Sivu 1/1

Mondeo 2.0 TDCi 2002 mk3 Eberi ei toimi

Lähetetty: 30 Syys 2015 22:31
Kirjoittaja mondeo_ei_toimi
Olen aikaisemminkin paininut tämän vehkeen kanssa ja korjauttanut, mutta samat ongelmat tuntuvat aina jatkuvan, eli eberi toimii täysin satunnaisesti.
Tänään ajattelin valmistautua tulevaan talveen kokeilemalla lähteekö eberi kellosta hörisemään, mutta ei. Sisätilan puhaltimet kyllä puhaltaa ja auton altaa kuuluu satunnaista jurinaa (ilmeisesti jokin pumppu tms) muttei lähde hörisemään.

Kokeilin toisella tavalla: laitoin auton käyntiin ja eberin kellosta päälle ja avot johan lähti päälle. Sammutin auton ja kokeilin jatkuuko eberin toiminta ja jatkuihan se. Eli toisin sanoen eberi ei ainakaan täysin viallinen mekaanisten osien osalta ole. Eberi hörisi ja puhalti lämpöä niin kuin pitikin.

Mutta pointtihan tällä laitteella on se että se lämmittää koneen ennen starttaamista, miksi siis ei lähde kylmiltään käyntiin? Autossa on lähestulkoon uusi akku, etteipä ole siitäkään kiinni. Ilmeisesti kuitenkin jokin sähkötekniikkaan liittyvä vika?

Onko simppeleitä tee-se-itse-mies ratkaisuja vai pitäisikö viedä vain suoraan pajalle?

Re: Mondeo 2.0 TDCi 2002 mk3 Eberi ei toimi

Lähetetty: 01 Loka 2015 21:16
Kirjoittaja ynjevi
Ehkä sähkö ei vaan riitä. Tuonkaltaista ongelmaa on tullut vastaan monissa firman pakuissa, kun niiden akku on hiipunut seisonnassa. Lämmitin nappaa hehkutukseen enemmän virtaa ja sitten se jo käykin kunnolla käynnistyttyään kun on moottorin käydessä saanut tarpeeksi sähköä.

Re: Mondeo 2.0 TDCi 2002 mk3 Eberi ei toimi

Lähetetty: 02 Loka 2015 16:19
Kirjoittaja mondeo_ei_toimi
Onkohan eberillä jokin alaraja jännitteelle ettei lykkää käyntiin? Selviääkö suoraan akun navoista mittaamalla?

Re: Mondeo 2.0 TDCi 2002 mk3 Eberi ei toimi

Lähetetty: 03 Loka 2015 18:19
Kirjoittaja ynjevi
On sillä rajat ja aika tarkatkin. Googlailemalla löytyy ohjekirjoja, joista voltit selviävät (esim. alin 10,2V) ja ne pitäisi sitten mitata eberin "viimeisen" liittimen jälkeen, etteivät hapettuneet liitokset vaikuttaisi. Akun navoista mittaus antaa kaikkein huonoimman tuloksen, toki siitä kannattaa aloittaa. Tuo 10,2 volttia akun navoissa näkyisi kyllä jo muutenkin.

Re: Mondeo 2.0 TDCi 2002 mk3 Eberi ei toimi

Lähetetty: 18 Joulu 2015 20:19
Kirjoittaja Lolita1982
Itselläni on vuotta uudempi Mondeo, ei tietoa, onko Eber toiminut edellisen omistajan aikana. Kun Eberin laittaa minikellosta päälle, savu nousee, puhallus alkaa toimia, mutta puhaltaa vain kylmää. Auton mukana ei tullut muuta ohjetta Eberiin liittyen kuin minikellon käyttöohje, sitä nyt olisin osannut ilman ohjettakin käyttää. :D Luin jostakin, että joissakin Ebereissä on vain joku tuuletustoiminto, jonka ei siis ole tarkoituskaan lämmittää autoa. Voisiko olla, että omassa autossani on vain tämä tuuletustoiminto? Vai onko Eber viallinen?

Re: Mondeo 2.0 TDCi 2002 mk3 Eberi ei toimi

Lähetetty: 18 Joulu 2015 22:14
Kirjoittaja focst
Lolita1982 kirjoitti:Itselläni on vuotta uudempi Mondeo, ei tietoa, onko Eber toiminut edellisen omistajan aikana. Kun Eberin laittaa minikellosta päälle, savu nousee, puhallus alkaa toimia, mutta puhaltaa vain kylmää. Auton mukana ei tullut muuta ohjetta Eberiin liittyen kuin minikellon käyttöohje, sitä nyt olisin osannut ilman ohjettakin käyttää. :D Luin jostakin, että joissakin Ebereissä on vain joku tuuletustoiminto, jonka ei siis ole tarkoituskaan lämmittää autoa. Voisiko olla, että omassa autossani on vain tämä tuuletustoiminto? Vai onko Eber viallinen?
Viallinen..todennäköisesti höyrystin sihti tukossa..siksi vain savuaa eikä syty..kannattaa lukea kuitenkin vikakoodit ennen kun rupeaa mitään tekemään..

Re: Mondeo 2.0 TDCi 2002 mk3 Eberi ei toimi

Lähetetty: 27 Joulu 2015 18:03
Kirjoittaja Tapiiri
Moi,
Minulla oli DW5Z -mallissa älypäässä kontaktihäiriö, toimi satunnaisesti ja saattoi sammua kesken kaiken. Piirilevy on valettu epoksiin, siihen ei valitettavasti pääse käsiksi. Muistaakseni antoi vikakoodia viallisesta liekkivahdista tai lämpöanturista, mutta vika jatkui vaikka anturit vaihtoi. Olisin vaihtanut pelkän älypään, mutta melkein samaan hintaan sai koko laitteen ilman pumppuja ym.
Epäilin myös sähkön riittävyyttä, koska tuntui toimivan jos auto on käynnissä, mutta se oli vain tuurista kiinni. Jos kellosta ei käynnistynyt, ei se käynnistynyt myöskään vaikka kytki laturiin kiinni. Jos taas starttasi auton niin saattoi lähteä käyntiin, varmaan tärinä sopivasti paransi kontaktia jossain.