Moi.
En tiedä onko oikeaan osoitteeseen kirjoitettu tämä posti mutta...
Eli tänään Pori-Turku-Pori matkan päätteeksi löysin fokuksestani uuden äänen.
Todella todella vähän kun kääntää vasemalle, kuuluu erikoinen vikinä/kahina. Vikinä ei kuulu ympyrässä ajettaessa, se alkaa n. 30-40 kmh vauhdissa ja loppuu kun annan ratin ajautua suoraan. Ääni kuuluu vasemalta edestä. Eikä kuulu myöskään suuremmissa nopeuksissa, tai en ainakaan sitä havaitse.
Ääni ei ole jurraava tai täristä mitenkään.
Focus -06 kyseessä
Ei varmaankaan ole mitään erikoista, pelkään kyllä pahinta että laakeri syöty etureunasta, kilometrejä 123tkm.
Voiko johtua jostain ehkä "halvemmasta" viasta? Auttakaa aloittelijaa.
Ihme vinkuna vasemmalle kääntyessä
Re: Ihme vinkuna vasemmalle kääntyessä
Kuinka helposti laakerivian tunnistaa, kun tunkkaa renkaan irti maasta ja pyörittelee vapaasti? Ilmeisesti jousessa tuntee laakerivian tekemän tärinän. Tämän ohjeen olen saanut aikaisemmin, kun on tullut vietyä laakerin vaihtoon -- kunnolla rikki olevaa laakeria ei tarvitse enää niin hienovaraisesti arvella.
Ford Focus 1.6, Wagon, 2007
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
Ford Focus C-Max 1.8 bensa 2006
Renault Laguna Break dTi, 2000
Renault R19 1.4S
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07
Re: Ihme vinkuna vasemmalle kääntyessä
Voi,esim.jarrupalat 

- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Ihme vinkuna vasemmalle kääntyessä
Jos painat kevyesti jarrua, niin katoaako ääni tai muuttuuko selvästi? Silloin voisin uskoa että jarruihin jotenkin liittyy? Mutta jos ei juurikaan äänessä muutosta, niin laakeri on kyllä aika hyvä ehdokas. Kun laakerin stefa pettää ja vesi pääsee hiljakseen sisään pilaten lopulta voitelun, niin kahina/kitinä ääni on aika yleistä silloin.
Lämpeneekö keskinapa (laakeri) toista puolta selvästi enemmän kun ajat vain maantieajoa (ei jarruttelua)? Vaurioitunut laakeri (tai voitelu lähes kadonnut) kehittää hieman enemmän kitkaa ja sitä kautta lämpöä. Myös jarrun lievä laahaaminen saattaa sekoittaa testiä kun sekin kehittää lämpöä, joten senkin mahdollisuus pitää ottaa huomioon.
Kun nostat auton tunkilla ylös ja renkaasta voimakkaasti heilutat, niin tuntuuko klappia? Pitäisi olla lähes nolla klappi. Voit verrata toiseen puoleen myös miltä tuntuu. Usein vähitellen rikkoutuvaan laakeriin tulee klappia.
Jos ei klappia tunnu, niin pyöräytä rengasta reilusti (kunhan ei jarru laahaa), ota pyöränjousesta kiinni ja tunnustele että värähteleekö se pyörimisen tahdissa? Sekin voi kertoa että laakeri on menossa rikki. Ja voit jälleen verrata toiselta puolelta myös testiä.
Ei ole pahitteeksi myöskään herkistellä jarrut viimeistään renkaiden vaihtamisen yhteydessä eli puhdistaa satuloiden liukutapit ja voidella uudestaan, että varmasti liikkuvat kevyesti. Laahaava satula (takerteleva liuku) voisi myös joissakin tilanteessa aiheuttaa ääntä. Jarrupalat voivat myös jumiutua "kiskoihin" kun jarrupalat/kiskot ruosteen takia turpoaa. Samoin jos jarrupalasta irtoaa metallista kitkapinta ja sopivasti kiilautuu satunnaisesti väliin, niin voi myös pitää ääntä.
Ja varmaa on että ääni tulee edestä, sillä joskus kori välittää äänen jostain muusta suunnasta oikeasti? Jos vedät käsijarrusta voimakkaasti niin ääni ei muutu? Ammattikoulussa maikka kertoi että kuunteli että vasen etu vetoakseli oli menossa, mutta olikin oikea puoli.
Lämpeneekö keskinapa (laakeri) toista puolta selvästi enemmän kun ajat vain maantieajoa (ei jarruttelua)? Vaurioitunut laakeri (tai voitelu lähes kadonnut) kehittää hieman enemmän kitkaa ja sitä kautta lämpöä. Myös jarrun lievä laahaaminen saattaa sekoittaa testiä kun sekin kehittää lämpöä, joten senkin mahdollisuus pitää ottaa huomioon.
Kun nostat auton tunkilla ylös ja renkaasta voimakkaasti heilutat, niin tuntuuko klappia? Pitäisi olla lähes nolla klappi. Voit verrata toiseen puoleen myös miltä tuntuu. Usein vähitellen rikkoutuvaan laakeriin tulee klappia.
Jos ei klappia tunnu, niin pyöräytä rengasta reilusti (kunhan ei jarru laahaa), ota pyöränjousesta kiinni ja tunnustele että värähteleekö se pyörimisen tahdissa? Sekin voi kertoa että laakeri on menossa rikki. Ja voit jälleen verrata toiselta puolelta myös testiä.
Ei ole pahitteeksi myöskään herkistellä jarrut viimeistään renkaiden vaihtamisen yhteydessä eli puhdistaa satuloiden liukutapit ja voidella uudestaan, että varmasti liikkuvat kevyesti. Laahaava satula (takerteleva liuku) voisi myös joissakin tilanteessa aiheuttaa ääntä. Jarrupalat voivat myös jumiutua "kiskoihin" kun jarrupalat/kiskot ruosteen takia turpoaa. Samoin jos jarrupalasta irtoaa metallista kitkapinta ja sopivasti kiilautuu satunnaisesti väliin, niin voi myös pitää ääntä.
Ja varmaa on että ääni tulee edestä, sillä joskus kori välittää äänen jostain muusta suunnasta oikeasti? Jos vedät käsijarrusta voimakkaasti niin ääni ei muutu? Ammattikoulussa maikka kertoi että kuunteli että vasen etu vetoakseli oli menossa, mutta olikin oikea puoli.
