Mikä vikana fiestassa?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
dinoboll
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2016 12:09

Mikä vikana fiestassa?

Viesti Kirjoittaja dinoboll »

Vielä jos sai neuvoja venttiilien säätöön? Kone on 1.3 litranen.. venttiili kopassa näkyy arvot 0.50 ja 0.35
Viimeksi muokannut dinoboll, 04 Tammi 2016 09:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä vikana fiestassa?

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Työntötanko poikki, ei kannata korjata, ei kestä vaan osta uusi koska ei montaa euroa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
dinoboll
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2016 12:09

Re: Mikä vikana fiestassa?

Viesti Kirjoittaja dinoboll »

Onko se paikallaan kun tuuppaa vaan sinne reikään? :D
dinoboll
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2016 12:09

Re: Mikä vikana fiestassa?

Viesti Kirjoittaja dinoboll »

NiceMan kirjoitti:Työntötanko poikki, ei kannata korjata, ei kestä vaan osta uusi koska ei montaa euroa.
Onko se helppo vaihtaa?
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Mikä vikana fiestassa?

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

dinoboll kirjoitti:Onko se paikallaan kun tuuppaa vaan sinne reikään? :D
Alapää menee kyllä oikealle paikalle, kun pudotat työtötangon reikään, mutta yläpään kanssa joudut vähän työskentelemään.
dinoboll
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2016 12:09

Re: Mikä vikana fiestassa?

Viesti Kirjoittaja dinoboll »

seppo1 kirjoitti: Alapää menee kyllä oikealle paikalle, kun pudotat työtötangon reikään, mutta yläpään kanssa joudut vähän työskentelemään.
Kiitoksia tiedosta amatöörille :D
dinoboll
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2016 12:09

Re: Mikä vikana fiestassa?

Viesti Kirjoittaja dinoboll »

dinoboll kirjoitti: Onko se helppo vaihtaa?
oisko neuvoja venttiilien säätöön.?
pasleh
Viestit: 357
Liittynyt: 27 Kesä 2006 11:03
Paikkakunta: Pori

Re: Mikä vikana fiestassa?

Viesti Kirjoittaja pasleh »

dinoboll kirjoitti:Vielä jos sai neuvoja venttiilien säätöön? Kone on 1.3 litranen.. venttiili kopassa näkyy arvot 0.50 ja 0.35
Tarvitset rakotulkin, lukitusmutteriin sopivan lenkkiavaimen sekä ruuvimeisselin. Jos tässä konemallissa ei ole keinuvivussa kuin pelkkä mutteriKanta niin ruuvaria ei tarvita. Löysää hieman lukitusmutteria sekä ruuvaa säätöpulttia vähän auki, niin että uusi työntotanko mahtuu paikoilleen. Kiristä säätöpulttia kiinnipäin niin että keinuvipua heiluttamalla tuntuu pieni välys.

Tämän jälkeen laita kolmosvaihde päälle ja työnnä autoa niin että moottori pyörii. Huomaat että keinuvivut liikkuvat edestakaisin. Kun kyseinen keinuvipu on painanut venttiilin auki, liikuta autoa vielä niin että keinuvipu palautuu takaisin ja ei paina enää venttiiliä ( kampiakselin hihnapyörä on joko 0-kohdassa tai 180astetta vastakkaisella puolella) jollon voit mitata välyksen. Pakoventtiilin välys kuumalaajentumisesta johtuen isompi eli 0.5mm. Jos kyseessä on imuventtiili niin välys on se 0,35. Päättele keinuvivun linjasta imu/pakokanaviin nähden onko imu vai pako.

Laita oikea rakotulkin liuska keinuvivun ja venttiilin pään väliin ja säätele ruuvimeisselillä niin että liuska liikkuu juuri ja juuri. Pidä ruuvarilla kiristyspulttia paikallaan ja kiristä lenkkiavaimella lukitusmutteri.

Laita venttiilikoppa yms paikoilleen ja laita auto käymään. Jos pitää naputusta niin välys on liian iso, jos tehoja puuttuu niin on liian pieni (venttiili kantaa eikä sulkeudu kokonaan).

http://www.howacarworks.com/engine/chec ... ing-valves
https://m.youtube.com/watch?v=QJciyJRJh8Q
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80

Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Mikä vikana fiestassa?

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

pasleh jo tossa antoikin hyviä vinkkejä. Sinun kannattaa säätää kaikki venttiilit kun venttiilikoppa on auki. Tämmöisessä nelipyttyisessä venttiilit kannessa ovat järjestyksessä pako - imu - imu - pako - pako - imu - imu - pako. Vanha neuvo säätämiseen menee näin: ykkös- ja nelossylinteri ovat pari, samoin kakkos- ja kolmossylinteri. Eli ykkösen venttiilit säädetään kun nelosessa on vaihto (pakoventtiili sulkeutuu ja imuventtiili alkaa aueta), kakkonen säädetään kun kolmosessa on vaihto, kolmonen säädetään kun kakkosessa on vaihto ja nelonen säädetään kun ykkösessä on vaihto. Moottoria voit pyörittää sopivalla lenkki- tai hylsyavaimella kampiakselin päästä. Silloin tietysti vaihde vapaalla. Tuosta naputuksesta vois nyt senverran kommentoida, että noilla välyksillä se venttiilokeisto ei ole aivan hiljainen.
Vastaa Viestiin