Mondeo mk3 tdci mystinen vika

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
takate
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Joulu 2015 11:00

Mondeo mk3 tdci mystinen vika

Viesti Kirjoittaja takate »

Tervehdys arvon palstalaiset. Paljon tullut tätä foorumia selailtua vuosien aikana ja nyt päätin rekisteröityä, eikä vähiten siksi että tarvitsisin apua.

Kyseessä vuosimallin 2006 2.0TDCi Mondeo, jossa alkoi EGR kiukuttelemaan jo muutama vuosi sitten. Lopputulemana se että ei loppujenlopuksi lähtenyt enää käyntiin ennen kuin EGR:stä otti sähköt pois. Tämä tietenkin aiheutti moottorin vikavalon, jota sitten konttorin pihassa aina nollailin että sain leimalle. Pari kuukautta sitten kun luin vikakoodeja, oli joukkoon tullut myös DPF:n vikakoodi. Tässä vaiheessa on hyvä sanoa, että auto on siis tuotu Saksasta ja tuolla on asennettu autoon DPF lisävarusteena. Tämä oli viimeinen tikki ja aloin metsästämään firmaa joka poistaisi EGR:n ja DPF:n auton järjestelmästä. No firma löytyi ja sovittiin aikataulut fiksaukselle.

Pari viikkoa sitten poistettiin ohjelmallisesti DPF ja EGR, samalla autoa optimoitiin ammattilaisen toimesta. Lähdin "pajalta" ja kaikki toimi loistavasti, kunnes yht'äkkiä hehkun valo alkoi vilkkua ja samassa moottorin vikavalokin syttyi. Tästä huolimatta mikään autossa ei muuttunut, ei edes limp moodi tullut päälle. Ajoin samantien levikkeelle ja testeri kiinni autoon. Sain seuraavat koodit:

P0409 -EGR-venttiilin asentoanturi
IC-Mittaristo U1262 -SCP-tietoväylän vika (mittaristo)
ABS U2202 -vika CAN tiedonsiirtoväylässä (absit kuitenkin toimi täysin normaalisti)
ABS U2501 -vika CAN tiedonsiirtoväylässä

EGR:n vikakoodia lukuunottamatta nämä oli täysin uusia koodeja. EGR:n koodin osalta olikin sovittuna että se poistetaan järjestelmästä erikseen kun saan EGR:n tulpattua ja DPF:n fyysisesti tyhjennettyä. Kotiin päästyä nollailin koodeja ja aina sama rypäs tuli takaisin. Pari päivää myöhemmin lähdin autolla toiselle paikkakunnalle ja ajelin cruise päällä. Aivan yllättäen mittaristoon syttyi kaikki valot palamaan, mittarit menivät kaakkoon ja samassa kaikki palautui normaaliksi, edes cruise ei sammunut, mutta trippikin nollaantui. Luin samantien vikakoodit ja kas kummaa, koodit U1262, U2202 ja U2501 olivat kadonneet tässä yhteydessä. Jäljelle oli jäänyt vain tuo P0409, mutta hehkuvalo jatkoi edelleen vilkkumistaan.

Toissapäivänä tulppasin EGR:n ja tyhjensin DPF:n kiluista. Katsoin taas vikakoodit ja edelleen sama P0409, ei muita koodeja. Eilen suunnistin toivoa täynnä pajalle poistattamaan tuon viimeisen EGR:n haamun ja poistuihan se. Ei tullut enää P0409 koodia, mutta hehkuvalo vilkkui edelleen, samoin moottorin vikavalo paloi.

Tuota ECUn tiedostoa kun muokattiin, sieltä poistamalla tuo koodi P0409 ja tiedosto syötettiin autoon, niin samalla tuli taas uudestaan tuo sama kolmen rypäs muita koodeja. Ne eivät nollaamalla kadonneet, vaan tulivat aina uudestaan. Auto oli viime yön akku irti kun ajattelin että sillä saisi jotain aikaan, no ei saanut. Pistin ForScanin kiinni ja tarpeeksi monta kertaa kun runkkasin nollausta niin nuo koodit katosi, eivätkä tulleet muutamalla käynnistyskerralla takaisin.

