Mondeo mk3 tdci mystinen vika
Lähetetty: 04 Joulu 2015 11:38
Tervehdys arvon palstalaiset. Paljon tullut tätä foorumia selailtua vuosien aikana ja nyt päätin rekisteröityä, eikä vähiten siksi että tarvitsisin apua.
Kyseessä vuosimallin 2006 2.0TDCi Mondeo, jossa alkoi EGR kiukuttelemaan jo muutama vuosi sitten. Lopputulemana se että ei loppujenlopuksi lähtenyt enää käyntiin ennen kuin EGR:stä otti sähköt pois. Tämä tietenkin aiheutti moottorin vikavalon, jota sitten konttorin pihassa aina nollailin että sain leimalle. Pari kuukautta sitten kun luin vikakoodeja, oli joukkoon tullut myös DPF:n vikakoodi. Tässä vaiheessa on hyvä sanoa, että auto on siis tuotu Saksasta ja tuolla on asennettu autoon DPF lisävarusteena. Tämä oli viimeinen tikki ja aloin metsästämään firmaa joka poistaisi EGR:n ja DPF:n auton järjestelmästä. No firma löytyi ja sovittiin aikataulut fiksaukselle.
Pari viikkoa sitten poistettiin ohjelmallisesti DPF ja EGR, samalla autoa optimoitiin ammattilaisen toimesta. Lähdin "pajalta" ja kaikki toimi loistavasti, kunnes yht'äkkiä hehkun valo alkoi vilkkua ja samassa moottorin vikavalokin syttyi. Tästä huolimatta mikään autossa ei muuttunut, ei edes limp moodi tullut päälle. Ajoin samantien levikkeelle ja testeri kiinni autoon. Sain seuraavat koodit:
P0409 -EGR-venttiilin asentoanturi
IC-Mittaristo U1262 -SCP-tietoväylän vika (mittaristo)
ABS U2202 -vika CAN tiedonsiirtoväylässä (absit kuitenkin toimi täysin normaalisti)
ABS U2501 -vika CAN tiedonsiirtoväylässä
EGR:n vikakoodia lukuunottamatta nämä oli täysin uusia koodeja. EGR:n koodin osalta olikin sovittuna että se poistetaan järjestelmästä erikseen kun saan EGR:n tulpattua ja DPF:n fyysisesti tyhjennettyä. Kotiin päästyä nollailin koodeja ja aina sama rypäs tuli takaisin. Pari päivää myöhemmin lähdin autolla toiselle paikkakunnalle ja ajelin cruise päällä. Aivan yllättäen mittaristoon syttyi kaikki valot palamaan, mittarit menivät kaakkoon ja samassa kaikki palautui normaaliksi, edes cruise ei sammunut, mutta trippikin nollaantui. Luin samantien vikakoodit ja kas kummaa, koodit U1262, U2202 ja U2501 olivat kadonneet tässä yhteydessä. Jäljelle oli jäänyt vain tuo P0409, mutta hehkuvalo jatkoi edelleen vilkkumistaan.
Toissapäivänä tulppasin EGR:n ja tyhjensin DPF:n kiluista. Katsoin taas vikakoodit ja edelleen sama P0409, ei muita koodeja. Eilen suunnistin toivoa täynnä pajalle poistattamaan tuon viimeisen EGR:n haamun ja poistuihan se. Ei tullut enää P0409 koodia, mutta hehkuvalo vilkkui edelleen, samoin moottorin vikavalo paloi.
Tuota ECUn tiedostoa kun muokattiin, sieltä poistamalla tuo koodi P0409 ja tiedosto syötettiin autoon, niin samalla tuli taas uudestaan tuo sama kolmen rypäs muita koodeja. Ne eivät nollaamalla kadonneet, vaan tulivat aina uudestaan. Auto oli viime yön akku irti kun ajattelin että sillä saisi jotain aikaan, no ei saanut. Pistin ForScanin kiinni ja tarpeeksi monta kertaa kun runkkasin nollausta niin nuo koodit katosi, eivätkä tulleet muutamalla käynnistyskerralla takaisin.
