis maksanut mitään. Eikä kestänyt kauaa. Ilmanputsarin letku irti läppäkotelosta, kotelon NELJÄ torx-ruvia irti, kaasivaijeri irti ja asentoanturi, tai sen liitin irti. Alta puoli tuntia. Otin kotelon sisälle ja vaimon kanssa töllöä möllöttäessä putsailin karstan poies. Noin puoli tuntia. Aamulla vein takaisin paikalleen. Noin vartti.

Nyt vain parin päivän ajot ja selviää polttoaineen kulutus.
Focus 1,8 TDDI Ghia
Hampered
Viestit: 302
Liittynyt: 13 Helmi 2017 07:51

Re: Ford Focus Mk1 1999 1,6 Zetec tyhjäkäynti, moottorijarrutus, kierrokset

Viesti Kirjoittaja Hampered »

Eiköhän se kulutus siitä tipu alle seitsemän litran jos vallan maantiellä ajelet.. Muistaakseni oma mk1 focus 1.6 zetecin koneella vei keskimäärin 7.2litraa 100km yhdistetyssä ajossa...
:ford: Focus 1.6ti-vct Titanium -11 (mk3)

Entiset
:ford: Focus 1.6tdci Econetic -09 (mk2 Facelift)
:ford: Focus 1.6ti-vct Ghia -06 (mk2)
:ford: Mondeo 1.8i Ambiente -00 (mk2)
:ford: Focus 1.6i Ambiente -04 (mk1 Facelift)
Vastaa Viestiin