Nyt siis autolla on tilanne se, että vikakoodeja ei ole päällä, auto toimii täysin moitteetta, mutta hehkuvalo vilkkuu ja moottorin vikavalo palaa. Mikä tässä nyt voisi olla ongelman ydin?
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo mk3 tdci mystinen vika

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Onko alkuperäinen ohjelma tallessa jos kokeilet palauttaa sen ensiksi.
Kokeileppa kysyä tehtiinkö optimointi OBD:een kautta vai pitikö irroittaa moottorinohjausyksikkö autosta?
Jos sieltä on fyysisesti irroitettu osia ja johtoja ohjausyksikön irroituksen yhteydessä niin on aina mahdollsta että jotain rikkoutuu ja se aiheuttaa sitten näitä mystisiä ongelmia.
Ps. Ammattilaiseksi voi jokainen yritys itseänsä mainostaa koska se ei ole suojattu sana mainonnassa.
"harder" is not a very good safeword
takate
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Joulu 2015 11:00

Re: Mondeo mk3 tdci mystinen vika

Viesti Kirjoittaja takate »

saksoboy kirjoitti:Onko alkuperäinen ohjelma tallessa jos kokeilet palauttaa sen ensiksi.
Kokeileppa kysyä tehtiinkö optimointi OBD:een kautta vai pitikö irroittaa moottorinohjausyksikkö autosta?
Jos sieltä on fyysisesti irroitettu osia ja johtoja ohjausyksikön irroituksen yhteydessä niin on aina mahdollsta että jotain rikkoutuu ja se aiheuttaa sitten näitä mystisiä ongelmia.
Ps. Ammattilaiseksi voi jokainen yritys itseänsä mainostaa koska se ei ole suojattu sana mainonnassa.
Eiköhän tuo alkuperäinen tallella ole missä optimointi suoritettiin. Toimenpide tehtiin OBD:n kautta lukemalla ECU:lta tiedosto, jota sitten fiksattiin ja työnnettiin takaisin. Homma oli takuutyö, eli auto voidaan palauttaa alkuperäiseksi ja rahat takaisin. Samalla vain palautuu ongelmatkin EGR:n suhteen. Saan siis kyllä tuon hehkuvalonkin nollattua auton käydessä, mutta välittömästi kun kosken kaasupolkimeen niin valo alkaa taas vilkkua.

Autossa on tällainen EGR, osaako joku kertoa mitä nuo kaksi liitintä/anturia on itse virtaliittimen (vasemmaisin liitin) lisäksi ja mikä on tuo musta murikka oikealla johon tulee letku kiinni?

Kuva
Jokke_
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Marras 2015 11:24

Re: Mondeo mk3 tdci mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Jokke_ »

Olen kuullut että varsinkin ford 2.0tdci koneesta jos poistat millään tavoin EGR venttiilin niin moottorin äly ei tajua sitä ja alkaa vinoilemaan.. Tämä siis perustuu Ford asentajan sanoihin. 1.8tdci on sitten taas kuulemma eri asia mutta tuossa 2.0tdci sitä ei saisi ottaa pois pelistä.
Huikka
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Helmi 2021 18:21

Re: Mondeo mk3 tdci mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Huikka »

Moi.
Minulla samalainen auto. Ja samalaiset ogelmat. Missä poistettiin ohjelmallisesti DPF ja EGR?
Mk3Mondeo
Viestit: 936
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Mondeo mk3 tdci mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

Jokke_ kirjoitti: 10 Joulu 2015 07:28 Olen kuullut että varsinkin ford 2.0tdci koneesta jos poistat millään tavoin EGR venttiilin niin moottorin äly ei tajua sitä ja alkaa vinoilemaan.. Tämä siis perustuu Ford asentajan sanoihin. 1.8tdci on sitten taas kuulemma eri asia mutta tuossa 2.0tdci sitä ei saisi ottaa pois pelistä.
Aivan totta. Tuosta syystä on hyvä omistaa Euro 3-luokituksella oleva Mondeo mk3 2.0 Tdci eli ->2004 jossa on alipainetoiminen EGR ja tulppaus onnistuu muutaman euron laipalla. Ilman mitään vikakoodeja.
Taunusautomaatti
Viestit: 2098
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Mondeo mk3 tdci mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

vaihtaa se egr uuteen ja samalla irrottaa imusarjan ja putsailee sieltä kilon verran mustaa mönjää niin sen jälkeen ajelet taas ongelmitta monta vuotta...

autodocista noita egr saa ainakin kohtuu hintaan, makselee 50-60eur
Vastaa Viestiin