Nyt siis autolla on tilanne se, että vikakoodeja ei ole päällä, auto toimii täysin moitteetta, mutta hehkuvalo vilkkuu ja moottorin vikavalo palaa. Mikä tässä nyt voisi olla ongelman ydin?
Kyseessä vuosimallin 2006 2.0TDCi Mondeo, jossa alkoi EGR kiukuttelemaan jo muutama vuosi sitten. Lopputulemana se että ei loppujenlopuksi lähtenyt enää käyntiin ennen kuin EGR:stä otti sähköt pois. Tämä tietenkin aiheutti moottorin vikavalon, jota sitten konttorin pihassa aina nollailin että sain leimalle. Pari kuukautta sitten kun luin vikakoodeja, oli joukkoon tullut myös DPF:n vikakoodi. Tässä vaiheessa on hyvä sanoa, että auto on siis tuotu Saksasta ja tuolla on asennettu autoon DPF lisävarusteena. Tämä oli viimeinen tikki ja aloin metsästämään firmaa joka poistaisi EGR:n ja DPF:n auton järjestelmästä. No firma löytyi ja sovittiin aikataulut fiksaukselle.
Pari viikkoa sitten poistettiin ohjelmallisesti DPF ja EGR, samalla autoa optimoitiin ammattilaisen toimesta. Lähdin "pajalta" ja kaikki toimi loistavasti, kunnes yht'äkkiä hehkun valo alkoi vilkkua ja samassa moottorin vikavalokin syttyi. Tästä huolimatta mikään autossa ei muuttunut, ei edes limp moodi tullut päälle. Ajoin samantien levikkeelle ja testeri kiinni autoon. Sain seuraavat koodit:
P0409 -EGR-venttiilin asentoanturi
IC-Mittaristo U1262 -SCP-tietoväylän vika (mittaristo)
ABS U2202 -vika CAN tiedonsiirtoväylässä (absit kuitenkin toimi täysin normaalisti)
ABS U2501 -vika CAN tiedonsiirtoväylässä
EGR:n vikakoodia lukuunottamatta nämä oli täysin uusia koodeja. EGR:n koodin osalta olikin sovittuna että se poistetaan järjestelmästä erikseen kun saan EGR:n tulpattua ja DPF:n fyysisesti tyhjennettyä. Kotiin päästyä nollailin koodeja ja aina sama rypäs tuli takaisin. Pari päivää myöhemmin lähdin autolla toiselle paikkakunnalle ja ajelin cruise päällä. Aivan yllättäen mittaristoon syttyi kaikki valot palamaan, mittarit menivät kaakkoon ja samassa kaikki palautui normaaliksi, edes cruise ei sammunut, mutta trippikin nollaantui. Luin samantien vikakoodit ja kas kummaa, koodit U1262, U2202 ja U2501 olivat kadonneet tässä yhteydessä. Jäljelle oli jäänyt vain tuo P0409, mutta hehkuvalo jatkoi edelleen vilkkumistaan.
Toissapäivänä tulppasin EGR:n ja tyhjensin DPF:n kiluista. Katsoin taas vikakoodit ja edelleen sama P0409, ei muita koodeja. Eilen suunnistin toivoa täynnä pajalle poistattamaan tuon viimeisen EGR:n haamun ja poistuihan se. Ei tullut enää P0409 koodia, mutta hehkuvalo vilkkui edelleen, samoin moottorin vikavalo paloi.
Tuota ECUn tiedostoa kun muokattiin, sieltä poistamalla tuo koodi P0409 ja tiedosto syötettiin autoon, niin samalla tuli taas uudestaan tuo sama kolmen rypäs muita koodeja. Ne eivät nollaamalla kadonneet, vaan tulivat aina uudestaan. Auto oli viime yön akku irti kun ajattelin että sillä saisi jotain aikaan, no ei saanut. Pistin ForScanin kiinni ja tarpeeksi monta kertaa kun runkkasin nollausta niin nuo koodit katosi, eivätkä tulleet muutamalla käynnistyskerralla takaisin.
Nyt siis autolla on tilanne se, että vikakoodeja ei ole päällä, auto toimii täysin moitteetta, mutta hehkuvalo vilkkuu ja moottorin vikavalo palaa. Mikä tässä nyt voisi olla ongelman ydin?