Mondeon savutus.
Mondeon savutus.
Kyseessä Mondeo -01 1.8 Duratec he moottorilla. Puristukset 16.5-18kg/kuutio senttimetri. Käy aivan hyvin tyhjäkäyntiä, ajettu 60km menee ihan ok, ehkä vähän väännötön alakierroksilla..(vertasin 406 td pösöön) Kun kierrokset nousee 3500-4000rpm. kulku piristyy selvästi! Ilman putsari uusi, tulpat myös melkein uudet. Nyt kun laitoin auton käymään tyhjäkäyntiä olin laittanut maahan pakoputken kohdalle puhtaan lakanan, käytin noin 1.5min. ja käytin kierrokset 4000rpm. 5 kertaa, lakana pakoputken takana oli aivan noessa! Kuin olisi nuohooja jonkun tulipesän putsannut, märkää ei noessa ollut, vain kuivaa nokea! Autolla käyty päästö mittauksessa, ei mittari riitä! Autossa ollut aikaisemmin paikallaan ajossa tulpat jossa kärkiväli oli jotain 2-2.5mm luokkaa, kävi vähän huonosti ja vei öljyä ihan törkeesti, siis jotain 0.5 litraa 150km. Onko se öljyn kulutus johtunut niistä isoista tulppien kärkivälistä? Nyt sitä öljyä on sielä pakoputkessa palamassa pois? Katti tuoksahtaa ja joku sanoi että katti yrittää toimia? Mistä lähden vikaa paikallistamaan? Kiitokset mahdollista neuvoista! Kepa p. 0400321336
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Mondeon savutus.
Kyseessä olevassa moottorissa on esiintynyt huomattavan paljon öljyrengasvikoja jotka todennäköisesti aiheutuvat LongLife öljynvaihto-ohjelmasta. Seurauksena öljyrenkaat jumiutuvat kiinni ja öljyä kuluu kuvailemallasi tavalla.Kepa S kirjoitti:Kyseessä Mondeo -01 1.8 Duratec he moottorilla. Puristukset 16.5-18kg/kuutio senttimetri. Käy aivan hyvin tyhjäkäyntiä, ajettu 60km menee ihan ok, ehkä vähän väännötön alakierroksilla..(vertasin 406 td pösöön) Kun kierrokset nousee 3500-4000rpm. kulku piristyy selvästi! Ilman putsari uusi, tulpat myös melkein uudet. Nyt kun laitoin auton käymään tyhjäkäyntiä olin laittanut maahan pakoputken kohdalle puhtaan lakanan, käytin noin 1.5min. ja käytin kierrokset 4000rpm. 5 kertaa, lakana pakoputken takana oli aivan noessa! Kuin olisi nuohooja jonkun tulipesän putsannut, märkää ei noessa ollut, vain kuivaa nokea! Autolla käyty päästö mittauksessa, ei mittari riitä! Autossa ollut aikaisemmin paikallaan ajossa tulpat jossa kärkiväli oli jotain 2-2.5mm luokkaa, kävi vähän huonosti ja vei öljyä ihan törkeesti, siis jotain 0.5 litraa 150km. Onko se öljyn kulutus johtunut niistä isoista tulppien kärkivälistä? Nyt sitä öljyä on sielä pakoputkessa palamassa pois? Katti tuoksahtaa ja joku sanoi että katti yrittää toimia? Mistä lähden vikaa paikallistamaan? Kiitokset mahdollista neuvoista! Kepa p. 0400321336
Osittain siksi tuolla moottorilla olevia Mondeoita saa hyvin halvalla.
Korjauksena toinen moottori tai vähintään männänrenkaiden vaihto. Molemmat ovat kustannuksiltaan järjettömiä jos ei itse tee ja saa osia puoli-ilmaiseksi.
Re: Mondeon savutus.
