Focus MK1, lambda- vai katalysaattorivika?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tm00
Uusi foorumilla
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Syys 2015 13:17

Focus MK1, lambda- vai katalysaattorivika?

Viesti Kirjoittaja tm00 »

Focus MK1 on muutamaan otteeseen sytytellyt moottorin vikavaloa, mutta valon saa aina sammumaan muutaman päivän ajaksi akun kengän irrottamalla. Vein auton äskettäin katsastukseen, ja mitään koodeja ei ollut jäänyt muistiin, ja päästömittaukset olivat ok. Nyt sitten tuo valo syttyi taas, ja kävin luetuttamassa sen. Koodiksi tulee tuo P0420 eli Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1). Taitaapa polttoaineen kulutuskin olla hieman kasvanut.

Kysymys onkin, voisiko tämä olla ihan vain lambdan ongelma, koska päästöt ovat ok? Vai onko se katalysaattori kuitenkin mahdollinen syyllinen? Mietin tässä, mitä kannattaa vielä tehdä 240 tkm ajettuun 11 vuotta vanhaan härveliin. Pahimmassa tapauksessa näyttää jo pelkille osillekin tulevan rouheasti hintaa.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus MK1, lambda- vai katalysaattorivika?

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Mitä katsastusmies kirjasi tarkalleen päästöarvoiksi eli oliko päästöt alunperinkin ihan rajoilla (rikkaalla?)? Autosi vuosimalli siis 2004?

Ilmeisesti vikakoodi vapaasti suomennettuna "Katalysaattorin teho alle raja-arvon" eli jälkimmäisen lambda anturin mielestä ei tule tarpeeksi puhdasta pakokaasua ulos etupäähän verrattuna? Voi olla aika pienestäkin kiinni ettei moottorivalo vilku. Näin syksyn kosteuksien alkaessa itse yrittäisin seurata lambda johtoja ja avata liitoksia, sillä pieni hapettuma saattaa töpselin sisällä sotkea satunnaisesti signaalia. Usein sähkölaitteet kun oikuttelevat hieman hapettuneen liitoksen ja kosteuden yhdistelmänä. Ei siis välttämättä ole mitään rikki vaan vain hieman huono sähköinen kosketus. Tämä siis vain puhdas arvaus kun itse viasta ei ole mitään kokemusta.

Jos kenties kulutus on lisääntynyt, niin ehkä kone käy hieman rikkaalla sotkien satunnaisesti päästöarvot jolloin katalysaattorin toimintakin on ihan rajoilla? Ilmansuodatin milloin vaihdettu? Ilmamassamittarin putsaus ja sähköliittimien tarkastus (jos vaikka auttaisi)? Onko katalysaattorin ympäristö (liitokset) mitenkään öljyiset eli pakopuolelle pääsee hieman öljyä ja pilaa koko katalysaattorin? Kuulemma joillakin katti on öljyn takia hajonnut. Katti ei helise kun kevyesti vasaralla lyö sen pohjaan eli jotain irti kenties tukkien osittain putkea (nostaa kulutusta)? Jokin suutin menossa rikki/tukkoon ja suihkuttaa huonosti sotkien yhden pytyn arvoja jolloin kenties lisäaineena puhdistusaine voisi auttaa?

Mitään muita oireita ei ole ollut? Käynnistyy hyvin kuten ennenkin, kiihtyy ihan jees, tyhjäkäynti ei aaltoile/tärise yhtään jne.?

Itsellänikin on focus -00 1.6 zetec, joten kerro myöhemmin mistä vika löytyi. Ehkä joudun itsekkin painimaan saman asian kanssa myöhemmin.
tm00
Uusi foorumilla
Viestit: 2
Liittynyt: 27 Syys 2015 13:17

Re: Focus MK1, lambda- vai katalysaattorivika?

Viesti Kirjoittaja tm00 »

Kiitoksia vihjeistä. Oman tulkintani mukaan nuo päästömittaukset olivat ihan ok, eivät mitenkään rajalla. Mutta tuo ilmansuodatin on kyllä jo aika tummunut. Lähdenpä liikkeelle sen vaihdolla sekä noiden kontaktien tarkastamisella, heti kun vain saan auton paikkaan, jossa sitä on mielekästä tutkia vähän alapuoleltakin. Samalla voin sitten yrittää kurkistaa noita muitakin asioita.

Raportoin sitten tännekin havainnoistani, jahka olen ehtinyt vähän ajella.
Vastaa Viestiin