Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mikey74
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2016 18:11

Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja Mikey74 »

Eli omistan 2001 1.8 duratec koneen omaavan ongelmatapauksen.

Olen lukenut käytännössä koko tämän foorumin läpi ja englanninkieliset forumit myös, googletellut ja kokeillut myös näitä vinkkejä..

Auto toimii kylmänä mainiosti, mutta kun lämmöt nousevat ja tyhjäkäynti valahtaa ns. Normaalitasolle alkavat ongelmat.

Liikkeellelähdössä ja kiihdytyksessä lämpimänä kone ns. rupeltaa ne kierrokset ylöspäin. Kevyesti kaasulla kierrokset nousevat ok. Vikakoodeja ei ole.

Vaihdettu:
Tulpat, tulpanjohdot, puola, bensansuodatin, puhdistettu t-map, lämmöt nousee ok, egr:llä ei vaikutusta, läpät poistettu käytöstä jo aiemmin, niiden asento ok. Ilmansuodatin vaihdettu. Akku ok, ei alipainevuotoja (ainakaan löytynyt vielä). Lambda anturin jännitte vaihtuu , eli ainakin siellä jotain elämää on.

Mitähän tässä vielä keksisi? Jostainhan se vika on löydyttävä, kiitokset etukäteen.
foop
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Syys 2015 07:40

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja foop »

Oletko löytänyt ratkaisua? Voisiko katalysaattori tai pakoputkisto olla tukossa, eli luo vastapainetta kun yrität kiihdyttää tehoilla? Tai bensapumppu kulunut, jolloin ei tuota lämpimänä riittävästi painetta?
Ford Mondeo MK4, 2008, 1.8 TDCi (92 kW)

EX: Ford Mondeo MK3, 2001, 1.8 (81 kW)
Tpa
Viestit: 471
Liittynyt: 27 Maalis 2006 05:10

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja Tpa »

Vikakoodeja?
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

En tunne moottoriasi, mutta väkisin tulee mieleeni imuvuoto. Kun kone lämpiää, niin ryyppy menee pois ja pienen imuvuodon takia menee seos pikkuisen liian laihalle, jolloin nykiminen alkaa? Kirjoitit tuossa aiemmin "alipainevuoto", jolla varmaan tarkoitit imuvuotoa? Oletan että olet jotain jarrucleaneria tai vastaavaa suihkutellut pitkin konetta kuunnellen että nouseeko kierrokset (imuvuoto)?

Joskus (mustat) huohotus/alipaineletkut halkeilevat, vaikka äkkiseltään katsottuna näyttävät olevan ok. Ottamalla irti sekä taivuttelemalla vasta kunnolla paljastuu (alkava) imuvuoto (hienoa halkeulua). Kannattaa siis tutkia myös niitä huolellisesti kun myös kunnolla puhdistaa niitä ensin liasta, jotta oikeasti näkee kunnon. Itselläni oli tälläinen tapaus huohotusletkussa että vasta puhdistamalla ja taivuttelemalla paljastui todellinen kunto.

Pakokaasujen mittaus voisi myös antaa vihjettä viasta jos ei vikakoodeja löydy?

Maadoituspisteet/liittimet katsottu läpi ettei hapettumaa ja sotke säätöarvoja?
Fairlane62
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Loka 2016 22:29

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja Fairlane62 »

Omasta Focucsesta avasin eilen kaasuläppäkoneiston. Aika tekninen, eli elektroninen kaasuläppä, jossa TP sensori. Itse mietin johtuisiko omat ongelmat tästä. OBD testeri näyttää TP asentoprosentit online näytöllä. Voisiko sulla olla tässä vikaa?
kalle_a
Viestit: 96
Liittynyt: 13 Syys 2016 11:42

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja kalle_a »

Mulla oli joskus aikanaan vastaavaa nykimis ongelmaa 70-luvun VW Golffin kanssa. Kaikki mahdolliset viat tutkittiin mm ohivuodot, sähköt, alipainevuodot jne, mutta lopulta ongelman syyksi paljastui väljä virranjakajan akseli tai sen laakeri. Vika selvisi kun kosketuskulmia mittasi ja mittari seilasi asteikon laidasta laitaan sensijaan että olisi pysynyt paikoillaan.
miksa87
Uusi foorumilla
Viestit: 2
Liittynyt: 14 Loka 2016 06:03

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja miksa87 »

Mulla on samanlainen 1.8 duratec, -03 vuosimallia. Alkoi eilen nykimään aivan älyttömästi kiihdyttäessä kun käytin pari tuntia aiemmin akkua irti nopeusmittarin toimimattomuuden takia.