Olisko niissä öljyrenkaissa sitten joku rakenne vika kun jumittuvat kiinni..? Puristus mittauksessa ne oli 16.5-18kg/kuutio senttimetri. eli männän renkaat ainakin kunnossa. On sitä mietitty kun tulppien kärkiväli oli tosiaan n. 2-2.5mm niin jos sen takia sytyttänyt välillä huonosti ja vetänyt öljyä ylös. Nyt kun ajoin autolla 60km oli tulpat ihan normaali näköiset, ei siis mitenkään märät tai öljyiset.. Se noki mitä putkesta tulee on ihan kuivaa nokea!
Re: Mondeon savutus.
Eli pakokaasutesti oli tehty vanhoilla tulpilla vai uusilla, kärkivälihän pitäis olla jotain 1,3 mm. ?
Ei muuta, kun hana pohjaan, 98:a, kovia kierroksia ja karstoja polttamaan, sitten uuteen pakokaasutestiin. Eihän siellä ole liikaa öljyä koneessa. Lakanoita en itse ole levitellyt. Tän koneen pitäis toimiessaan olla nimenomaan hyvä alaväännössä (1500-2500), eikä mikään kierroskone.
Oiskos sitten katti paskana tms..
Ei muuta, kun hana pohjaan, 98:a, kovia kierroksia ja karstoja polttamaan, sitten uuteen pakokaasutestiin. Eihän siellä ole liikaa öljyä koneessa. Lakanoita en itse ole levitellyt. Tän koneen pitäis toimiessaan olla nimenomaan hyvä alaväännössä (1500-2500), eikä mikään kierroskone.
Oiskos sitten katti paskana tms..

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Mondeon savutus.
Sytytystulpat eivät aiheuta öljynkulutusta eikä sytytyskatkokset öljyn nousemista mihinkään. Jos sillä moottorilla on ajettu alle 50 000km ja huollettu huolto-ohjelman mukaan niin sitten voisi ajatella jotakin valmistusvikaa.Kepa S kirjoitti:Olisko niissä öljyrenkaissa sitten joku rakenne vika kun jumittuvat kiinni..? Puristus mittauksessa ne oli 16.5-18kg/kuutio senttimetri. eli männän renkaat ainakin kunnossa. On sitä mietitty kun tulppien kärkiväli oli tosiaan n. 2-2.5mm niin jos sen takia sytyttänyt välillä huonosti ja vetänyt öljyä ylös. Nyt kun ajoin autolla 60km oli tulpat ihan normaali näköiset, ei siis mitenkään märät tai öljyiset.. Se noki mitä putkesta tulee on ihan kuivaa nokea!
Olen vaihtanut männänrenkaat/männät 2.0 Durateciin jolla oli ajettu noin 220 000km ja öljynkulutusta oli selkeästi havaittavissa. Tuon huollon jälkeen öljyä ei vaihtovälillä (10 000km) kulunut.
Re: Mondeon savutus.
Tällä on ajettu 270tkm ja täydellinen huoltokirja. Jos männän renkaat on loppu voiko puristus paineet mittarilla mitaten olla kuitenkin 16.5-18kg/kuutio sentti? Tulpat oli uudet pakokaasu mittauksessa.. Ajoin sen jälkeen turkuun 60km käyttäen kokoajan n. 4000-4500rpm. Se lakana lattialla nokeentuu ihan kunnolla, kuin nuohooja olisi pienen tulipesän putsannut. Pitäiskö sitten ajella ja seurata öljyn kulutusta..?
Re: Mondeon savutus.
Periaatteessa öljyrenkaat voi olla silti finaalissa, vaikka puristukset ok, mikäli itse puristusrenkaat ja pytyt muuten kunnossa. Näin olen ymmärtänyt 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mondeon savutus.
