Sivu 1/1

Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Lähetetty: 06 Touko 2016 10:53
Kirjoittaja Kyytsis
Terve,

käyntihäikän syy alkoi selvitä kun sain puristupaineet mitattua. Ykkössylinterissä oli painetta kuivana 4,5bar ja kun lisäsi tipan öljyä niin 6 bar. Muissa 11.5 - 12 bar eli alhaiset on.

Millainen operaatio tuo kannen irrotus on itse? Purkamista on jonkin verran ja jotenkin kone pitänee lukita että saa jaon aikanaan myös paikalleen. Pitääkö moottorin korvake avata, muutenhan tuonne vauhtipyörälle on vähän paha päästä käsiksi?

Onko kokemuksia Uudeltamaalta edukkaasta paikasta joka tällaisen rempan tekisi?

Kiitos vinkeistä..

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Lähetetty: 06 Touko 2016 11:15
Kirjoittaja pasleh
Muutama erityistyökalu tarvitaan, T55 muistaakseni kannenpultteihin ja E10 (kokoa en muista tarkemmin) irroitukseen.

Pasi

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Lähetetty: 07 Touko 2016 15:24
Kirjoittaja Kyytsis
Ja lukituskalut nokkiin ja lohkoon?

Mittasin venttiilivälykset ja ne oli liian tiukat, saako noita säädettyä ilman nokkien poistoa?

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Lähetetty: 07 Touko 2016 21:47
Kirjoittaja Tpa
Kyytsis kirjoitti:Ja lukituskalut nokkiin ja lohkoon?

Mittasin venttiilivälykset ja ne oli liian tiukat, saako noita säädettyä ilman nokkien poistoa?
Nokat saat lukittua vaikka lattaraudan palasella ja lohkoon tais käydä poranterä :) Musta kantinen zetec tais olla ainut mistä voi säätää venttiili?

säätö tapahtuu säätölevyillä. Niiden vaihtamiseksi täytyy olla erikoistyökalu (?)
tai sitten nokat irrottaa Noin kirjoittanut joku muu toisessa topikissa

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Lähetetty: 08 Touko 2016 09:51
Kirjoittaja pasleh
Silvertopissa hydrauliset nostajat, blacktopissa paloilla säädettävät. Nokat lukitaan 5mm lattaraudalla, blacktopissa on vielä se lukitustappi kampiakselille. Silverin Kampuran hihnapyörässä on viiva ja öljypohjassa "nuoli" niin näkee onko kohdallaan.

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Lähetetty: 09 Touko 2016 19:49
Kirjoittaja Kyytsis
tilasin ebaystä noi lukituskalut, 18€. Aika edukkaasti saisi ehjiä kansia venttiileineen, jos hommaisi sellaisen ja pulttaisi vaan kiinni. Kyseessä blacktop.

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Lähetetty: 09 Touko 2016 21:43
Kirjoittaja futura68
Kantta ei ole, mutta 196tkm ajettu moottori löytyy... On vielä kiinni -99 Mondeossa, joten koekäyttömahdollisuuskin on... Kyllähän tuon kannen irrottaa ja asentaa, mut itse kansi pitää käyttää koneistamolla tai jollain kansimiehellä... Se pitää plaanata, venttiilit hioa, seetit koneistaa, venttiilit säätää... ja koska prikkasäätö, pitää olla lajitelma prikkoja... Eikä tuo kansiremppa välttämättä riitä, vikaa voi olla myös alakerrassa...Joten, tuu ostamaan koko kone 350€:lla, tulee varmaan halvemmaksi kuin tuo korjaus...

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Lähetetty: 09 Touko 2016 21:48
Kirjoittaja Kyytsis
on siinä koko koneen laittamisessakin hommaa, varsinkin pihalla tehtynä. Öljypohja pitäisi varmaan vaihtaa, samoin anturit sun muut himmelit että pelaa uudemmassa Tourneossa.

Eikös ehjän kannen voi vaan nakata kiinni? Toki jos tosi hyvän haluaa... mutta kun ei ehdi harrastaa.

Re: Kansiremontin teko itse, Zetec 1.8

Lähetetty: 09 Touko 2016 23:20
Kirjoittaja Mk2Cortina
futura68 kirjoitti:Joten, tuu ostamaan koko kone 350€:lla, tulee varmaan halvemmaksi kuin tuo korjaus...
Useita moottoreita vuosien varrella ostaneena voin sanoa varmuudella, että 350€ toimivasta moottorista on halpa hinta.

Vasta laitoin yhden neloskoneen varalle. Tuohon moottoriin tuli uudet männänrenkaat, kiertokangenlaakerit, kiertokangenpultit, runkolaakeripultit, öljypumppu, ohjurinkumit, kannentiiviste, kannenpultit, kampiakselin etu- ja takapääntiivisteet sekä nokkaketjusarja.

Pelkille välttämättömille huolto-osille tuli hintaa yli 600€. Plus valtava määrä työtä ja tarvikkeet.