Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Ääh, nyt jäi kiinni katsastuksessa alatukivarresta takana vasemmalla, ruostevaurioitunut kupista...jotenkin jäi häiritsemään, että mikä merkitys sillä jousikupin keskiosalla on sen kanssa, että toimiikos se vai ei, koska ei se jousi ikinä siitä läpi tule ?
Onkos joku niitä siitä hitsannu/hitsauttanut tai vaihtanut/vaihdattanut koko tukivartta, että olikos se mimmonen homma ? Uusi alatukivarsikaan ei niin hirveästi näyttäis Motonetissa maksavan n. 60 €., mitäs muuta siinä kannattais samalla vaihtaa..
tursas kirjoitti: Uusi alatukivarsikaan ei niin hirveästi näyttäis Motonetissa maksavan n. 60 €., mitäs muuta siinä kannattais samalla vaihtaa..
Molemmat puslat poikittaiseen tukivarteen jos vaihtoon menee, sisäpäähän pusla saattoi muuten kuulua paketissa, mutta ulkopää ei. Samalla joudut koiranluut irrottaan niin ne tietty samalla kertaa. Nuo nyt ainakin kerran pois joutuu ottamaan. Muista merkitä epäkeskopultti hyvin irroittaessa tai käytä suosiolla nelipyöräsuuntauksessa vaihdon jälkeen.
Juuri tuli vaihdettua motonetin tukivarret alle...MUTTA!
Tukivarressa oleva reikä koiranluulle/vakaajatangolle on PALJON isompi kuin alkuperäinen reikä. Alkuperäisessä tukivarressahan reikä vakaajalle on sellainen että pulttiosa menee juuri läpi.
Motonetin mallissa (Moog) reikä on 3 kertaa isompi, eikä ainakaan Motonetistä löytynyt koiranluu jossa olisi niin iso pohja että pysyisi kolossa. Mikähän ihme viritys se on?
Laitettiin prikoja nyt alustavasti väliin kun ei muuta ollut, mutta ei se mikään pysyvä ratkaisu voi olla.
Onko täällä muita jotka ovat asentaneet Motonetin/Moogin takatukivarret alle?
Edit: Käväsin motonetissa mittaamassa reikän kokoa, 19.8 mm. Koiranluussaham on 10 mm pultti. Olivat Motonetissäkin ihmeissään moisesta, ja ihmetteli ettei kukaan ole heille ilmoittanut asiasta mitään. Kertoivat tarkistavansa asiaa ja palaavat.
No, silläaikaa minä hitsaa 20 mm prikan jossa 10 mm reikä kiinni 40-milliseen prikkaan, ja tulppaan sen mokoman...
Ford Escort CLX 1.6->Ford Fiesta XR2i->Ford Escort RS2000 -93->Ford Mondeo -01->Ford Focus -05->Ford Fiesta -12->Ford Focus -17 ->Ford Kuga-18->Focus Active 1.5 A8 STW -21
Ja paljon, paljon muita merkkejä ja malleja...
Tuossa jousikupissa saisi kyllä olla ihan reilunkokoinen reikä keskellä josta hiekkasorasavivesischaisse pääsisi pois ja tukivarrella olisi tupla elinikä. Minun pitäisi vaihtaa tuo takavasemmalle.
Miten tuo epäkeskopultti lähtee irti...kun tuntuu olevan melko lailla jumissa?
Rusty kirjoitti:Tuossa jousikupissa saisi kyllä olla ihan reilunkokoinen reikä keskellä josta hiekkasorasavivesischaisse pääsisi pois ja tukivarrella olisi tupla elinikä. Minun pitäisi vaihtaa tuo takavasemmalle.
Miten tuo epäkeskopultti lähtee irti...kun tuntuu olevan melko lailla jumissa?
Mä vaihatin sen paikallisella pajalla, hain etukäteen myös sen epäkeskopultin merkkiliikkeestä (20 €), kun se irrotetaan rälläkällä, jonkinlainen takapyörien suuntaus/mittaus on samalla tehtävä.
Rusty kirjoitti:Meinaatko ettei mitenkään saa ehjänä pois?
Silleen se korjaaja etu- ja jälkikäteen sano. Se on semmonen epäkeskopultti, jonka toiminta/tarkoitus käytännössä jai mulle vähän epäselväksi. Olisko tarkoitettukin kertakäyttökamaksi ? Voi se toki olla niinkin, että sen pultin laitto ja vaihto sitten helpottaa asentajan työtä..
tursas kirjoitti:
Silleen se korjaaja etu- ja jälkikäteen sano. Se on semmonen epäkeskopultti, jonka toiminta/tarkoitus käytännössä jai mulle vähän epäselväksi. Olisko tarkoitettukin kertakäyttökamaksi ? Voi se toki olla niinkin, että sen pultin laitto ja vaihto sitten helpottaa asentajan työtä..
Takapään pyörän suuntaukseen tarvitaan se epäkesko pultti hankala säätää jos puuttuu tai on jumissa..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Mutterin sain pois, mutta pultti ei peräytynyt sitten millään vaikka oli öljytty ja lämmitetty.
Tursas:
Eihän tuon epäkeskopultin toiminnassa ole mitään sinällään ihmeellistä...siinä pultissa on epäkesko "muoto" vähän niin kuin kiinteä prikka epäkeskoksi asennettuna, joka vastaa siihen apurungon pinnassa olevaan muotoon ja kun sitä pulttia pyörittää niin sen epäkeskon muodontakia tukivarren asema muuttuu ja samalla suuntaus muuttuu. Samalla se pitää tietenkin tukivartta kiinni autossa. Vähän niinkuin pakollinen osa
Rusty kirjoitti:Mutterin sain pois, mutta pultti ei peräytynyt sitten millään vaikka oli öljytty ja lämmitetty.
Tursas:
Eihän tuon epäkeskopultin toiminnassa ole mitään sinällään ihmeellistä...siinä pultissa on epäkesko "muoto" vähän niin kuin kiinteä prikka epäkeskoksi asennettuna, joka vastaa siihen apurungon pinnassa olevaan muotoon ja kun sitä pulttia pyörittää niin sen epäkeskon muodontakia tukivarren asema muuttuu ja samalla suuntaus muuttuu. Samalla se pitää tietenkin tukivartta kiinni autossa. Vähän niinkuin pakollinen osa
Niinpä niin, kattelin tossa vielä asiaa korjauskirjasta, niin siinä painotetaan, että ehdottomasti jousi ensin pois ennenkuin tukivartta irrotetaan, liekö sillä sitten merkitystä sen pultin irtoamisen kanssa..
Puslajumppa meneillään takapäähän ja nyt tuumailin että olisiko sittenkin tuon alapoikkitaisen sisemmän puslan saanut kanssa vaihdettua, siis sen mikä jousikupissa ja mihin epäkeskospultti tulee..? Pihuuksissani mietin josko sekin meisi samalla ettei tarvitsisi tuota koko tukivartta laittaa kun muuten ovat entiset hyvännäköset ja ruosteettomat..