Zetecci sai "paksut"

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
hietsu

Zetecci sai "paksut"

Viesti Kirjoittaja hietsu »

:x Mikähän vois mahdollisesti vaivata? Ongelma seuraavanlainen;
Menin aamulla normaalisti autolle (ei lämm.tolpassa) Starttasin ja ajoin töihin, kahen aikaan töissä siirsin auton vapaalle tolppapaikalle ja laitoin siis lohkolämmitykseen, puol neljä loikatessani ratin taa ei käynnisty!!!
Pyörittää vaan ei ees yritä, usean yrityksen jälkeen sitten lähti ja kyllä bensa haisi!!! ja samalla muuten huomasin ettei kieppi kello nouse yli n.3800rpm. vaik motti kiersi normaalisti.
Onko joku tunnistin tai vastaava kenties vialla, vaik yksinkertasesti tulpat?
Oli eka kerta, muuten lähteny kun palmun alta, eikä oo tehny enää kun sammutin ja starttasin, kokeilin useesti ku kotia pääsin.
Avatar
Aaltonen
Viestit: 285
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:05
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Aaltonen »

kuulin joskus sellasta et jos pitää monta talvea autoa joka aamu tolpassa ja sit joskus ei pistäkkään tolppaan ni ei vält lähe käymään
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Nuori_Sierra_kuski kirjoitti:kuulin joskus sellasta et jos pitää monta talvea autoa joka aamu tolpassa ja sit joskus ei pistäkkään tolppaan ni ei vält lähe käymään
Auto ollu mulla reilun kuukauden eikä ole ollu tolpassa ku harvoin ja nyt kun siis laitoin tolppaan ei lähteny, lieneekö nyt kuitenkaan sattumaa???
Oisko siel jotai lämpötila-tunnistimia tai jotain...
Ja mistäs se kieppikello saa infonsa? kun se ei nouse sen n.3800rpm. yli
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Älä starttaa sitä autoa päivällä, jos et meinaa ajaa konetta lämpimäks.

Venttiilin nostajat kantaa ja saat sahata startin hiilet päreiks ennekuin lähtee.
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

grebe kirjoitti:Älä starttaa sitä autoa päivällä, jos et meinaa ajaa konetta lämpimäks.

Venttiilin nostajat kantaa ja saat sahata startin hiilet päreiks ennekuin lähtee.
:?: :?: :?: HÄ?!
Käytin joo siis varmaa minuutin ku siirsin tolppapaikalle. Eikös sellainen oo hyväks? Mut minkä takia se sai liikaa bentsiiniä??? Luulis ny jo tollasen motin tajuuvan et son lämmin ku oli lohkos ja säätäis ittensä lämpöselle motille, eikä kylmälle niinku oletettavaa on ku noin kävi.
Entäs se kieppikello? :roll:
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Ja äsken kun kävin heittää n.30min lenkin huomasin seuraavaa;

Kun starttaa lämpimän moottorin kone käynnistyy taas nätisti, kierrokset asettuu n.1100rpm ja pysyy siinä hipaisu kaasupolkimeen ja kierrokset tippuu n.900rpm.
Onko joku tyhjäkäyntiventtiili tms.? :?:
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Kyllä siellä sellainen pitäs kyllä olla. kun itsellä se ainakin tuossa CVH motissa tekee niin...
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

Megado kirjoitti:Kyllä siellä sellainen pitäs kyllä olla. kun itsellä se ainakin tuossa CVH motissa tekee niin...
Eli se venttiili ratkaisisi sen kierros ongelman, entäs se kun ei lähteny käymään ja suomeksi: SAI LIIKAA BENSAA!

Ps. Nastolan Sepelle kiitti vinkistä... :wink:
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

No hyvä että selvis.

Mutta tällasta selitystä silti vähän veikkaisin.

Zetecin ominaisuus on joskus jättää nostajat kantamaan ja näin ollen ei lähde käyntiin vaikka kuinka sahaisi. Esimerkki omasta kokemuksesta (3 kertaa joutunut sahaamaan, ja täällä vanhassakin foorumissa kuultu monia kertoja):

Ajoin jo ajon jälkeen useamman tunnin seisoneen escortin talliin. Auto kävin varmaan noin 1,5 minuuttia. Tallissa noin nolla astetta. Seuraavana päivänä kokeilin startata ja ei lähde niin millään. Pikku hiljaa yksi sylinteri kerrallaan lähtee mukaan. Ei ole niin merkitystä onko lämpötila reilusti plussan puolella vai 15 pakkasta. Etenkin ei niin uudet tai väärät öljyt lisäävät tämän ilmiön esiintymistä.

PS: Se bensa haisee ihan mukavasti, jos pääsee työntyämään palamattomana pakoputkeen asti.?
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

grebe kirjoitti:No hyvä että selvis.

Mutta tällasta selitystä silti vähän veikkaisin.

