Focus MK1 tyhjäkäynti katkoo satunnaisesti vain vapaalla vaihteella.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Focus MK1 tyhjäkäynti katkoo satunnaisesti vain vapaalla vaihteella.

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Focus -00 1.6 zetec automaatti

Auto toimii ihan hyvin kun sillä vain ajaa. Ei mitään ongelmia eli ei nykimistä tai huonoa käynnistystä. En ole huomannut ongelmia kiihtyvyydessä. Mutta tyhjäkäynti automaattilaatikolla sitten hieman temppuilee, mutta VAIN KONE LÄMPIMÄNÄ (ryyppy täysin pois). Kun laittaa vaihteen (D, R, 1 ja 2), niin tyhjäkäynti on aivan tasaista (tyhjäkäynnin korotus) kun kuuntelee ja seuraa kiekkamittarin neulaa silmä kovana. Mutta vapaalla (P ja N) alkaa tyhjäkäynti aaltoilemaan hieman (ehkä 700-1000 satunnaisesti vaik muuten 800-900) ja pakoputkesta sekä ilmanputsarin takaa (imuputkesta) kuunneltuna ihan kuin jäisi yksittäisiä syttymisiä väliin eikä siis ilman ilmanputsaria ole vaikutusta (tukkeutuneisuus). Katsastuksesta auto meni läpi päästöjen puolesta kuitenkin. Vikakoodeja ei löydy. Imuvuotoja ei löydy (jarrucleaner ei nosta kierroksia kun suihkii ympäriinsä konetta). Palstalla oli puhetta huohotusletkujen kulahtamisesta, mutta ne näyttävät hyviltä. Öljyä ei huohotusletku ole myöskään huohottanut ilmanputsarille. Kokeiltu ottaa pieni alipaineletku irti tehden tahalleen pieni imuvuoto, muttei vaikutusta (pahentumista aaltoiluun). Tulpat näyttivät hyviltä ja varmuuden vuoksi laitoin vielä pienemmän kärkivälin. Laturi lataa noin 14.9v, joten puolakin saa varmasti kunnon voltit myös tyhjäkäynti kierroksilla (ei tosin pystytty mittaamaan puolalle saakka). Tyhjäkäyntiventtiili puhdistettu vuosi sitten eikä silloinkaan ollut juurikaan likainen.

Kun vapaalla laittaa ilmastoinnin päälle tai kääntelee rattia (tyhjäkäynnin korotus), niin käy taas ihan hienosti ja tasaisesti. Ohittaako tyhjäkäynnin korotus jonkin komponentin ottaen vain arvot suoraan boxin muistista? Eli ohittaa takkuilevan tai vioittuneen komponentin?

Kokeilin vaihtaa surullisen kuuluisan puolan, mutta ei auttanut. Onpahan nyt minulla varapuola valmiina tulevaisuutta varten. Jos vikaa olisi tulpissa, sytytysjohdoissa, tyhjäkäyntiventtiilissä, lambdassa, suuttimissa, polttoainesuodattimessa yms.... niin eikös silloin pitäisi tyhjäkäynnin vaeltaa kaikissa muissakin tyhjäkäynnin tilanteissa eli eri vaihteilla (myös ajaessa), rattia käännellen, ilmastointi päällä jne.?

Ainut epäilemäni vika on ilmamassamittari, jota ei ole ainakaan 7 vuoteen putsattu. Kun ottaa ilmamassamittarin liittimen irti, niin kone alkaa käymään ihan tasaisesti ilmeisesti varaohjelman voimin. Moottorin vikavalo ei syty. Mutta kun laittaa takaisin töpselin ilmamassamittariin, niin tyhjäkäynnin aaltoilu palaa. Kokeilen ostaa siihen tarkoitettua puhdistusainetta ja avata pihdeillä suojatut erikois torx ruuvit (ote ruuvin sivulta reunoista). Ilmamassamittaria ei ole puhdistettu ainakaan 7 vuoteen.

Mutta pitkän alustuksen jälkeen että onko ilmamassamittarini menossa kenties rikki vai auttaako usein vain puhdistus zetec 1.6 koneessa? Ja jos ei auta puhdistus niin mitä sitten vielä voi kokeilla? Voisin myös ostaa suuttimien puhdistusainetta mitä laitetaan polttoaineen joukkoon, mut vaikea uskoa että siitäkään on apua.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus MK1 tyhjäkäynti katkoo satunnaisesti vain vapaalla vaihteella.

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Eipä ollut ilmamassamittarin puhdistuksesta selvää apua. Sen verran päivitystä että kyllä niitä sytytyskatkoksia kuulee myös hieman kierroksillakin vapaalla (P ja N) kun kesäpäivänä on kumpikin ikkuna auki ja parkissa korvat höröllä kuuntelee. Kun koittaa sitten ajella vaihde päällä pää ikkunasta ulkona, niin ei sitten taas kuule mitään katkoksia. Mystistä. Tulee toki mieleeni "salaliittoteorioita" että päästömittauksia vasten pyritään laittamaan mahdollisemman hyvät arvot pakokaasujen osalta (laihat P ja N vaiheella), mutta ajomukavuuden turvaamiseksi käsketäänkin ruiskuttamaan hieman tuhdimpi annos kun ei niitä pakokaasuarvoja kai vaihde päällä mitata? ;)

Sen verran tuli mieleeni myös että minulla on haitariosasta pakoputki "poikki" ja on ollut jo useamman vuoden. Tuli sellainenkin teoria mieleeni että se on nyt heilunut siellä aikansa ja "sisäputki" hakannut jo väljemmän reiän hiljakseen jolloin paremmin pääsee myös kenties happea imemään pakoputkistoon, jolloin sekoittaa lambda anturia? Ja sitten vain vaihde päällä ohjelma syöttääkin pikkuisen jytkympää seosta, jolloin pakokaasut on tuhdimpia eikä vaikuta myöskään tyhjäkäynnillä lambdan toimintaan? Katsastuksesta sain kuitenkin ihan hyvät pakokaasuarvot joten vaikeata taas uskoa että siitä olisi kyse vapaalla vaihteella tyhjäkäynnin aaltoilu. Olen miettinyt että jos koitan kokeeksi jotain rättiä sinne laittaa väliin ikäänkuin tiivistäen pakoputkea väliaikaisesti testin ajaksi, että alkaako käymään paremmin. Pystyykö joku vahvistamaan että kun haitariosan vaihtoi uuteen tiiviimpään versioon, niin tyhjäkäyntiaaltoilut ja katkokset hävisivät eli selvää vaikutusta? On sen verran ikävä homma tuo haitariosan vaihto etten viitsisi siihen ryhtyä ennenkuin on ihan pakko.

Täytyy joku kerta vielä ajaa tankki tyhjemmäksi ja tankata 98E bensiiniä kokeeksi kun aina olen käyttänyt 95E. Eihän noissa ole kai kuin parin prossan energia-arvon heitto, mutta joihinkin autoihin (moottoreissa) on vaikuttanut tyhjäkäyntiongelmissa.
Vastaa Viestiin