jonkin aikaa kaivelin tietoa foorumilta kaiveltuani, josko löytyisi kohtalontoveria kyseiseen ongelmaan. Jonkun verran vastaavia viitteitä löytyi, mutta mikään ei oikeastaan vastannut omaa ongelmaa. Tai sitten lukutaitoa pitää kehittää
Onko kenelläkään "tarkkaa" arviota, mistä voi johtua seuraavanlainen ongelma:
Käynnistyksen yhteydessä tuntuu kaikki sähkölaitteet pelaavan normaalisti, puhallin toimii täydellä teholla, ikkunat avautuu joutuisasti, pyyhkimet liikkuu kuten kuuluu ja valot palavat kirkkaana.
Noin. 15-30 sekuntia käynnistyksen jälkeen, kaikki hidastuu, aivan kuin virta/jännite katoaisi jonnekkin. Puhaltimen teho tippuu, ikkunat alkavat matelemaan, pyyhkijät lähinnä ryömii tuulilasissa ja valot (niin ajovalot, kuin myös mittaristo, sisätila ja kojetaulun merkkivalot himmenevät). Saattaa liikkeelle lähtiessä palautua, tai sitten ei. Saattaa mennä puolikin tuntia yhtä jaksoista ajamista, jonka jälkeen tuntuu kun moottori alkaa kuormittumaan jälleen normaalisti, sekä samalla kaikki sähkölaitteet toimimaan normaalisti.
"Normalisoituminen" kestää taas hetken, tämän jälkeen palataan jälleen toimimaan puolitehoilla. Auton liikkumiseen ongelma ei vaikuta millään tavalla, mutta sillä liikkumiseen kylläkin.
Auton hankin nyt aikalailla päivälleen 2,5 vuotta sitten, ongelma alkoi n. 6kk jälkeen. Ensin vaihdettiin laturi, auto toimi normaalisti n. 6kk, tämän jälkeen ei töistä lähtiessä startannut ja akku ei ottanut virtaa vastaan ollenkaan. Akku vaihtoon, toimi jälleen normaalisti. Nyt vajaan vuoden ajan, auto on jälleen ilmaissut ettei sähkö riitä kaikille laitteille. Muutaman kerran joutunut aamulla vetämään starttivirralla käyntiin.
Olen nyt empiirisen tutkimuksen jälkeen todennut, että a) vika on joko laturissa b) jännitteen säätimessä tai c) jälleen kerran akku vetelee viimeisiään. Aiemmissa autoissa ongelmat a,b ja c on tosin estänyt matkanteon kokonaan, eikä toiminut vaihtelevasti.
Tyhjäkäynnillä olen "testannut" tätä niin, että hetken esim. puhaltimen kytkintä "heiluteltuani" saan jännitteen/virran tasaiseksi ja mm. valot toimimaan kirkkaana, kaasupolkimella kierrokset 1000-1200 ja kun jälleen himmenee, nousee kierrokset tuosta 1000-1200 sinne n. 1400-1600 välille. Eli tuntuu, että jokin osa putoaa kyydistä kuormittamasta moottoria.
Oma asiantuntemukseni loppuu käytännössä tähän, onko kenelläkään mitään ideaa mistä tätä kannattaa nyt lähteä sitten selvittämään? Alkaa lievästi sanottuna "turhauttamaan"...
Kiitos ja anteeksi

EDIT: Pakko oli töiden jälkeen ajaa isäukon talliin ja katsoa mittarilla miltä se näyttää: Tyhjäkäynnillä akulta mitattuna jännite pyöreesti 12V, hetken jo kuvittelin että laturi sipannut jälleen. Mittailin hetken, moottorin ääni muuttui "kuorman" kasvaessa, ajovalot kirkastui ja alkoi akulle tulla latausta about 14-14,5V. Molemmat tulokset siis tilanteessa: auto tyhjäkäynnillä ja ainoastaan ajovalot automatiikan mukasesti päällä.
Kotiin ajeltuani muistin, että niin, oishan sen voinu toki laturin päästäkin kattoo, että miltä se jännite sieltä näyttää, että hukkuuko nyt viallisiin johtoihin matkalla. Niihin en tosin koskenut millään tavalla niin poikki oleva johtokaan ei selitä miksi jännite palasi normaaliksi ja virtaa riitti laitteistolle, tässä tapauksessa siis ajovaloille.
Lisäyksenä vielä aiempiin kirjoituksiin, latauksen merkkivalo ei pala missään vaiheessa, kun jännite heijaa.