Zetecin ominaisuus on joskus jättää nostajat kantamaan ja näin ollen ei lähde käyntiin vaikka kuinka sahaisi. Esimerkki omasta kokemuksesta (3 kertaa joutunut sahaamaan, ja täällä vanhassakin foorumissa kuultu monia kertoja):

Ajoin jo ajon jälkeen useamman tunnin seisoneen escortin talliin. Auto kävin varmaan noin 1,5 minuuttia. Tallissa noin nolla astetta. Seuraavana päivänä kokeilin startata ja ei lähde niin millään. Pikku hiljaa yksi sylinteri kerrallaan lähtee mukaan. Ei ole niin merkitystä onko lämpötila reilusti plussan puolella vai 15 pakkasta. Etenkin ei niin uudet tai väärät öljyt lisäävät tämän ilmiön esiintymistä.

PS: Se bensa haisee ihan mukavasti, jos pääsee työntyämään palamattomana pakoputkeen asti.?
AHAA! :!: Siis tossa Zetekissäkö on TODELLA tarkkaa toi öljy homma?! Oon kyl seurannu n oit juttuja sivusta...Mut uskoisko ennen ku itelle tapahtuu...
Sä siis veikkaat et venat ois vaa jääny kantamaan???
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Vahvistan Greben kertomuksen, omassa pelissä samaa oireilua joskus. Kaippa nostajien putsaus tai vaihto poistaisi ongelman, mutta ei ole juurikaan oikeillut niin paljoa, että aiheuttaa toimenpiteitä. Tosiaan wanhat tai "väärät" öljyt pahentavat ongelmaa.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
hietsu

Viesti Kirjoittaja hietsu »

kiitos vinkeistä :!: :wink:
seurailen kuin se jatkaa toimimistaan.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Monesti olen kuullut zeteccien kanssa, että epänormaalin lyhyen auton käytön jälkeen syntyy ongelmia käynnistyvyyden kanssa.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Mulla kans aikoinaan tuollainen temppuili muutaman kerran, myös kesällä. On kait enemmän nuiden alkupään Zeteccien ongelma? Uudemmissa en ole huomannut venojen jäävän raolleen. Mulla oireili pari kertaa myös pesun jälkeen, eli kun ajoin pesun jälkeen talliin, käynnissä oli alle minuutin, ei meinannut myöhemmin lähteä käyntiin, eli kait kosteuskin voi vaikuttaa?
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mjtee »

Jep tuttua on täälläkin. Kokemusta -92 escortista, -94 mondeosta, -97 mondeosta, -99 focuksesta ja -02 mondeosta (1.8i, paitsi focus 1.6i). Kaikki ovat tehneet samaa lyhyen siirron (pihalta talliin) jälkeen. Tämä on siis lähinnä ikävä ominaisuus eikä mikään vika. Kannattaa välttää sammuttamasta autoa välittömästi startin jälkeen, mikäli sahaaminen häiritsee. Jos ja kun tulevaisuudessakin näin joskus käy, niin mielestäni kaasu pohjassa auto lähtee huomattavasti nopeammin yrittämään.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Tälaisista asioista olisi hienoa, jos yleisimmistä kysymyksistä voisi kerätä koosteen eri ford-mallien välillä. Paljon tällaisista puhutaan, mutta toteutus jää aina tekemättä tai ei toimi. Helposti tulee omasta autosta mieleen esim. seuraavat asiat:
  • sulakerasian pohja
    tyhjäkäyntiventtiili
    venttiilien kantaminen
    nykiminen tietyillä kierroksilla
Tämä olisi hieno asia etenkin, kun kaikki vanhat hyvät topicit ovat hävinneet täältä. En sitten tiedä, mikä olisi paras tapa tähän. Ehkä foorumiin jokin FAQ, jota kehotetteisiin lukemaan ennen oman uuden vian postaamista. Tai olisihan sitten helppoa opastaa linkillä, jonka takaa vastaus ja tarinaa tutusta viasta jo löytyy valmiina. Ainahan saa kysyä, mutta useat myös pelkästään lukevat foorumia.

Tuolla artikkelien puolella on esim. escortin yleisimmät viat, mutta se ei näissä kysymyksissä paljoa palvele.
Zetecci
Viestit: 47
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zetecci »

ei se vika öljyssä ole. se on periaatteessa "ihan sama" mitä öljyä käyttää kuha se täyttää ne fordin vaatimukset. ja visko on kohillaan.
Ford Escort 1.8 GT -97
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Vika onkin auton huoltajassa, eikä oikeissa öljyissä väärässä moottorissa. Mutta totta, kyllähän zetecciin löytyy monelta valmistajalta kriteerit täyttävää öljyä.
jive
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Maalis 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja jive »

aika erikoista että 1.6i Focuksesta ja uudesta mondeosta löytyy moista ominaisuutta, kun ne ei ole teknisesti lähelläkään murheenkryyniksi välillä heittäytyvää <-97 konetta. Nostajien jumiminen johtuu muuten liian korkeasta öljnpaineesta kannessa. Kylmän koneen jähmeä öljy pahentaa taipumusta. Pitäisi olla korjattu 95-> koneissa, mutta väärällä tai heikkolaatuisella öljyllä voinee saada ominaisuuden esille uudemmissakin.
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

