Focus MK1 tyhjäkäynti katkoo satunnaisesti vain vapaalla vaihteella.
Lähetetty: 04 Kesä 2016 08:13
Focus -00 1.6 zetec automaatti
Auto toimii ihan hyvin kun sillä vain ajaa. Ei mitään ongelmia eli ei nykimistä tai huonoa käynnistystä. En ole huomannut ongelmia kiihtyvyydessä. Mutta tyhjäkäynti automaattilaatikolla sitten hieman temppuilee, mutta VAIN KONE LÄMPIMÄNÄ (ryyppy täysin pois). Kun laittaa vaihteen (D, R, 1 ja 2), niin tyhjäkäynti on aivan tasaista (tyhjäkäynnin korotus) kun kuuntelee ja seuraa kiekkamittarin neulaa silmä kovana. Mutta vapaalla (P ja N) alkaa tyhjäkäynti aaltoilemaan hieman (ehkä 700-1000 satunnaisesti vaik muuten 800-900) ja pakoputkesta sekä ilmanputsarin takaa (imuputkesta) kuunneltuna ihan kuin jäisi yksittäisiä syttymisiä väliin eikä siis ilman ilmanputsaria ole vaikutusta (tukkeutuneisuus). Katsastuksesta auto meni läpi päästöjen puolesta kuitenkin. Vikakoodeja ei löydy. Imuvuotoja ei löydy (jarrucleaner ei nosta kierroksia kun suihkii ympäriinsä konetta). Palstalla oli puhetta huohotusletkujen kulahtamisesta, mutta ne näyttävät hyviltä. Öljyä ei huohotusletku ole myöskään huohottanut ilmanputsarille. Kokeiltu ottaa pieni alipaineletku irti tehden tahalleen pieni imuvuoto, muttei vaikutusta (pahentumista aaltoiluun). Tulpat näyttivät hyviltä ja varmuuden vuoksi laitoin vielä pienemmän kärkivälin. Laturi lataa noin 14.9v, joten puolakin saa varmasti kunnon voltit myös tyhjäkäynti kierroksilla (ei tosin pystytty mittaamaan puolalle saakka). Tyhjäkäyntiventtiili puhdistettu vuosi sitten eikä silloinkaan ollut juurikaan likainen.
Kun vapaalla laittaa ilmastoinnin päälle tai kääntelee rattia (tyhjäkäynnin korotus), niin käy taas ihan hienosti ja tasaisesti. Ohittaako tyhjäkäynnin korotus jonkin komponentin ottaen vain arvot suoraan boxin muistista? Eli ohittaa takkuilevan tai vioittuneen komponentin?
Kokeilin vaihtaa surullisen kuuluisan puolan, mutta ei auttanut. Onpahan nyt minulla varapuola valmiina tulevaisuutta varten. Jos vikaa olisi tulpissa, sytytysjohdoissa, tyhjäkäyntiventtiilissä, lambdassa, suuttimissa, polttoainesuodattimessa yms.... niin eikös silloin pitäisi tyhjäkäynnin vaeltaa kaikissa muissakin tyhjäkäynnin tilanteissa eli eri vaihteilla (myös ajaessa), rattia käännellen, ilmastointi päällä jne.?
Ainut epäilemäni vika on ilmamassamittari, jota ei ole ainakaan 7 vuoteen putsattu. Kun ottaa ilmamassamittarin liittimen irti, niin kone alkaa käymään ihan tasaisesti ilmeisesti varaohjelman voimin. Moottorin vikavalo ei syty. Mutta kun laittaa takaisin töpselin ilmamassamittariin, niin tyhjäkäynnin aaltoilu palaa. Kokeilen ostaa siihen tarkoitettua puhdistusainetta ja avata pihdeillä suojatut erikois torx ruuvit (ote ruuvin sivulta reunoista). Ilmamassamittaria ei ole puhdistettu ainakaan 7 vuoteen.
Mutta pitkän alustuksen jälkeen että onko ilmamassamittarini menossa kenties rikki vai auttaako usein vain puhdistus zetec 1.6 koneessa? Ja jos ei auta puhdistus niin mitä sitten vielä voi kokeilla? Voisin myös ostaa suuttimien puhdistusainetta mitä laitetaan polttoaineen joukkoon, mut vaikea uskoa että siitäkään on apua.