Ensin siis nopeusmittari ei toiminut kylmänä ja kun oli hetken ajanut ja käynnisti uudestaan niin lähti toimimaan, ja lisäksi bensamittari seilaili miten sattuu edestakaisin. Kokeilin sitten käyttää akkua irti pari minuuttia jos se tekisi ongelmalle jotain.. Ei tehnyt yhtään mitään ja parin tunnin päästä alkoi nykimään ja ikäänkuin tukehtumaan kaasua painaessa. Mitä enemmän kaasua painaa niin sitä pahempi tuo efekti on. Todella varovasti kun kiihdyttää niin ei töki. Tyhjäkäynnilläkin kun polkaisee niin miettii pikku hetken ennen kierrosten nousua. Tyhjäkäynnillä tuntuu myöskin välillä ihan kuin jäisi pari lyöntiä välistä niin sanotusti.

Tulpat, tulppien johdot ja puolan vaihdoin viime syksynä kun oli samankaltaista oiretta, erona tosin se että silloin ne tuli pikkuhiljaa, nyt taas paha nykiminen yms alkoi aivan yhtäkkiä. TOSIN olin aamulla ihmettelevinäni että ihan kuin olisi vähän kengurubensaa tankissa, mutta illalla tosiaan vasta alkoi tökkimään ihan kunnolla.

Onko ideoita? Kävin irrottamassa akun työpäivän ajaksi ja ruikkasin nopeusanturiin CRC:tä, vaikka tuskin noista on apua.
Mikey74
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2016 18:11

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja Mikey74 »

Vikakoodeja ei ole, eikä ongelmaan ole löytynyt ratkaisua..ehkä.

Ajattelin testata tuossa että nostaako auto kierroksia jos lisätään sähkökuormaa, eipä nosta, vaikka pitäisi. Tästä syystä sitten mittasin vielä jännitteet akulta ja totesin ettei kuorman päällä ollessa latausta ole lainkaan. Kaikki mahdolliset lämmittimet (paitsi tuulilasi) ja valot päälle. Akun jännite alkoi laskea ja oli tyhjäkäynnillä alhaisimmillaan 11.8v kun totesin että. Jotain mätää laturissa. Merkkivalo ei kuitenkaan pala.. Kierroksilla latausjännite nousee vain 13.8v asti, ja noiden latureiden pitäisi antaa maksimilatausjännite jo 2000 kierroksella.

Tästä sitten "innostuneena" kytkin kaiken kuorman pois mitä pystyi ja kaasuttelin autoa. Auton kaasuun vastaavuus parani, eikä enää röpötä. Voiko tällainen röpötysvika tulla pelkästään tuon laturin toimimattomuudesta?

Paljon on ollut juttua muilla forumeilla että Mondeoissa pitäisi käyttää Hopea-Kalsium akkuja, koska mondeon "älykäs" latausjärjestelmä voi puskea yli 16v jännittettä akkuun ja ainoastaan hopea kalsium akku sen kestää.

Nyt illalla tarkoitus mennä mittaamaan nuo kaapelit laturista että saa varmistettua niiden toimivuuden. Laturissa olevat kolme ohutta johtoa siis liittyvät siihen typerään Smart charge automaatioon, yksi niistä (keltapuna) on exciter jännite ja sen pitäisi laturin päässä olla sama kuin akussa että järjestelmä toimisi. Tämän rikkoontuminen on yksi Mondeon tyyppivioista. En kyllä siihen tässä tapauksessa usko koska OBD testeri kertoo prosentteina pyydetyn "latausajan". Minulla lukemat pyörivät siellä 98% tuntumassa kuormalla. Laturista vain ei tule enempää kuin se 13.8V, matalilla kierroksilla alle 12v, eli ei lataa..

Tässä kaikenkaikkiaan nyt mitä on tullut lisää tutkittua. Niin ja se sulake minkä kautta exciter jännite menee laturille on F30 :)

Ps: laturi ja akku ongelmat tuntuvat olevan ainakin ulkomaisilla forumeilla sähkövikojen kärjessä. Mitenkähän auton polttimot kestävät noita Fordin korkeita latausjännitteitä, vai onko tässä takana salaliitto että saadaan niitäki myytyä enemmän :)
Mikey74
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2016 18:11

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja Mikey74 »

Miksa87, ja noita tuollaisia mittariston sekoiluvikoja oli foorumit täynnä ja kaikki yleensä johtui laturista/huonosta akusta tai niiden yhdistelmästä. Ja niitä akkuja on myös pelkästään kalsium lisäaineella. Se EI ole oikea akkutyyppi vaan hopea kalsium täytyy olla. Tavallisessa kalsium-akussa maksimijännite on käytännössä sama kuin perinteisessä lyijyakussa, eli ei ole oikeantyyppinen akku.
jcos
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Helmi 2010 12:04