jive kirjoitti:aika erikoista että 1.6i Focuksesta ja uudesta mondeosta löytyy moista ominaisuutta, kun ne ei ole teknisesti lähelläkään murheenkryyniksi välillä heittäytyvää <-97 konetta. Nostajien jumiminen johtuu muuten liian korkeasta öljnpaineesta kannessa. Kylmän koneen jähmeä öljy pahentaa taipumusta. Pitäisi olla korjattu 95-> koneissa, mutta väärällä tai heikkolaatuisella öljyllä voinee saada ominaisuuden esille uudemmissakin.
Oliko se nyt imunokan alla oleva "venttiili" öljynkierrossa, joka tukkeutuu helposti ja jättää kanteen paineen-->venttiilit kantaa. Pahus kun ei tullut silloin ihmetelleenksi osaa, kun vaihdoin nokat...
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mjtee »

jive kirjoitti:aika erikoista että 1.6i Focuksesta ja uudesta mondeosta löytyy moista ominaisuutta, kun ne ei ole teknisesti lähelläkään murheenkryyniksi välillä heittäytyvää <-97 konetta.
Niin enpä tiedä yhtään onko kyse edes samasta ongelmasta, mutta sen voin sanoa, ettei nuo omat kokeilemat tykkää nykyäänkään lyhyistä siirroista talliin. Ei minulla escortinkaan kanssa mitään hirveitä ongelmia ollut, joten ehkä siksi myös nuo nykyisten mallien pienemmät takkuamiset pistävät silmään. Onhan tilanne varmasti parantunut, muttei omien kokemusteni pohjalta kokonaan. Ilmeisesti aika kullannut muistot ekkeristä :)

Itse en Focuksella lyhyitä siirtoja harrasta, mutta sen kerran tai pari, mitä tuota on pihalta talliin tullut siirrettyä, on seuraava startti ollut takkuinen. Ei mitään kuvatunlaisia hengettömiä sahauksia, mutta ekalla ei lähde ja lähtiessään selvää kolmella käymistä väkinäisesti eikä tyhjäkäyntiä ollenkaan (<30s). 2002 mondeo teki samaa - molemmat huollettu aina merkkiliikkeessä ajallaan ja täysin tai varsin uusia yksilöitä oirehtiessaan. Liekö sitten kyse jostain kosteudesta tms.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
Zetecci
Viestit: 47
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zetecci »

jive kirjoitti:aika erikoista että 1.6i Focuksesta ja uudesta mondeosta löytyy moista ominaisuutta, kun ne ei ole teknisesti lähelläkään murheenkryyniksi välillä heittäytyvää <-97 konetta. Nostajien jumiminen johtuu muuten liian korkeasta öljnpaineesta kannessa. Kylmän koneen jähmeä öljy pahentaa taipumusta. Pitäisi olla korjattu 95-> koneissa, mutta väärällä tai heikkolaatuisella öljyllä voinee saada ominaisuuden esille uudemmissakin.
mitä tää juuttuminen nyt oikee meinaa, onko mulla mahd. tulevaisuudessa kyseistä ongelmaa ja mitä tosta murheenkryyni -97 koneesta.. mulla on escossa vm. 97 zetec-e.. ei mulla ainakaa vielä ole ollut ongelmaa

öljynä käytän Castrol r-tec 0w-30, täyttää ja ylittää reilusti fordin vaatimukset, ja myös samat senttistoki arvotkin(40c ja 100c) ovat r-tec öljyssä kuin fordin omassa mobil 5-w30 Fe(vai mikä nyt olikaan) ainoo ero vaa et fordin oma öljy on semisynteettistä, ja tää castrol täyssynteettistä
Ford Escort 1.8 GT -97
eskomk4
Viestit: 170
Liittynyt: 09 Marras 2005 14:41

Viesti Kirjoittaja eskomk4 »

Eli taisi selvitä nyt itsellekin
Eli tuo focus 99 1.6 ja n 100tkm
Jos antaa semmosen lyhyen startin ja auto ei lähde käyntiin niin sitten saa muutaman sekunnin sahata. Olisko samaa vikaa? Eipä tuo sinällään haittaa mutta tieytty vähän ihmetyttää. Koneessa ihan formula-e:t eli omat öljyt. Niin ja kerranhan se ei sitten lähde.
cikatti
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Touko 2005 09:29
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja cikatti »

Noihin hydraulisten venttiilien murheisiin auttaa kovasti kun käyttää joskus Fortea koneessa. Se vie körnät mennessään ja ongelmat myös.
Zetecistähän poistui nuo hydrauliset venat -98 loppuvuonna koska ei ole vanhan kunnon nappisäädön voittanutta. Halpa valmistaa ja mahd vähän liikkuvia ja likaantuvia osia.
Vastaa Viestiin