Onkos käytettyä ostaessa varminta ajamalla testata öljynkulutus? 100km lenkillä ei kai pitäisi huomata mitään muutosta. Voisikohan öljytikusta mitata korkeutta mikrometriruuvilla (siis jollain tarkalla työntömitalla tai vastaavalla). Uudelleen mittauksessa auto samassa asennossa (käytännössä helpointa samassa paikassa) ja odottaa riittävästi öljyn tasoittumista koneessa.duckworth kirjoitti:Periaatteessa öljyrenkaat voi olla silti finaalissa, vaikka puristukset ok, mikäli itse puristusrenkaat ja pytyt muuten kunnossa. Näin olen ymmärtänyt
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Mondeon savutus.
Käytännössä mahdotonta koeajotilanteessa mitata öljynkulutusta. Suuntaa antava testi on polkaista paikallaan kierroksia ja katsoa näkyykö savupilveä.juhe kirjoitti: Onkos käytettyä ostaessa varminta ajamalla testata öljynkulutus? 100km lenkillä ei kai pitäisi huomata mitään muutosta. Voisikohan öljytikusta mitata korkeutta mikrometriruuvilla (siis jollain tarkalla työntömitalla tai vastaavalla). Uudelleen mittauksessa auto samassa asennossa (käytännössä helpointa samassa paikassa) ja odottaa riittävästi öljyn tasoittumista koneessa.
Tuokin on epävarma koska katalysaattori polttaa tehokkaasti myös öljynkäryä eikä esim. itsellä eräässä autossa ei ollut juurikaan savutusta vaikka öljyä paloin 3L/500km.
Puristukset voivat olla uutta vastaavat tai jopa paremmat koska öljyä polttava moottori karstoittuu ja siten pienentää palotilaa ja nostaa puristussuhdetta.
Tuo 1,8L Mondeo ei ole voittoarpa. Jos sen nyt näin kohteliaasti ilmoittaa.
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Mondeon savutus.
Aja ja katso kuluuko öljyä. Jos kuluu edelleen paljon, on järkeviä vaihtoehtoja vähän.Kepa S kirjoitti:Tällä on ajettu 270tkm ja täydellinen huoltokirja. Jos männän renkaat on loppu voiko puristus paineet mittarilla mitaten olla kuitenkin 16.5-18kg/kuutio sentti? Tulpat oli uudet pakokaasu mittauksessa.. Ajoin sen jälkeen turkuun 60km käyttäen kokoajan n. 4000-4500rpm. Se lakana lattialla nokeentuu ihan kunnolla, kuin nuohooja olisi pienen tulipesän putsannut. Pitäiskö sitten ajella ja seurata öljyn kulutusta..?
Re: Mondeon savutus.
No hei.
Tietty myöhäistä pyristellä, mutta olisko tuohon auttanut toisenlainen öljy tai tiuhempi vaihtoväli?
Tietty myöhäistä pyristellä, mutta olisko tuohon auttanut toisenlainen öljy tai tiuhempi vaihtoväli?
Re: Mondeon savutus.
OK sitten sen koeajolenkin pitää olla vähintään 300km (..1000km), niin pahimmat kuluttajat voisi havaita tikusta.Mk2Cortina kirjoitti:Käytännössä mahdotonta koeajotilanteessa mitata öljynkulutusta. Suuntaa antava testi on polkaista paikallaan kierroksia ja katsoa näkyykö savupilveä.
Tuokin on epävarma koska katalysaattori polttaa tehokkaasti myös öljynkäryä eikä esim. itsellä eräässä autossa ei ollut juurikaan savutusta vaikka öljyä paloin 3L/500km.
Tekniikaltaan ei kai 1.8 koneissa ole isoja eroja 2001 .. 2005 välillä (Focus tai Mondeo) vai onko sittenkin?
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Re: Mondeon savutus.
Siis -04 ja vanhemmissa 1.8 Focuksissa Zetec blacktop (jakopää hihnalla) ja Mondeo Mk3 1.8 on Duratec (jakopää ketjulla). Vai mitä eroja tarkoitit?juhe kirjoitti: Tekniikaltaan ei kai 1.8 koneissa ole isoja eroja 2001 .. 2005 välillä (Focus tai Mondeo) vai onko sittenkin?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Mondeon savutus.
