Sivu 1/1

Kulutusta pienemmäksi

Lähetetty: 11 Maalis 2006 21:28
Kirjoittaja p-100
Eli ei löytyny tämmöstä aihetta aiemmin ja varmaan kaikille hyödyllistä tietoa. Eli pistäkää infoa miten saa auton kuluttamaan mahdollisimman vähän! Paljon on tietoa siitä miten autoa viritetään, muttei tietoa siitä toisesta ääripäästä eli kulutuksen minimoimisesta. Millaisia teknisiä muutoksia autoon, ja kuinka pitkälle se on mahdollista ennenkuin fysiikan lait tulee vastaan...

Lähetetty: 11 Maalis 2006 21:39
Kirjoittaja janzamar
Siitä on hyvä alkaa,että moottori on tarpeeksi iso kuljettamaan tietyn painoista koria,mahdollisimman paljon alavääntöä..
Jolloin kierrokset ovat alhaisemmat.
Ja tietysti ajotarkoitus,kaupunkiin vai maantielle.

Lähetetty: 12 Maalis 2006 15:20
Kirjoittaja jaska74
puukalikka kaasupolkimen alle

Lähetetty: 12 Maalis 2006 17:54
Kirjoittaja Escorvet
jaska74 kirjoitti:puukalikka kaasupolkimen alle
Mut eipä sekään oo ehkä ihan paras vaihto ehto ku joskus voi olla tarvetta ehtiä alta pois ja jos sillon on kapula polkimen alla ni sit ei ehditä. :?

Lähetetty: 12 Maalis 2006 19:25
Kirjoittaja Sultzi
Pitäisi vain opetella ajamaan huippuväännöillä, niin veisi vähän bensaa. Tietysti jos huippuväännöt on jossain 5000+, niin tiedä onko enään silloin niin säästävää, kuin 3000rpm ajo.

Lähetetty: 12 Maalis 2006 22:00
Kirjoittaja turbiiniriesa
motor uppia koneeseen :roll: :lol:

Lähetetty: 13 Maalis 2006 13:17
Kirjoittaja jype
pitkä perä tai loikkari, isot vetopyörät tms

Lähetetty: 14 Maalis 2006 14:24
Kirjoittaja kd
Siinä Ford-miehen kokemuksia aiheesta:
http://www.saunalahti.fi/ilkka182/focus/focus.htm

Tässä on kaverin 12 käskyä (diesel):
1. ÄLÄ PAINA JARRUA!
2. Kiihdytä ripeästi maksimimonentin tuntumassa, enempi sen alapuolella kuin yläpuolella. Muista kuminauhamainen veto ja odota ahtopaineen mukaan tuloa.
3. Kun saavutat halutun nopeuden, vaihda mahdollisimman iso vaihde päälle.
4. Nopeuden ylläpitoon on kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen tapa on pitää tasainen nopeus kevyellä pintakaasulla. Toinen on kiihdytys ja vapaalla rullaus. Kiihdytä ja rullaa on taloudellisempi hitaissa nopeuksissa ja mäkisessä maastossa, mutta se voi häiritä muuta liikennettä. Kaupunkiajossa se on hyvä valinta.
5. Ennakoi. Jos joudut painamaan jarrua, et ole ennakoinut ja hukkaat liike-energiaa.
6. Kaasun painamisella ei saa kulutusta nousemaan, jarrun painamisella sitävastoin saa.
7. Vapaalla kannattaa rullata aina kun on mahdollista.
8. Jos pitää hidastaa vauhtia tai et voi ottaa liike-energiaa alamäessä talteen vapaalla, kannattaa moottorijarruttaa isolla vaihteella. Kulutus on tällöin 0 l/100 km. Huomaa kuitenkin, että ruiskutus alkaa taas noin 900 r/min kohdalla. Taajama-ajossa suuri osa ajasta kuluu vapaalla rullatessa tai moottorijarruttaessa. Kiihdytykset ovat ripeitä, mutta ajallisesti lyhyitä.
9. Käytä lohkolämmitintä.
10. Puhdista moottorin välijäähdytin kerran vuodessa!
11. Tarkista renkaiden ilmanpaineet. Laita hieman yli suositusten.
12. Valitse herkästi vierivät renkaat. Talveksi kitkat.[/url]

Lähetetty: 18 Maalis 2006 00:02
Kirjoittaja Monteonisti
Ajelee aina vain alamäkeen? :D