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja jcos »

Olikohan näissä lämpömittarille ja koneelle eri lämpötila-anturit? Ajattelin että jos koneen anturi ei toimi kunnolla niin sehän käy rikkaalla kun lämpiää, mutta pitäis kyllä bensankin haista. Etummainen lambda voi myös olla entinen mutta silloin pitäs täyskaasukiihdytyksellä olla röpeltämättä kun moottorinohjaus menee ns.open looppiin ohittaen lambda-arvot, tai näin olen antanut itseni ymmärtää.
Mondeo -02 2.0i
Ex Mondeo -97 1.8 TD
Mikey74
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2016 18:11

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja Mikey74 »

OBD:llä luin noita lämpötiloja yritin seurata onko niissä mitään epäselvää, ei ollut. Tps ei hyppinyt, t-map sensori toimi juoheasti kaasua painamalla ja näytti imuilman lämpötilan ihan ok. Ei puske putkesta mustaa, eikä haise bensa, lambda reagoi ok. Ainoa mikä tosiaan on selvästi vialla on tuo laturi. Se ei taida vaan saada tarpeeksi jännitettä/virtaa kun laturi ei pysy mukana kun lähdetään kierroksia nostamaan tyhjäkäynniltä.
jcos
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Helmi 2010 12:04

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja jcos »

Mutta silloinhan ei tarvia kuin kokeilla sitä laturin vaihtoa, jos se ei jaksa ruokkia puolaa :D Jännä sinällään, kasasin aikoinaan Sierran EFi-Escortin moottorilla, ajelin ja ihmetellin kun radio ei kestä päällä. Aloin tutkimaan niin laturi ei ladannut ollenkaan ja akun jännite oli alle 12v, auto kävi, ruisku ja bensapumppu toimi vielä :shock:
Mondeo -02 2.0i
Ex Mondeo -97 1.8 TD
Mikey74
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Loka 2016 18:11

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja Mikey74 »

Juu, toivotaan että jää tuohon tuo vika. Mikähän laturi näihin käy kun motonet myy useampaa mallia, osa on vapaakytkimellä ja isompitehoisia, onko kiinnitys sama ja onko laturissa itsessään automatiikka hoitelemaan tuon vapaakytkimen?
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Mikey74 kirjoitti:Eli omistan 2001 1.8 duratec koneen omaavan ongelmatapauksen.

Olen lukenut käytännössä koko tämän foorumin läpi ja englanninkieliset forumit myös, googletellut ja kokeillut myös näitä vinkkejä..

Auto toimii kylmänä mainiosti, mutta kun lämmöt nousevat ja tyhjäkäynti valahtaa ns. Normaalitasolle alkavat ongelmat.

Liikkeellelähdössä ja kiihdytyksessä lämpimänä kone ns. rupeltaa ne kierrokset ylöspäin. Kevyesti kaasulla kierrokset nousevat ok. Vikakoodeja ei ole.

Vaihdettu:
Tulpat, tulpanjohdot, puola, bensansuodatin, puhdistettu t-map, lämmöt nousee ok, egr:llä ei vaikutusta, läpät poistettu käytöstä jo aiemmin, niiden asento ok. Ilmansuodatin vaihdettu. Akku ok, ei alipainevuotoja (ainakaan löytynyt vielä). Lambda anturin jännitte vaihtuu , eli ainakin siellä jotain elämää on.

Mitähän tässä vielä keksisi? Jostainhan se vika on löydyttävä, kiitokset etukäteen.
Onkos tossa sähköinen kaasu, löytyiskö sieltä mitään.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
JYLPPY1982
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Kesä 2017 18:52

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja JYLPPY1982 »

Mikey74 kirjoitti:Juu, toivotaan että jää tuohon tuo vika. Mikähän laturi näihin käy kun motonet myy useampaa mallia, osa on vapaakytkimellä ja isompitehoisia, onko kiinnitys sama ja onko laturissa itsessään automatiikka hoitelemaan tuon vapaakytkimen?
Selvisikö vika?
appa83
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Elo 2017 20:55

Re: Mondeo, 1.8 duratec nykii ("kaikki" kokeiltu ja luettu)

Viesti Kirjoittaja appa83 »

Itsellä on saman suuntaiset ongelmat -04 mondeossa. olisin kiitollinen tiedosta, tuliko laturin vaihdolla kuntoon? vai ajetaanko ns. vika ulos? :D
Vastaa Viestiin