Kyseessä siis Focus vm.2000 1.8 bensa zetec. Tästä jonkin verran keskusteluja löytyi, mutta kyselen kuitenkin vielä lisää.
Ajossa mittari laskee välillä nollaan ja palautuu muutamassa sekunnissa normaaliksi. Samalla tuntuu pieni nykäsy niinkuin bensan tulo katkeis. Tää tapahtuu n. 2x vko.
Auton tyhjäkäynti on ihan normaali. Vaihtaessa kierrokset laskee hitaasti ja jää välillä jää huutamaan. Auton rullatessa kytkin pohjassa kierrokset alkaa itestään nousta. Nousee n. 3000. Ja sit Paikallaan ei taas mitään ongelmaa. Auto ollut huollossa, eikä siellä vikaa keksineet. Imusarjan lähellä on alipaineletku, joka ilmeisesti monella on vastaavaa aiheuttanut. Mielestäni se on kunnossa, mutta menee kaasuttaessa linttaan kyllä. Onko se normaalia?
Kysymys on siis lähinnä se, että onko kyseessä kaksi eri vikaa vai yks ja sama vika? Kun keskusteluja on lukenu, nii alkanu epäillä tuota vss- anturia. Voiko se tuolla tavalla oireilla myös kierroksia nostamalla? Ja mitä maksaa huollossa vaihdattaa?
Focus -00 Mittari ja käyntiongelmaa
Re: Focus -00 Mittari ja käyntiongelmaa
Kerrot kuin suoraan mun vanhasta '00 1.8 Focuksesta. Nuo viat näyttää toistuvan aika monessa ellei jokaisessa. Vss anturin vaihto lopettaa sen nopeusmittarin tippumisen. Sen vaihto itse on vähän nihkeempi homma mut onnistuu. Itsekin sillon huomasin et bensansyöttö takkuaa ton virhetilanteen aikana.
Se imusarjan letku kantsii vaihtaa. Sen ei ole hyvä mennä littaan. Ittellä meni kanssa. Ite hain Fordilta uuden ja se oli vähän eri muotoinen kuin alkuperäinen. Kantsii tarkistaa siitä letkusta vielä eteenpäin loppupätkä ja ne mutkat myös. Sit siellä lopussa on huohotusventtiili. Tarkista et se toimii tai vaiha.
Sit noi kierrossekoilut johtuu todennäköisesti jumittavasta tyhjäkäyntiventtiilistä, joka on imusarjan takapuolella hankalassa paikkaa. Siihen nähden mikä vaiva sen irrottamisessa on, itse päädyin asentaa uuden.
Noi ku fiksas ni kaikki sun mainitsemat ongelmat loppu.
Se imusarjan letku kantsii vaihtaa. Sen ei ole hyvä mennä littaan. Ittellä meni kanssa. Ite hain Fordilta uuden ja se oli vähän eri muotoinen kuin alkuperäinen. Kantsii tarkistaa siitä letkusta vielä eteenpäin loppupätkä ja ne mutkat myös. Sit siellä lopussa on huohotusventtiili. Tarkista et se toimii tai vaiha.
Sit noi kierrossekoilut johtuu todennäköisesti jumittavasta tyhjäkäyntiventtiilistä, joka on imusarjan takapuolella hankalassa paikkaa. Siihen nähden mikä vaiva sen irrottamisessa on, itse päädyin asentaa uuden.
Noi ku fiksas ni kaikki sun mainitsemat ongelmat loppu.
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Jees, kiitoksia paljon. Lähdetään siis noilla! 

Vielä kysyisin tuohon imusarjan letkuun liittyen. Alkuperäisenä osana oli reilun parikymppiä, niin voisi siitä nyt ensin lähteä selvittelemään. Kokeilin vanhaa letkua irti ja se tuntu olevan aika tiukassa. Toisessa päässä näytti olevan letkun ympärillä metallinen vanne. Irtooko tuo letku kuitenkin ihan vaan vetämällä vai onko se metallivanne siinä kiristämässä?
Vastaan itselleni ja muille, jotka samojen ongelmien kanssa painii.
Eli se imusarjan alta lähtevä alipaineletku meni minulla linttaan. Vaihdosta ei ollut radikaalia apua, mutta käynti hieman parani. Letkun toisessa päässä on klemmari, joka tosiaan letkua kiristää. Klemmarin saa napsautettua auki, niin letku irtoaa silloin helposti. Itse käytin apuna o-renkaiden irrotukseen tarkoitettua työkalua. Pieni ruuvimeisseli ajaa saman asian. Alkuperäisenä fordin liikeestä maksoi n.20e
Mittari tippui minulla välillä ajossa nollaan muutamaksi sekunniksi. Samalla tuntui pieni nykäys. Tämä parani vaihtamalla vss-anturi. Tarvikeosana löytyi motonetistä. Ei ollut kallis, joten suosittelen tarvittaessa vaihtamaan.
Käyntiongelmat parani vaihtamalla tuo tyhjäkäyntisäädin imusarjan alta. Osa löytyi myöskin motonetistä tarvikeosana. 1.8 focukseen myös varsin halpa osa ja ajomukavuus parani 100%, kun ei enää moottori jää huutamaan.
Kaikenkaikkiaan töineen tuli hintaa n. 180e. Osat hain itse ja vaihdatin paikallisella "nyrkkipajalla".
Eli se imusarjan alta lähtevä alipaineletku meni minulla linttaan. Vaihdosta ei ollut radikaalia apua, mutta käynti hieman parani. Letkun toisessa päässä on klemmari, joka tosiaan letkua kiristää. Klemmarin saa napsautettua auki, niin letku irtoaa silloin helposti. Itse käytin apuna o-renkaiden irrotukseen tarkoitettua työkalua. Pieni ruuvimeisseli ajaa saman asian. Alkuperäisenä fordin liikeestä maksoi n.20e
Mittari tippui minulla välillä ajossa nollaan muutamaksi sekunniksi. Samalla tuntui pieni nykäys. Tämä parani vaihtamalla vss-anturi. Tarvikeosana löytyi motonetistä. Ei ollut kallis, joten suosittelen tarvittaessa vaihtamaan.
Käyntiongelmat parani vaihtamalla tuo tyhjäkäyntisäädin imusarjan alta. Osa löytyi myöskin motonetistä tarvikeosana. 1.8 focukseen myös varsin halpa osa ja ajomukavuus parani 100%, kun ei enää moottori jää huutamaan.
Kaikenkaikkiaan töineen tuli hintaa n. 180e. Osat hain itse ja vaihdatin paikallisella "nyrkkipajalla".