Vaihdoin uudet levyt ja palat eteen ja taakse (Brembo). Aikasemmin vaihtanu vaan osan osista, mutta tällä kertaa kaikki kerralla. Jarrutusteho on ollu ekoilla muutamalla sadalla kilometrillä huono ja etsiskelly netistä suositeltua tapaa sisäänajaa jarrut ja saada siten hyvä pysähtymisteho irti. Parhaillaan uusien jarrujen teho on huonompi kuin 114tkm ajetuissa vanhoissa jarruissa.
Löysin googlella muutamat ohjeet eri automerkkien foorumeilta ja yhden vianorin sivuilta. Sit löysin aika hyvän ohjeen EBC Brakesin sivuilta:
http://ebcbrakes.com/articles/bedding-in/ Toisissa lukee et pitää lämmittää jarrut ja tehä sarjoissa napakoita jarrutuksia ja sitten ajaa hissukseen et jarrut jäähtyy. Sitten taas EBC:n ohje, että uusilla levyillä ja paloilla joutuu ajaa rauhassa melko pitkään, että osat asettuu ja sen jälkeen vasta toi syklinen lämmittely ja kovemmat jarrutukset.
Itse oon ajellu viime kilometrit jotain tuolta väliltä. Löysin tuon EBC:n ohjeen vasta äsken ja omassa autossa näyttäs menevän juuri niinkuin tuossa lukee. Eli täytyy kai jatkaa ajelua rauhakseltaan ja odotella, että palat alkaa ottaa kiinni koko alueelta.
Kaverilla on 1.6 tdci Focus, jossa pitäs olla saman kokoset jarrut kun omassa. Se pysähty kyllä huomattavasti ärhäkkäämmin ja jarrut "puri" paremmin.
Onko toi EBC:n ohje ihan käypä normaalijarruille ja arkikäyttöön?
Uusien jarrujen sisäänajo
Uusien jarrujen sisäänajo
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: Uusien jarrujen sisäänajo
Mä en osaa sanoa tosta sisäänajosta, mutta eikös se ala näkymään niistä jarrulevyjen kulumisista, että ottaako ne kiinni ja on kiiltäviä. Muutaman pienen jarrutuksen jälkeen soralla ja asfaltilla koittaa ja kattoo onko ne kiiltäviä ja lämpimiä...ellei ota kiinni, niin ne alkaa heti ruostumaan..
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Uusien jarrujen sisäänajo
Sen kun ajelet vaan ja jarruttelet kunnolla. Kyllä se siitä. On vain sattunut ehkä vähän kovemmat palat, eikä ne uutena nappaa kiinni niin kuin vanhat, jotka oli siis orkkispalat ja ehkä pehmeämmät. Kestää aikansa ennen kuin täysi pito löytyy. Ja rasvat palaa pois, vai putsasitko levyt ennen asennusta?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Uusien jarrujen sisäänajo
Rasvathan täytyy pestä cleanerillä tai tinnerillä tms AINA levyistä pois,ei niitä voi semmosenaan koskaan paketista suoraan alle laittaa!
Ajoa vaan niin alkaa stoppaamaan jos jarrut muuten on ok
Ajoa vaan niin alkaa stoppaamaan jos jarrut muuten on ok
Re: Uusien jarrujen sisäänajo
Juu, tottakai poistin rasvat. En huoltanut jarruja ekaa kertaa
Männät liikku ihan hyvin ja mulla oli niiden puristamiseen se työkalu entuudestaan. Ja tietty perus liukutappien putsaus ja oikeanlaista rasvaa niihi. Toisessa takasatulassa ollu vähän jotain orastavaa käppärivikaa jo melkein uudesta. Ehkä menny se automaattisäätö jotenkin pieleen. Jarrunesteet vaihdettu 2v välein tarkasti. Alla oli tosiaan Fordin alkuperäis levyt ja palat. Takapalat tais olla kuitenkin Aten tekstillä niinku satulatki. Poljintuntuma on hyvä, koska en avannu piiriä toisin kuin korjausopas neuvoo. Imasin vähän säiliöstä pois kun meinas tulla yli. Seuraillaan.

ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000