Sivu 1/1

Endura DI autotalliin

Lähetetty: 28 Huhti 2016 21:06
Kirjoittaja turboruuvi
Taitaa olla edessä mulle uusi tilanne. Pitäisi tutkiskella -99 Focus 1.8 TD farkun moottoria, ja vähän arastelisin läjäyttää sitä
kylmästi autotallin lattialle, kun varoittelevat jo kevittämästä tunkilla öljypannusta.

Niitä telineitäkin on, mutta mahtaako Endura DI olla raskaan puoleinen enimmälle osalle niitä telineitä?
Vai miten väki on asian hoitanut? Jostain muistelisin kuulleeni, että Endura DI painaisi n. 500 kg (valurautaa).

Viasta en ole saanut tolkkua (outo "koliseva" käyntiääni) onko yläosassa vai alaosassa - en edes stetoskoopilla.
Joka suunnasta kuuluu suunnilleen yhtä voimakkaana, joten kai se on avattava sekä ylhäältä että alhaalta.
Sikäli, tietty, pukki olisi varmaan kätevä, vaan millainen? Työttömälle voi moni kätevä vehe, tietty, olla liian kalliskin.

"Norsu" mulla on (max 2 tonnia).

Muita hyviä vinkkejä asiaan liittyen?

Re: Endura DI autotalliin

Lähetetty: 28 Huhti 2016 21:14
Kirjoittaja focst
Kuormalava ja pahvia päälle..moottori pukki tietysti ois kätevä mutta ei sitä yhden homman takia kannata ostaa jos on raha tiukassa.. todennäköisesti kiertokangen laakeri vika..

Re: Endura DI autotalliin

Lähetetty: 28 Huhti 2016 23:35
Kirjoittaja turboruuvi
Prkl, kuormalavaa ei taida löytyä, mutta muuta puuta sentään. Ja muutama vanha pahvilaatikko.

Varmaan Motonetin 450 kg pukki on liian heppoinen (59 eur).

Ai niin, ja kiitti vinkistä (kiertokangen laakerit).

Re: Endura DI autotalliin

Lähetetty: 28 Huhti 2016 23:51
Kirjoittaja yritäedes
turboruuvi kirjoitti:Jostain muistelisin kuulleeni, että Endura DI painaisi n. 500 kg (valurautaa).
Suurimmat Fordin valurauta-isolohko V8 painaa noin 300 kg...
Eiköhän joku 140- 150 kg ole lähempänä totuutta tuon endura DI suhteen (+ laatikko)

Re: Endura DI autotalliin

Lähetetty: 29 Huhti 2016 11:56
Kirjoittaja turboruuvi
Oon yrittänyt etsiä moottorin painoa (yritin joskus aiemminkin - en muista miksi) vaan ei missään mitään selvästi ilmaistuna.

Re: Endura DI autotalliin

Lähetetty: 29 Huhti 2016 18:45
Kirjoittaja Mk2Cortina
turboruuvi kirjoitti:
Niitä telineitäkin on, mutta mahtaako Endura DI olla raskaan puoleinen enimmälle osalle niitä telineitä?
Vai miten väki on asian hoitanut? Jostain muistelisin kuulleeni, että Endura DI painaisi n. 500 kg (valurautaa).

Viasta en ole saanut tolkkua (outo "koliseva" käyntiääni) onko yläosassa vai alaosassa - en edes stetoskoopilla.
Joka suunnasta kuuluu suunnilleen yhtä voimakkaana, joten kai se on avattava sekä ylhäältä että alhaalta.
Sikäli, tietty, pukki olisi varmaan kätevä, vaan millainen? Työttömälle voi moni kätevä vehe, tietty, olla liian kalliskin.
Kuvauksen perusteella vaikuttaa olevan kiertokangenlaakerivika.

Endura turbodiesel painaa muistaakseni noin 180kg joten halpiskonepukkeihin voi laittaa painon puolesta kolme Enduraa.

Moottorin irroitusta varten täytyy laskea myös laatikko alas jotta moottorin saa ilman vippaskonsteja/rikkomista irti.

Ai niin, jakopään ajoitukseen tarvitset ajoitussarjan koska merkkejä ei ole.

Re: Endura DI autotalliin

Lähetetty: 29 Huhti 2016 20:22
Kirjoittaja turboruuvi
Kiitoksia. Sen Motonetin moottoripukin kävin hakemassa (59 eur). 450 kg pitäis kantaa.

Irroitus laatikosta pitikin vielä ihan tsekata. Haynesin manuska löytyy.

Nuo ajoitusjutut olikin tarkoitus tsekata ennen varsinaisia edesottamuksia.
Joko se, miten ajoitukset saa kohdilleen "tyhjästä", tai jos menee kovin hankalaksi, mitä kaikkea pitikään "lukita"/merkitä.