Auto toimii ihan hyvin kun sillä vain ajaa. Ei mitään ongelmia eli ei nykimistä tai huonoa käynnistystä. En ole huomannut ongelmia kiihtyvyydessä. Mutta tyhjäkäynti automaattilaatikolla sitten hieman temppuilee, mutta VAIN KONE LÄMPIMÄNÄ (ryyppy täysin pois). Kun laittaa vaihteen (D, R, 1 ja 2), niin tyhjäkäynti on aivan tasaista (tyhjäkäynnin korotus) kun kuuntelee ja seuraa kiekkamittarin neulaa silmä kovana. Mutta vapaalla (P ja N) alkaa tyhjäkäynti aaltoilemaan hieman (ehkä 700-1000 satunnaisesti vaik muuten 800-900) ja pakoputkesta sekä ilmanputsarin takaa (imuputkesta) kuunneltuna ihan kuin jäisi yksittäisiä syttymisiä väliin eikä siis ilman ilmanputsaria ole vaikutusta (tukkeutuneisuus). Katsastuksesta auto meni läpi päästöjen puolesta kuitenkin. Vikakoodeja ei löydy. Imuvuotoja ei löydy (jarrucleaner ei nosta kierroksia kun suihkii ympäriinsä konetta). Palstalla oli puhetta huohotusletkujen kulahtamisesta, mutta ne näyttävät hyviltä. Öljyä ei huohotusletku ole myöskään huohottanut ilmanputsarille. Kokeiltu ottaa pieni alipaineletku irti tehden tahalleen pieni imuvuoto, muttei vaikutusta (pahentumista aaltoiluun). Tulpat näyttivät hyviltä ja varmuuden vuoksi laitoin vielä pienemmän kärkivälin. Laturi lataa noin 14.9v, joten puolakin saa varmasti kunnon voltit myös tyhjäkäynti kierroksilla (ei tosin pystytty mittaamaan puolalle saakka). Tyhjäkäyntiventtiili puhdistettu vuosi sitten eikä silloinkaan ollut juurikaan likainen.
Kun vapaalla laittaa ilmastoinnin päälle tai kääntelee rattia (tyhjäkäynnin korotus), niin käy taas ihan hienosti ja tasaisesti. Ohittaako tyhjäkäynnin korotus jonkin komponentin ottaen vain arvot suoraan boxin muistista? Eli ohittaa takkuilevan tai vioittuneen komponentin?
Kokeilin vaihtaa surullisen kuuluisan puolan, mutta ei auttanut. Onpahan nyt minulla varapuola valmiina tulevaisuutta varten. Jos vikaa olisi tulpissa, sytytysjohdoissa, tyhjäkäyntiventtiilissä, lambdassa, suuttimissa, polttoainesuodattimessa yms.... niin eikös silloin pitäisi tyhjäkäynnin vaeltaa kaikissa muissakin tyhjäkäynnin tilanteissa eli eri vaihteilla (myös ajaessa), rattia käännellen, ilmastointi päällä jne.?
Ainut epäilemäni vika on ilmamassamittari, jota ei ole ainakaan 7 vuoteen putsattu. Kun ottaa ilmamassamittarin liittimen irti, niin kone alkaa käymään ihan tasaisesti ilmeisesti varaohjelman voimin. Moottorin vikavalo ei syty. Mutta kun laittaa takaisin töpselin ilmamassamittariin, niin tyhjäkäynnin aaltoilu palaa. Kokeilen ostaa siihen tarkoitettua puhdistusainetta ja avata pihdeillä suojatut erikois torx ruuvit (ote ruuvin sivulta reunoista). Ilmamassamittaria ei ole puhdistettu ainakaan 7 vuoteen.
Mutta pitkän alustuksen jälkeen että onko ilmamassamittarini menossa kenties rikki vai auttaako usein vain puhdistus zetec 1.6 koneessa? Ja jos ei auta puhdistus niin mitä sitten vielä voi kokeilla? Voisin myös ostaa suuttimien puhdistusainetta mitä laitetaan polttoaineen joukkoon, mut vaikea uskoa että siitäkään on apua.