Mk2Cortina kirjoitti: Tuo 1,8L Mondeo ei ole voittoarpa. Jos sen nyt näin kohteliaasti ilmoittaa.

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Mondeon savutus.
Totta. Pakoputken päätä kannattaa silti vilkaista. Pikimusta kertoo yleensä ylimääräisestä öljynkulutuksesta. Muuten on ruskea, harmaa tai jotain muuta. Lyijybensan aikaiset harmaat putket voi unohtaa.Mk2Cortina kirjoitti:Käytännössä mahdotonta koeajotilanteessa mitata öljynkulutusta.
Tuota kannattaa harrastaa, jos et vaihda öljyrenkaita. Kunhan varmistaa, että koneessa tuoreet ja oikeat öljyt. Ja öljynvaihdon yhteydessä käyttää huuhteluainetta tai vaikka naftaa.Kepa S kirjoitti:Ajoin sen jälkeen turkuun 60km käyttäen kokoajan n. 4000-4500rpm.
Ja etummaisen lambdan toiminta (jännite sahaa) kannattaa tarkistaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48
Re: Mondeon savutus.
Juuri noin se pitää mennäkin.tursas kirjoitti:Tällä v-arvalla on menty nyt 320 000...käytetystä kärrystä pitäis tietenkin heti vaihtaa öljyt ja ö- ja ilmansuodatin...tässä näyttäis käytetyn 5W-40:stä, ite pistin 5W-30:a, jos sillä nyt sitten on merkitystä..., puola vaihettu vuosi sitten..olikos se nyt niin, että paskat tulpat syö puolan vai päinvastoin.
Kun ostaa auton joka on jo toisella tai kolmannella omistajalla (->200tkm) ovat ne kilometrit voineet mennä orjallisesti 30 000km öljynvaihtoväleillä tai jopa pidemmillä koska omistajilla on ollut kuitenkin tarkoitus laittaa auto kiertoon eikä huollattaa kalliissa korjaamossa.
Oikein huollettuna ja nätisti ajettuna 500 000km on täysin mahdollinen.
Re: Mondeon savutus.
Suunnittelen jos tekis Forte moottorin pesun..? Joskus -80 luvulla mulle tuli vanha 133 fiat jossa kone jumissa, laitoin tulppien reiästä öljyä crc:tä ym männän päälle, annoin vaikuttaa ja koitin pyöräyttää konetta kampiakselin päästä 1.5m putkella seisten! Ei mihinkään;( Faija katseli mun touhua ja haki tallista lentokoneen moottorin säilytys öljyä (käsittääkseni sitä käytetään kun kone seisoo pitkään, ei käyttöön) Käski siitä laittamaan joka sylinteriin, otin vanhat liemet pois ja laitoin ne sinne. Noin 20min kuluttua faija sanoi että koitas liikkuuko kone nyt? Rupesin laittamaan sitä putki hässäkkää siihen kampiakselin päähän, faija sanoi ettei sitä tarvita! Koitin siitä 0.5m voimavarresta kääntää ja kone oli irti! Ei yhtään sen oloinen että olisi ikinä jumissa ollutkaan. Laitoin koneen käymään ja kävi ihan asiallisesti. Mietis jos koittaisin jotain säilytys öljyä laittaa muhimaan pyttyihin, jos ne öljyrenkaat olisi jumissa? kuitenkin muuten ehjät. Muutama vuosi sitten vanha isäntä teki kaivinkone remonttia, oli jäänyt kone pellon reunaan ilman ruiskutus suuttimia, kone umpi jumissa. Hain silloin motonetista ruiskutettavaa kausisäilytys öljyä, sitä laitettiin pyttyihin.. Tehtiin siinä sitten muutakin "säätöä" mutta se ajettiin tallista ulos;)