[Edit]
Ajoitussarja?
Tahtooko sanoa: se latikka nokka-akselin päähän(oliko 5mm?) ja 10mm kierretanko ("timing pin" - pitkäkös sen piti olla?) sekä vauhtipyörän lukitus?
Tarvittiinkos muuta?

Re: Endura DI autotalliin

Lähetetty: 29 Huhti 2016 20:52
Kirjoittaja Mk2Cortina
turboruuvi kirjoitti:Kiitoksia. Sen Motonetin moottoripukin kävin hakemassa (59 eur). 450 kg pitäis kantaa.

Irroitus laatikosta pitikin vielä ihan tsekata. Haynesin manuska löytyy.

Nuo ajoitusjutut olikin tarkoitus tsekata ennen varsinaisia edesottamuksia.
Joko se, miten ajoitukset saa kohdilleen "tyhjästä", tai jos menee kovin hankalaksi, mitä kaikkea pitikään "lukita"/merkitä.

[Edit]
Ajoitussarja?
Tahtooko sanoa: se latikka nokka-akselin päähän(oliko 5mm?) ja 10mm kierretanko ("timing pin" - pitkäkös sen piti olla?) sekä vauhtipyörän lukitus?
Tarvittiinkos muuta?
Tuossa on yksi todella halpa sarja mutta se on erinäköinen kuin se mitä olen joskus käyttänyt. Ideana on lukita nokka-akseli takapäästä muistaakseni
5 mm:n lattaraudalla ja koneen etuosassa (sivussa) olevaan (laturin takana) proppuun kierrettävällä ajoituspuikolla saada kampiakseli yläkuolokohtaan (ruuvataan ajoituspuikko jonka jälkeen varovasti käännetään kampiakselia kunnes kampiakselin vastapaino koneen sisällä tapaa ajoituspuikkoon. Siis HYVIN varovasti ettei katkaise ajoituspuikkoa.
Kampiakseli lukitaan vauhtipyörän hammaskehään startin aukosta kiinnitettävään lukitustyökaluun.

Kuva

Itse olen käyttänyt tuollaista:

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-FIESTA-F ... uz1FS6A9Fg

Kuva

Ja järjestys siis: ensin kampiakseli kohdalleen ja sitten vasta nokka-akselin lukitus. Tosin nuohan menevät käsi kädessä kun nokan voi laittaa lähelle ennen työkalun asentamista. Nokka-akselin hahlo siellä takapäässä on epäsymmetrinen joten se käy paikoilleen venttiilikopan tiivistepintaa vastaan ainoastaan yhdessä asennossa.

Lisäksi dieselpumpun hihnapyörässä muistaakseni merkki joka osoittaa täsmälleen ylöspäin. Nokka-akselin hihnapyörässä on kartio jossa ei ole minkäänlaista kiilauraa ja se on TIUKASSA jos sen irroittaa joten varovaisuutta ettei lohkaise sitä ulosvedettäessä.

Nokka-akselin kiristin kiristetään niin että sen liikkumavara jää keskiasentoon.

Tuossa on seikkaperäinen kuvaus ajoituksesta:

http://polepositionplus.com/uk/ppbullet ... _04108.pdf

Re: Endura DI autotalliin

Lähetetty: 30 Huhti 2016 01:55
Kirjoittaja turboruuvi
Rekkalastillinen kiitoksia!

Re: Endura DI autotalliin

Lähetetty: 04 Touko 2016 16:54
Kirjoittaja turboruuvi
Tuo vika ilmestyi viime syksynä, ja nyt aloittelin tutkimuksia.
Pitkälle en ehtinyt, ennen kuin aloin epäillä laturia. Voisiko olla.
En saanut akselista pienillä putkitongeillakaan kääntymään - eikä edes apulaitehihna ollut päällä.

Voisiko olla?
https://www.dropbox.com/s/dxf23xmvt15gm ... i.JPG?dl=0

Re: Endura DI autotalliin

Lähetetty: 04 Touko 2016 17:29
Kirjoittaja emax
Aika mukavan näköinen.
Sitä voi hetken käyttää ilman ulkopuolista remmiä, jos ääni katoaa niin vika tuos. Mutta jos se ei edes tahdo pyöriä, niin kyllä se jotain ääntä on päästäny.

Re: Endura DI autotalliin

Lähetetty: 04 Touko 2016 18:50
Kirjoittaja turboruuvi
Koetin ton "laipan" tyvestä 30 cm putkitongeilla vääntää - en saanut inahtamaankaan.
Ja kun ilman apulaitehihnaa ja hehkutulppia kiersin kampiakselin hihnapyörän pultin päästä, en saanut mitään metallisia ääniä kuulumaan, vaikka stetoskoopilla yritin kuunnella.

Tuo oli se alkuperäinen juttu: viewtopic.php?f=3&t=49133&p=251028#p251028

Re: Endura DI autotalliin

Lähetetty: 04 Touko 2016 19:21
Kirjoittaja emax
Kyllä mä tuon laturin kannalla kovasti olisin, tai sitten sielä on kaks vikaa... Kunpa olis kuullu sen äänen. Oliko se ääni mitenkään riippuvainen moottorin kuormituksesta? Esim. hiljenikö se missään vaiheessa kiihdytystä tai moottorijarrutusta?
Ja jos hiljeni, tekikö se sen säännöllisesti, ja oliko eroa käyntilämpöisellä, ja kylmällä koneella?

Muuten en epäilisi hetkeäkään etteikö se tuo laturi olisi, mutta tämä moottori on aika surullisen kuuluisa hajonneista laakereista/männäntapinheloista.

Re: Endura DI autotalliin

Lähetetty: 04 Touko 2016 20:31
Kirjoittaja turboruuvi
Tuossa alkuperäisessä jutussa yritin kuvailla vikaa.
Siis tuossa: viewtopic.php?f=3&t=49133

Talven auto yli seisoi pihassa etupyörät ramppien päällä.

Re: Endura DI autotalliin

Lähetetty: 20 Kesä 2022 22:48
Kirjoittaja Kristjan
Mk2Cortina kirjoitti: 29 Huhti 2016 20:52
turboruuvi kirjoitti:Kiitoksia. Sen Motonetin moottoripukin kävin hakemassa (59 eur). 450 kg pitäis kantaa.

Irroitus laatikosta pitikin vielä ihan tsekata. Haynesin manuska löytyy.

Nuo ajoitusjutut olikin tarkoitus tsekata ennen varsinaisia edesottamuksia.
Joko se, miten ajoitukset saa kohdilleen "tyhjästä", tai jos menee kovin hankalaksi, mitä kaikkea pitikään "lukita"/merkitä.

[Edit]
Ajoitussarja?
Tahtooko sanoa: se latikka nokka-akselin päähän(oliko 5mm?) ja 10mm kierretanko ("timing pin" - pitkäkös sen piti olla?) sekä vauhtipyörän lukitus?
Tarvittiinkos muuta?
Tuossa on yksi todella halpa sarja mutta se on erinäköinen kuin se mitä olen joskus käyttänyt. Ideana on lukita nokka-akseli takapäästä muistaakseni
5 mm:n lattaraudalla ja koneen etuosassa (sivussa) olevaan (laturin takana) proppuun kierrettävällä ajoituspuikolla saada kampiakseli yläkuolokohtaan (ruuvataan ajoituspuikko jonka jälkeen varovasti käännetään kampiakselia kunnes kampiakselin vastapaino koneen sisällä tapaa ajoituspuikkoon. Siis HYVIN varovasti ettei katkaise ajoituspuikkoa.
Kampiakseli lukitaan vauhtipyörän hammaskehään startin aukosta kiinnitettävään lukitustyökaluun.

Kuva

Itse olen käyttänyt tuollaista:

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-FIESTA-F ... uz1FS6A9Fg

Kuva

Ja järjestys siis: ensin kampiakseli kohdalleen ja sitten vasta nokka-akselin lukitus. Tosin nuohan menevät käsi kädessä kun nokan voi laittaa lähelle ennen työkalun asentamista. Nokka-akselin hahlo siellä takapäässä on epäsymmetrinen joten se käy paikoilleen venttiilikopan tiivistepintaa vastaan ainoastaan yhdessä asennossa.

Lisäksi dieselpumpun hihnapyörässä muistaakseni merkki joka osoittaa täsmälleen ylöspäin. Nokka-akselin hihnapyörässä on kartio jossa ei ole minkäänlaista kiilauraa ja se on TIUKASSA jos sen irroittaa joten varovaisuutta ettei lohkaise sitä ulosvedettäessä.

Nokka-akselin kiristin kiristetään niin että sen liikkumavara jää keskiasentoon.

Tuossa on seikkaperäinen kuvaus ajoituksesta:

http://polepositionplus.com/uk/ppbullet ... _04108.pdf


Moi, olen lukenut tätä vanha keskustelu ja mulla tarvitse vkl vaihtaa se Jakopää mondeossa mutta ku en saa enää mistään tuota työkalu sarja, jos sattumalta tietäisit kiellä olisi edelä Suomessa sellaista lainata korvausta vastaan. Olisin erittäin kiitollinen.

T. Kristjan